Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

1705315670740.png

Funkar det bra med den typen av matta? Jag hade visst slängt den gamla yogamattan jag hade och funderade på något liknande med kort ludd och gummi på undersidan. Brukar ju finnas på rusta och liknande.

Funkar det bra med den typen av matta? Jag hade visst slängt den gamla yogamattan jag hade och funderade på något liknande med kort ludd och gummi på undersidan. Brukar ju finnas på rusta och liknande.

Köp en ordentlig matta från Tacx eller liknande.

Ljuddämpar deluxe (ingen granne har klagat), lagom stor för att fånga upp all svett. Vätskesäker mot golv!

Busenkel att rengöra med trasa och medel. Blir inte äcklig

Köp en ordentlig matta från Tacx eller liknande.

Ljuddämpar deluxe (ingen granne har klagat), lagom stor för att fånga upp all svett. Vätskesäker mot golv!

Busenkel att rengöra med trasa och medel. Blir inte äcklig
Hmm.. ingen har klagat på ljudet än så länge. Vi bor i villa så jag behöver nog bara tänka på att inte cykla mitt i natten. ? vill mest inte svettas på parketten. Yogamattor är ju rätt billiga (om man tänker de i plast).

Förresten, var (inte USA) köper man de där minibalansbollarna som jänkarna på Reddit bygger rocker plates (typ) av?
Magkänslan säger amazon.se men det går säkert att googla sig fram med olika kombinationer av nyckelord som balans, yoga, uppblåsbar etc. I slutändan kommer du köpa något kina-skit oavsett var du köper det. Om du kan vänta är säkert aliexpress eller temu eller nån av de siterna billigast.

det finns 1000 om man googlar. Inkl som sagt biltema. Jag tror jag sökte på igelkott eftersom det är det de kallar det i zwift eller rocker plate gruppen på fb där jag såg dem

Låter bra, hyllningskören online verkar ju unison. Modellen med fjärr är det jag har beställt, och är redan inställd på att behöva fulhacka ett stöd för läge mellan vågrätt och 45 grader då jag har för avsikt att ha den ca 1,5 meter framför framhjulet.
Visa bilaga 675749
Snygg, är det en Gibson Les Paul Standard 50s, Tobacco Burst?

IMG_3964.jpeg

Utan att ha kört live ännu kan jag konstatera att

1: Biltema-bollarna är stenhårda även tömda på luft, men det är nog vad som krävs för att det inte skall bli för svajigt

2: Det är förvånansvärt läskigt att kliva upp på en 1dm högre hoj

3: Det krävs nog en mer stabil hållare för framhjulet. Något bör enkelt kunna mekas ihop mha fyra yogablock och silvertejp.

Visa bilaga 676068
Utan att ha kört live ännu kan jag konstatera att

1: Biltema-bollarna är stenhårda även tömda på luft, men det är nog vad som krävs för att det inte skall bli för svajigt

2: Det är förvånansvärt läskigt att kliva upp på en 1dm högre hoj

3: Det krävs nog en mer stabil hållare för framhjulet. Något bör enkelt kunna mekas ihop mha fyra yogablock och silvertejp.
En fyrkantig platta mellan trainer o bollar kanske är en möjlig upgrade

Skapa custom workouts…
Jag har kört zwift via både mobilen och nu via appletv. Jag vill skapa workouts men som jag förstår det så går det endast via dator? Och då inte via hemsidan på datorn utan man behöver ha applikationen/plattformen installerad på datorn?

Mitt problem är att min Mac är för gammal för att ladda hem zwift och jag får inte ladda ner på min jobbdator heller. Är det kört eller går det att lösa på något vis?

Kan man ”kopiera” någon annans workout? Stör mig på hur kasst allt är med zwift förutom själva cyklandet.

Skapa custom workouts…
Jag har kört zwift via både mobilen och nu via appletv. Jag vill skapa workouts men som jag förstår det så går det endast via dator? Och då inte via hemsidan på datorn utan man behöver ha applikationen/plattformen installerad på datorn?

Mitt problem är att min Mac är för gammal för att ladda hem zwift och jag får inte ladda ner på min jobbdator heller. Är det kört eller går det att lösa på något vis?

Kan man ”kopiera” någon annans workout? Stör mig på hur kasst allt är med zwift förutom själva cyklandet.
Så uppfattar jag det. Det finns färdiga workouts som man kan ladda hem som fil, men de måste ändå laddas upp i på Zwift-servern av Zwift-appen på datorn . Fixa det hos en polare med snabbare dator och genom ett par bärs som tack?

Så uppfattar jag det. Det finns färdiga workouts som man kan ladda hem som fil, men de måste ändå laddas upp i på Zwift-servern av Zwift-appen på datorn . Fixa det hos en polare med snabbare dator och genom ett par bärs som tack?
Tack för svar! Går säkert att lösa men tänker att behoven kan förändras och även vilka pass man vill bygga. Synd att det ska vara så meckigt kan jag tycka…

Skapa custom workouts…

Finns tydligen en webb app https://zwiftinsider.com/zwift-workout-editor/

Ganska enkelt att skapa egna med en vanlig texteditor. Så här ser t.ex. min baird.zwo fil ut. Filen lägger man i workouts katalogen under zwift. "Duration" i sekunder och "power" i % av FTP.

<workout_file>
<author>P.Bjalevik</author>
<name>Baird</name>
<description>3 sets of 6x1-minute intervals at 120% FTP</description>
<sportType>bike</sportType>
<tags>
<tag name="INTERVALS"/>
</tags>
<workout>
<SteadyState Duration="180" Power="0.50" pace="0"/>
<SteadyState Duration="180" Power="0.70" pace="0"/>
<SteadyState Duration="30" Power="1.10" pace="0"/>
<SteadyState Duration="60" Power="0.40" pace="0"/>
<SteadyState Duration="30" Power="1.15" pace="0"/>
<SteadyState Duration="60" Power="0.40" pace="0"/>
<SteadyState Duration="30" Power="1.20" pace="0"/>
<SteadyState Duration="270" Power="0.40" pace="0"/>
<IntervalsT Repeat="6" OnDuration="60" OffDuration="60" OnPower="1.20" OffPower="0.40" pace="0"/>
<SteadyState Duration="240" Power="0.40" pace="0"/>
<IntervalsT Repeat="6" OnDuration="60" OffDuration="60" OnPower="1.20" OffPower="0.40" pace="0"/>
<SteadyState Duration="240" Power="0.40" pace="0"/>
<Cooldown Duration="120" PowerLow="0.40" PowerHigh="0.25" pace="0"/>
</workout>
</workout_file>

Ja, och hur får ni den i zwift?

Det behövs ingen dator som kan köra zwift. Det räcker den orkar logga på så kommer wo att synka till Apple tv

Det går fint att skapa workouts direkt i zwiftappen på mobil och ipad. Kan tänka mig att det blir lite pilligt på mobilen om man har tjocka fingrar. ?

Sorry, tog för givet att apparna var identiska. Har bara testat på ipad. Du kan ju testa att köra iOS appen på din mac? Det borde den orka.
Ska kolla detta. Tror egentligen Macen hade pallat zwift då den är iprincip oanvänd men det gick ej att ladda hem appen pga för gammalt operativsystem (som självklart inte går att uppdatera)…. Nåväl, finns ju mycket workouts att välja mellan ändå.

Ska kolla detta. Tror egentligen Macen hade pallat zwift då den är iprincip oanvänd men det gick ej att ladda hem appen pga för gammalt operativsystem (som självklart inte går att uppdatera)…. Nåväl, finns ju mycket workouts att välja mellan ändå.
Oj!

Hur gammal mac rör det sig om då?
Min Macbook Pro från 2014 snurrar fint och förhoppningsvis ett tag till!

Precis kört säsongens första pass. Trodde jag skulle slippa i år, men Kung Bore vann till sist.

Ny bostad, ny (gammal) teve, nya trainerbollar från Biltema och ny fet fläkt från Vacmaster. Allt i knasig vidvinkel:

IMG_3981.jpeg

Trainerbollarna funkade helt ok - nu gick jag från vanlig cykling direkt till trainerboll-monterad trainer, men jag upplevde nog att de gjorde det hela lite mindre stelt än med trainern rakt på golvet. Skall köra några pass till och sedan testa utan bollarna så får vi väl se hur mycket det skiljer.

Vacmastern: När jag köpte min förra fläkt, den från Biltema med fjärr, minns jag att jag testade den på högsta och tänkte "jag lär ju aldrig vilja ha mer drag än detta". Det visade sig såklart vara helt fel. När jag drog igång Vacmaster på lägsta (1 av 3) nivån tänkte jag att jag måste lämna tillbaka den då den är onödigt potent. men sen satt jag där och körde osvettiga intervaller på nivå 3 av 3. Jävligt bra!

Precis kört säsongens första pass. Trodde jag skulle slippa i år, men Kung Bore vann till sist.

Ny bostad, ny (gammal) teve, nya trainerbollar från Biltema och ny fet fläkt från Vacmaster. Allt i knasig vidvinkel:

Visa bilaga 676446

Trainerbollarna funkade helt ok - nu gick jag från vanlig cykling direkt till trainerboll-monterad trainer, men jag upplevde nog att de gjorde det hela lite mindre stelt än med trainern rakt på golvet. Skall köra några pass till och sedan testa utan bollarna så får vi väl se hur mycket det skiljer.

Vacmastern: När jag köpte min förra fläkt, den från Biltema med fjärr, minns jag att jag testade den på högsta och tänkte "jag lär ju aldrig vilja ha mer drag än detta". Det visade sig såklart vara helt fel. När jag drog igång Vacmaster på lägsta (1 av 3) nivån tänkte jag att jag måste lämna tillbaka den då den är onödigt potent. men sen satt jag där och körde osvettiga intervaller på nivå 3 av 3. Jävligt bra!

Jag måste säga att jag känner entusiasm över de där bollarna. Jag har suktat efter en trainer-platta, men färdiga är så dyra, och DIY blir ganska bökigt. Och sen kanske man inte gillar det...

Men bollarna är billiga, man kan testa med dem löst, och om man sen vill lyxa till det kan man fixa lite plywood.

Och tillräckligt bra

Den enklaste rockern är annars en halvplatta för bakhjulet med två plattor ihopsatta längs axeln med biltema vibrationsdämpare och rullebörinnerslang vid sidorna. Möjligen enklare eller lika lätt som att fästa balansbollar på en platta. Troligen mjukare om man är efter det

1705678343808.png

Tror den passar bättre här än i YT-tråden.

Alpe du Zwift vs Huez side by side

Wow, häftigt!

Ser ju bättre ut IRL än på zwift... Har kört Alpe du zwift 32 gånger nu i januari, lär bli +50 vid månadens slut.

Ska kolla om denna finns på Rouvy också, hade varit kul att köra mer IRL inspirerat.

Jag har inte kört 32 gånger ? men under tiden jag gratissnyltade så körde jag den ca en gång i månaden (road to sky)
Aldrig den riktiga ? men kul att se att vägen ser snarlik ut. (inte omgivningen)

V6an ville inte uppdatera sig även om den bad om det ..
Datorn verkar fungera bättre och iaf ladda zwift bra mycket snabbare efter återställningen och bara zwift installerat på den .
Även Bluetooth funkar nu i zwift ..
Är Bluetooth bättre än ant+ .. ? Eller spelar det ingen roll ..
Update ...
Hade lite tid att söka fel idag och fann det . Var Samsung+android 13 som va felet ..
Om nån har samma problem med uppdatera.

Bilagor

• Screenshot_20240122_155528_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240122_155528_Samsung Internet.jpg
    176.2 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp