Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stockholm, Söderort...
Pendlar 5.300m enkel resa och handlar 1-2 ggr i veckan på väg hem, ibland systembolaget.
Vanlig gubbpendlare med cykelkorg och bygellås. Ser inga av de stora problem som målas upp i tråden. Ingen snor min cykel utanför ICA Bea, Bolaget vid Globen eller i Farsta C. Det mesta som behövs handlas får plats i cykelkorgen annars handlar jag resten en annan dag...
För mig är hoj det bästa sättet att ta mig runt i min förort. Buss och tunnelban passar inte mig och min färdväg. Bil är lite bekvämare men då måste man ju sitta inlådad och köa...

det är väl helt på ämnet, vilken ton vi ska ha till de som tänker som ts.
Vet bara inte om det ger önskad effekt. Har inga bra exempel på när uppviglande gett effekt (har kanske fel tolkning). våld föder våld och bråk föder bråk. Stora politiska föröndringar har väll i de fall de lyckats skett genom att få med sig opinionen, inte genom att alienera den?

Ja, i Guilin har jag för mig att det var Santana som gällde, i Beijing snäppet nyare typ VW Vento (men den hette nog något annat där).

F.ö. kan jag sätta mig in i flera av de perspektiv som finns i tråden. Ärligt talat är det inte riktigt så att alla kan cykla året om överallt.

Stockholm, Söderort...
Pendlar 5.300m enkel resa och handlar 1-2 ggr i veckan på väg hem, ibland systembolaget.
Vanlig gubbpendlare med cykelkorg och bygellås. Ser inga av de stora problem som målas upp i tråden. Ingen snor min cykel utanför ICA Bea, Bolaget vid Globen eller i Farsta C. Det mesta som behövs handlas får plats i cykelkorgen annars handlar jag resten en annan dag...
För mig är hoj det bästa sättet att ta mig runt i min förort. Buss och tunnelban passar inte mig och min färdväg. Bil är lite bekvämare men då måste man ju sitta inlådad och köa...

Inlådad, det ska jag börja inkludera i mitt vokabulär.

Och - för attt förtydliga - de stora politiska förändringar jag nämner avser ju Indien och usa mfl. Så där är jag med.
de skedde inte genom att influerare "inspirerade" och var "positiva". det var något helt annat. och vi behöver en rörelse som är ännu mer omfattande och upprörd nu. det är ett mycket allvarligare läge.

Bil ÄR tillräckligt dyrt redan, tack :)
Det är frågan?

Om bil och cykel fick konkurrera på samma vilkor, det vill säga att bilen faktiskt fick bära alla kostnader för infrastruktur och miljöpåverkan som den har, hade den varit så dyr att fler valde cykel i stället?

Min allmänna inställnign är att diseln är för billig, basserat på hur många som i "onödan" tar bilen, men jag är ju en miljömupp också :P

de skedde inte genom att influerare "inspirerade" och var "positiva". det var något helt annat. och vi behöver en rörelse som är ännu mer omfattande och upprörd nu. det är ett mycket allvarligare läge.
Det har jag inte påstått heller :) nu ville du gärna fortsätta här men kanske passar bättre i annan tråd?

Hur som helst: hur menar du att vi genom skambeläggande och att jävlas med vanliga bilister ska få fler att cykla? Kommer inte det bara minska stödet för cyklister/miljlfrågor? Jag tror vi är rätt körda om jag ska vara ärlig. Men mänskligheten anpassar sig. Jag har varit engagerad i de här frågorna i 15 år och det enda som har hjälpt var när elbilar blev bekvämare och mer status. Då plötsligt hände något.

Det har jag inte påstått heller :) nu ville du gärna fortsätta här men kanske passar bättre i annan tråd?

Hur som helst: hur menar du att vi genom skambeläggande och att jävlas med vanliga bilister ska få fler att cykla? Kommer inte det bara minska stödet för cyklister/miljlfrågor? Jag tror vi är rätt körda om jag ska vara ärlig. Men mänskligheten anpassar sig. Jag har varit engagerad i de här frågorna i 15 år och det enda som har hjälpt var när elbilar blev bekvämare och mer status. Då plötsligt hände något.
elbilarna har väl försämrat allt rejält? folk tror att det finns en "lösning" som innebär att de inte behöver göra nåt. samtidigt som trafiken blir tyngre, farligare och smutsigare för cyklister.

Bil ÄR tillräckligt dyrt redan, tack :)
Nej det är för billigt ;)

Hade det varit för dyrt med bil hade inte den kö-problematiken vi har idag existerat, vi hade inte behövt skära ned på kollektivtrafiken runtom i Sverige, vi hade haft ett bättre underhåll på våra GC banor samt en större utveckling av dessa.

Om jag raljerar så tänker väldigt få människor idag efter innan man agerar, framförallt när det kommer till "min" bekvämlighet.

Det är hål i huvudet att ta bilen till många av dom ändamål som idag med stor sannolikhet sker i flera hushåll.
Skjutsa barn till träning 1-3km hemifrån
Lördagsgodis för att unna sig (istället för att göra det ihop med andra ärenden)
Orimligt korta sträckor till och från jobb
Hämta paketet på ICA idag (när jag ändå ska dit och handla imorgon, jobb imorgon osv.)

Hade det vart för "dyrt" att åka bil hade vi sett ett betydligt mer restriktivt användande av bilen jämfört med nuläget.

Även om jag själv skulle drabbas (bor i glesbygd) så anser jag att medel för att det minska bilanvändandet måste införas.

Cykel som jobbpendling är klockrent:
- Man får motion och kommer in till jobb pigg
- Man sparar en väldans massa pengar
- Man spar på miljön

Att handla kan man göra när man kommit hem och lämnat hojen. Alternativt kolla på lådcykel/bullit.
Det är inte alltid det bästa alternativet, men det är ett väldigt bra alternativ.
Kläder efter väder, men det förutsätter att man har möjlighet att byta om och duscha på arbetet.

Du glömde en viktigt poäng: jag känner mig psykiskt bättre efter att jag har cyklat till jobbet. Jag skulle känna mig betydligt sämre än innan om jag skulle åka bil eller kollektivtrafik till jobbet. Och ännu sämre med stressen i bil eller kollektivtrafiken som finns i Stockholm.

Det är frågan?

Om bil och cykel fick konkurrera på samma vilkor, det vill säga att bilen faktiskt fick bära alla kostnader för infrastruktur och miljöpåverkan som den har, hade den varit så dyr att fler valde cykel i stället?

Min allmänna inställnign är att diseln är för billig, basserat på hur många som i "onödan" tar bilen, men jag är ju en miljömupp också :P
Jag har enbart en entusiastbil som rullar max några hundra mil på sommaren om ens det, tjejen har en stor 5 serie Bmw kombi som brukar få bära våra cykel-relaterade saker när vi ska långt bort, eller längre resor än vanligt. Vi har funderat många gånger på att eventuellt byta ut den mot en El-bils dito, men vet inte om miljöaspekten på det argumentet är så stort att det är värt det, men det känns ju bra om man gjorde så av flera anledningar.

Jag själv brukar bussa eller tåga så ofta jag kan där det går när jag är ute hos kund, annars är det cykel som gäller. Den stora syndaren här är faktiskt min bättre hälft som envisas med att ta sin bil till jobbet trots att hon bara har ca 6 km dit. Men hon är en vuxen individ och får avgöra själv hur hon lever och gör.

Jag är ingen "miljömupp" på något sätt, men ogillar att slösa på resurser när det är helt i onödan, och det är ju såklart bra för miljön, och det som är bra för miljön är ju bra för oss, oftast. Men folk är så inställda på miljöaspekten från hur vi transporterar oss att man oftast missar där det faktiskt gör störst skillnad, hur vi konsumerar och importerar. Även de mest alldagliga sakerna många köper utan att tänka ens en tanke på var de kommer ifrån, hade kunnat göra stor skillnad. Var kommer den där gurkan ifrån, eller tomaterna. Klementiner på julafton? etc..

när dina meningsmotståndare tycker att du har fel ton, då vet du att du har rätt ton.
Såhär menar du?

Såhär menar du?
ts har inte fel ton, ts har fel. edit. sorry, fel. trodde du länkade till orginalinlägget.

Nej det är för billigt ;)

Hade det varit för dyrt med bil hade inte den kö-problematiken vi har idag existerat, vi hade inte behövt skära ned på kollektivtrafiken runtom i Sverige, vi hade haft ett bättre underhåll på våra GC banor samt en större utveckling av dessa.

Om jag raljerar så tänker väldigt få människor idag efter innan man agerar, framförallt när det kommer till "min" bekvämlighet.

Det är hål i huvudet att ta bilen till många av dom ändamål som idag med stor sannolikhet sker i flera hushåll.
Skjutsa barn till träning 1-3km hemifrån
Lördagsgodis för att unna sig (istället för att göra det ihop med andra ärenden)
Orimligt korta sträckor till och från jobb
Hämta paketet på ICA idag (när jag ändå ska dit och handla imorgon, jobb imorgon osv.)

Hade det vart för "dyrt" att åka bil hade vi sett ett betydligt mer restriktivt användande av bilen jämfört med nuläget.

Även om jag själv skulle drabbas (bor i glesbygd) så anser jag att medel för att det minska bilanvändandet måste införas.
Jag håller med i många av dina punkter, men det ändrar inte min ståndpunkt. Alldeles för dyrt

ja, finns det något annat som är i närheten av lika allvarligt?
Som att ta bilen 5-10km till jobbet varje dag?
Vad tycker du om att flyga till Gran Canaria för sitt höga nöjes skull, t.ex. en cykelsemester? En sån resa ger mer CO2-utsläpp en 1 år av ovanstående pendling.
Så varför är du inte i de trådarna här på happy och rasar och ”skammar”?

Senast ändrad:
Hur ofta ser ni folk springa runt med vinkelslipar inne i stan? Jag har själv aldrig sett någon.

Jag bor inne i stan och har "räddat" cyklar två gånger när jag vaknade mitt i natten av ljudet av en vinkelslip. Och framför mitt jobb har folk stulit cyklar med vinkelslip mitt på dan minst tre gånger (finns på bild, men vägen ute är för lång för att hinna när man ser en tjuv in action). Grannerna har ofta blivit av med cykeln. Riktigt tråkigt såklart, men jag förstår inte varför inte alla parkerar sin cykel på innergården, åtminstone på natten.

Tycker att stöldrisken är största problem med cykel i stan. Man måste välja hur fin cykel man vågar använda och hur många och hur tunga lås. Jag är dock inte rädd att min cykel blir stulen framför ICAn; vid jobbet är det tyvärr annars. I andra länder i Europa har man låsta cykelboxar eller garage vid jobbet. Tyvärr finns det inte ofta i Sverige.

Du glömde en viktigt poäng: jag känner mig psykiskt bättre efter att jag har cyklat till jobbet. Jag skulle känna mig betydligt sämre än innan om jag skulle åka bil eller kollektivtrafik till jobbet. Och ännu sämre med stressen i bil eller kollektivtrafiken som finns i Stockholm.
Håller helt med!!

Ärligt talat skiter jag i miljön i det här fallet. Måste jag anpassa mig till närvaron av grottmänniskor så blir det på bekvämast möjliga vis. Inte genom att köpa en till skräpcykel. Jag vill inte cykla på en skräpcykel när jag har en fin cykel som jag valt för att jag ville ha just den.
Men köra i din skräpbil har du inget emot?

Om man ska försöka förklara utan att skuldbelägga.. Så tror jag en del av problematiken är att människor upplever sin vardag som totalt meningslös, vilket urholkar livslusten. Man åker till ett jobb som man inte trivs på, jobbar för ett syfte som man inte tror på och det man gör det tjänar oftast någon annan mer på.

Hade vi haft ett samhälle där tak över huvudet och möjligheten att odla sin egen mat sågs som varje människas rättighet tror jag gemenskapen och samhällsengagemanget hade vuxit.

Vi har valt överflöd framför att göra saker med hjärtat och på köpet har många av samhällets svaga grupper idag blivit otroligt hårt ansatta, man orkar inget mer än att jobba ihop hyra & mat. Det är ganska mycket begärt att alla ska vara engagerade i samhällets välmående när vissa lägger all sin ork på att tillgodose det mest basala, utan att få ta del av skörden.

Jag tänker på städerskor, vårdpersonal, vissa typer av småföretagare, foodoramopedister, etc. etc.

Vi måste bygga inkluderande om vi vill att alla ska va en del i kampen.

Men köra i din skräpbil har du inget emot?
Ha! Nä, den är precis lagom skräpig. Dessutom behöver jag ju inte driva den framåt själv, så det spelar mycket mindre roll än vilken cykel man cyklar på. Tycker jag.

Om man ska försöka förklara utan att skuldbelägga.. Så tror jag en del av problematiken är att människor upplever sin vardag som totalt meningslös, vilket urholkar livslusten. Man åker till ett jobb som man inte trivs på, jobbar för ett syfte som man inte tror på och det man gör det tjänar oftast någon annan mer på.

Hade vi haft ett samhälle där tak över huvudet och möjligheten att odla sin egen mat sågs som varje människas rättighet tror jag gemenskapen och samhällsengagemanget hade vuxit.

Vi har valt överflöd framför att göra saker med hjärtat och på köpet har många av samhällets svaga grupper idag blivit otroligt hårt ansatta, man orkar inget mer än att jobba ihop hyra & mat. Det är ganska mycket begärt att alla ska vara engagerade i samhällets välmående när vissa lägger all sin ork på att tillgodose det mest basala, utan att få ta del av skörden.

Jag tänker på städerskor, vårdpersonal, vissa typer av småföretagare, foodoramopedister, etc. etc.

Vi måste bygga inkluderande om vi vill att alla ska va en del i kampen.
alla är välkomna att bli förbannade. vi har en gigantisk, välbetald och så kallat "medveten" tjänstemannaklass i sverige idag. folks som borde veta bättre. som vet bättre. men ändå inte gör ett skit. många passiviseras av idén att det är ostrategiskt att säga vad man tycker. den där (vänster-) politikerstrategin att skala bort alla strävanden som inte inte attraherar (för att inte säga "influerar" eller "inspirerar") arbetarväljare har misslyckats i över 100 år. ofta bygger det på en nedvärderande idé om att en städare aldrig kan förstå komplicerade saker, och därför ska de luras till inkludering. jag tror tvärtom på att säga rakt ut som det är. lägg ner alla komplicerade strategier, där ett upplyst avantgarde ska inspirera de korkade arbetarna att göra rätt utan att fatta det. fram för en radikal gandhistisk utopistisk kamp där vägen är målet.

jag tror att alla är förmögna att förstå klimatkrisens allvar, och att inget annat kommer funka än att vi blir en majoritetsrörelse som lever förändringen. sluta åk bil, börja cykla. och ja, jag är helt med dig, börja odla potatis tillsammans.

edit på uppmaning av kais: inte politiskt menat. menar att 100 % av invånarna i detta land oavsett politisk hemvist borde kunna enas kring att miljön ska räddas.

Senast ändrad:
kan du inte redigera det där så vi slipper en stängning av tråden..?

för övrigt bör transportlösningar inkludera de som inte har balans och kraft att just cykla. t ex efter en fysisk arbetsdag. städaren på mitt jobb en thailändsk kvinna kring sextio år tar sig som exempel till jobbet på egen elskoter. som kan förvaras säkert inomhus. uppehåll dock på vintern.

alla är välkomna att bli förbannade. vi har en gigantisk, välbetald och så kallat "medveten" tjänstemannaklass i sverige idag. folks som borde veta bättre. som vet bättre. men ändå inte gör ett skit. många passiviseras av idén att det är ostrategiskt att säga vad man tycker. den där (vänster-) politikerstrategin att skala bort alla strävanden som inte inte attraherar (för att inte säga "influerar" eller "inspirerar") arbetarväljare har misslyckats i över 100 år. ofta bygger det på en nedvärderande idé om att en städare aldrig kan förstå komplicerade saker, och därför ska de luras till inkludering. jag tror tvärtom på att säga rakt ut som det är. lägg ner alla komplicerade strategier, där ett upplyst avantgarde ska inspirera de korkade arbetarna att göra rätt utan att fatta det. fram för en radikal gandhistisk utopistisk kamp där vägen är målet.

jag tror att alla är förmögna att förstå klimatkrisens allvar, och att inget annat kommer funka än att vi blir en majoritetsrörelse som lever förändringen. sluta åk bil, börja cykla. och ja, jag är helt med dig, börja odla potatis tillsammans.
Jag vet inte, när jag läser flesta av dina inlägg känns det mest som att man lyssnar på auktoriteter från sent 30 tal. Synd om det blir låsning på tråden tänker jag

edit på uppmaning av kais: inte politiskt menat. menar att 100 % av invånarna i detta land oavsett politisk hemvist borde kunna enas kring att miljön ska räddas.
Bjuder på en:
1705497219648.png

Jag vet inte, när jag läser flesta av dina inlägg känns det mest som att man lyssnar på auktoriteter från sent 30 tal. Synd om det blir låsning på tråden tänker jag
Inte var väl de "auktoriteterna" speciellt intresserade och medvetna om miljön? Det är vi idag. De flesta iaf. Även om det är "obekvämt" att försöka lösa problemen istf att bidra till dem.

menar att 100 % av invånarna i detta land oavsett politisk hemvist borde kunna enas kring att miljön ska räddas.
Säkerligen. Det betyder inte att alla är överens om lösningen. Och framför allt inte om problemens omfattning. Eller vad svenskt självplågeri skulle göra i en värld där vi står för 1/1000 av utsläppen och de värsta bovarna skiter fullständigt i om vi slutar köra bil.
Däremot kan vi vara rätt säkra på att vi som nation skulle bli helt irrelevanta tämligen snabbt. Det måste finnas en fungerande strategi som dessutom är tillräckligt lockande för andra länder att följa. Att folk ska bo där man arbetar eller cykla 5 mil till jobbet är inte ett alternativ. Dina utopier är just utopier. Det kommer inte fungera.

Edit: Fixa cykelstölderna så lovar jag att jag ska cykla mer. Vilket inte kommer hända eftersom de ansvariga kommer fortsätta förneka att det är ett problem (eftersom de är skyldiga).

Inte var väl de "auktoriteterna" speciellt intresserade och medvetna om miljön? Det är vi idag. De flesta iaf. Även om det är "obekvämt" att försöka lösa problemen istf att bidra till dem.
Nu var det väl inte så mycket innehållet som sådant, utan sättet att genomföra förändring efter deras pipa som är problemet.

Förra året slogs nytt rekord i klimatutsläpp trots alla peppiga klimatmöten där det knappt finns plats på flygplatserna för alla privatjet. Men om vi bara tvingar folk i sverige att cykla till jobbet oavsett förutsättningar så vänder det nog.

Förra året slogs nytt rekord i klimatutsläpp trots alla peppiga klimatmöten där det knappt finns plats på flygplatserna för alla privatjet. Men om vi bara tvingar folk i sverige att cykla till jobbet oavsett förutsättningar så vänder det nog.
Ja, det är lite sorgligt. Jag kommer knappt ihåg ens när jag var på semester som krävde flyg. Just det, jag har ingen avkomma heller. Fasen, där har jag gjort en stor insats. Klappar mig själv på axeln.

Bättre att göra ingenting, eller ännu bättre, göra det värre. Då kan vi påverka resten av världen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp