Tips inför resa med frun

Hemmansägare

Aktiv medlem
Tips inför resa med frun
Har sökt i forumet, men inte lyckas hitta det jag söker så då gör jag ett försök så här

Jag och frun, som inte är van cyklist, tänkte oss ett par dagar på hyrcykel med några övernattningar, kanske en vingård eller två och allmänt vackra upplevelser.

Förslag på vart ska vi åka? Vilken tid på året rekommenderas? Tips på researrangörer, lokala uthyrare och boenden mottages gärna

Har någon tips på tråd som redan avhandlar detta så tipsa gärna.

Tips inför resa med frun
Plus på ovan, tyskland är som gjort för cykelsemester om man söker lugn och fin cykling på cykelvägar med vinstopp, alternativt södra Tyskland och elcykel med fina berg och bra cykelvägar..

Bott ett par år i Randersacker, vinby efter main i norra Bayern och kan rekommendera Gasthof bären som boende. Finns flera mysiga vinbyar efter mainfloden plus staden wurzburg med fästning, god mat och mer vin. Åker fortfarande tillbaka hit med jobbet och bor alltid på bären, hög klass på maten och min favoritrestaurang ligger några hundra meter bort.

Bra besök är sommerhausen (vinby), residenz (palats i wurzburg), vinprovning på weingut Arnold mm. om det finns intresse kan jag hjälpa till med mer tips.

Bästa restid är under sparrissäsongen så Maj eller början av Juni, lagomt varmt då också då mitten av sommaren kan vara riktigt varm.

IMG_0573.jpeg

IMG_0578.jpeg
IMG_0580.jpeg
IMG_3992.jpeg

Tips inför resa med frun
Jag tycker att vägar med fin utsikt är trevligt. Om man delar denna uppfattning och den ena är betydligt mer van cyklist än den andra kan ju elassistans på ena cykeln vara ett sätt att kunna cykla tillsammans och ändå få till utsikt. Att som ovan ge sig ut och cykla backar kan nog annars vara rätt avtändande.

Tips inför resa med frun
Plus på ovan, tyskland är som gjort för cykelsemester om man söker lugn och fin cykling på cykelvägar med vinstopp, alternativt södra Tyskland och elcykel med fina berg och bra cykelvägar..

Bott ett par år i Randersacker, vinby efter main i norra Bayern och kan rekommendera Gasthof bären som boende. Finns flera mysiga vinbyar efter mainfloden plus staden wurzburg med fästning, god mat och mer vin. Åker fortfarande tillbaka hit med jobbet och bor alltid på bären, hög klass på maten och min favoritrestaurang ligger några hundra meter bort.

Bra besök är sommerhausen (vinby), residenz (palats i wurzburg), vinprovning på weingut Arnold mm. om det finns intresse kan jag hjälpa till med mer tips.

Bästa restid är under sparrissäsongen så Maj eller början av Juni, lagomt varmt då också då mitten av sommaren kan vara riktigt varm.

Visa bilaga 676219
Visa bilaga 676220Visa bilaga 676222Visa bilaga 676224
Tackar och bockar för mycket information och inspirerande bilder ?
Det här området av Europa var lite av en vifläck på min karta.

Tips inför resa med frun
Jag tycker att vägar med fin utsikt är trevligt. Om man delar denna uppfattning och den ena är betydligt mer van cyklist än den andra kan ju elassistans på ena cykeln vara ett sätt att kunna cykla tillsammans och ändå få till utsikt. Att som ovan ge sig ut och cykla backar kan nog annars vara rätt avtändande.
Elassistans har varit en del av planen, för funs del. Så det behöver inte vara helt platt.

Senast ändrad:
Tips inför resa med frun

Visa bilaga 676219
Visa bilaga 676220Visa bilaga 676222Visa bilaga 676224
Otroligt fint!

Synd dom ej har den italianska cousinen. ?

Tips inför resa med frun
Södra tyskland eller alscase är inte heller helt fel. Kommer man ner där Alperna börjar söder om rosenheim finns det gott om fin cykling efter cykelvägar och god alpmat med fin utsikt.

Gammal tur under denna länk https://happyride.se/forum/threads/rr-herbsfest-in-rosenheim.1949162/
Vi var ner till samma område i somras och det finns mycket fint att upptäcka.

Många restauranger för vandrare når man även med cykel via bilvägen upp. Blev en farlig tråd det här för nu börjar man själv planera in cykelhelger i Europa =D

IMG_3463.jpeg

Tips inför resa med frun
Södra tyskland eller alscase är inte heller helt fel. Kommer man ner där Alperna börjar söder om rosenheim finns det gott om fin cykling efter cykelvägar och god alpmat med fin utsikt.

Gammal tur under denna länk https://happyride.se/forum/threads/rr-herbsfest-in-rosenheim.1949162/
Vi var ner till samma område i somras och det finns mycket fint att upptäcka.

Många restauranger för vandrare når man även med cykel via bilvägen upp. Blev en farlig tråd det här för nu börjar man själv planera in cykelhelger i Europa =D

Visa bilaga 676280
Ska titta på tråden du länkade till ?

Tips inför resa med frun
Tips inför resa med frun
Ska titta på tråden du länkade till ?
Här har du två från Alsace också

Tips inför resa med frun
Här har du två från Alsace också

Tackar! ? ?

Tips inför resa med frun
Ja, har själva aldrig varit där, kanske av en anledning.

Adige då?

Om man vill transportcykla funkar den huvudsakligen rätt bra. Som turistcykling skulle jag dock säga att den är rätt enformig. Och väldigt platt. Åtminstone mellan Merano och ner till i höjd med norra änden av Gardasjön. Sista biten till Verona har jag inte cyklat så där vet jag inte.

Tips inför resa med frun
Om man vill transportcykla funkar den huvudsakligen rätt bra. Som turistcykling skulle jag dock säga att den är rätt enformig. Och väldigt platt. Åtminstone mellan Merano och ner till i höjd med norra änden av Gardasjön. Sista biten till Verona har jag inte cyklat så där vet jag inte.

Ja, platt är det alltid när man cyklar bredvid ett flod eller en sjö. In Alto Adige blir det dock snabbt brant när man tar en avstickare. Personligen skulle jag föredrar Adige över ett tysk flod, och såklart italiensk mat över tysk mat, men smaken är som baken.

Tips inför resa med frun
Ja, platt är det alltid när man cyklar bredvid ett flod eller en sjö. In Alto Adige blir det dock snabbt brant när man tar en avstickare. Personligen skulle jag föredrar Adige över ett tysk flod, och såklart italiensk mat över tysk mat, men smaken är som baken.
Jag skulle dock säga att den är mer platt än en del andra cykelbanor jag cyklat i Italien. Och det är en hel del ganska långa raksträckor söderut från Bolzano, som man t.ex. kan se här.

T.ex. är det mer kuperat om man fortsätter uppåt mot Brennerpasset i Bolzano istället för att cykla till Merano, d.v.s. följa Isarco istället för Adige. Och fortsätter man upp mot Rechenpass från Merano, d.v.s. fortsätta och följa Adige, är det bitvis mer kuperat. Ett annan cykelbana med lite mer kupering är norrut längs Bre från Bergamo.

Allt jag säger är att cykelbanan Merano-Verona i mitt tycke inte är den roligaste jag stött på i Italien och att om man vill ha varierande vyer så ska man nog inte satsa på att huvudsakligen cykla den. Därmed inte sagt att den inte kan funka för en stunds transportcykling. Har själv använt den i precis det syftet ett antal gånger.

Sen började jag under senare resor i området, då cyklat delar av den cykelbanan ett antal gånger, istället delvis utnyttja tåget som går parallellt i dalen. Då tillhör det ju dock också historien att jag är rätt hårt fokuserad på backar. Då innebär t.ex. tre timmars transportcykling i dalen att jag tappar två timmar backcykling om alternativet är en timmes tågfärd.

Vad gäller tyska cykelbanor och hur de står sig i jämförelse har jag ingen uppfattning om då jag aldrig cyklat i Tyskland. Vad gäller mat föredrar jag precis som du italienskt framför tyskt.

Tips inför resa med frun
Jag skulle dock säga att den är mer platt än en del andra cykelbanor jag cyklat i Italien. Och det är en hel del ganska långa raksträckor söderut från Bolzano, som man t.ex. kan se här.

T.ex. är det mer kuperat om man fortsätter uppåt mot Brennerpasset i Bolzano istället för att cykla till Merano, d.v.s. följa Isarco istället för Adige. Och fortsätter man upp mot Rechenpass från Merano, d.v.s. fortsätta och följa Adige, är det bitvis mer kuperat. Ett annan cykelbana med lite mer kupering är norrut längs Bre från Bergamo.

Allt jag säger är att cykelbanan Merano-Verona i mitt tycke inte är den roligaste jag stött på i Italien och att om man vill ha varierande vyer så ska man nog inte satsa på att huvudsakligen cykla den. Därmed inte sagt att den inte kan funka för en stunds transportcykling. Har själv använt den i precis det syftet ett antal gånger.

Sen började jag under senare resor i området, då cyklat delar av den cykelbanan ett antal gånger, istället delvis utnyttja tåget som går parallellt i dalen. Då tillhör det ju dock också historien att jag är rätt hårt fokuserad på backar. Då innebär t.ex. tre timmars transportcykling i dalen att jag tappar två timmar backcykling om alternativet är en timmes tågfärd.

Vad gäller tyska cykelbanor och hur de står sig i jämförelse har jag ingen uppfattning om då jag aldrig cyklat i Tyskland. Vad gäller mat föredrar jag precis som du italienskt framför tyskt.
Tysk mat är underskattad, det finns mer än schnitzel och korv, dock ska jag inte skjuta under stolen att jag åkt på semester i Italien två år på raken nu där mat var en del av beslutsprocessen för val av destination =D

Dock föredrar jag nog spansk mat över italiensk

Spanien > Italien > Tyskland/Frankrike när det gäller mat

Tips inför resa med frun

Känns som just Merano-Verona inte riktigt lockar. Men maten lockar i Italien. Det vet jag utifrån mina skidresor.

Tips inför resa med frun
Tysk mat är underskattad, det finns mer än schnitzel och korv, dock ska jag inte skjuta under stolen att jag åkt på semester i Italien två år på raken nu där mat var en del av beslutsprocessen för val av destination =D

Dock föredrar jag nog spansk mat över italiensk

Spanien > Italien > Tyskland/Frankrike när det gäller mat
För egen del är maten aldrig en faktor när jag åker på cykelresor. För ställen som varit aktuella för cykelresor har det alltid funnits något jag funnit rimligt att äta. Är dessutom ingen gourmet normalt sett, och än mindre så under cykelresor.

Tips inför resa med frun
För egen del är maten aldrig en faktor när jag åker på cykelresor. För ställen som varit aktuella för cykelresor har det alltid funnits något jag funnit rimligt att äta. Är dessutom ingen gourmet normalt sett, och än mindre så under cykelresor.
Så skulle det nog vara om jag åkte ensam. Då skulle cyklingen vara vida viktigare än maten. Men nu är frun med som inte är cyklist.
Då blir det runtomkring viktigt.

Tips inför resa med frun
Men åk till italien då. Du kan ju få bra mat och cykling i princip överallt. Bara välja en bit du vill besöka, gör en lista med sevärdheter och sen är det bara att cykla runt lite. Gamla banvallar och kanalleder och sånt finns ju lite överallt om det tex är viktigt att det är bilfritt

Själv är jag tex väldigt sugen dra med frugan på en tåg/brompton tur med Rom som start men Sacro Bosco som ett av målen för sånt gillar vi.

Tips inför resa med frun

Jag håller helt med att det finns roligare sträckor att köra i Italien. Jag jämförde dock med cykla bredvid ett flod i t.ex. Tyskland.

Jag har inte cyklat mycket väg i Italien, bara lite i Dolomiterna. Från Cortina d'Ampezzo till Tre cime di Lavaredo e mycket fin, men inte mycket vin där.

Om det inte behöver vara platt är Toscana väl bra, både vad gäller cykling och mat. Stora problemet i Italien är dock att planera ruterna utan för mycket biltrafik.

Tips inför resa med frun
Nu kommer vi nog lite ifrån TS:ens önskemål, men om man snackar bergsområden i Apenninerna och håller sig borta från städer och de större vägarna är min erfarenhet att trafiken om något nästan kan vara lite väl sparsam ibland.

Om man ska återanknyta till TS:ens frågeställningar skulle jag i säga att mitten/andra halvan av maj kan vara en rätt fin tid, nästan oavsett var i Europa man tänker sig, med brasklapp för ev. färder norr- eller västerut samt till höga bergsområde.

Tips inför resa med frun
Jag jobbade ett antal år i vinbranschen och har en sommelierexamen så kan ha en del input.. Alba i Piemonte är ju ett ypperligt förslag. Överhuvudtaget Piemonte är strålande. Från Alba har man ett stenkast till Italiens mest intressanta vinområden Barolo (med ett antal byar som Barolo, La Morra, Serralunga d' Alba osv). Otroligt vackert. Rättså kuperat och underbara vyer med snöklädda alper i fjärran.

Tycker även Alsace är riktigt bra. Där har jag inte cyklat, men däremot besökt området när jag jobbade i vinbranschen för ett antal år sedan. Noterade många cyklister och fina cykelvägar. Eftersom vindistriktet sträcker sig längs bergskedjan Vogeserna, kan det blir ganska kuperat även här. Fantastiskt vinområde med några av världens bästa viner på riesling.

När det gäller Trentino-Alto-Adige så är det ju överlag väldigt bergigt. Jag har tillbringar rätt mycket tid där och cyklat många berg i området. När det gäller vin så finns det en del, inte minst vita viner på internationella druvor. Även fantastiska viner på pinot noir. Dock inte lika "vinfokuserat" område som ex Piemonte.

Har cyklat en del i Toscana också, främst runt Montalcino och Pienza. Skulle inte säga att det är mycket trafik, det finns ganska mycket vägar att välja utan väldigt mycket trafik. Vissa ställen som vid Lago di Garda och Lago di Como har jag dock upplevt bitvis som ganska påfrestande som cyklist på vägarna, men även vid Garda går det att hitta lugnare sträckningar. Vinmässigt inte superintressant område dock.

Områden som Bourgogne och Champagne skulle jag själv vilja cykla runt i. Där har jag bara varit på producentbesök men det finns ju många småbyar i båda områdena. Något som är rätt häftigt (för att vara två av de högst ansedda vinområdena i världen), är att det är rätt "bonnigt" i båda. Byarna är små, rätt anspråkslösa men osar av vinkultur som har präglat och influerat hela vinvärlden.

Tyskland som nämnes med Mosel låter bra också tycker jag. Även Rheingau. Klassiska områden för riesling.

Tips inför resa med frun
Ja, jag blir förvånad att det så sällan tipsas om Piemonte här på happy. Langhe-Roero området är ju som Domestique skriver otroligt vackert; inga stora berg men väldigt kuperat, små fina slingriga vägar, ibland vinodlingar så långt ögat når, massor med trevliga agriturismos eller B&B att bo på, fina byar med god mat, och några av världens bästa viner.

Tips inför resa med frun
Då jag rekade inför resan som avhandlas i denna tråd tittade jag en hel del på Piemonte och ffa bergsvägar nära Frankrike. Hade dock svårt att säkra logistiken på ett sätt som kändes bra för mig vilket gjorde att det blev Lombardiet+lite Schweiz istället.

Tips inför resa med frun
Ja, jag blir förvånad att det så sällan tipsas om Piemonte här på happy. Langhe-Roero området är ju som Domestique skriver otroligt vackert; inga stora berg men väldigt kuperat, små fina slingriga vägar, ibland vinodlingar så långt ögat når, massor med trevliga agriturismos eller B&B att bo på, fina byar med god mat, och några av världens bästa viner.
Piemonte tycks återkomma från från flera av er som svarat i tråden.
Ska kolla på det området ?

Tips inför resa med frun
Tips inför resa med frun
Lago di Garda kanske?

Lago Di Garda er flott naturmessig. Men det er extremt mye trafikk, det er ikke laget for sykling og veiene er smale og italienere kjører nærmere deg enn hemme i Svea Rike.

Skal man cykle i Italia ville jeg heller sett på Toscana eller Piemonte. Men der er jeg ikke kjent. Mer behagelig terreng.

Jeg ville også dratt til Mosel/Rhindalenpå sommeren/høsten. Flott natur. Langs Mosel och Rhinen er det fin sykkelsti hele veien. Fine dorfer med jevne mellomrom, flotte borger. Hyr gjerne en elektrisk hoj.

Besøk Burg Eltz om dere er i Moseldalen om dere kan.
vegard.jpg

Tips inför resa med frun
Kommer man bara inåt land lite från kustremsan och undviker de största vägarna så finns väldigt många terrrängmässigt fina vägar. Beläggning kan dock vara rätt varierande (om de inte mot förmodan skulle asfalterat om en väldig massa vägar sedan jag var i trakterna).

Tillbaka
Topp