Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D

Deleted member 74249

Guest
I en artikel pratas det om att söka svar på varför folk i Sverige inte tar cykeln utan väljer bilen istället.

Så här tänker jag:
Jag cyklar en hel del varje år men upplever inte att cykeln är ett speciellt bra transportmedel för att åka till jobbet, handla osv. Ofta har jag användning för bilen under dagen, men vet inte riktigt när det kommer inträffa. Därför tar jag i princip alltid bilen till jobbet.

När jag handlar mat tar jag bilen eftersom det är opraktiskt att släpa hem mat till tre personer med en cykel. Jag skulle också ogärna ställa min dyra och stöldbegärliga cykel utanför affären, Systembolaget osv när jag åker ner till Märsta för att handla eftersom jag tidigare fått cyklar stulna. Det skulle krävas en väldig massa krångel med olika lås för att känna mig säker. Därför tar jag i princip alltid bilen och handlar.

När vi besöker vänner är vi för finklädda för att cykla och min fru vill ogärna ha hjälmfrilla. Eftersom min fru dessutom inte dricker kör hon gärna. Så vi tar bilen även här.

Vädret i Sverige bjuder på en hel del otrevligheter. Halva året är svinkallt och jag förlägger mycket av min cykling inomhus men kör rundor ute också. Då krävs en hel del extra utrustning som vinterskor, överdrag, vinterbrallor, softshelljacka, buff, handskar, mössor, hjälm- och cykellampor osv. För att inte tala om cykel. Jag har en dedikerad vinterhoj med dubbade däck för ett par tusenlappar. Allt detta för att få till en runda i veckan på 30 - 40 km under vinterhalvåret. Snacka om ohållbart om man är oroad för miljön. Och bränsle har jag inte nämnt. All cykling kräver ju ett kaloriintag. Vi köper bullar och kaffe, gels och bars, cola och sportdryck, godis och annat för att kunna cykla istället för att ta bilen. Och med alla dagar när det regnar och blåser för mycket för att cykla kan man ju börja fundera på hur många dagar som egentligen kan räknas som cykelbara för folk i allmänhet som inte har fullt så bra utrustning. Det märks även på cykelbanorna att de flesta avstår. Cyklar man till exempel från Sigtuna till Stockholm en sommardag är det först mellan Silverdal och city man brukar se cyklister, men knappast tillräckligt många för att rättfärdiga byggnation och underhåll, sandning, sopning och plogning av den dedikerade cykelvägen. Per cyklad kilometer måste det sammantaget vara extremt omiljövänligt att välja cykeln med cykel, underhåll, bränsle, och utrustning, speciellt när man ändå har en bil. Vill man plocka upp barnen krävs flera cyklar och ännu mer utrustning. För mig förblir cyklingen en hobby där i princip varje kilometer är till för att njuta.

Vad tycker ni? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Cykel som jobbpendling är klockrent:
- Man får motion och kommer in till jobb pigg
- Man sparar en väldans massa pengar
- Man spar på miljön

Att handla kan man göra när man kommit hem och lämnat hojen. Alternativt kolla på lådcykel/bullit.
Det är inte alltid det bästa alternativet, men det är ett väldigt bra alternativ.
Kläder efter väder, men det förutsätter att man har möjlighet att byta om och duscha på arbetet.

Det handlar helt om samhällsplanering. Avstånd.
Hade jag bott inom 5km från jobb, förskola och affär så hade jag cyklat mycket. 25km till jobb, 10km förskola och 9km affär, nej.
Jag vill verkligen att affären som fanns 5km åt andra hållet, där skolan och busshållplatsen ligger, ska återuppstå.
Men jag är arbetare med utrymmeskrävande hobby. Så att köpa lämpligt hus inom cykelavstånd från kommunens centralort(Där jag jobbar), det är bara att glömma.
Så är samhället "planerat" idag.

För vissa är det omöjligt att ta cykeln 5 km och för andra är det möjligt att cykla mycket längre. För vissa är det omöjligt att samåka till samma arbetsplats fastän de bor i samma kvarter. För andra går det utmärkt. Det handlar mycket om vilja. Ser man problem upplever man problem. Ser man lösningar löser man problemen.

Jag går gärna mkt hellre än cyklar, bl a just p g a stöldrisk. Bor o jobbar i centrala Gbg så här är det gångavstånd överallt samtidigt som det är omöjligt att köra bil. Cykla här är dessutom livsfarligt.

Och hör o häpna, behöver jag ta mig ngt längre ngn enstaka gång så tar jag mig faktiskt en så'n där jäkla hyrscooter! Även det livsfarligt.

Bil tar jag endast om jag ska ut ur sta'n. Tror alla har just sin unika situation, så det är svårt att dra några generella slutsatser om att ersätta bilen med cykel.

• Gilla
Reactions: PJF
Veckohandling, 5 fulla kassar till 5 personer. Inklusive 14 liter mjölk...
DSC_5161.JPG

Påfyllning, "frukt och grönt-handling".
1703314780338291742441153816565.jpg

Jobbpendling.
DSC_5197.JPG

Hemma efter After Work i Västerås. 23 km, -20 C. (Känsliga läsare varnas...)
DSC_4388.JPG

Vill man cykla så gör man det. Vill man ta bilen så gör man det. Valet är ens eget.

Vi har bara en bil. Den var dock tillgänglig vid alla ovanstående tillfällen.

Senast ändrad:
Kan väl knappast vara extremt omiljövänligt att välja cykeln framför bilen?
Ett par dubbdäck tror jag inte påverkar miljön svinmycket och att äta lite extra kalorier påverkar i stort sett ingenting.
Att bygga och underhålla cykelvägar är mycket billigt jämfört med bilvägar och det skjuter samhället i rätt riktning. Vill vi att fler ska cykla ska vi givetvis bygga och underhålla cykelvägar.

Kul! Viktigt att ifrågasätta förgivettagna sanningar:

Så här tänker jag:
Jag cyklar en hel del varje år men upplever inte att cykeln är ett speciellt bra transportmedel för att åka till jobbet, handla osv. Ofta har jag användning för bilen under dagen, men vet inte riktigt när det kommer inträffa. Därför tar jag i princip alltid bilen till jobbet.

Vet inte hur din jobbsifuarion är och det påverkar såklart väldigt mycket.

När jag handlar mat tar jag bilen eftersom det är opraktiskt att släpa hem mat till tre personer med en cykel.
Är inte det ett design problem? En elcykel med två fasta korgar på pakethållaren och en på styret hade väl löst matthandlandet enkelt? Å andra sidan - man veckohandlar ju inte varje dag. Så den dagen kan man ju ta bilen. Vi har ibland handlat med hemleverans. Ekonomiskt försvarbart sett till tidskostnad och milkostnad på bilen.

Jag skulle också ogärna ställa min dyra och stöldbegärliga cykel utanför affären, Systembolaget osv när jag åker ner till Märsta för att handla eftersom jag tidigare fått cyklar stulna. Det skulle krävas en väldig massa krångel med olika lås för att känna mig säker. Därför tar jag i princip alltid bilen och handlar.

Det är ett helt annat problem i min värld. Om du hade fått bilens däck punkterade många gånger eller rutorna pangade hade du nog inte tagit bilen så gärna. Men att man inte kan lämna en cykel utan att få den snodd hamnar lätt inom politik.

Jag har aldrig fått en cykel snodd på mataffär. Men då har jag ju bara ägt en billig elcykel och andra enklare cyklar. Brukar försöka cykla på cyklar jag har råd att få snodda.

På många stationer har de ju cykelgarage och cykelboxar. Det är toppen. Kod och blipp för att komma in (och ut..) och kameror. Känns tryggt om man har en enklare cykel tycker jag.

När vi besöker vänner är vi för finklädda för att cykla och min fru vill ogärna ha hjälmfrilla. Eftersom min fru dessutom inte dricker kör hon gärna. Så vi tar bilen även här.

Rimligt. Och om ni bor så att det inte finns tillräckligt bra kollektivtrafik på kvällar och nätter kan jag bara hålla med. I mitt fall är det väldigt få sådana resor per månad. Oftast träffar jag någon efter jobbet och då räcker chinos och skjorta och så tar jag elcykel hem.

Vädret i Sverige bjuder på en hel del otrevligheter. (…) Då krävs en hel del extra utrustning som vinterskor, överdrag, vinterbrallor, softshelljacka, buff, handskar, mössor, hjälm- och cykellampor osv. För att inte tala om cykel. Jag har en dedikerad vinterhoj med dubbade däck för ett par tusenlappar. Allt detta för att få till en runda i veckan på 30 - 40 km under vinterhalvåret. Snacka om ohållbart om man är oroad för miljön.

1. Det är ju bara 2-6 månader det är så. April-oktober är klart trevligare. I varje fall i södra Sverige. Redan där har man ju halverat ett års bilkörning.
2. Många har ju inte inomhusgarage på jobb och hemma. Då måste de ändå befinna sig utomhus i väder. Jag har utrustning som krävs för cykelpendling men den köpte jag för utförsskidåkning, längdskidor och för att inte frysa när jag står på perrongen eller när jag går en promenad. Jag cyklar 1 mil varje dag i vanliga kläder och blir oftast inte svettig. Antingen på elcykel eller på ”vanlig” typ hybrid med fina däck.

Och bränsle har jag inte nämnt. All cykling kräver ju ett kaloriintag. Vi köper bullar och kaffe, gels och bars, cola och sportdryck, godis och annat för att kunna cykla istället för att ta bilen.

Vad äter du när du tar bilen menar du? Rätt liten ökning i kaloribehov av att cykla <5 km enkel resa per dag.

Och med alla dagar när det regnar och blåser för mycket för att cykla kan man ju börja fundera på hur många dagar som egentligen kan räknas som cykelbara för folk i allmänhet som inte har fullt så bra utrustning.

Återigen - Clas ohlsons regnställ för 250kr räcker ju gott om man ska cykla 3 km.

Det märks även på cykelbanorna att de flesta avstår. Cyklar man till exempel från Sigtuna till Stockholm en sommardag är det först mellan Silverdal och city man brukar se cyklister, men knappast tillräckligt många för att rättfärdiga byggnation och underhåll, sandning, sopning och plogning av den dedikerade cykelvägen. Per cyklad kilometer måste det sammantaget vara extremt omiljövänligt att välja cykeln med cykel, underhåll, bränsle, och utrustning, speciellt när man ändå har en bil.

Ingen aning hur många som cyklar där men det man får komma ihåg är följande:
1. Ingen kommer cykla om inte infrastrukturen finns.
2. Biltrafiken har en oöverträffad infrastruktur till följd av många års aktiv premiering framför övriga trafikslag. Självklart känns bil smidigare då. Men det betyder inte att det är den bästa situationen.
3. Varje körd km är en samhällskostnad (olyckor, miljö (lokal och global), folkhälsa) medan varje cyklad km är en samhällsekonomisk vinst (hälsa, ökad konsumtion i lokala butiker mm).
4. Har inga exakta siffror men att bygga en cykelbana kräver ju någon promille av vad en motortrafikled kräver i resurser.

Vill man plocka upp barnen krävs flera cyklar och ännu mer utrustning. För mig förblir cyklingen en hobby där i princip varje kilometer är till för att njuta.

Förlåt men det här mer att plocka upp barn? Jag växte upp 3,5 km bort från det lokala samhället. 3,5 km på skogsvägar. Barnen i samhället cyklade (jag cyklade själv från 13 i mitt fall eftersom jag korsade en trafikerad väg med tung trafik). Bor man i stan finns ju både buss och cykelbana. Äldre barn ska väl inte behöva hämtas på skolan? Förskolebarn är en annan sak. Och bussar även för föräldrar? Kan man inte byta förskola om den ligger åt fel håll till en inom gångavstånd (frågar för att jag inte vet)? Här har jag inte koll ska jag villigt erkänna men oavsett är det ju inte en majoritet av befolkningen som har förskolebarn. På landet fanns ju skolskjuts för alla som bodde för långt bort för att cykla.

Vad tycker ni? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

En aspekt att komma ihåg är att äga en eller två bilar inte är ekonomiskt möjligt för många i en stad. Då handlar det inte om vad man vill eller önskar - cykel eller buss är det man har att välja på. För de som har råd tror jag man ska fundera på vilken cykel som är lämplig. Kolfiberracer för 30+ tkr? Nja. Hybrid med korg, stänkskärmar och packväskor bak för totalt 7-10 tkr? Toppen! Och så bra däck, bra plattformspedaler och ett regnställ från classe. När man cyklat 1-2 sommarhalvår kan man nog ha sparat ihop till en enklare elcykel som man kan använda hälften av dagarna.

För de som har råd tänker jag även såhär:
- Människan är av naturen bekväm och kommer inte ta cykeln om bilen är bekvämare. Det krävs samhällsplanering för att många ska frivilligt vilja cykla (det finns dock exempel på att det går).
- Man måste inte prata om 34 km på racer. Om folk bara cyklade 2-3 km på en elcykel hade jag betraktat oss som ”i mål” med vad som är rimligt.
- resor under 5 km, lämpligen med en enkel elcykel med korg och packväskor och ett regnställ från Clas Ohlson hade i praktiken löst alla problem utom att det upplevs bekvämt att ta bilen. Och det hade varit en enorm vinst för folkhälsa och lokalmiljö.

För människor som kan planera och strukturera så funkar cykel utmärkt. För de som inte kan är bilen bättre skulle jag säga. Med det sagt åker jag ibland buss på vintern och synkar småhandling med bilkörning när barn ska hämtas från någon aktivitet tex. Så slipper man åka i onödan. Barnen vill inte att vi hämtar och lämnar med bil, de tycker det är omiljövänligt (6 & 9 år) så de går eller cyklar oftast. Jag är inte på Hallstas nivå men bättre än medelsvensson.

Kan väl knappast vara extremt omiljövänligt att välja cykeln framför bilen?
Ett par dubbdäck tror jag inte påverkar miljön svinmycket och att äta lite extra kalorier påverkar i stort sett ingenting.
Att bygga och underhålla cykelvägar är mycket billigt jämfört med bilvägar och det skjuter samhället i rätt riktning. Vill vi att fler ska cykla ska vi givetvis bygga och underhålla cykelvägar.
Jag skulle nog påstå att det är extremt miljövänligt i de allra flesta fall. Bilar har ju också däck, det är ju inte direkt mindre gummi i ett bildäck.

Frågan ör väl framför allt, behövs det verkligen en större högskole-forsknings-studie för att komma fram till detta? Kan vi inte bara vidarebefordra denna tråd till dom så har dom det hela klart för sig på ett enkelt och tillförlitligt sätt!

På landsbygden är det för långt att cykla och i tätort är stöldrisken för stor. Så sjukt tragiskt att man ska behöva välja bort ett smidigt transportmedel på grund av kriminalitet.

Edit: Därmed sagt har jag varit billös under den stora merparten av mitt liv och det har fungerat. Men jag har varit tämligen begränsad i vad jag kan göra och var jag kan (eller framför allt vill) ta mig.

Ja jag skulle säga att TS verkligen är ute och cyklar men det är du inte ensam om, det är ju den allmänna bilden i Sverige av cykeln som transportmedel. Det krävs ju inte särskilt noggranna studier av andra välutvecklade länder för att se att den allmänna bilden av cykeln kan vara det motsatta och det självklara alternativet för merparten av persontransporter. Sen är det självklart att bilen har sin plats för vissa resor. Det handlar mycket om infrastruktur och samhällsplanering men många av argumenten till att välja bort cykeln är de som jag hör hos de flesta jag pratat med om detta och det är verkligen argument från de som aldrig har testat.

Cykeln blir inte stulen om du inte har din dyraste, du blir inte så blöt kall och svettig som du tror, en matkasse måste inte köras hem i en bil osv.osv. Prova så får du se.

På landsbygden är det för långt att cykla och i tätort är stöldrisken för stor. Så sjukt tragiskt att man ska behöva välja bort ett smidigt transportmedel på grund av kriminalitet.

Edit: Därmed sagt har jag varit billös under den stora merparten av mitt liv och det har fungerat. Men jag har varit tämligen begränsad i vad jag kan göra och var jag kan (eller framför allt vill) ta mig.
Bor på landet. Bara en fråga om hur man prioriterar. Jag är nog skadad men att glida fram bland kor och ängar på elcykel en höstkväll i orange ljus är ju helt jävla magiskt. De flesta på landet bor ju inte i glesbyggd. Himla skillnad. Jag har 8 km till mataffären och 11 till tåget. Klart farbart med elcykel. Bilarna är hänsynsfulla för det är trångt och krokigt och jag stannar och hoppar av om det känns otryggt.

Men väldigt många på landet bor ju i Vara eller Grums eller annan tätort eller 2-4 km därifrån och då är det inte så långt att cykla :) glesbyggd är som sagt något helt annat.

Jag undrar lite var man bor om man inte kan ställa cykeln utanför Systemet?
Stockholm, bland annat. Beror förstås på hur dyr hoj du har och hur många lås du orkar släpa på. Och var ditt lokala systembolag ligger.

Å andra sidan, om just systemet är prioriterat kanske man har andra problem som är större. :unsure: ?

Stockholm, bland annat. Beror förstås på hur dyr hoj du har och hur många lås du orkar släpa på. Och var ditt lokala systembolag ligger.

Å andra sidan, om just systemet är prioriterat kanske man har andra problem som är större. :unsure: ?
Är det så illa i Stockholm alltså. Tråkigt.

Cykeln blir inte stulen om du inte har din dyraste, du blir inte så blöt kall och svettig som du tror, en matkasse måste inte köras hem i en bil osv.osv. Prova så får du se.
Varför ska jag inte kunna ha hur dyr cykel jag vill? Hur vet du huruvida jag blir blöt, kall och svettig?

Edit: Jag har ynka 2,5 kilometer till jobbet som jag cyklar 4 ggr om dan (hem på lunchen också), och jag får verkligen anstränga mig för att inte hinna bli svettig på den sträckan. Vilket hade ruinerat alltihop eftersom det är orimligt att behöva byta om efter en cykeltur på 10 minuter.

Ja jag skulle säga att TS verkligen är ute och cyklar men det är du inte ensam om, det är ju den allmänna bilden i Sverige av cykeln som transportmedel. Det krävs ju inte särskilt noggranna studier av andra välutvecklade länder för att se att den allmänna bilden av cykeln kan vara det motsatta och det självklara alternativet för merparten av persontransporter. Sen är det självklart att bilen har sin plats för vissa resor. Det handlar mycket om infrastruktur och samhällsplanering men många av argumenten till att välja bort cykeln är de som jag hör hos de flesta jag pratat med om detta och det är verkligen argument från de som aldrig har testat.

Har bott i Vasastaden Gbg, Bergsjön och Billdal (där låste kiddsen inte ens cyklarna) och inte fått något stulet utanför affären någonstans i Gbg.

På landsbygden är cykeln klockren som transportmedel. Stöldrisken är minimal, så man kan ta valfri cykel ner på affären. Lite biltrafik, så man slipper en massa bilar.
Med en cykelkärra så löser man det mesta. Skulle bara byggt om min cykelkärra så att den går att använda som kundvagn också, så kan man lasta ned maten i den direkt i butiken.

Bor på landet. Bara en fråga om hur man prioriterar. Jag är nog skadad men att glida fram bland kor och ängar på elcykel en höstkväll i orange ljus är ju helt jävla magiskt. De flesta på landet bor ju inte i glesbyggd. Himla skillnad. Jag har 8 km till mataffären och 11 till tåget. Klart farbart med elcykel. Bilarna är hänsynsfulla för det är trångt och krokigt och jag stannar och hoppar av om det känns otryggt.

Men väldigt många på landet bor ju i Vara eller Grums eller annan tätort eller 2-4 km därifrån och då är det inte så långt att cykla :) glesbyggd är som sagt något helt annat.
Jag bor i utkanten av en mindre ort. Här finns enligt mig mycket goda cykelmöjligheter och att cykla här är extremt mycket bättre på de flesta sätt än inne i Göteborg t.ex. (iaf som jag ser det). Men det är väldigt få som cyklar.. Jag har 1,5 km till Willys (ganska cykelbart..) Har typ aldrig sett några av mina grannar cykla med en matkasse t.ex. Jag är ganska övertygad om att så länge bilen är det smidigaste alternativet kommer folk välja den, och det är väl inte så konstigt.

På landsbygden är cykeln klockren som transportmedel. Stöldrisken är minimal, så man kan ta valfri cykel ner på affären. Lite biltrafik, så man slipper en massa bilar.
Med en cykelkärra så löser man det mesta. Skulle bara byggt om min cykelkärra så att den går att använda som kundvagn också, så kan man lasta ned maten i den direkt i butiken.
Beror förstås på vilken landsbygd. På torpet jag har tillgång till är det 6 eller 8 km till mataffären. En trivsam sträcka. Däremot är vägen (eller snarare bilisterna på den) helt jävla livsfarlig och inget man vill utsätta sig för med cykel i onödan.

Beror förstås på vilken landsbygd. På torpet jag har tillgång till är det 6 eller 8 km till mataffären. En trivsam sträcka. Däremot är vägen (eller snarare bilisterna på den) helt jävla livsfarlig och inget man vill utsätta sig för med cykel i onödan.
Bilarna skulle inte vara några problem om fler flyttade över till cykel.
Det är som bilar som tutar på cyklister för att de är i vägen så att de inte kan köra om. Det kan inte vara det minsta fordonets fel att det är trångt på vägen.

De här stöldriskargumenten iaf för vanliga vardagscyklar har jag så svårt att förstå.
Problemet är ju att man inte vill ha en "vanlig vardagscykel" om man nu ska använda cykeln ofta. Det blir liksom moment 22. Ju mer du cyklar, desto finare hoj är det rimligt att ha. Men då blir man begränsad av att inte kunna ställa den var som helst och framför allt inte hur länge som helst.
I Stockholms innerstad blir blocklås uppsågade med batteridriven vinkelkap mitt på ljusa dan. Finns inte på kartan att jag cyklar in till stan, även om det vore det absolut smidigaste.

Så länge man inte tar tag i cykelstölderna kommer detta inte kunna lösas.

Nej, cykeln är ingen konkurrent till bilen, den är på sin höjd ett komplement. Bilen kan användas till så otroligt mycket mer än vad en cykel kan.
För mig är cykeln primärt ett träningsredskap. Skulle gärna cykla mer i vardagen, men som Makten skriver går inte det i en större stad utan orimliga åtgärder pga stöldrisken. Pendling är drygt 6 mil enkel resa och sker med tåg.

Bilarna skulle inte vara några problem om fler flyttade över till cykel.
Det är som bilar som tutar på cyklister för att de är i vägen så att de inte kan köra om. Det kan inte vara det minsta fordonets fel att det är trångt på vägen.
Jo, det räcker med en enda bil för att det ska bli farligt på den sträckan eftersom vägen är smal och ingen håller lagstadgade 80 km/t, eller nåt nämnvärt avstånd när de kör om cyklister. Hade det funnits en vägren så hade det varit hur lugnt som helst däremot.

Har bott i Vasastaden Gbg, Bergsjön och Billdal (där låste kiddsen inte ens cyklarna) och inte fått något stulet utanför affären någonstans i Gbg.
När jag bodde i Malmö .Stal de först min låsta mtb i källaren ,Sen skaffade jag en riktig risig oväxlad cykel .Den tog de efter några veckor allt på mindre än ett år

Problemet är ju att man inte vill ha en "vanlig vardagscykel" om man nu ska använda cykeln ofta. Det blir liksom moment 22. Ju mer du cyklar, desto finare hoj är det rimligt att ha. Men då blir man begränsad av att inte kunna ställa den var som helst och framför allt inte hur länge som helst.
I Stockholms innerstad blir blocklås uppsågade med batteridriven vinkelkap mitt på ljusa dan. Finns inte på kartan att jag cyklar in till stan, även om det vore det absolut smidigaste.

Så länge man inte tar tag i cykelstölderna kommer detta inte kunna lösas.
Det håller jag iofs med om. Men hur ofta blir en cykel stulen som parkeras i Stockholm innerstad 3 h mitt på dagen och låses på vettigt sätt?

Varför ska jag inte kunna ha hur dyr cykel jag vill? Hur vet du huruvida jag blir blöt, kall och svettig?

Edit: Jag har ynka 2,5 kilometer till jobbet som jag cyklar 4 ggr om dan (hem på lunchen också), och jag får verkligen anstränga mig för att inte hinna bli svettig på den sträckan. Vilket hade ruinerat alltihop eftersom det är orimligt att behöva byta om efter en cykeltur på 10 minuter.
Det hade varit drömmen att alltid kunna ha så dyr cykel man vill. Nej det vet jag såklart inte men det jag vet är att de som inte cyklar säger att vädret är kasst och att man inte kan vara ute, och de som faktiskt cyklar och har rätt kläder för vädret, inte klagar.

Det håller jag iofs med om. Men hur ofta blir en cykel stulen som parkeras i Stockholm innerstad 3 h mitt på dagen och låses på vettigt sätt?
Det har jag ingen statistik över, men jag vill påstå att risken är alldeles för stor. Om du dessutom försöker ha cykeln som primärt transportmedel blir en cykelstöld betydligt jobbigare. Är den bara ett på-skoj-komplement till bilen så spelar det ju inte så stor roll. Men exempelvis för mig som varit helt utan bil går det inte att få cykeln stulen. Då kan jag inte ta mig nånstans sen. Risken måste alltså vara mycket låg för att det ska vara värt att cykla, och i dagsläget är den uppenbart påfallande hög.

I Märsta (som ts skriver) skulle inte jag ställa en cykel utanför Systemet. Jag skulle inte ställa en cykel nånstans öht i Märsta. Det är knappt vill ställa bilen i Märsta, eller ens köra igenom Märsta.
Jag har skippat Märsta hittills, låter som jag ska fortsätta med det då.

Då har du haft en jäkla tur och/eller en risig cykel. Jag känner hur många som helst som fått sina cyklar stulna i Vasastan. Jag hade inte ställt min cykel en sekund utomhus i Gbg även om det finns dom som det gått bättre för.

Man skapar ju sin världsbild utifrån sina egna erfarenheter.

Det hade varit drömmen att alltid kunna ha så dyr cykel man vill. Nej det vet jag såklart inte men det jag vet är att de som inte cyklar säger att vädret är kasst och att man inte kan vara ute, och de som faktiskt cyklar och har rätt kläder för vädret, inte klagar.
Beror ju helt på i vilket ärende du cyklar. Jättekul att behöva släpa på kläder för minus 15 om du ska göra nåt ickecykelmässigt. Eller gå omkring i lycra hos din kompis som du äter middag hos.

Brukar ha ombyte med mig då och slänga om inne på toa.
Vilket förstör en hel del av cykelns smidighet. Då måste du ju plötsligt släpa på en väska av nåt slag.
Klart det går, men det innebär massa begränsningar och krångel. Vilket jag själv levt hela mitt liv med.

Bor och jobbar i söderort. Lämnar cykeln hemma innan jag hämtar på föris och storhandlar på nätet. Vet inte hur man kör bil så det är bara acceptera läget.

Jag har samma situation. Egentligen ganska lagom avstånd att cykla men första 10 kilometrarna är på en smal kurvig väg där man med bil precis kan mötas (70kmh) och många bilar genar i kurvorna, det går även skolbuss på sträckan. Känns helt livsfarligt att cykla.

men det jag vet är att de som inte cyklar säger att vädret är kasst och att man inte kan vara ute, och de som faktiskt cyklar och har rätt kläder för vädret, inte klagar.
Ja, folk är olika, upplever saker olika, och prioriterar därför olika. Vissa tycker det är friskt och härligt med utomhusaktiviteter, andra tycker det är ruggigt och fruktansvärt. Inget konstigt med det, och varför skulle den ene ha mer ”rätt” än den andre?

Jag har samma situation. Egentligen ganska lagom avstånd att cykla men första 10 kilometrarna är på en smal kurvig väg där man med bil precis kan mötas (70kmh) och många bilar genar i kurvorna, det går även skolbuss på sträckan. Känns helt livsfarligt att cykla.
Precis en sådan jag cyklar på. Känner mig trygg. Folk sa att ”här kör folk som dårar” och det stämmer helt ok när man kör bil men när de ser en dåre på cykel är de väldigt hänsynstagande.

Vilket förstör en hel del av cykelns smidighet. Då måste du ju plötsligt släpa på en väska av nåt slag.
Klart det går, men det innebär massa begränsningar och krångel. Vilket jag själv levt hela mitt liv med.
Jag måste ha väska oavsett :) dator och matlåda.
Då har du haft en jäkla tur och/eller en risig cykel. Jag känner hur många som helst som fått sina cyklar stulna i Vasastan. Jag hade inte ställt min cykel en sekund utomhus i Gbg även om det finns dom som det gått bättre för.

Man skapar ju sin världsbild utifrån sina egna erfarenheter.
Självklart skapar man sin världsbild. Men u-lås från Biltema eller ramlås genom ram och bakhjul och vajer genom framhjulet (fast monterad i drickaflaska för enkel låsning) har räckt. Körde 26” mtb som var lite sprayad för att se risig ut.

Jag tänker alltid att vi alla har olika förutsättningar.
Vi har ingen bil och cyklar året runt och det funkar jättebra.
Dock har vi 1,5 km till skola, 4 km till våra jobb och allt på cykelväg.
500m till mataffär och bibliotek. Tar lådcykeln till Maxi för att storhandla.
Hyr bil om vi ska nånstans det inte går att åka tåg.

Andra har inte möjlighet till att få ihop vardagen på samma sätt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp