Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Knappast så att man behöver ha en ”murken mögcykel” för att slippa att den ska bli snodd. Räcker med en äldre racer.
I-landsfasoner att inte kunna cykla på något annat än en 11 delad kolfiberracer.
Jag hade en gammal stålis som stod i 1 år utanför jobb varje dag utan att bli snodd, otaliga gånger utanför krogen. Har en polare som glömde sin stålis 2 veckor mitt på söder, den stod kvar.

Håller med många här om att det finns två olika personer, de som ser anledningar till att inte cykla och de som ser anledningar till att cykla.
Var bor du?

Jag med, men nu tänkte jag mer på behovsbaserade ärenden. Handla mat och liknande, där man inte cyklar för att det är kul utan för att det är nödvändigt. Då ska man i min mening fan inte behöva välja cykel efter stöldrisk.
tricket är att även nödvändig transport gärna bli kul med cykel. förstås är en solig sommardag att föredra, men vintermisär och dess utmaningar saknar inte egoboostande egenskaper:)

Jag med, men nu tänkte jag mer på behovsbaserade ärenden. Handla mat och liknande, där man inte cyklar för att det är kul utan för att det är nödvändigt. Då ska man i min mening fan inte behöva välja cykel efter stöldrisk.
Lås cykeln ordentligt då, inte så att någon kommer stå utanför ICA med vinkelslip mitt på glatta dagen. Sålänge du inte cyklar en sprojlans kolfiberracer med Dura Ace såklart.

Lite mer precis än så får du nog vara, med tanke på vad du skrev om obefintlig stöldrisk. Rimmar väldigt dåligt med andras erfarenheter. Kollegor har fått cyklar stulna i låst, kameraövervakat garage på jobbet, för att ta ett exempel.

tricket är att även nödvändig transport gärna bli kul med cykel. förstås är en solig sommardag att föredra, men vintermisär och dess utmaningar saknar inte egoboostande egenskaper:)
Jag har inget emot misärcykling, det är stöldrisk vi talar om.

Edit: Misärcykling på misärcykel är dock inte särskilt tillfredsställande.

Jag är nog inte ensam om att inte vilja tvingas använda nån gammal murken mögcykel till vardags för att slippa få den stulen. Vad är det för u-landsfasoner?

En liten detalj är att Danmark är tämligen platt. Vilket gör det enormt mycket mindre jobbigt att cykla.
Har du varit i Vejle? ;)
Danmark är rejält backigt på sina ställen samt desto blåsigare där det är platt. Det är dock ett litet, mer homogent tånkande folk som har i ryggmärgen (eller i DNA:t?) att man helt enkelt helst cyklar!

Lås cykeln ordentligt då, inte så att någon kommer stå utanför ICA med vinkelslip mitt på glatta dagen. Sålänge du inte cyklar en sprojlans kolfiberracer med Dura Ace såklart.
Jättekul att släpa på multipla aptunga lås, särskilt när cykeln dessutom ska lastas med mat eller +ANNAT.

Edit: Just där jag bor är risken för vinkelslip än så länge liten, men det förekommer definitivt på ställen motsvarande "utanför ICA". Moderna cykeltjuvar bryr sig föga om folk kollar på. Vad ska de göra liksom? Ingripa mot nån som kan dra kniv eller pistol och som ändå inte kommer få nåt straff om vederbörande mot all förmodan åker fast?

Lite mer precis än så får du nog vara, med tanke på vad du skrev om obefintlig stöldrisk. Rimmar väldigt dåligt med andras erfarenheter. Kollegor har fått cyklar stulna i låst, kameraövervakat garage på jobbet, för att ta ett exempel.
Bor i Aspudden och pendlar till gärdet, ställer cyklen där jag är, har stått mitt i stan ett gäng timmar flera gånger. Kanske inte ska ställa den flådigaste av cyklar var som. Därav tipset om en racer med några år på nacken. Kostar ynka 2-3tkr med lite stolpe in och rullar jäkligt bra.

jag behöver de där 10 milen i teslan på morgonen. inga skrikande ungar, inga krånglande hemmabiosystem och jag kan sjunga utan att någon talar om för mig att jag inte kan sjunga. bara det inte kommer nån jädra cyklist på vägen!

jag behöver de där 10 milen i teslan på morgonen. inga skrikande ungar, inga krånglande hemmabiosystem och jag kan sjunga utan att någon talar om för mig att jag inte kan sjunga. bara det inte kommer nån jädra cyklist på vägen!
10 mil??? Tydligt att jag är bortskämd med mitt pendlingsavstånd

Jag har inget emot misärcykling, det är stöldrisk vi talar om.
du vet redan mitt svar på det problemet:)

på fråga b svarar jag annan typ av sleeper. det finns ingen naturlag som säger att en icke stöldbegärlig cykel skall vara tråkig att cykla på. snarare kan det vara extra roligt.

? Det är samma avstånd som uppsala-stockholm eller helsingborg-malmö. Enligt mig väldigt långa sträckor att färdas dagligen för arbete. Så genuint nyfiken på vart ni som har så långt till jobb håller hus
jobbade i Malmö innan och hadde 5 mil enkel dit Var på jobbet 10 timmar och skulle jag cykla så minst 4 timmar sen sova 7 timmar så 3 timmar över till laga mat och allt annat man ska göra .Visst hadde väl gått det med

Jag har 16 km till jobbet (bor söder om Stockholm och jobbar i Kista). Det tar ungefär lika lång tid dörr till dörr med cykel och kollektivtrafik (45-55 minuter) och föredrar cykel alla dagar, bortsett från ett par dagar per år då det är monsunregn eller snöstorm. Kanske aningen kortare med bil, men då ska det betalas trängselskatt på Essingeleden två gånger per dag och har man otur med trafiken kan det ta en evighet. Parkerar cykeln i bur i garage på jobbet så är inte orolig för stöldrisken,

Ärenden brukar jag försöka göra med cykeln (stor ryggsäck eller sidoväska på pakethållaren). Har två cyklar jag använder för ärenden och känner mig ok att parkera båda i stort sett överallt i stan, men ska den stå lite längre tar jag den sämre. Försöker ställa den så att man iaf inte kan såga upp låset helt ostört. Om jag behöver frakta något stort eller åka långt tar jag bilen.

Till fjällen åker jag bil eller tåg. Jag har cyklat genom Märsta ett par gånger och det gick bra. Har cyklat i Danmark också och det må vara platt, men där blåser det.

Bara en liten kommentar om att ta bilen sitter i ryggraden.
En fd granne har ungefär 800 meter gångväg till jobbet, han tar bilen varje dag och då blir det 1,5 km i och med man måste åka runt partiet där han kan gå.
Ingen cykel som riskerar att bli stulen eller skall underhållas, bara dra på sig jackan och ett par bra skor och knata iväg. Han kör aldrig motor-/kupévärmare så han får alltid börja med att skrapa rutorna. På den tiden som det tar att skrapa så är han halvvägs på jobbet om han hade gått.
Ett gäng som grävde avlopp i närheten av min dåvarande bostad hade rastkojan ungefär 70 meter från där de jobbade, ändå så satte de sig i bilen och fick köra runt hela skiten, en sträcka på kanske 4-500 meter för att fika/äta lunch.
En annan fd granne hade 400 meter till jobbet, åkte alltid bil dit. På vägen hem stannade vid brevlådan som låg ungefär 20-30 meter från bostaden, gick ur bilen, kollade brevlådan, satte sig i bilen och fortsatte hem till parkeringen.

Det här tycker jag är extremer, men uppenbarligen inget ovanligt beteende.
Sedan så har jag svårt att tro att det är många här inne som skulle tagit bilen vid samma scenarion.
Det är exakt den här typen av beteende som jag i framtiden hoppas kommer anses lika hål i huvudet som Sjövett från -64.

Hur och var bor man om man har 6 mil pendling till jobb? Genuint nyfiken :unsure:

Jag bor i Skåne och har ett av mina kontorsplatser i Malmö, där befinner jag mig en del av dagen idag. Igår hade jag bara 15km till min arbetsplats men i fredags var det 230km. Jag rör mig lite till och från överallt inom Götaland.
Bor man i glesbygd är 6 mil ingen märklig siffra alls.

40 000 människor pendlar till Malmö för arbete varje dag, det är strax under hälften av alla jobb där. En tredjedel åker på andra hållet. Fritt ur minnet med nåt år gamla siffror.

malmo.JPG

5-6 mil så hamnar man här nånstans.

Mer långsiktigt så borde alla fundera över sin logistik, är det rimligt att bo 25 km från jobbet, ha 9 km till dagis och köra barn till träningar 12 km bort? Vist en del väljer att prioritera annat men de flesta borde kunna förbättra sin situatuion...

Bor man i de större städerna kan det nog vara utanför ens ekonomiska möjlighet att flytta närmre centrum. I Skåne får man bo så långt västerut man kan och sen pendla resten :)

Enligt mig är nyckeln till cykelpendling året runt en riktigt högkvalitativ samt stabil ”fatbike” med elmotor och 20x4” däck, bra ljus, låg tyngdpunkt, lång räckvidd, robust pakethållare fram/bak samt möjlighet att koppla på vagn och andra smarta tillbehör. Plus att man slänger på vinterdäcken under vinterhalvåret, precis som man gör med bilen.

Det finns ju ett svenskt bolag som håller på att lansera just en sådan hoj, men man får väl inte skriva om elcyklar här.

+1 på detta som man brukar säga!

Har dock endast ett problem med min fatbike och det är att jag inte gillar att ha den ståendes på innergården. Men har köpt ett överdrag som jag drar över den om nätterna, funkar helt okej. Bättre än inget.

Bor i Aspudden och pendlar till gärdet, ställer cyklen där jag är, har stått mitt i stan ett gäng timmar flera gånger. Kanske inte ska ställa den flådigaste av cyklar var som. Därav tipset om en racer med några år på nacken. Kostar ynka 2-3tkr med lite stolpe in och rullar jäkligt bra.
Räcker med ett bra U-lås för mig, du ser ju bara problem, det är tydligt
Ovanstående antyder att jag ska välja cykel efter kriminaliteten. Det är just det jag inte kommer acceptera. Då tar jag bilen istället så jag slipper ha ont i magen eller cykla skitcykel.

Ovanstående antyder att jag ska välja cykel efter kriminaliteten. Det är just det jag inte kommer acceptera. Då tar jag bilen istället så jag slipper ha ont i magen eller cykla skitcykel.
Kör med dubbla lås, ett U-lås och en rejäl kedja samt en bra försäkring.

Jag bor i Skåne och har ett av mina kontorsplatser i Malmö, där befinner jag mig en del av dagen idag. Igår hade jag bara 15km till min arbetsplats men i fredags var det 230km. Jag rör mig lite till och från överallt inom Götaland.
Bor man i glesbygd är 6 mil ingen märklig siffra alls.

40 000 människor pendlar till Malmö för arbete varje dag, det är strax under hälften av alla jobb där. En tredjedel åker på andra hållet. Fritt ur minnet med nåt år gamla siffror.

Visa bilaga 676069

5-6 mil så hamnar man här nånstans.

Bor man i de större städerna kan det nog vara utanför ens ekonomiska möjlighet att flytta närmre centrum. I Skåne får man bo så långt västerut man kan och sen pendla resten :)
I skåne finns det väl tåg som man kan ta med cykeln på?
Stockholm blir ju lite svårare där såklart.
Håller dock med om att cyklelpendla på skånska landsvägar känns helt och hållet livsfarligt

tyvärr bör man också välja bil och dess parkeringsplats efter kriminaliteten. liksom boende.

sakernas tillstånd, och har alltid varit. tråkigt men sant,

tyvärr bör man också välja bil och dess parkeringsplats efter kriminaliteten. liksom boende.

sakernas tillstånd, och har alltid varit. tråkigt men sant,
Det har jag givetvis gjort. Kommer dessutom troligen flytta när nya tunnelbanan till Nacka blir klar, för då kommer det nästan garanterat bli lika illa här som på många andra ställen. Än så länge är vi relativt fredade på grund av "dåliga" kommunikationer (vilket är skitbra). Gissa varför ingen jävel på Värmdö vill ha tunnelbana dit.

Märks du är en stockholmare. Snacka om att vara frånkopplad.
Är från Skåne. Men har alltid cyklat till skolan som ung och till största del valt var jag bor baserat på var jag arbetar. Förstår ju att det finns folk som har 6 mil pendling till jobb och självklart är ju cykel ingen ersättning för bilen i det fallet. Det förstår väl vem som helst? Av samma anledning som att man inte kör ner till Grekland/Italien/Spanien när man ska semestra utan tar flyget.
Men för alla andra som har rimliga avstånd till arbetsplats så anser jag att vill man så kan man.

För att förtydliga min eventuella inställning. Jag har ca 5 km till kontoret, om jag inte sitter ute hos kund så klart, så jag cykelpendlar. Men idag borde jag tagit bilen, fy fasen vilket skitväder.

Ugh, vilken beige diskussion det blev helt plötsligt! Sluta för bövelen.

Man får väl anpassa vilka cykelärenden som är möjiga ur individens situation?

Vissa kanske anser att ens miljö känns trygg ur ett stöldperspektiv andra inte och kan då ställa cykeln utanför affären.
Vissa har möjlighet att låsa cykel inomhus och duscha på jobbet.
Vissa har möjlighet att med vikcykel cykla med ungen till skolan och sen ta bussen till jobbet

TS tycks och andra tycks rata cykeln som alternativ rakt av.

Man får börja i det lilla och bygga på allteftersom viljan och situationen förändras. Baby steps.

Jag tycker det är självreglerande då en cykel som används till allt vardagsstök (åtminstone min) oftast har billigare komponenter och tillbehör för att hålla ner kostnaderna för underhåll = mindre stöldbegärlig. Man måste inte alltid ha det dyraste tillgängliga bara för att det finns. Tävlingscyklarna lämnar jag hemma.

Är från Skåne. Men har alltid cyklat till skolan som ung och till största del valt var jag bor baserat på var jag arbetar. Förstår ju att det finns folk som har 6 mil pendling till jobb och självklart är ju cykel ingen ersättning för bilen i det fallet. Det förstår väl vem som helst? Av samma anledning som att man inte kör ner till Grekland/Italien/Spanien när man ska semestra utan tar flyget.
Men för alla andra som har rimliga avstånd till arbetsplats så anser jag att vill man så kan man.
Okej, ja där är ju inga konstigheter. Tyckte bara din frågeställning lät så verklighetsfrånvänd med tanke på att majoriteten jag känner har runt samma sträcka till jobbet och ingen finner det konstigt. Inflyttad i Skåne, Malmö mer för att vara specifik.

Haha verkligen. Välkommen till verkligheten Bonsai!

Jag pendlar 8 mil om dagen med bil och har under en period på 1,5 år pendlat 12 mil dagligen med bil, över Öresundsbron. (enkel väg)
Som sagt inte Stockholmare, däremot verkar jag mer villig att flytta på mig baserat på omständigheterna för att minska på pendlingstid. Förstår inte varför man väljer att bo så långt ifrån sitt arbete då jag aldrig behövt göra det. Förstår om jag verkar frånkopplad då.
Finns det någon anledning till att du bor så långt ifrån jobb? Eller bara hamnade du där?

I skåne finns det väl tåg som man kan ta med cykeln på?
Stockholm blir ju lite svårare där såklart.
Håller dock med om att cyklelpendla på skånska landsvägar känns helt och hållet livsfarligt

Absolut, bara nån liten kal fläck som inte har tåg. Bor man sämst längs cirkeln så har man 3 mil till närmsta tåg. Detta i tätbebyggda Skåne, upp i landet får väl hela landskapet plats mellan hållplatserna.

tag.JPG

Nu har jag aldrig testat att cykla på snö med fatbikedäck, men från vad jag har hört så glider man mest runt ovanpå snön, jämfört med tunnare däck där man istället skär igenom.
Flyter ovanpå är nog mer rättvisande än glider runt. Är snön kompakt och plan så glider man ju hur fint som helst på en smalhjuling, men blir det det minsta mjukt eller moddigt är det enorm skillnad med fatbike. Cirka två km oplogad cykelbana idag så det hade varit rejält kämpigt med vanliga pendlarcykeln.

Snittade 18.1 km/h på fetingen, och då stannade jag och tog foton på vägen. Lätt medvind så PR från Linnéplatsen - Järntorget (men jag pendlar normalt inte med gps, så det beror mest på bristande data).

Som sagt inte Stockholmare, däremot verkar jag mer villig att flytta på mig baserat på omständigheterna för att minska på pendlingstid. Förstår inte varför man väljer att bo så långt ifrån sitt arbete då jag aldrig behövt göra det. Förstår om jag verkar frånkopplad då.
Finns det någon anledning till att du bor så långt ifrån jobb? Eller bara hamnade du där?
Jobbet styr ju inte vad jag vill leva så att säga, kan inte tala för alla, men var jag vill bo är överordnat var nu mitt jobb skulle befinna sig. Så klart inom rimliga gränser, och bilen fixar det ju galant, eller tåg om det finns möjlighet så klart.

Är helt seriös, har du en cykel med några år på nacken behöver man självklart inte ”multipla aptunga lås” för att cykeln inte ska bli snodd utanför ICA. Ställ den där folk ser och lås fast i någonting. Så svårt är det inte.
Du lär inte bo i Sth även om vissa tycker du verkar vara stockholmare. För då hade du känt till att
vinkelslip mitt på ljusa dagen där en massa folk passerar - inga problem för ”proffset” inte!

+1 på detta som man brukar säga!

Har dock endast ett problem med min fatbike och det är att jag inte gillar att ha den ståendes på innergården. Men har köpt ett överdrag som jag drar över den om nätterna, funkar helt okej. Bättre än inget.
Skaffade också ett regnskydd till min i höstas, bästa spenderade kronorna på länge faktiskt. Vill tipsa om ett lifehack om du har långt till jobbet: Köp en extra laddare så att du har en hemma och en på jobbet, så har du alltid ett fulladdat batteri när du ska till/från jobbet.

Första halvåret släpade jag med min laddare varje dag. (har 2x2,5 mil och mycket backar)

enligt bilindustrin bor 1,5 miljoner svenskar i hushåll som inte har tillgång till bil. deras liv måste sammantaget vara extremt omiljövänliga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp