Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Precis en sådan jag cyklar på. Känner mig trygg. Folk sa att ”här kör folk som dårar” och det stämmer helt ok när man kör bil men när de ser en dåre på cykel är de väldigt hänsynstagande.

Jag måste ha väska oavsett :) dator och matlåda.

Självklart skapar man sin världsbild. Men u-lås från Biltema eller ramlås genom ram och bakhjul och vajer genom framhjulet (fast monterad i drickaflaska för enkel låsning) har räckt. Körde 26” mtb som var lite sprayad för att se risig ut.

Jag har testat att cykla ett par gånger och det kändes verkligen inte tryggt att bli omkörd med 10cm marginal som oskyddad trafikant. Hade det funnits cykelbana hade jag helt klart cyklat.

Började mitt nya jobb i Augusti sen började jag cykla i slutet av September de flesta dagarna iallfall Började med bilen när det var så kallt så det gjorde ont .Möjligt jag cyklar längre nästa höst när jag fixat bättre kläder har 1,5 mil enkel till jobbet ca 1,7 med cykel .

Ja, folk är olika, upplever saker olika, och prioriterar därför olika. Vissa tycker det är friskt och härligt med utomhusaktiviteter, andra tycker det är ruggigt och fruktansvärt. Inget konstigt med det, och varför skulle den ene ha mer ”rätt” än den andre?
Absolut, men den som inte har provat både och kan knappast vetà vad som är ”rätt”…

Problemet är ju att man inte vill ha en "vanlig vardagscykel" om man nu ska använda cykeln ofta. Det blir liksom moment 22. Ju mer du cyklar, desto finare hoj är det rimligt att ha. Men då blir man begränsad av att inte kunna ställa den var som helst och framför allt inte hur länge som helst.
I Stockholms innerstad blir blocklås uppsågade med batteridriven vinkelkap mitt på ljusa dan. Finns inte på kartan att jag cyklar in till stan, även om det vore det absolut smidigaste.

Så länge man inte tar tag i cykelstölderna kommer detta inte kunna lösas.
Vad hände plötsligt med n+1?
Jag parkerar min gamla GT både utanför affären och vid busshållplatsen utan att vara vidare orolig. Utanför bageriet, så låser jag den inte ens, men då är jag bara inne ett par minuter.
Cyklarna som används för pendling, träning och tävling lämnas naturligtvis aldrig utomhus.
Veckohandlingen görs med bil. Fjällresan görs ibland med bil och ibland med buss/tåg. Till vissa aktiviteter är bilen oslagbar.

Det bästa (sämsta?) av två världar.
1705476268057.png

Kan man önska att diskussionen fortsätter utan att cykelanhängare dumförklarar dom som använder bilen?

Vi bor där vi bor, och måste förhålla oss till omständigheterna.

Igår var det -20 grader. Det var otroligt kallt om kinderna de 15 metrarna jag gick till den föruppvärmda bilen, sen njöt jag av stolsvärmen hela vägen till jobbet (ca 4km). På vägen hem samma sak, men då hanns det med handling av mat, hämta paket, lämna barn på gymnastik. (Ca 12km totalt.) Cykel hade funkat men varit fruktansvärt mkt mer ansträngande.

Älskar cykeln både som transportmedel och nöje - men i vardagen passar bilen bättre.

Jag tycker inte det är så mycket dumförklarande?

Igår var rätt kallt här med, skulle tagit bilen till bussen för jag hade lite ont i knät och viss halkrisk. Var så jävla tjock is på rutan så pallade inte skrapa haha så tog cykeln. Sånt kan hända mig.

Jag parkerar min gamla GT både utanför affären och vid busshållplatsen utan att vara vidare orolig. Utanför bageriet, så låser jag den inte ens, men då är jag bara inne ett par minuter.
Cyklarna som används för pendling, träning och tävling lämnas naturligtvis aldrig utomhus.
Veckohandlingen görs med bil. Fjällresan görs ibland med bil och ibland med buss/tåg. Till vissa aktiviteter är bilen oslagbar.
Det här är verkligen lösningen!

I mitt hem finns det en rätt etablerad förståelse för att det krävs 4 cyklar per person. En för pendling, en MTB, en landsväg, en för att cykla runt i kommunen (det är den som får stå utomhus) och en lådcykel för att hämta/lämna och cykla till affären/eller badhuset.

Lådcykeln delar vi.

Ska jag tex till stan och dricka öl med nån kompis som inte bor i närheten tar jag "cykla i kommunen-cykeln" och låser fast i en lyktstolpe. 10km enkel väg, inga problem om man tar det lugnt. Tar inte längre tid än att åka kommunalt... (nåja, kanske 5-10 minuter, men slipper tajma någon buss utan kan dra närhelst).

Självklart har vi bil också (eller buss, har många barn...)

Kan man önska att diskussionen fortsätter utan att cykelanhängare dumförklarar dom som använder bilen?

Igår var det -20 grader. Det var otroligt kallt om kinderna de 15 metrarna jag gick till den föruppvärmda bilen, sen njöt jag av stolsvärmen hela vägen till jobbet (ca 4km). På vägen hem samma sak, men då hanns det med handling av mat, hämta paket, lämna barn på gymnastik. (Ca 12km totalt.) Cykel hade funkat men varit fruktansvärt mkt mer ansträngande.

Älskar cykeln både som transportmedel och nöje - men i vardagen passar bilen bättre.
Ingen som säger att bilen är dum eller folk som tar bilen är korkade. Poängen är snarare att säger man "det går inte på vintern/i regnet/i mörkret" osv är att det bevisligen finns massor av folk som visst cyklar då... Och passar det inte för dig, gör inte det. Bilen är som sagt ett väldigt värdefullt komplement, att ta sig till fjällen utan bilen är stökigt. Att få med sig alla ungarna till nåt kalas/firande 15 km bort är också stökigt utan bilen...

Var i Köpenhamn igår. Sveriges cykelvägar är att jämföra med en blåbärsstig i Uzbekistan.

Köpenhamn tar cykling och trafik på högsta allvar. Innerstan är full av både 2-3-4-5 filiga bilvägar och bredvid går ordentligt breda cykelvägar i varsin riktning, nästintill lika breda som svenska vägar FÖR BARA CYKLAR.

Och det är inte en, två tre cyklister. Mitt i snöyran kommer grupperingar på 40 cykelpendlare och de har lika mycket företräda som bilarna.

Ser ut att fungera otroligt bra. Sverige kommer aldrig kunna nå samma nivå, vi har byggt för tätt och fyllt ut med massa skit som breda trottoarkanter och annat. I Danmark är det typ 70 meter mellan husen vilket möjliggör dessa 10 filer för bilar och cyklister.

I mitt hem finns det en rätt etablerad förståelse för att det krävs 4 cyklar per person...

...Självklart har vi bil också (eller buss, har många barn...)
Blir sugen på att se Er lösning på cykelförvaring. (Många barn = minst 3?)
20+ cyklar ställer krav på förvaring och åtkomst av dem!

Var i Köpenhamn igår. Sveriges cykelvägar är att jämföra med en blåbärsstig i Uzbekistan.

Köpenhamn tar cykling och trafik på högsta allvar. Innerstan är full av både 2-3-4-5 filiga bilvägar och bredvid går ordentligt breda cykelvägar i varsin riktning, nästintill lika breda som svenska vägar FÖR BARA CYKLAR.

Och det är inte en, två tre cyklister. Mitt i snöyran kommer grupperingar på 40 cykelpendlare och de har lika mycket företräda som bilarna.

Ser ut att fungera otroligt bra. Sverige kommer aldrig kunna nå samma nivå, vi har byggt för tätt och fyllt ut med massa skit som breda trottoarkanter och annat. I Danmark är det typ 70 meter mellan husen vilket möjliggör dessa 10 filer för bilar och cyklister.
"Ingen simmar över den floden, ingen idé att bygga en bro!

Blir sugen på att se Er lösning på cykelförvaring. (Många barn = minst 3?)
20+ cyklar ställer krav på förvaring och åtkomst av dem!
Än så länge har ungarna bara en cykel var men kommer absolut bli spännande framöver. Fem barn varav tre har nått cykelbar ålder.

Men just nu står pendling, landsväg och MTB i garaget och resten i cykelskjulet. Cykelskjulet måste rimligtvis byggas ut för att kunna hantera alla barnens hojar...

edit: de cyklarna som inte används frekvent (kolfiber-landsväg på vintern tex) hänger på väggen. Pendlarhojen står lutad mot väggen precis innanför dörren, rullar ju 3-4 dagar i veckan.

Finns många faktorer som spelar in. Klimat, stadsplanering och avstånd och ens egna förväntningar.

Jag bor i en av sveriges cykelvänligaste städer (enligt nån undersökning, vet inte om jag såg det här på happy..).

Cyklar alltid till jobbet (men det skulle nog inte räknas som "pendling" på happyspråk). Cyklar med barnen till deras aktiviteter, att köra hade varit betydligt mer besvärligt! Små/mellanhandlar med cykel.

Storhandling har jag gjort några gånger med cykel, men blir nu oftast bil, här finns väl förbättringspotential, det finns ju finurliga vagnar har jag sett.

det krävs ett visst intresse och klurighet att använda cykel när det tar emot, vilket det gärna gör både logistiskt, stöldmässigt och vädermässigt.

men när man får till det är det nog enda transportslaget som gör en glad och nöjd efter genomförd resa:)

med en vinterduglig brompton är i min erfarenhet tillräckligt mycket vunnet för att jag nästan alltid med ett leende ska kunna parera de tre problemområdena jag nämnde. de dagar som är extra utmanande tar man helt enkelt vissa av sträckorna kommunalt.

synd bara att de inte säljs i det utförandet.

här står den bredvid min bil som körs 2500 mil om årer, trots att jag cykelpendlar tre av veckans fyra arbetsdagar.
.
IMG_8270.jpeg

Fullt rimligt att ta bilen eftersom vi designat samhället för att det ska vara det smidigaste. Vill bara säga att det är ett val vi har gjort och inte en naturlag. Vi kan tänka oss ett samhälle där bilen inte är det naturliga valet för resor under 5 km. Helt utan tvångsmedel som förbud eller böter. Det hade sparat pengar och miljö men kräver en tankemässig omställning (och kanske att bil/oljeindustrins påverkan minskar).

Jag är nog inte ensam om att inte vilja tvingas använda nån gammal murken mögcykel till vardags för att slippa få den stulen. Vad är det för u-landsfasoner?

En liten detalj är att Danmark är tämligen platt. Vilket gör det enormt mycket mindre jobbigt att cykla.

Du vet ju själv att du inte har på fötterna i ditt läge utan bara är bekväm. Att cykla 4 km kan inte i något läge kalla fruktansvärt ansträngande (Jo, ok, om man bor i Chamonix stad och jobbar på Aiguille du midi-stationen).
Sverige har i många år byggts upp för att premiera bil, och kulturen har i många år styrts mot att vara bekväm och betala för att vara fysiskt passiv, så gör som företagen vill, men du är en del av problemet, inte lösningen.

Jag har nog 55 km till jobbet. Idag var hemmajobb ett jävla bra alternativ..

Jag cykeln är en konkurent förutsatt att avståndet inte är för långt, restiden är jämförbar dörr till dörr och det är för mig det viktigaste.

Jag hör mest en massa ursäkter för att inte ta cykeln som ofta hade varit enkla att lösa förutsatt att man kan leva med att konforten på cykel ofta är lite sämre, vädret är vad det är och även jag som pendlade till jobbet i -29 i dag vill ta bilen en del dagar när jag tittar ut genom fönstret.

En lämplig pendlarcykel kostar en tiondel av vad en pendlarbil kostar, räkna som du vill ;) men har man råd att köra bil har man råd med en pendlarcykel.
Läpliga kläder kostar som en tank drivmedel, bättre investering är svår att hitta för efter första året har man utrustning för ALLA väder.
Cykel förvaring och parkering går alltid att lösa, i bland får man vara lite kreativ, och även våga ställa krav. Till exempel kan arbetsgivaren erbjuda parkeringsplats borde de banne mig kunna erbjuda tillfredställande cykelparkering också.

Mer långsiktigt så borde alla fundera över sin logistik, är det rimligt att bo 25 km från jobbet, ha 9 km till dagis och köra barn till träningar 12 km bort? Vist en del väljer att prioritera annat men de flesta borde kunna förbättra sin situatuion...

Enligt mig är nyckeln till cykelpendling året runt en riktigt högkvalitativ samt stabil ”fatbike” med elmotor och 20x4” däck, bra ljus, låg tyngdpunkt, lång räckvidd, robust pakethållare fram/bak samt möjlighet att koppla på vagn och andra smarta tillbehör. Plus att man slänger på vinterdäcken under vinterhalvåret, precis som man gör med bilen.

Det finns ju ett svenskt bolag som håller på att lansera just en sådan hoj, men man får väl inte skriva om elcyklar här.

Jag är nog inte ensam om att inte vilja tvingas använda nån gammal murken mögcykel till vardags för att slippa få den stulen. Vad är det för u-landsfasoner?

En liten detalj är att Danmark är tämligen platt. Vilket gör det enormt mycket mindre jobbigt att cykla.
Personligen tycker jag att det är mycket roligare att cykla till stan än att tex åka kommunalt. Och mycket roligare att cykla till badet än att leta parkeringsplats. Och även om det är en billig XXL-hoj för 2-3k ibland är det så jävla mkt roligare än att leta parkingsplats, förstå hur jga betalar p-avgift osv osv...

Och mycket jobbigare att spänna fast alla ungarna i bilen än vad det är att ha dom i lådan framför mig när jag cyklar till badet.

Enligt mig är nyckeln till cykelpendling året runt en riktigt högkvalitativ samt stabil ”fatbike” med elmotor och 20x4” däck, bra ljus, låg tyngdpunkt, lång räckvidd, robust pakethållare fram/bak samt möjlighet att koppla på vagn och andra smarta tillbehör. Plus att man slänger på vinterdäcken under vinterhalvåret, precis som man gör med bilen.

Det finns ju ett svenskt bolag som håller på att lansera just en sådan hoj, men man får väl inte skriva om elcyklar här.
Konstigt, i pendlingstråden verkar det vara rätt många som klarar sig utan den!

Med det sagt tycker jag att elcyklar är fantastiskt för att det får många fler att cykelpendla!

.Jag är nog inte ensam om att inte vilja tvingas använda nån gammal murken mögcykel till vardags för att slippa få den stulen. Vad är det för u-landsfasoner?
Knappast så att man behöver ha en ”murken mögcykel” för att slippa att den ska bli snodd. Räcker med en äldre racer.
I-landsfasoner att inte kunna cykla på något annat än en 11 delad kolfiberracer.
Jag hade en gammal stålis som stod i 1 år utanför jobb varje dag utan att bli snodd, otaliga gånger utanför krogen. Har en polare som glömde sin stålis 2 veckor mitt på söder, den stod kvar.

Håller med många här om att det finns två olika personer, de som ser anledningar till att inte cykla och de som ser anledningar till att cykla.

Än så länge har ungarna bara en cykel var…
VA, älskar du inte dina barn?!?!

?

Skämt åsido, intressanta diskussioner och stor igenkänning (ÄLSKAR vardagscykling men har svårt att få in det i, öhm, vardagen, bor på landet, 4 mil till jobbet, 5 när det är hämtning/lämning osv.) Men jösses vad jag skulle vilja uppleva en förändring under min livstid där vi gick bara en halv tum åt Danmark och Cph (vad cykelinfrastruktur mm beträffar nb.).

Min gissning är dock att allt är möjligt, tom. här där väldigt mycket är byggt och anpassat för bilism. Men det kommer att kräva politisk vilja, så ”möjligt” är inte nödvändigtvis lika med ”troligt”.

En parallell som slår mig här och nu - och utan övriga jämförelser/likheter - är hur Norge kan hålla minsta håla längst in i de djupaste fjordarna med kommunikationer mm medan vi inte kan se utanför tullarna ens om vi försöker. Jo, de har sina oljepengar, men någon liten roll tror jag ändå att viljan och inställningen spelar. På samma sätt tror jag att man gör det lite för enkelt för sig om man bara förklarar Danmarks och Nederländernas cykelinfrastruktur med att de var sönderbombade och fattiga efter kriget. Något litet tror jag även att en politisk vilja - var nu den kommer ifrån - gör.

Men vad vet jag, mer än att det vore vackert att få se en ny gryning för vardagscyklismen.

Jag upplever att under de perioder när jag cyklar mycket att min mentala barriär att sätta mig i bilen (el) växer. Det känns jobbigt att gå och hämta nycklarna, gå till bilen, huka mig för att kliva in och köra iväg. Tiden i bilen känns helt bortkastad, tråkig, fruktansvärt ful* och oinspirerande. När livet kräver att jag kör mer bil minskar den där mentala barriären. Dom säger att det tar 3 veckar att ändra ett beteende, tycks stämma bra för mig ur det här perspektivet.

Jo, det vardagliga cyklandet är ibland fysiskt jobbigt, men oj vad mycket det ger.
  • Jag får egentid på mina 17km enkel väg till jobbet. Hinner fundera och problemlösa men under lång perioder befinner jag mig i ett meditativt tillstånd utan egentligen några riktiga tankar.
  • När jag tar lådcykeln till förskolan har jag och min son en stund där vi upplever världen tillsammans. Ser djur och naturen kring oss. Stannar och tittar på en grävmaskin eller annat spännande. Tar omvägar när vädret är bra. Stannar och nakenbadar när jag får infall.
  • Jag får min motion
  • Jag ser saker längs vägen
  • Jag pratar ibland med folk, andra pendlare som jag delar pendlingsträcka med.
  • Risken för road rage är 10% jämfört med hur jag uplever det att köra bil.
  • Jag kommer hem till min familj och har hunnit skaka av mig jobbet och tror ärligt att det gör mig till en bättre far.
*En snöslaskig dag på vägarna i november känns i bil som döden för mig. Grått jävla slask överallt. På cykeln känner jag att jag lever.

Jag cykeln är en konkurent förutsatt att avståndet inte är för långt, restiden är jämförbar dörr till dörr och det är för mig det viktigaste.

Jag hör mest en massa ursäkter för att inte ta cykeln som ofta hade varit enkla att lösa förutsatt att man kan leva med att konforten på cykel ofta är lite sämre, vädret är vad det är och även jag som pendlade till jobbet i -29 i dag vill ta bilen en del dagar när jag tittar ut genom fönstret.

En lämplig pendlarcykel kostar en tiondel av vad en pendlarbil kostar, räkna som du vill ;) men har man råd att köra bil har man råd med en pendlarcykel.
Läpliga kläder kostar som en tank drivmedel, bättre investering är svår att hitta för efter första året har man utrustning för ALLA väder.
Cykel förvaring och parkering går alltid att lösa, i bland får man vara lite kreativ, och även våga ställa krav. Till exempel kan arbetsgivaren erbjuda parkeringsplats borde de banne mig kunna erbjuda tillfredställande cykelparkering också.

Mer långsiktigt så borde alla fundera över sin logistik, är det rimligt att bo 25 km från jobbet, ha 9 km till dagis och köra barn till träningar 12 km bort? Vist en del väljer att prioritera annat men de flesta borde kunna förbättra sin situatuion...
Det anses normalt att bo många mil från jobbet just för att Sveriges samhällen byggts för bilen.
Jag tror att sossarna under efterkrigstiden såg bilen som en statusmarkör som skulle bli tillgänglig för alla, i kombination med nån dröm om USA.
Nu är det på de flesta platser i landet oerhört enkelt att inte röra sig utan att kunna ta bilen, med skattebetald infrastruktur och skattesubventionerad/förbetald parkering överallt.
Bara i storstäder har det börjat visa sig vara fysiskt ohållbart och ekonomiskt orättvist att bygga för och subventionera bilen på det sättet.

Konstigt, i pendlingstråden verkar det vara rätt många som klarar sig utan den!

Med det sagt tycker jag att elcyklar är fantastiskt för att det får många fler att cykelpendla!
Vad är det som känns konstigt för dig? Att jag har en åsikt?

I övrigt verkar du ha missuppfattat diskussionsunderlaget som handlar om svenska folket och inte ”de som skriver i pendlingstråden på Happyride”.

Håller med många här om att det finns två olika personer, de som ser anledningar till att inte cykla och de som ser anledningar till att cykla.
tror det ligger nåt intressant i detta. de allra flesta skiter fullständigt i framtiden och vill bara fortsätta som förut.

frågan är då om vi 1) ska "locka" och "inspirera" dessa id***er att göra en förändring, av misstag eller liksom av slentrian, trots att de egentligen inte vill, eller 2) tvinga dem med teknokratiska förändringar av infrastrukturen eller 3) övertyga dem om hur allvarligt läget är så att de får en genuin vilja att byta spår.

någon kommer nu säga att vi ska göra allt samtidigt, men jag tror att det är framförallt nummer 3 som har potential att ändra på saker på riktigt. och att fokuset på 1 och 2 riskerar dölja det verkliga problemet.

första inlägget i tråden visar otroligt tydligt hur folks hjärnor funkar. de kan legitimera vad som helst om de bara vill.

Bara en liten kommentar om att ta bilen sitter i ryggraden.
En fd granne har ungefär 800 meter gångväg till jobbet, han tar bilen varje dag och då blir det 1,5 km i och med man måste åka runt partiet där han kan gå.
Ingen cykel som riskerar att bli stulen eller skall underhållas, bara dra på sig jackan och ett par bra skor och knata iväg. Han kör aldrig motor-/kupévärmare så han får alltid börja med att skrapa rutorna. På den tiden som det tar att skrapa så är han halvvägs på jobbet om han hade gått.
Ett gäng som grävde avlopp i närheten av min dåvarande bostad hade rastkojan ungefär 70 meter från där de jobbade, ändå så satte de sig i bilen och fick köra runt hela skiten, en sträcka på kanske 4-500 meter för att fika/äta lunch.
En annan fd granne hade 400 meter till jobbet, åkte alltid bil dit. På vägen hem stannade vid brevlådan som låg ungefär 20-30 meter från bostaden, gick ur bilen, kollade brevlådan, satte sig i bilen och fortsatte hem till parkeringen.

Det här tycker jag är extremer, men uppenbarligen inget ovanligt beteende.
Sedan så har jag svårt att tro att det är många här inne som skulle tagit bilen vid samma scenarion.

Vad är det som du känner är konstigt? Att jag har en åsikt?
Låter som en bra hoj, men under tiden jag har pendlat så har jag nog bara sett en fatbike på vägarna, de flesta klarar sig utan en sådan monstermaskin. Nu har jag aldrig testat att cykla på snö med fatbikedäck, men från vad jag har hört så glider man mest runt ovanpå snön, jämfört med tunnare däck där man istället skär igenom. Men där kanske jag har fel också.
Tror egentligen någonting med pakethållare och mer upprätt position är optimalt för att engagera så många som möjligt i cyklandet :)

Du vet ju själv att du inte har på fötterna i ditt läge utan bara är bekväm. Att cykla 4 km kan inte i något läge kalla fruktansvärt ansträngande (Jo, ok, om man bor i Chamonix stad och jobbar på Aiguille du midi-stationen).
Sverige har i många år byggts upp för att premiera bil, och kulturen har i många år styrts mot att vara bekväm och betala för att vara fysiskt passiv, så gör som företagen vill, men du är en del av problemet, inte lösningen.
Vad menar du?

Att erkänna att det är 100% bekvämligheten det handlar om (och lite tidsaspekten, så 115% totalt ?) är väl att ha på fötterna. Jag killgissar att dom flesta tar bilen pga bekvämlighet. Och det handlar inte om eventuellt plogad cykelbana före bilväg, eller säkrare korsningar mellan bil/cykel - det handlar i första hand om bekvämlighet. (när vi pratar om gemene man)

Inte ens hälften av alla på ett extremt nördigt cykelforum (i positiv bemärkelse) cykelpendlar i ur och skur.

Låter som en bra hoj, men under tiden jag har pendlat så har jag nog bara sett en fatbike på vägarna, de flesta klarar sig utan en sådan monstermaskin. Nu har jag aldrig testat att cykla på snö med fatbikedäck, men från vad jag har hört så glider man mest runt ovanpå snön, jämfört med tunnare däck där man istället skär igenom. Men där kanske jag har fel också.
Tror egentligen någonting med pakethållare och mer upprätt position är optimalt för att engagera så många som möjligt i cyklandet :)
Får jag fråga var du bor någonstans? :) Där jag bor ser jag el-fatbikes flera gånger dagligen.

Delade din åsikt innan jag själv testade en. Riktigt nice och helt annan känsla än vad man kan tro.

Vad menar du?

Att erkänna att det är 100% bekvämligheten det handlar om (och lite tidsaspekten, så 115% totalt ?) är väl att ha på fötterna. Jag killgissar att dom flesta tar bilen pga bekvämlighet. Och det handlar inte om eventuellt plogad cykelbana före bilväg, eller säkrare korsningar mellan bil/cykel - det handlar i första hand om bekvämlighet. (när vi pratar om gemene man)

Inte ens hälften av alla på ett extremt nördigt cykelforum (i positiv bemärkelse) cykelpendlar i ur och skur.

Det tror jag med. Man kan bygga cykelmotorvägar och salta och ploga till förbannelse. Är bilen fortfarande också enkel kommer många välja den.

• Gilla
Reactions: BFS
Stockholm, kanske därför haha :D
Cyklar tvärs över stan men inte riktigt fatbike kultur här, vart håller du hus?
Jag bor i Vasastan och cyklar till jobbet på Kungsholmen, i parkeringsgaraget på jobbet står 4st el-fatbikes dagligen och laddar :)

Jag bor i Vasastan och cyklar till jobbet på Kungsholmen, i parkeringsgaraget på jobbet står 4st el-fatbikes dagligen och laddar :)
Spännande, kanske har med område att göra. Om rawbike räknas så har vi iofs en på jobb, men det där känns knappt som en cykel och snarare som en moped :D

Spännande, kanske har med område att göra. Om rawbike räknas så har vi iofs en på jobb, men det där känns knappt som en cykel och snarare som en moped :D
Jo jag menar ju den typen av hojar som Rawbike :) Även om just den är en Klass 2 moppe som du säger.

Den nya jag skrev om innan heter Kuiperbelt S1, men går inte att köpa än.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att det är mycket roligare att cykla till stan än att tex åka kommunalt. Och mycket roligare att cykla till badet än att leta parkeringsplats. Och även om det är en billig XXL-hoj för 2-3k ibland är det så jävla mkt roligare än att leta parkingsplats, förstå hur jga betalar p-avgift osv osv...

Och mycket jobbigare att spänna fast alla ungarna i bilen än vad det är att ha dom i lådan framför mig när jag cyklar till badet.
Jag med, men nu tänkte jag mer på behovsbaserade ärenden. Handla mat och liknande, där man inte cyklar för att det är kul utan för att det är nödvändigt. Då ska man i min mening fan inte behöva välja cykel efter stöldrisk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp