Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Hög ftp?

Skämt och sido.
Tillförlitlighet och smidigt, Short har jag nog uteslutit pga ergmode och korta intervaller, det lirar inte så bra på min trainer..
Men ramp, är det något bra?
Short är väl ändå samma 20-minutare du ska maxa som den vanliga? Bara lite mindre uppvärmning.

Om du är en van cyklist som vet hur du gör ett 20-minuterstempo skall kännas kan du göra vanliga eller short, annars kan du gott köra på ramp test.

Short är väl ändå samma 20-minutare du ska maxa som den vanliga? Bara lite mindre uppvärmning.

Om du är en van cyklist som vet hur du gör ett 20-minuterstempo skall kännas kan du göra vanliga eller short, annars kan du gott köra på ramp test.
Det stämmer, short är bara att de har kortat uppvärmningen. Sen är själva testet 20 minuter. De där 20 minuterna går jäkligt långsamt bara..

Tillförlitlighet och smidigt..
Bäst borde va att bara trampa 1 timme ...
Men då hade jag själv fått sänka min ftp med minst 10-20% mot vad spelen uppskattar den till ...

Jepp, men det är inte ftp (för huvuddelen)som alla tror.
Begreppet är helt urvattnat idag.
Yes, jag brukar kalla det för mitt "Zwift ftp" helt enkelt även om det just i mitt fall stämt överens hyfsat tror jag (ingen dramatisk skillnad i jämförelse med Aktivitus test varje fall, inom ca 2%).

För att krångla till det ytterligare finns det ju två olika FTP-begrepp i Zwift.

För det första finns det som bara kallas "FTP". Det används så vitt jag vet bara för att bestämma wattnivåerna i workouts. Man kan själv uppdatera siffran på ens profilbild inne i Zwift (inte Companion) eller inför varje workout. Det är denna siffra man ibland får meddelande från Zwift att den har höjts efter ett hårt pass eller race. Jag tror att Zwift beräknar denna som 95% av bästa 20-minuterswatt.

Utöver det finns det som kallas för "zFTP". Den siffran används för att dela in folk i "pace groups", dvs kategorierna A-D. Den går inte att uppdatera själv utan beräknas av Zwift med en algoritm, baserat på ens wattkurva för de senaste 90 dagarna. Man kan se sina värden på https://www.zwift.com/eu/feed.

Jag tror att zFTP egentligen snarare är ett "critical power" än "functional threshold power". Det brukar stämma ganska väl med CP beräknat av intervals.icu med hjälp av "Morton's 3 parameter critical power model". Zwifts algoritm ger dock ibland ganska mysko resultat. Jag körde ett race i tisdags. Det gick bra, jag är nöjd med min insats. Jag gjorde helt ok wattsiffror, men inget exceptionellt. Enligt https://www.zwift.com/eu/feed gjorde jag min bästa 5-sekunderswatt under de senaste 90 dagarna, men i övrigt var det inga rekordsiffror. För detta belönades jag med en ökning av zFTP från 235 till 247. Jag fattar ingenting...

För att krångla till det ytterligare finns det ju två olika FTP-begrepp i Zwift.

För det första finns det som bara kallas "FTP". Det används så vitt jag vet bara för att bestämma wattnivåerna i workouts. Man kan själv uppdatera siffran på ens profilbild inne i Zwift (inte Companion) eller inför varje workout. Det är denna siffra man ibland får meddelande från Zwift att den har höjts efter ett hårt pass eller race. Jag tror att Zwift beräknar denna som 95% av bästa 20-minuterswatt.

Utöver det finns det som kallas för "zFTP". Den siffran används för att dela in folk i "pace groups", dvs kategorierna A-D. Den går inte att uppdatera själv utan beräknas av Zwift med en algoritm, baserat på ens wattkurva för de senaste 90 dagarna. Man kan se sina värden på https://www.zwift.com/eu/feed.

Jag tror att zFTP egentligen snarare är ett "critical power" än "functional threshold power". Det brukar stämma ganska väl med CP beräknat av intervals.icu med hjälp av "Morton's 3 parameter critical power model". Zwifts algoritm ger dock ibland ganska mysko resultat. Jag körde ett race i tisdags. Det gick bra, jag är nöjd med min insats. Jag gjorde helt ok wattsiffror, men inget exceptionellt. Enligt https://www.zwift.com/eu/feed gjorde jag min bästa 5-sekunderswatt under de senaste 90 dagarna, men i övrigt var det inga rekordsiffror. För detta belönades jag med en ökning av zFTP från 235 till 247. Jag fattar ingenting...
Då har du ju gjort helt rätt

du ska inte fatta någonting, det är det som är grejen :) om alla fattade zwift så skulle alla fuska systemet ;)

Ni rutinerade inne/utecyklister, är det HELT orimligt att köra både inne och ute med en och samma cykel under vår, sommar och höst?

Det blir ju lite joxigt med framförallt kedjan om jag skall fortsätta ha min innekassett ihop med inne-kedjan och vice versa.

Jag har inte lyxen att ha två landsvägscyklar. I framtiden kanske.

Ni rutinerade inne/utecyklister, är det HELT orimligt att köra både inne och ute med en och samma cykel under vår, sommar och höst?

Det blir ju lite joxigt med framförallt kedjan om jag skall fortsätta ha min innekassett ihop med inne-kedjan och vice versa.

Jag tycker det blev joxigt men en fin supercykel på zwift. Vaxad kedja inne släpper en massa wax flakes som var mindre nice. Och sen risken att knäcka ramen om man nu har en fin ram.

Blev en enklare men ny aluminium hoj för inne. Sjukt nice där allt är rent, nytt och fräscht och ser bättre ut i vardagsrummet. Och behöver inte vara rädd om ramen som är skottsäker.

Kolla om du kan fynda en enklare hoj till enbart zwift. Ibland dyker det upp begagnade för några tusenlappar som blir perfekt för zwift. Eventuellt kombinera med ny kassett och kedja så det blir fräscht.

Cyklar du mycket, mer än enstaka gång i veckan så ja då blir det tyvärr orimligt. För även en vacker sommardag så blir inte cykeln skitig så den behöver tvätt men den blir definitivt för skitig för att man vill mysa med den på zwift.

Delar man upp det i tydliga säsonger, inne och ute, så tycker jag det räcker med en cykel. Tvätta, fixa, och så får cykeln bo inne under vintern. Men då är det ju inte fel att ha en Mtb för de utomhusturer man ändå vill ta…

Jag kör Zwift året runt, då lite begränsad möjlighet komma ut varannan vecka när har barnen. På vintern kör jag med pendlaren/vintercykeln (har vinterhjul till den), och har lvg-cykeln på nån av mina två trainers. Den ena med hjul den andra utan. På vår-sommar-höst åker den av och på. Det är lite joxigt men tycker det funkar rätt ok ändå

Jag tycker det blev joxigt men en fin supercykel på zwift. Vaxad kedja inne släpper en massa wax flakes som var mindre nice. Och sen risken att knäcka ramen om man nu har en fin ram.

Blev en enklare men ny aluminium hoj för inne. Sjukt nice där allt är rent, nytt och fräscht och ser bättre ut i vardagsrummet. Och behöver inte vara rädd om ramen som är skottsäker.

Kolla om du kan fynda en enklare hoj till enbart zwift. Ibland dyker det upp begagnade för några tusenlappar som blir perfekt för zwift. Eventuellt kombinera med ny kassett och kedja så det blir fräscht.

Cyklar du mycket, mer än enstaka gång i veckan så ja då blir det tyvärr orimligt. För även en vacker sommardag så blir inte cykeln skitig så den behöver tvätt men den blir definitivt för skitig för att man vill mysa med den på zwift.
Dessutom så blir kostnaden för kedjor snart 2000 (isf cykel) om man byter mellan olika slitna kassetter.
Träningsmässigt duger ju en hybrid eller svinbillig racer.

1705065172149.png

Skaffa en sån där så låter du bara inne-kedjan sitta kvar på trainern :)

Har aldrig hört talas om någon som knäckt ramen i en trainer. Är det vanligt?
Är väl inte omöjligt. Inte att den går av men risk för sprickor.
Tror dock det har att göra med ram och vikt. En +100kg på en S-works eller liknande lättviktsram är väl inte jättepositivt.

Kanske också i kombination med vilken trainer. Neo 2T gungar sidledes. Andra trainers är väldigt stiffa och gungar inte.

Finns en anledning varför det tidigare rapporterats om att garantier inte gäller vid användning på trainer.

Finns en anledning varför det tidigare rapporterats om att garantier inte gäller vid användning på trainer.
Det har jag missat?!? Vilka tillverkare har den policyn?

Själv har jag kört min enda ram i trainern i alla år. ”Finram” fast i ölburkstunn alu, och mot slutet så gammal att den var avskriven. Nu när jag har skaffat ny finram (i kolfiber) så slipper den trainern, den gamla får fortsätta att tjänstgöra. Men det har inte med att jag är det allra minsta rädd att skada den nya ramen, för det är jag inte, utan att nya drivlinan är så j-la dyr att jag snål-sparar på den…

Det har jag missat?!? Vilka tillverkare har den policyn?

Själv har jag kört min enda ram i trainern i alla år. ”Finram” fast i ölburkstunn alu, och mot slutet så gammal att den var avskriven. Nu när jag har skaffat ny finram (i kolfiber) så slipper den trainern, den gamla får fortsätta att tjänstgöra. Men det har inte med att jag är det allra minsta rädd att skada den nya ramen, för det är jag inte, utan att nya drivlinan är så j-la dyr att jag snål-sparar på den…
Tror det är ganska många märken om man googlar
Typ "carbon frame no warranty use trainer"
Scott till exempel på alla ramar

Vad är det för finram du har?

Där ser man! Tänk att det fortfarande finns saker inom hobbyn att upptäcka… Rätt skönt ändå.

En Spec Tarmac. Som sagt, känns mycket mer förtroendeingivande än den Caad8 (första versionen) den ersätter. Efter garantitiden gått ut (om det nu gäller Spec) skulle jag inte tveka att låta den nöta trainer.

Är det inte en myt att det skulle vara dåligt? Finns belägg för något fall där en ram tagit skada bara av att köras på en Trainer?

Om nån fortfarande idag inte kan bygga en cykel som håller för köras på Trainer verkar det vara en rätt dålig cykel som man borde undvika

Jag har en 27 år gammal MTB-ram, delar från lådan i garaget samt en 9-delad lvg-grupp från köp&sälj på trainern. Inte många kr nedlagda och funkar hur bra som helst.

IMG_1321.jpeg

Är det inte en myt att det skulle vara dåligt? Finns belägg för något fall där en ram tagit skada bara av att köras på en Trainer?

Om nån fortfarande idag inte kan bygga en cykel som håller för köras på Trainer verkar det vara en rätt dålig cykel som man borde undvika
Myt låter jag va osagt. Det är tillverkare som tar avstånd och det är väl säkra före det osäkra i deras perspektiv?
Som sagt, jag tror det beror på vad man har för ram, trainer och vikt... Men det är min gissning.
Har du inte en +40K ram i T1100/HMX SL/MX40 kolfiber så är du nog ganska säker för vanliga ramar är tunga och mer material.

Så här säger LOOK
This limited warranty does not apply to normal wear and tear* and to parts that have been restored or subject to repairs or improper modification or any damage caused by an accident, abusive or inappropriate use, or a lack of due diligence. Uses deemed inappropriate that would void the warranty, include spinning (stationary bicycle), jumping, stunt riding, extreme cycling, and any similar activities. The intensive use of a bicycle on a home-trainer can damage the rear triangle because it is firmly fixed to the trainer via the rear quick release.

Jag kan köpa att väldigt dyra proffs-cyklar som optimerade för väldigt specifika behov kanske inte byggda för att köra på Trainer. Men för mer vanliga kolfiberramar måste ju användande på en Tranier kunna räknas som ett normalt nyttjande av cykeln.

Jag byggde om en gammal pendarcykel till cross/trainercykel redan år 2014. Den funkar fint även idag och sitter numera "permanent" på min Wahoo KICKR Core trainer. Används mycket!
20140125b-001.jpg

Originalet såg ut så här:
miyata-quickcross-org.jpg

Skulle inte vilja sitta ute på den cykel som knäcks i en trainer om man träffar ett pothål i 50..
Åh andra sidan har jag knäkt min i trainern men då tappa jag en planka på högkant på överröret :) så knappast trainern fel ...

Skulle inte vilja sitta ute på den cykel som knäcks i en trainer om man träffar ett pothål i 50..
Åh andra sidan har jag knäkt min i trainern men då tappa jag en planka på högkant på överröret :) så knappast trainern fel ...
Den typen av smällar är ju inte kolfiberns styrka att ta emot. Men som du säger är det en cykel som det skulle var risk att skada genom att cykla på Trianiern bör man nog ta det väldigt försiktigt utomhus också

Funderar på att köpa en cykel för trainern. Jag orkar inte byta fram och tillbaka och cyklar nog gärna inne när det regnar. Gillar också Zwift och har lättare för att få ett bra pass online. Men vad ska jag skaffa? Är kort strax under 1,60 och utbudet är minimalt. Gillar inte att få hjälp i butik och kan tänka mig att betala 5-20 ungefär. Använder en Topstone 2 idag och är supernöjd med den. Men Trainer tänker jag borde vara en racer med komfortabel geo. Hatar mekaniska skivbromsar, men fälg är helt ok (man kan ju tänka sig att jag vill använda den ute också). Begagnat var skralt och rätt dyrt kändes det som. Man behöver ju sannolikt fräscha upp cykeln lite i såna fall.

Funderar på att köpa en cykel för trainern. Jag orkar inte byta fram och tillbaka och cyklar nog gärna inne när det regnar. Gillar också Zwift och har lättare för att få ett bra pass online. Men vad ska jag skaffa? Är kort strax under 1,60 och utbudet är minimalt. Gillar inte att få hjälp i butik och kan tänka mig att betala 5-20 ungefär. Använder en Topstone 2 idag och är supernöjd med den. Men Trainer tänker jag borde vara en racer med komfortabel geo. Hatar mekaniska skivbromsar, men fälg är helt ok (man kan ju tänka sig att jag vill använda den ute också). Begagnat var skralt och rätt dyrt kändes det som. Man behöver ju sannolikt fräscha upp cykeln lite i såna fall.
Har inte Canyon någon prisvärd alu-räser i xs som du sen även kan köra renodlad landsväg på till sommaren? Eller Specialized Allez kanske?

Jag trodde verkligen att jag som återbliven skånebo skulle slippa Zwift i år, men sett till vädret den senaste månaden kan jag konstatera att det nog är dags att iordninggöra någon typ av Zwift-hörna.

I samband med detta överväger jag att lyxa till det med en ny fläkt. Är Vacmaster det happykorrekta valet numera?

Jag trodde verkligen att jag som återbliven skånebo skulle slippa Zwift i år, men sett till vädret den senaste månaden kan jag konstatera att det nog är dags att iordninggöra någon typ av Zwift-hörna.

I samband med detta överväger jag att lyxa till det med en ny fläkt. Är Vacmaster det happykorrekta valet numera?
Det brukar inte vara så här ?.

Dålig timing för vallåsen

Det brukar inte vara så här ?.

Dålig timing för vallåsen
Har ca 30 minuter till Vallåsen och cyklar gärna där. Men vad gäller skidor var den liften verkligen in rolig, planerade man att vara hemifrån i 8 timmar fick man mer åkt i Isaberg även om det innebar totalt tre timmar mer i bilen.

Nåväl, när jag väl är klar med Zwiftstationen inom en eller två dagar så lär ju vädret ute bli fantastiskt. Ser faktiskt lite blå himmel redan nu. Varsågod.

Igår när jag fått tillåtelse att rulla rando ca 60 min med superrando-nissarna så loggades 2 olika sträckor.
Var med ett tag till jag strulade bort mig med div tekniskt men fortsatte en stund solo, skit samma.
När jag väl anslöt på varv 2 så saknades ca 20 km i grupprutan på högersidan i bild men sträckan var rätt i sidhuvudet, antar att det inte borde bli så och att jag fipplat med ytterligare som jag inte begriper?

Jag förstår ju att jag behöver köpa en ny kassett till trainern (kickr Core) om jag köper en ny cykel med annat antal växlar. Såg att decathlon har en billig 8-växlad cykel. Är den ens möjlig att montera på min Trainer? Såg också en variant med shimano 105 som tyvärr inte hade fullt hydrauliska bromsar. Men jag har kollat runt massor och det enda vettiga jag hittar annars är Canyon som inte har i lager. Nu har jag inte bråttom men jag har försökt köpa Canyon förut och gav upp..

Jag förstår ju att jag behöver köpa en ny kassett till trainern (kickr Core) om jag köper en ny cykel med annat antal växlar. Såg att decathlon har en billig 8-växlad cykel. Är den ens möjlig att montera på min Trainer? Såg också en variant med shimano 105 som tyvärr inte hade fullt hydrauliska bromsar. Men jag har kollat runt massor och det enda vettiga jag hittar annars är Canyon som inte har i lager. Nu har jag inte bråttom men jag har försökt köpa Canyon förut och gav upp..
Ja, så länge du har hg body går det med distans

Sjukt nöjd med min vacmaster med fjärr. Efter att använt lite olika "vanliga" fläktar så tycker jag vacmastern är i en helt annan klass. Tyst och riktigt bra blås helt enkelt :)

Modellen med fjärr rekommenderas.

Fan, den där vacmastern ser ju framförallt ut att ta mindre plats när man ska packa bort allt.

Kanske borde pungat ut lite mer istället för att panikköpa biltemafläkt.

Sjukt nöjd med min vacmaster med fjärr. Efter att använt lite olika "vanliga" fläktar så tycker jag vacmastern är i en helt annan klass. Tyst och riktigt bra blås helt enkelt :)

Modellen med fjärr rekommenderas.
Låter bra, hyllningskören online verkar ju unison. Modellen med fjärr är det jag har beställt, och är redan inställd på att behöva fulhacka ett stöd för läge mellan vågrätt och 45 grader då jag har för avsikt att ha den ca 1,5 meter framför framhjulet.
IMG_3936.jpeg

Förresten, var (inte USA) köper man de där minibalansbollarna som jänkarna på Reddit bygger rocker plates (typ) av?

Tillbaka
Topp