Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Gissar att du tänker på H10? Dvs är det "Machete JUNIT Comp" som är bra/bättre?

Kände på en h20 i ngn butik men den gaffeln var stenhård. Någon som vet om de pumpar dem hårt efter montering? Kan förvisso ha missat lockouten men den var verkligen stenhård.

Ja, jag hade inverterad namnar.

Det kan vara att den är pumpad hård. Hittade en review från 2016 och den var positiv, men vet inte om gaffeln har ändrats sedan dess. Min sons 20" Suntour gaffel var riktigt bra, men det omöjligt att förstår Suntours modeller.

Barncyklar samlingstråd
Satt en vanlig flaskhållare och en 50cl flaska på grabbens cykel, tyckte inte alls det vart så snyggt. Så kan tipsa om syncros 30cl med hållare, vart bättre? fick göra en specialare på dotterns. Förstår inte varför man sätter fästet under diagonalröret.

Bilagor

• 1667D451-80F2-4323-B8A8-FFDB60692284.jpeg
    1667D451-80F2-4323-B8A8-FFDB60692284.jpeg
    640.6 KB · Besök: 72
  • C6161583-4C7C-44EB-B6C8-BE70C182BFC6.jpeg
    C6161583-4C7C-44EB-B6C8-BE70C182BFC6.jpeg
    549.8 KB · Besök: 82
Barncyklar samlingstråd
Jag står nog ändå mellan Hellion och Meta ht även om Vpace såg väldigt lockande ut.
Vad tror ni om gaffeln som sitter på Early rider hellion som är en RST FIRST RST? Meta har en Manitou Machete Junit PRO

Jag hittar inte cykeln. Men RST F1RST (inte FIRST) är bra om det är luft versionen. Min son hade den på sin Vpace Max24.

Barncyklar samlingstråd
Jag hittar inte cykeln. Men RST F1RST (inte FIRST) är bra om det är luft versionen. Min son hade den på sin Vpace Max24.

Där har du Hellion från Early rider. Jag förutsätter att det är en luft gaffel för det priset på cykel

Barncyklar samlingstråd

Där har du Hellion från Early rider. Jag förutsätter att det är en luft gaffel för det priset på cykel

Ah, trodde det var Metan. Det ser ut som en 26" gaffel på en 24" cykel. 24" gaffeln är bra. Jag skulle tänka att 26" versionen har samma fjädern och dämparen.

Barncyklar samlingstråd
Då är bara frågan vilken dropper post man ska köpa till. Hon väger 25 kg så det är
Inte mycket vikt som ska trycka ner den. Har du något tips?

Finns det utrymme för en dropper?

Köpte en Bikeyoke Divine Rascal till min son som då vägde 35 kg, riktigt fin och lätt, men dyr. Flera verkar att funka, men jag minns inte vilken. Frågan har kommit upp här och i andra tråd om barncyklar. OneUp v3 har låg stack och är riktigt lätt, men jag vet inte hur stark fjädern är.

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24” cykel önskas!

Har börjat titta på en ht till min 8 åring som hon kan ha i bikepark och på de lokala stigarna i nordöstra Skåne. De jag tittat på är Commencal meta ht 24, Earlyrider Hellion 24, Nukeproof Cub scout 24 race, Orbea laufey 24. År det någon som har erfarenhet av någon av dessa eller har tips på någon annan?
Om hon verkligen ska köra på både park- och Stig, kan jag verkligen rekommendera en Transition Ripcord om du kan hitta ngn. Lite tyngre än en HT, men funkar Kannon. Så länge du inte har ambition att du ska vinna några xc-lopp, funkar den till det mesta. Vi kör med en brand X dropper med wolf toth LTA reglage ovanför funkar utan problem för min grabb på 23kg….
Sen tror jag att en VPACE Moritz 26a skulle vara kannon(vi har kör en 27a ochbär otroligt nöjda), men sticker iväg lite i pris.
Jag tycker att om man har barn som kör på bra i BP, och som mest gillar utförspartiet på stigarna, kan den extra vikten vara motiverad. Visst är det lite mer pill att få till dämpningen bra, men det går med lite tålamod.

Barncyklar samlingstråd
Någon här som har en Trek Wahoo 24” och bytt till fetare däck? 1.95 original. Mäter typ 75/80mm mellan gaffel och bak. Tänkte om 2.4-2.6 går på ordentligt. Annars får vi satsa på 2.2 vilket känns tråkigt. Kollat bl.a. rocket ron 2.35 m.m. Nyfiken innan jag bestämmer för köp

Barncyklar samlingstråd
Tips på lätta springcyklar 14” som är bra barnanpassade (bromshandtag för små händer, liten diameter på handtag etc) nu när Isla inte säljer till EU?

Har hittills inte sett 14” Rothan på blocket/K&S/marketplace

Barncyklar samlingstråd
Dags för ny cykel till ena barnet, han har nu en Frog 44 som fungerat bra är men dags att gå upp på 20tum. (4,5år och ca115 cm)

Kan köpa en ny Vitus 20+ för ca 3000kr. Är denna en vettig alternativ?
Eller är det någon annan bättre 20-tums cykel för sig max ca 5000kr?

Barncyklar samlingstråd
Dags för ny cykel till ena barnet, han har nu en Frog 44 som fungerat bra är men dags att gå upp på 20tum. (4,5år och ca115 cm)

Kan köpa en ny Vitus 20+ för ca 3000kr. Är denna en vettig alternativ?
Eller är det någon annan bättre 20-tums cykel för sig max ca 5000kr?
Jag köpte en orbea mx 20 xc för runt 4000-4500kr ser riktigt fin ut ej cyklad på ennu till min 4,5 åring. Rätt värdelöst med dämpad gaffel eftersom han med stor sannolikhet inte kan använda den men har tjatat om det så hade inget val. Men det finns en med stel gaffel (dirt).

Annars låter en vitus för 3k ny som ett bra alternativ.

Barncyklar samlingstråd
Orbea har jag kollat en del på med, både mx och laufey. Finns också med på bevakningen.

Hur står sig Scott scale rigid 20 mot Vitus 20+? Vilken av de är att föredra?

Barncyklar samlingstråd
Orbea har jag kollat en del på med, både mx och laufey. Finns också med på bevakningen.

Hur står sig Scott scale rigid 20 mot Vitus 20+? Vilken av de är att föredra?
Nu hittar jag inte mitt eget inlägg men min yngsta har ju en sån scott och hjulen , däck å slang var svintunga, bytte till tubolitoslangar , lite smalare vikbara 2.35 rocket ron å sparade ganska mycket roterande vikt..

Barncyklar samlingstråd
Kanske lite OT för denna tråd, men hur som helst:

"releaseknappen" för vårt Okbaby-fäste har fastnat i intryckt läge, och man kan därmed inte låsa cykelstolen i fästet (dvs det klickar aldrig till). Nån som varit med om liknande, och löst det? Funderar på att ta loss och dränka innanmätet i 5-56 eller liknande, men tänkte kolla här också.. Eller är det livet man valt som ägare av italienska produkter (lex Alfa Romeo)?

Visa bilaga 673949

(Ett nytt kostar inte så många kronor, men bättre om man kan få liv i detta..)
Över en månad sent svar så du kanske har hittat en lösning redan, men jag har två likadana med samma problem. Har inte funkat med 5-56 men däremot finns det "knappar" för att manuellt få ut knappen på andra sidan fästet (en på varje sida). Plocka bort stolen och stick in något smalt och tryck, har funkat med nyckel till cykellåset för mig.

Barncyklar samlingstråd
Över en månad sent svar så du kanske har hittat en lösning redan, men jag har två likadana med samma problem. Har inte funkat med 5-56 men däremot finns det "knappar" för att manuellt få ut knappen på andra sidan fästet (en på varje sida). Plocka bort stolen och stick in något smalt och tryck, har funkat med nyckel till cykellåset för mig.
Tack, köpte en ny då den kostade nån hundralapp från Amazon. Har dock kvar den gamla så ska testa det du skriver också framöver, kan ju vara bra att ha en till fungerande om den går att rädda.

Barncyklar samlingstråd
143 cm är bara en tillväxtspurt borta från att bli för stor för 26''
Hej!
Funderar på stigcykel till en gosse som blir 10bast i Mars och som ligger runt 140cm i längd.
Han har kört på en 24" Scott Scale RC 400 Pro. Ca:10kg med dämpare.
(Har en N.s Nerd för utförscykling i Järvsö.)

Vad skulle ni gått på för strl i cykel? Rätt som det är växer dom ju ett par cm. *Poff*

Barncyklar samlingstråd
Hej!
Funderar på stigcykel till en gosse som blir 10bast i Mars och som ligger runt 140cm i längd.

Vad skulle ni gått på för strl i cykel? Rätt som det är växer dom ju ett par cm. *Poff*
Eller så hittar du en 27.5 i en mindre storlek

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Ja, det är en svår storlek. Jag köpte en 26 som blev väldigt dyr per mil men det finns ju 27.5 JR. Tex mb31 och laufey.

Mb31 small funkar bra från 150cm. Tufft från 140....

Sen är det synd m 165-170mm vev när man är runt 150

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Inte riktigt vad du frågade, och beror naturligtvis på hur ration Stig/Park, men tror att en VPACE Moriz 27.5 skulle vara ett bra alternativ för att ersätta på NSen (som borde börja bli liten ganska snart?) och en HT.
Grymt bra utför och tillräckligt lätt för stigcykling (straxt över 12kg har jag för mig) om man prioriterar utförs egenskaperna.
Grabben gick upp på sin vid straxt över 140cm, och den har fungerat för det han kör både i park, Stig och för endurotävlingar.
Annars skulle jag nog satsa på en 27.5 HT i den längden.

Barncyklar samlingstråd
Inte riktigt vad du frågade, och beror naturligtvis på hur ration Stig/Park, men tror att en VPACE Moriz 27.5 skulle vara ett bra alternativ för att ersätta på NSen (som borde börja bli liten ganska snart?) och en HT.
Grymt bra utför och tillräckligt lätt för stigcykling (straxt över 12kg har jag för mig) om man prioriterar utförs egenskaperna.
Grabben gick upp på sin vid straxt över 140cm, och den har fungerat för det han kör både i park, Stig och för endurotävlingar.
Annars skulle jag nog satsa på en 27.5 HT i den längden.
N.s :en är specad från 140-155. Iofs kanske 155 är med 26" hjul då de går att byta.
Hmm du tänker en cykel istället för två... Kanske inte så dumt.
Blir ju mer stig än cykling i Järvsö även om vi har årskort där med.

Barncyklar samlingstråd
N.s :en är specad från 140-155. Iofs kanske 155 är med 26" hjul då de går att byta.
Hmm du tänker en cykel istället för två... Kanske inte så dumt.
Blir ju mer stig än cykling i Järvsö även om vi har årskort där med.
Tänkte lite så, men tyvär sällan de finns begagnade dock….
Men NSen är fin, och med 26” hjul så kan man köra den ganska länge, säkert upp till runt 150cm i alla fall.

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Den hära i XS !
Mycket mtb för pengarna med fina grejjer!

Jag hade bytt vevarmarna till 150-155mm långa. Det hittar du på Aliexpress (Goldix) ganska billigt.

Barncyklar samlingstråd
Hej,

Märkte i somras att JBP kräver framdämp och skivbroms (https://jarvsobergscykelpark.se/info/sakerhet-och-regler/).

Skulle vilja ta med mig barnen (6 och 9) i sommar och rulla några enkla leder och behöver därför en 20" med framdämp.

Cykeln kommer användas till stigcykling på hemmaplan också så vikten är inte oviktig.

Är det någon modell jag missar i utvärderingen?

Visa bilaga 680602
Är det värt 5-7000kr för att få en 1kg / 10% lättare cykel?

Barncyklar samlingstråd
Skaffade en större cykel till sonen och kunde ju såklart inte låta den vara. Lite uppdatering och ny finish ?

Bytt gaffel till en 120mm Rockshox 30 Gold Solo Air.
Drivlina Deore 1x11s

Lite före och efter:

Bilagor

• IMG_8945.jpeg
    IMG_8945.jpeg
    548.2 KB · Besök: 70
  • IMG_8943.jpeg
    IMG_8943.jpeg
    233.2 KB · Besök: 66
  • IMG_8946.jpeg
    IMG_8946.jpeg
    1.3 MB · Besök: 62
  • IMG_8947.jpeg
    IMG_8947.jpeg
    1.4 MB · Besök: 61
  • IMG_8948.jpeg
    IMG_8948.jpeg
    1.4 MB · Besök: 67
Barncyklar samlingstråd
Behöver en ny cykel till dottern som fyller 10 och är ca 140 cm lång. Någon som har bra tips eller ska man fortsätta och bara byta storlek på en Woom off från 5 till 6.

Prio på låg vikt och gärna utan dämpning

Barncyklar samlingstråd
Börjar bli tufft att hitta utan dämpning i den storleksklassen. Vi köpte till slut en White XC275 Deore Pro till äldsta grabben när han var ungefär så lång, den finns till bra pris ibland. En väl fungerande luftgaffel på den men cykeln är rejält mycket tyngre än White XC260 Lite som han hade innan, med stel gaffel.

Barncyklar samlingstråd
Tuff storlek och 10cm att jobba med innan vuxencykel passar.
Det finns ett antal 27.5 Jr men ingen som jag är så imponerad av.

Möjligen funkar White 260 upp till 150 eller nästan?

Barncyklar samlingstråd
De växer ju så snabbt, vet inte hur lång han är nu men jag tyckte den började kännas både kort och sadelstolpen inte räckte till redan en bit innan 150 cm.

Tillbaka
Topp