Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Riktigt. Då kunde de pengarna använts till annat. Och de som inte kör långt utan kör av gammal vana, av ren bekvämlighet eller för att de inbillar sig att det är heeeeelt nödvändigt "för att få ihop livspusslet" (trots att det inte är det), hade tänkt ett varv till.

Min erfarenhet är att det inte är någon idé att försöka övertyga okynnesbilister m h a olika argument. De kör för att det är gött. Så: Money talks.

Sedan finns det några vilsna stackars klimatförnekare också, men de är nog i kraftig minoritet trots allt.

Det svåra är att hitta ett styrmedel som tar bort de som kör 1.5 km till jobbet men inte drabbar de som kör 18 mil till t ex en kraftstation för att happys servrar ska kunna snurra.

Instick i diskussionen ovan om vägar så får man ha med att all övrig infrastruktur som vi har också är beroende av vägarna. Att man privatiserat infrastruktur gör det ytterligare lite svårare styra.

Ekonomin är relativt ointressant. Jag äger 11bilar. 7 av dom står bara och ökar i värde, trots dåligt skick. De övriga 3 är mer tveksamma. Köpa billigt och utan förväntningar är bra.
Men vi måste ha bil. Det gör det helt ointressant vad den kostar i fasta kostnader. Nu kör jag billiga bilar, för jag kan laga dom själv. Lägger även om däck själv. En manuell däckmaskin från 60-talet, som betalat sig många gånger.
Hade det inte varit för övriga familjens krav på ac, så hade jag fortfarande kört runt i äldre billiga bilar. Men har hittills aldrig betalat mer än 29 000.
Men jag är helt ointresserad av att vardagsköra bil, vilket jag tror de flesta är. Men har inte möjlighet att undvika det. Det är därför detta en samhällsplaneringsfråga. Och det handlar om avstånd, inget annat. De som kör 1km till jobbet är större kufar än er, och mig, skit i dom. Det är vi andra som är intressanta. Och bränslepriset betyder ytterst lite för mig. Vilket oljebolagen vet, och det är dom och ingen annan som styr priset. Att det är lägre nu beror på press från konsumenter och politiker, och att det varierar över året. Men här har dieseln gått upp 1kr på 2veckor.

Det är därför detta en samhällsplaneringsfråga. Och det handlar om avstånd, inget annat.

Nederländerna och till viss del Tyskland samt Paris har lyckats lösa det utan större synliga problem, Så vad är det i deras politikers tankesätt som skiljer gentemot de folkvalda vi har här? (bortsett från lobbyism och att pengarna styr)

Not, frågan är inte riktad direkt till dig, utan mer generellt

Och bränslepriset betyder ytterst lite för mig. Vilket oljebolagen vet, och det är dom och ingen annan som styr priset.
Jag tror du ändrar på den uppfattning om du kollar vad bränsle kostar i exempelvis USA. Det är svenska myndigheter som styr bränslepriset i Sverige.

Edit: För den som inte orkar googla så är medelpriset på bensin just nu ~3 dollar per gallon. Vilket motsvarar ungefär 8 kronor per liter. Lägsta priset är dock under 7 kronor litern.

Senast ändrad:
Nederländerna och till viss del Tyskland samt Paris har lyckats lösa det utan större synliga problem, Så vad är det i deras politikers tankesätt som skiljer gentemot de folkvalda vi har här? (bortsett från lobbyism och att pengarna styr)

Not, frågan är inte riktad direkt till dig, utan mer generellt
Måste det vara nåt som skiljer? Är det inte bara så att politikerna där och även här ser det som sitt uppdrag att genomföra det medborgarna vill?

Många här på happy verkar utgå ifrån att svenska folket vill ha bort bilarna. Jag tror inte alls att det är så, jag tror att en mycket stor majoritet ser bilen som viktig och är beredd att acceptera de ev negativa konsekvenser den medför. Sverige är dessutom ett stort glesbefolkat land med stora avstånd, då blir bilen än mer viktig. Det är egentligen bara i de största städerna det är problem med trängsel. Att jämföra med Nederländerna och Paris där trängseln är mycket större blir nog skevt, där är fler drabbade av de negativa konsekvenserna än här i Sverige.

Jag tror du ändrar på den uppfattning om du kollar vad bränsle kostar i exempelvis USA. Det är svenska myndigheter som styr bränslepriset i Sverige.

Edit: För den som inte orkar googla så är medelpriset på bensin just nu ~3 dollar per gallon. Vilket motsvarar ungefär 8 kronor per liter. Lägsta priset är dock under 7 kronor litern.

Fast USA är speciellt. Och jag vet inte hur det är numera, men dom har haft bränsleprisregleringar. Typ maxvinst per gallon eller nåt. Jämför med resten av Europa, och i relation till inkomst.
Och tro mig, jag konsumerar osunt mycket fordonsmedia från USA.
Priserna slår trots inkomstskillnader och skatteskillnader bara några kronor inom Europa. Det beror på att bolagen sätter det pris som funkar. Vinstmaximering

Mina kollegor, som bor grannar, jobbar bredvid varandra, som har samma avstånd och läge som jag har (utmärkt kollektivtrafik och cykelbanor), inga fysiska men (tvärtom), inga barn som ska hämtas lämnas tar varsin bil till jobbet (liksom de flesta andra) tycker säkert att Sverige är långt men det har inget att göra med att de tar var sin bil till jobbet.
När jag väntar på bussen ser jag att det i de allra flesta fall sitter endast en i bilen. På sträckan som har utmärkt kollektivtrafik och cykelbanor. Men, Sverige är långt... Skulle de samåka skulle de halvera deras utsläpp till jobbet. Men, vi vill inte ha negativa följder för samhället...

Mina kollegor, som bor grannar, jobbar bredvid varandra, som har samma avstånd och läge som jag har (utmärkt kollektivtrafik och cykelbanor), inga fysiska men (tvärtom), inga barn som ska hämtas lämnas tar varsin bil till jobbet (liksom de flesta andra) tycker säkert att Sverige är långt men det har inget att göra med att de tar var sin bil till jobbet.
När jag väntar på bussen ser jag att det i de allra flesta fall sitter endast en i bilen. På sträckan som har utmärkt kollektivtrafik och cykelbanor. Men, Sverige är långt... Skulle de samåka skulle de halvera deras utsläpp till jobbet. Men, vi vill inte ha negativa följder för samhället...
Och trots allt det, så väljer de den dyra bilen. Inte ens samåka gör de, vilket skulle få ner kostnaderna för dem. Det måste ju vara en helt fantastiskt uppfinning, eller hur?

Iofs fr 2016, men har nog inte förändrats avsevärt.
Fanns en ny från 2018 https://vti.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1260142&dswid=2194
med några väl valda punker från rapporten:
  • Resultaten av denna och de två tidigare SAMKOST-rapporterna är i första hand tillämpliga för det statliga vägnätet. Anledningen är att kunskapen om kostnader för att underhålla kommunala vägar är bristfälligt.
  • Däremot är inte marginalkostnaderna för personbilar som drivs av diesel fullt internaliserad.
  • Samma tumregler för hantering klimatpåverkande utsläpp som i ASEK används också i SAMKOST, nämligen att kostnaden approximeras med den gällande skattesatsen för koldioxid.
  • Huvudslutsatsen är att denna skatt behöver närma sig 9 kr i stället för dagens skatt på 1,14 kr per kilo koldioxid för att uppnå det mål som ställts upp.
  • Detta innebär att överbeskattningen av biltrafik utanför tätorter är ännu högre än vad som framgår av Tabell 9 samtidigt som trafiken i tätbefolkade områden sannolikt är underinternaliserad.
så rapporten påstår fortfarande att bilar på det stora hela betalar för sig själva, men att bilar i tätbefolkade områden antagligen inte gör det. Speciellt då dom bortsett från kommunala vägar. Det baseras också på antagandet att koldioxidskatten matchar kostnaden för det faktiska utsläppet, men nämner sedan att det antagligen är ett felaktigt antagande och kan behöva ändras från 1,14kr ända upp till 9kr. Rapporten ser också skatten på drivmedel som sin största inkomstkälla för att täcka upp kostanden vilket är en inkomst som minskar med andelen elbilar och nuvarande regeringen.

Så ja, skillnaden är nödvändigtvis inte så stor som jag gett sken av tidigare i tråden, men redan den rapporten nämner att bilarna inte täcker för sig själva i alla scenarion (utan en realistisk kostnad för utsläpp).
#2: Ta gärna med vinsterna med bilismen i din beräkning. Ponera att man plötsligt inte kunde köra bil; hur många arbetstillfällen tror du skulle gå upp i rök? Jag gissar på typ hälften av alla i hela landet. Jättebilligt.
Ja, typ hälften låter rimligt om alla dessa valde mellan att åka bil till jobbet eller inte jobba alls, men det är ju inte heller ett realistiskt scenario. Men ifall jag skulle få bestämma skulle vi inte ta bort alla bilar, bara att folk skulle skippa bilen för alla tillsynes onödiga resor. Många bilresor idag är på grund av någon form av bekvämlighet och norm i mina ögon. Några kilometer för att handla mat, skjutsa barnen till förskolan nån km bort, åka bil till jobbet för att bussen är knölig. Du vet vardagsbilism.

Man kan alltid hitta på fall där det är legitimt "Men jag ska ju köra min bokyhylla" eller jag "jag bor faktiskt långt ut på landet där det inte finns kollektivtraffik" och dessa är inte det jag ser som problemet, utan alla dessa dom som bor i en stad och ändå måste använda bilen flera gånger i veckan till olika saker.

Fast USA är speciellt. Och jag vet inte hur det är numera, men dom har haft bränsleprisregleringar. Typ maxvinst per gallon eller nåt. Jämför med resten av Europa, och i relation till inkomst.
Priserna slår trots inkomstskillnader och skatteskillnader bara några kronor inom Europa. Det beror på att bolagen sätter det pris som funkar. Vinstmaximering
Möjligt, men mer än hälften av priset i Sverige är i alla fall skatt.

Med lite extremfall borträknade verkar bensinpriset i dyraste länderna vara ca 50% högre än i de billigaste.

Ja, typ hälften låter rimligt om alla dessa valde mellan att åka bil till jobbet eller inte jobba alls, men det är ju inte heller ett realistiskt scenario. Men ifall jag skulle få bestämma skulle vi inte ta bort alla bilar, bara att folk skulle skippa bilen för alla tillsynes onödiga resor. Många bilresor idag är på grund av någon form av bekvämlighet och norm i mina ögon. Några kilometer för att handla mat, skjutsa barnen till förskolan nån km bort, åka bil till jobbet för att bussen är knölig. Du vet vardagsbilism.

Man kan alltid hitta på fall där det är legitimt "Men jag ska ju köra min bokyhylla" eller jag "jag bor faktiskt långt ut på landet där det inte finns kollektivtraffik" och dessa är inte det jag ser som problemet, utan alla dessa dom som bor i en stad och ändå måste använda bilen flera gånger i veckan till olika saker.
Det kan jag hålla med om, men då måste vi exempelvis få ner cykelstölderna markant. Säg till 10% eller lägre jämfört med idag.
Dessutom ser jag inte nån anledning att försvåra för bilismen för att genomföra detta. Det är ju inte bilism i sig som är problemet även om man nu tror att jordens uppvärmning är en katastrof. Utan att vi kör på fossila bränslen.

Och bara så att du vet så hyser jag ett ganska stort förakt mot människor som kör runt i pickis med 6-litersmotor med 80-talsteknik bara för att det är "tufft" (när det i själva verket är oerhört töntigt). Eller jätte-SUV:en Allan trots att man klarat sig med en avsevärt mindre bil. Sjukt onödigt och fånigt.

-----

Rimligast är nog att försöka få till en attitydförändring till att börja med, istället för att försöka straffa bilister. Jag blir utstirrad på jobbet när jag kommer med cykelhjälm i handen om det är -15 grader. "Cyklar du NU????"
Ja, det är ju fan så mycket enklare än att skrapa fram bilen, starta, mecka sig ut från trång parkering, köra skitsakta genom bostadsområdet (som visserligen de flesta andra skiter högaktningsfullt i och kör för fort), betala rövdyr parkering på jobbet och så vidare.
Men allt detta bygger på att jag kan ställa cykeln i ett låst garage. Annars hade jag inte cyklat. Och jag förbannar den värdelösa snöröjningen varje gång det snöat. Att prioritera annorlunda där kostar inte mer. Det handlar bara om att tvinga entreprenörerna att inte sabba allt genom att motarbeta varandra för att de har hand om "olika områden". Om väghållaren plogar upp snön på cykelbanan så ska den idioten betala dryga böter för det. Men nu orkar kommunen inte ens bry sig om felanmälningar.

Jag anser definitivt att cykeln har jämförbar användbarhet till bilar. Probelmet är bara att stadsplaneringen prioriterat bilar så otroligt mycket att det blir smidigast. Är ofta otryggt att cykla i trafiken, går inte alltid att räkna med att cykelparkering finns. Medelsvensson är inte heller van vid att betala för ändamålsenliga kvalitetscyklar och underhåll. Jag skulle också säga att längre transporter/semesterresor har en påverkan på cykelanvändandet. Inte för att cykeln i sig kan vara transportmedel till skidsemestern eller släktträffen. Men när ett hushåll behöver bil för dem resorna så blir det ett Incitament att använda den för så mycket som möjligt för att få valuta för pengarna.

Det kan jag hålla med om, men då måste vi exempelvis få ner cykelstölderna markant. Säg till 10% eller lägre jämfört med idag.
Vill minnas att dem gjort studier där man hanterade cykelstöld mer som bilstöld, med registrering av ramnummer knutet till identitet vid inköpet. Fick stölderna att minska markant faktiskt

Måste det vara nåt som skiljer? Är det inte bara så att politikerna där och även här ser det som sitt uppdrag att genomföra det medborgarna vill?

Många här på happy verkar utgå ifrån att svenska folket vill ha bort bilarna. Jag tror inte alls att det är så, jag tror att en mycket stor majoritet ser bilen som viktig och är beredd att acceptera de ev negativa konsekvenser den medför. Sverige är dessutom ett stort glesbefolkat land med stora avstånd, då blir bilen än mer viktig. Det är egentligen bara i de största städerna det är problem med trängsel. Att jämföra med Nederländerna och Paris där trängseln är mycket större blir nog skevt, där är fler drabbade av de negativa konsekvenserna än här i Sverige.

Om inte tankesättet hos politikerna skiljer, vad är det då som gör (i det här fallet) oss svenskar så bekväma av oss att vi inte vill ha en förändring som ger oss fördelar i det långa loppet? (minskade välfärdsjukdomar bla)

Jag vill inte ha bort bilarna, för som jag sagt innan, de är bra att ha med jämna mellanrum. Det ena utersluter inte det andra. Jag är mer inne på att förändringen behöver först och främst ske hos de individer som tar bilen till affären, som ligger inom 1km från bostaden för att köpa någon lite mjölk och hos de familjer där man tar varsin bil till jobbet, trots att man skall åt samma håll.

• Gilla
Reactions: BFS
Jo får bli nån gammal oväxlad cykel i så fall om man ska spara pengar på det .Men för mej om jag kör bil ca 4 månader över vintern så kostar det mej ca 2500 i bränsle kostnader . Så ska jag köpa dubbdäck och byta en massa grejer som blir förstörda av saltet så blir det inte mycket man sparar
Har enligt Garmin cyklat ~700 mil på nuvarande skivbromsade pendlare i stort sett året om (har en MTB för snökaozdagar). Slitage so far: köpt en extrakedja och roterar de två (ännu under 0,75% stretch), kostnad 250 kr. Ny växelvajer bak, kostnad 150 kr. Tror jag är uppe på 3 par bromsbelägg, kostnad 600 kr.

~1000 kr driftkostnad för 700 mil. Inget av slitaget går riktigt att härleda till de kanske 200 vintermilen genom centrala och väl saltade Stockholm.

• Gilla
Sen är det möjligt att min estimering är åt helvete fel. Jag har bara haft bil i tre månader. ?

Det är ju det som är det spännande med bilar. Det kan bli inga överraskningar eller massor.. men med lite flyt och normal händighet så brukar det hålla sig på rimliga nivåer. Men du kan inte skippa service bara för att den är gammal, lite oljebyten och sådant behöver du göra ändå. Men det kostar inte mycket att göra själv och går att göra på gatan om man så vill, det har jag gjort många gånger.

I Paris verkar medborgare och politiker alltid dra åt samma håll ;)

Jag trodde många tänker som jag. Det är klart att bil är ovärderligt i många fall men det vore bra om andra körde lite mindre så det blev mer plats till mig ;)

• Gilla
priset på just bränslet påverkar knappt privat bilkörning i stort, och definitivt inte alls den körning som kan ersättas med cykel.

villet vi såg i ett fullskaleförsök när bränslet gick upp till 28 spänn. påverkade bilkörningen knappt mätbart.

däremot slår det hårt mot näringslivets transporter.

Hämtade precis ett paket på postombudet. Promenerade dit, med en liten omväg. Blev drygt 4 km. De flesta hade nog tagit bilen. Nu fick jag frisk luft, lite motion på köpet samt sparade lite både pengar och miljö. Det är mest en fråga om inställning till bilen.

Jag har inte orkat läsa alla 10 sidor som det hunnit bli. Det jag noterar själv nu när jag har bil igen är att handelsplatser/centrum inte är anpassade för långa cykelekipage. De är anpassade för bilar och man kan ha cykelplatser men där får man sällan plats med långa ekipage. Ska man handla mat och vin så blir det tungt och då behöver man lastutrymme dvs cykelvagn eller lastcykel typ bullit. Jag brukar ta cykelkärran på fredagar men nu på vintern är det så högt motstånd redan med snö och dubbdäck att vagnen på vila. Sedan har vi det här med svett där för mig den magiska gränsen är 5 km...

Jag har inte orkat läsa alla 10 sidor som det hunnit bli. Det jag noterar själv nu när jag har bil igen är att handelsplatser/centrum inte är anpassade för långa cykelekipage. De är anpassade för bilar och man kan ha cykelplatser men där får man sällan plats med långa ekipage.
Det är dåligt, men olika beroende på vilken handelsplats.

Längsta jag har vevat var mellan angarn-märsta under några år men blev ohållbart då jag tvingades styra in i skogen och kräkas efter varje surdiesel. Sen är säkerheten för en psyklist väldigt låg på vägen.

Eldriven cargo skulle jag dock slå ett slag för om man kan parkera i varmgarage/inomhus
Perfekt om man bejöver skjutsa barn/fru och storhandla.
Blir inte lika snarstucken om man har en hjälpmotor dessutom. 25mil cykelpendling i veckan tömmer kroppens lager ganska bra så får äta som en häst
Ideal cykelpendlingssträcka är 5-10km och på cykelväg långt från oljebrännare

Själv bor jag på en liten ort och jobbar lite överallt i Sverige och Norge på olika infrastrukturprojekt.

Ibland har jag 11 mil till jobbet iblan 25 och som mest 42 mil.
Så med min arbetssituation fungerar det inte utan att ta bilen.

Men man fattar inte att fler cykla i städerna med all trafik och svindyr parkering.
Är helt underbart på helgen när man kommit hem till landet ifrån staden.

priset på just bränslet påverkar knappt privat bilkörning i stort, och definitivt inte alls den körning som kan ersättas med cykel.

villet vi såg i ett fullskaleförsök när bränslet gick upp till 28 spänn. påverkade bilkörningen knappt mätbart.

däremot slår det hårt mot näringslivets transporter.
Och drev även inflation och därmed räntor.

Vad jag blev förvånad, när jag såg statistik från Trafikverket över hur medelSvensson/privatpersoner använder bilen.
Klart största andelen mil i Sverige är semester/nöjeskörning!
Det förvånade mig tills jag rannsakade hur vi i familjen verkligen spenderar milen.
Det är inte jobbpendling, ärenden eller hämta/lämna minderåriga utan körkort (dvs ungar ?)
Utan körning under semester/helger som står för klart största andelen körda mil.

Biltrafik orsakar viltolyckor, CO2, PM10, trängsel, trafikskador... ja, mycket skit helt enkelt.
Men jädrar va gött det är att ha en bil. Det måste jag motvilligt erkänna. Vi kan göra mycket kul med hjälp av den.

Senast ändrad:
Och trots allt det, så väljer de den dyra bilen. Inte ens samåka gör de, vilket skulle få ner kostnaderna för dem. Det måste ju vara en helt fantastiskt uppfinning, eller hur?
Ja, de har råd och de åker själv i var sin bil, trots att det ökar slitaget på vägarna, gör det mer trångt på vägarna och ökar utsläppen. Fantastiskt!
Att säga att man måste ta bilen när man uppenbarligen inte måste, eller att Sverige är långt för att motivera sina korta transporter är inte fantastiskt.

Det är ju det som är det spännande med bilar. Det kan bli inga överraskningar eller massor.. men med lite flyt och normal händighet så brukar det hålla sig på rimliga nivåer. Men du kan inte skippa service bara för att den är gammal, lite oljebyten och sådant behöver du göra ändå. Men det kostar inte mycket att göra själv och går att göra på gatan om man så vill, det har jag gjort många gånger.
Jag menade löpande verkstadsservice. Olja och filter bytte jag det första jag gjorde och det kommer jag fortsätta med var tusende mil eller så. När det inte är så omekvänligt väder ute blir det tändstift, luftfilter, kupéfilter och lite annat.

Edit: fel tråd.

Senast ändrad:
Tåget är då ingen konkurent till bilen. Snart så är alla bilresor som jag gör för att hämta upp någon som inte tar sig hem på grund av inställda tågavgångar.
Sköts respektlöst dåligt just nu.
Javisst ja, 2 bilar i diket idag, ingen cykel i diket.

Jag menade löpande verkstadsservice. Olja och filter bytte jag det första jag gjorde och det kommer jag fortsätta med var tusende mil eller så. När det inte är så omekvänligt väder ute blir det tändstift, luftfilter, kupéfilter och lite annat.
Det är lagom nivå. Och byta bromsbelägg t.ex. är inte helt olikt att göra det på en cykel.

Det är lagom nivå. Och byta bromsbelägg t.ex. är inte helt olikt att göra det på en cykel.
Bromsarna var nybytta när jag köpte bilen. Sen har den kamkedja, så ingen service där (om man inte har otur och den går av förstås, men då blir det skroten oavsett).
I övrigt tror jag synkringarna är lite slitna, men det får vara. Inte värt att riva lådan så länge det funkar liksom.

Bromsarna var nybytta när jag köpte bilen. Sen har den kamkedja, så ingen service där (om man inte har otur och den går av förstås, men då blir det skroten oavsett).
I övrigt tror jag synkringarna är lite slitna, men det får vara. Inte värt att riva lådan så länge det funkar liksom.

Enda bilen jag bytt bromsar på bytte jag efter 13000 mil, och delarna är inte dyra.

Min första bil gick inte att köra på tvåan utan att växeln hoppade ur när man släppte på gasen. Funkar det med, det går fort att lära sig att hålla i växelspaken när det behövs :)

Tåget är då ingen konkurent till bilen. Snart så är alla bilresor som jag gör för att hämta upp någon som inte tar sig hem på grund av inställda tågavgångar.
Ja det är synd att det sköts så dåligt, billigt är det inte heller

Ja, det är underkänt. Inte ens personalen som skall jobba ombord på avgången vet vad som händer.
"Häpp, det kom inget tåg som vi kan ta. Ni kan ringa efter skjuts."

Men det är avreglerat, upphandlat och konkurrensutsatt, så det kan inte bli bättre.

Min första bil gick inte att köra på tvåan utan att växeln hoppade ur när man släppte på gasen. Funkar det med, det går fort att lära sig att hålla i växelspaken när det behövs :)
Min första bil funkade inte backväxeln på. Det krävdes lite planering vid körning, men funkade det också. De kollade aldrig på besiktningen heller. Eventuellt var det enkelt och billigt att fixa, men som student gjorde jag inte det.

Enda bilen jag bytt bromsar på bytte jag efter 13000 mil, och delarna är inte dyra.

På den här kan det vara lite bökigt att få i ettan och backen, men om man "slänger" i växeln med lite fart så funkar det. Oftast. Nån enstaka gång har jag tvingats starta på tvåan från rödljus för att jag inte fått i ettan.

Men det är avreglerat, upphandlat och konkurrensutsatt, så det kan inte bli bättre.
Infrastrukturen är dock fortfarande statlig (Trafikverket) och det är den som tycks ha mest problem på järnvägen. Vem hade kunnat ana?

Skärmavbild 2024-01-18 kl. 19.13.19.png

Infrastrukturen är dock fortfarande statlig (Trafikverket) och det är den som tycks ha mest problem på järnvägen. Vem hade kunnat ana?
TrV har ingen egen underhållsavdelning längre, de upphandlar bara. Fungerar dåligt. Vi borde ta över underhållet och driva det själva.

Inte vi på Happy utan vi som nation.

Trafikbolagen gör varken till eller från. Det enda som hänt där är att personalen fått sämre löner, man trafikerar f f a linjer som går med vinst (d v s ingen medborgarservice) och det är svårt att planera när man byter operatörer hela tiden.

Var nåt snack om massa inställda tåg fram till mars för de inte kunde isa av tåget bland annat. Men i maj kanske isen var borta och allt bra igen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp