Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Är inte längden på cyklar mest viktigt för farbröder utan skills som ändå vill cykla fort?

Självklart ska barn inte ha för små cyklar, men det viktigaste måste ju ändå vara roliga cyklar. Jag ställer mig skeptiskt till att ha samma preferenser för ett barn som man har för sig själv. En 14-16 kilo tung endurocykel är det inte många barn ca 140 cm som har roligt på imho.

Barncyklar samlingstråd
Fin och snygg cykel, framförallt till den pris. Reach är dock med 366 mm (vid sag) redan lite kort till 143 cm och blir snart för kort. Om det är bra berör på om barnet tycker om korta eller långa cyklar. Med 143 cm bytte min son till en 27,5" mtb med 425 mm reach. Det är lite för lång, men min son kan cykla på allt.
Tack för bra input, då får jag kolla mer efter 27,5".
något tips?

Barncyklar samlingstråd
Tack för bra input, då får jag kolla mer efter 27,5".
något tips?
Ja, 27.5" känns mer rimligt för den längden.

Vi köpte en Allebike Majsetic HT JR 27,5" till dottern som är ~137cm om jag minns rätt.
Allebike har även en billigare aluminium-hoj för större barn.

Cube har några riktigt lätta kolfiber-hojar för barn om man inte bara kör utför.

Barncyklar samlingstråd
Ja, 27.5 håller nog lite bättre. Jag hittade tyvärr knappt nån som är längre än vitus 26. Bara högre och 170mm vev.

Mb31 rescue har jag inte sett geo på men är väl säkert ok men som alternativ till scout tänker jag på laufy 27.5 JR.

Även den kort och hög men det får man väl inte säga.

Det blir säkert bra. (Fast 170mm vev är värdelöst om man är 137cm.)

Jag har ingen bra lösning för 140-150cm. Det rationella är att köpa White xc260 och börja leta vyxencykel istället. (Men jag köpte vitus 26)

Barncyklar samlingstråd
Funderar på att byta ut den icke-fungerande framgaffeln på sonens Scott Scale 20" jr till en helstel, för att göra den lite lättare.

Vilka mått måste jag ha koll på förutom hjulstorlek och axel?

Barncyklar samlingstråd
Kanske lite OT för denna tråd, men hur som helst:

"releaseknappen" för vårt Okbaby-fäste har fastnat i intryckt läge, och man kan därmed inte låsa cykelstolen i fästet (dvs det klickar aldrig till). Nån som varit med om liknande, och löst det? Funderar på att ta loss och dränka innanmätet i 5-56 eller liknande, men tänkte kolla här också.. Eller är det livet man valt som ägare av italienska produkter (lex Alfa Romeo)?

1704353160924.png

(Ett nytt kostar inte så många kronor, men bättre om man kan få liv i detta..)

Barncyklar samlingstråd

"releaseknappen" för vårt Okbaby-fäste har fastnat i intryckt läge, och man kan därmed inte låsa cykelstolen i fästet (dvs det klickar aldrig till). Nån som varit med om liknande, och löst det? Funderar på att ta loss och dränka innanmätet i 5-56 eller liknande, men tänkte kolla här också.. Eller är det livet man valt som ägare av italienska produkter (lex Alfa Romeo)?

Visa bilaga 673949

Det är nog en ganska enkel mekanism så spruta 5-56 i alla öppningar hade jag försökt först. Ut med stolen och peta på låsklackarna i hålet i fästet med en skruvmejsel. Kan du trycka det in så det studsar ut igen? Det borde vara bara en fjäder däri som driver ut låsklackarna, och i samma rörelse trycker de ut releaseknappen.
Om låsklackarna kommer fram (utan att releasekonserten kommer ut) så kan något vara trasigt inuti.

Men har du verkligen tryckt stolen till botten? På vår skulle stängerna i enda till ändstoppet (vingarna på pinnen). Och om den inte är ordentligt i kommer inte låsklackarna passa in i sitt spår på stolens pinnar och releasknappen kommer kanske inte ut.

När/om du får det att röra sig, så spruta in ett segare fett og jobba med mekanismen 10-20 ggr. Så hadenjag gjort.
Rätt eller fel vet jag inte men liknande har funkat för mig på annat.

Barncyklar samlingstråd
Det är nog en ganska enkel mekanism så spruta 5-56 i alla öppningar hade jag försökt först. Ut med stolen och peta på låsklackarna i hålet i fästet med en skruvmejsel. Kan du trycka det in så det studsar ut igen? Det borde vara bara en fjäder däri som driver ut låsklackarna, och i samma rörelse trycker de ut releaseknappen.
Om låsklackarna kommer fram (utan att releasekonserten kommer ut) så kan något vara trasigt inuti.

Men har du verkligen tryckt stolen till botten? På vår skulle stängerna i enda till ändstoppet (vingarna på pinnen). Och om den inte är ordentligt i kommer inte låsklackarna passa in i sitt spår på stolens pinnar och releasknappen kommer kanske inte ut.

När/om du får det att röra sig, så spruta in ett segare fett og jobba med mekanismen 10-20 ggr. Så hadenjag gjort.
Rätt eller fel vet jag inte men liknande har funkat för mig på annat.
Tack för svar, blir att testa som du skriver ovan med 5-56, skruvmejselpet och sen förhoppningvis med segare fett.

Har försökt att trycka ner stolen hårt i botten några gånger ja, så enbart våld verkar dessvärre inte vara lösningen :-). Och som du säger, när det funkar så ska ju stängerna längre ner, att de inte är så på bilden är nog för att jag testat att rucka det hela lite fram och tillbaka för att få mekanismen att börja funka igen.

Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 673949

I vårat fäste (fast annat märke) hade barnen petat ner något skit i hålen som gjorde att man inte kunde trycka ner stängerna ordentligt.

Barncyklar samlingstråd
Vilken storlek ska man satsa på till en hyfsat kortväxt 12-åring? Längd ca 145cm idag, kanske nån cm till i vår. 24 tummaren som hon haft börjar bli liten. Vanlig cykla till skolan cykel, inget fancy. Är det "vuxenstorlekar" typ 27,5" som gäller nu? Ramstorlek XS, S eller vad?

Barncyklar samlingstråd
Vilken storlek ska man satsa på till en hyfsat kortväxt 12-åring? Längd ca 145cm idag, kanske nån cm till i vår. 24 tummaren som hon haft börjar bli liten. Vanlig cykla till skolan cykel, inget fancy. Är det "vuxenstorlekar" typ 27,5" som gäller nu? Ramstorlek XS, S eller vad?
Som referens:
Byggde en HT till min 8-åring 145cm, det är en 27,5 med small-ram, den är en anings för stor just nu.

Barncyklar samlingstråd
Trillade över de här vevpartierna på Instagram.
Finns väldigt korta till barn ?

Intressant Q faktor men random chainlines. Om ramen kräver normal boost blir det problem. Visst, jag har 3 boost ramar och 49mm funkar på 2 av dem. Inte på mb31 som är den som behöver korta armar.

Sen har jag fastnat för direct mount och dessa är bcd 104 men det är väl en smaksak

Edit. Vikten är väldigt bra.
De sågar bara av axeln för att ändra Q det är därför CL följer med?

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24” cykel önskas!

Har börjat titta på en ht till min 8 åring som hon kan ha i bikepark och på de lokala stigarna i nordöstra Skåne. De jag tittat på är Commencal meta ht 24, Earlyrider Hellion 24, Nukeproof Cub scout 24 race, Orbea laufey 24. År det någon som har erfarenhet av någon av dessa eller har tips på någon annan?

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24” cykel önskas!

Har börjat titta på en ht till min 8 åring som hon kan ha i bikepark och på de lokala stigarna i nordöstra Skåne. De jag tittat på är Commencal meta ht 24, Earlyrider Hellion 24, Nukeproof Cub scout 24 race, Orbea laufey 24. År det någon som har erfarenhet av någon av dessa eller har tips på någon annan?
Om det verkligen ska bombas rött i park. För blå flow krävs ingen speciell cykel.

Bra pris på denna

Barncyklar samlingstråd
Om det verkligen ska bombas rött i park. För blå flow krävs ingen speciell cykel.

Bra pris på denna

Hon har en ”vanlig” mountainbike nu som även används till vardags men när det skakar mycket hoppar bland annat kedjan och är väldigt stötig eftersom det inte är några plus däck eller dämpning. Vi körde en del i vallåsen och Isaberg där det märks en del.

Jag såg den, väldigt bra pris men vet inte om den är för tung och svårtrampad på vanlig stig?

Barncyklar samlingstråd
Hon har en ”vanlig” mountainbike nu som även används till vardags men när det skakar mycket hoppar bland annat kedjan och är väldigt stötig eftersom det inte är några plus däck eller dämpning. Vi körde en del i vallåsen och Isaberg där det märks en del.

Jag såg den, väldigt bra pris men vet inte om den är för tung och svårtrampad på vanlig stig?

Om 8-årigen också ska köra stig är en heldämpad för tung, tycker jag. En Vpace Max26 är klart bäst. Kostar lite mer, men har också bra andrahandsvärde.

Barncyklar samlingstråd

Jo, det blir tungt. Även de andra är väl skapligt tunga. Helst skulle du jobba med dubbla hjul och olika däck.

Kedjan går ju att lösa utan tyngre cykel så det tycker jag inte borde styra.

Jag är lite orolig för hur bra man kan få dämpning att fungera för ett barn. Tex hur man ska få rebound tillräckligt snabb.
Bättre än helstel borde det väl bli och då borde gaffeln styra val av cykel om du inte är beredd att byta.
Det är väl @Berk som har synpunkter på 24 tum gaffel? Var det laufy som hade bra?

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte men annars kan man nästan köra White xc240... visst breakbumps är inte roligt på en sån men är det 10 000 roligare på en vpace?

Det berör på hur mycket dina pengar är värd för dig. Vpace är dock inte 10000 dyrare för att andrahandsvärde är bra. Men jag skulle säga antingen Vpace eller något billigt, det finns inte mycket emellan. Till park behöver man dock en rimlig dämpad gaffel, som de flesta barncyklar inte har. När man köper en gaffel till blir prisskillnaden mindre.

Barncyklar samlingstråd
Det berör på hur mycket dina pengar är värd för dig. Vpace är dock inte 10000 dyrare för att andrahandsvärde är bra. Men jag skulle säga antingen Vpace eller något billigt, det finns inte mycket emellan. Till park behöver man dock en rimlig dämpad gaffel, som de flesta barncyklar inte har. När man köper en gaffel till blir prisskillnaden mindre.
Hade inte laufy ok gaffel enligt dig?

Barncyklar samlingstråd
Älskar responsen!
Budget har jag satt till runt 15 000
Hon har kört mycket flowtrials i två år nu men börjar våga lite mer och vill testa lite annat ( så länge det är bredare stigar^^). Ska starta en barngrupp i vår lokala cykelklubb till våren men det är också trampa som gäller där.

En laufey h10 som jag tittat på ser ut att väga 11.9 kg. Sen är det väldigt spritt med dropper post och längden på vevarmarna.

Barncyklar samlingstråd
Älskar responsen!
Hon har kört mycket flowtrials i två år nu men börjar våga lite mer och vill testa lite annat ( så länge det är bredare stigar^^). Ska starta en barngrupp i vår lokala cykelklubb till våren men det är också trampa som gäller där.

En laufey h10 som jag tittat på ser ut att väga 11.9 kg. Sen är det väldigt spritt med dropper post och längden på vevarmarna.
Vet ej. Troligen hr30 väger 14+.....
Scout är betydligt lättare men väldigt dyr. Sen vet jag inte om man kan lite på det heller

Barncyklar samlingstråd
Älskar responsen!

11,9 kg är inte lätt, men de flesta andra barn-mtb med dämpad gaffel väger mer, framförallt med dropper. Vi var riktigt nöjd med Vpace Max26, också i stök, den är mycket lättare. Och som sagt blev geon bra med en angleset.

Barncyklar samlingstråd
Trillade över de här vevpartierna på Instagram.
Finns väldigt korta till barn ?

Grymt fynd, tack! Letar ~145:or till min egna hoj (Transition Patrol). Dessutom har dom 10mm styrstammar. Blir till att beställa asap :)

Barncyklar samlingstråd
Bra att någon har koll på vad jag har skrivit :) Har själva inte längre stenkoll på barncyklar när min sons nästa cykel ska bli en vuxen cykel.

Ja, Laufey 24 H30 har en bra gaffel. Jag vet inte om Suntour gaffeln på 24 H20 duger. Var Laufey 24 inte tung?
Gissar att du tänker på H10? Dvs är det "Machete JUNIT Comp" som är bra/bättre?

Kände på en h20 i ngn butik men den gaffeln var stenhård. Någon som vet om de pumpar dem hårt efter montering? Kan förvisso ha missat lockouten men den var verkligen stenhård.

Tillbaka
Topp