Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Idag hade jag gärna kört bil till jobbet (i Stockholm) eftersom det spöregnar, men då jag inte har någon parkeringsplats och inte är sugen på att betala 20 spänn i timmen så får jag cykla ändå. Lite märkligt det här med att man tvingas in i olika mönster istället för att behålla flexibilitet. Samma som att en enstaka busstur är så jävla idiotdyr att man låter bli, medan månadskort är hyfsat rimligt prissatt.

Inte heller i Stockholm. Men jag skulle ännu mindre gärna köra en bil eller sitta i en bus för att pendla till jobbet.
Åka buss gick hur fint som helst, däremot var promenaden till (15 min) och från (15 min) inte så najz.

Då har ni utan tvekan bättre väder.

Du kan har rätt. Det blåste och regnade faktiskt inte så mycket. Men man behöver hålla koll på meterhöga vågor av brun vatten som kastas upp från (last)bilarna på gatorna. Det blir lite värre snart:

Screenshot_20240122-084403.png

Åka buss gick hur fint som helst, däremot var promenaden till (15 min) och från (15 min) inte så najz.

Ja, om man inte har aversion med busresor i rusningstrafiken funkar det faktiskt ok i Stockholm. Håller med att gångbanorna är riktigt dåliga just nu. Alla gångtrafikanter jag mötte gick på cykelbanorna.

Stod besviken och väntade på min buss imorse vid 05.50, men SL tyckte inte att det behövde komma någon buss, så det fick bli hemmajobb istället.

Har hört SÅ många gånger att det är fel på dem som använder lagen. Självklart är det inte så, tusentals jurister och andra tjänstemän har inte fel. Det är en dåligt skriven lag som f f a styr på lägsta pris.

Vissa saker bör dessutom ej upphandlas alls utan skötas i offentlig regi.

Det styr inte alls på lägsta pris automatiskt, det är den som bestämmer utvärderingskriterierna som bestämmer hur mycket pris ska viktas. Så det är långt från en självklarhet. Men det är en konst att skriva en bra upphandling och det är inget som vem som helst gör, det behövs bra stöd från rutinerade inköpare för att göra det.

Sista raden är politik så även om jag håller med så släpper vi det.

Det styr inte alls på lägsta pris automatiskt, det är den som bestämmer utvärderingskriterierna som bestämmer hur mycket pris ska viktas. Så det är långt från en självklarhet. Men det är en konst att skriva en bra upphandling och det är inget som vem som helst gör, det behövs bra stöd från rutinerade inköpare för att göra det.

Sista raden är politik så även om jag håller med så släpper vi det.
Rättar mig själv: Det är i praktiken så att lägsta pris är det viktigaste kriteriet, men det sker inte per automatik.

Rättar mig själv: Det är i praktiken så att lägsta pris är det viktigaste kriteriet, men det sker inte per automatik.

Så är det säkert, men det hade nog inte varit någon skillnad utan LOU i de fallen.

Ofta kan man sortera ut anbud man inte vill ha med lite smarta skall-krav. Nackdelen är att man kan stå helt utan anbud då.

Sen går det alltid att avbryta en upphandling även efter att alla svar kommit in. Det borde nog utnyttjas oftare.

Idag hade jag gärna kört bil till jobbet (i Stockholm) eftersom det spöregnar, men då jag inte har någon parkeringsplats och inte är sugen på att betala 20 spänn i timmen så får jag cykla ändå. Lite märkligt det här med att man tvingas in i olika mönster istället för att behålla flexibilitet. Samma som att en enstaka busstur är så jävla idiotdyr att man låter bli, medan månadskort är hyfsat rimligt prissatt.
Det där fattar jag inte. Du har ju full flex. Gå, spring, cykla vilket är gratis, Buss/tunnelbana som kostar blygsamma 42 kr enkel resa. Du kan ta bilen och betala några hundra i parkering så att ta en tarre/über är nog billigare för dig men, men...

Samhället har ju verkligen gjort nästan allt för att du ska kunna välja flexibelt hur du ska ta dig till jobbet, är du tränsteman kan du förmodligen skita i det helt å hållet också och jobba hemma idag. Tycker det låter som ganska mycket självpåtvingat beteende här

Det där fattar jag inte. Du har ju full flex. Gå, spring, cykla vilket är gratis, Buss/tunnelbana som kostar blygsamma 42 kr enkel resa. Du kan ta bilen och betala några hundra i parkering så att ta en tarre/über är nog billigare för dig men, men...

Samhället har ju verkligen gjort nästan allt för att du ska kunna välja flexibelt hur du ska ta dig till jobbet, är du tränsteman kan du förmodligen skita i det helt å hållet också och jobba hemma idag. Tycker det låter som ganska mycket självpåtvingat beteende här
Jag förstår inte varför buss ska kosta extremt mycket mer per resa om man betalar en enskild resa, än om man köper ett månadskort. Det innebär ju bara att man låter bli och tar bilen istället, om man nu har bil. Uppenbarligen inte till just mitt jobb eftersom parkeringen är orimligt dyr, men till många andra platser är det billigare att köra bil än åka kollektivt om man inte ALLTID åker kollektiv. Idioti.

Vad tjänar SL på att många av dem som inte har månadskort låter bli att göra enskilda resor för att dessa är orimligt dyra?

Edit: Har man månadskort och åker två resor per dag (även på helgen) så kostar det ca 17 kronor per resa. Har man inte månadskort så kostar det 40 kronor per resa. WTF??? Varför? Då skiter jag ju i det istället.

Senast ändrad:
Samma som att en enstaka busstur är så jävla idiotdyr att man låter bli, medan månadskort är hyfsat rimligt prissatt.
Ja, det där är så frustrerande. Vi bor med busshållplats tre minuter bort, men eftersom vi cykelpendlar betalar vi inte för månadskort (utom grabben som har skolkort). Ska jag och sambon ner på stan och käka eller gå på bio eller nåt så kostar det 144 kr t o r. Inga problem att hitta parkering inne i stan för mindre än så en kväll, och med jobbets p-tillstånd blir det en bråkdel av kostnaden. Helt baklänges.

Tur man gillar att cykla och har utrustning för alla väderlekar.

Jag förstår inte varför buss ska kosta mer per resa om man betalar en enskild resa, än om man köper ett månadskort. Det innebär ju bara att man låter bli och tar bilen istället, om man nu har bil. Uppenbarligen inte till just mitt jobb eftersom parkeringen är orimligt dyr, men till många andra platser är det billigare att köra bil än åka kollektivt om man inte ALLTID åker kollektiv. Idioti.

Vad tjänar SL på att många av dem som inte har månadskort låter bli att göra enskilda resor för att dessa är orimligt dyra?

Edit: Har man månadskort och åker två resor per dag (även på helgen) så kostar det ca 17 kronor per resa. Har man inte månadskort så kostar det 40 kronor per resa. WTF??? Varför? Då skiter jag ju i det istället.
Jag tycker det är ganska perfekt prissatt. Du kan göra 25 enkelresor innan månadskortet är det mest lönsamma.

Med tanka på hur knöfull kollektivtrafiken är ibland är ju sl-priserna snarare för låga tycker jag
och med jobbets p-tillstånd blir det en bråkdel av kostnaden. Helt baklänges.
Det där är ju en löneförmån du har som inte beskattas ordentligt. Hade subventionerna på parkering gått till kollektivtrafik istället hade det sett annorlunda ut

Så är det säkert, men det hade nog inte varit någon skillnad utan LOU i de fallen.

Ofta kan man sortera ut anbud man inte vill ha med lite smarta skall-krav. Nackdelen är att man kan stå helt utan anbud då.
Och man behöver dessutom vara synsk. Du måste gå ut med en helt perfekt kravlista om du inte ska åka på däng när du går ut.

Sen går det alltid att avbryta en upphandling även efter att alla svar kommit in. Det borde nog utnyttjas oftare.
Jepp, oftast är det ju gör om gör rätt som är lösningen, men när folk lagt några månaders arbete på att få in anbud är de rätt benägna att försöka hitta något halvbra som kanske går att jobba med ändå.

Ja, det där är så frustrerande. Vi bor med busshållplats tre minuter bort, men eftersom vi cykelpendlar betalar vi inte för månadskort (utom grabben som har skolkort). Ska jag och sambon ner på stan och käka eller gå på bio eller nåt så kostar det 144 kr t o r. Inga problem att hitta parkering inne i stan för mindre än så en kväll, och med jobbets p-tillstånd blir det en bråkdel av kostnaden. Helt baklänges.

Tur man gillar att cykla och har utrustning för alla väderlekar.

Vi har tur att har sonens aktiviteter tillräckligt nära och att han tycker om att cykla. Enkelbiljetter gäller i 75 minuter som precis inte brukar räcka till en aktivitet av en timme. Det blev 130 kr att resa fram och tillbaka med barnet. Helt orimligt tycker jag. Men noterade just nu att man vid prishöjningen för 2024 har utökat helgrabatten till hela veckan, så nu kostar det bara 84 kr, som är mer rimligt.

Det där är ju en löneförmån du har som inte beskattas ordentligt.
Nejdå, det har valsats upp och ner i alla instanser och är helt enligt regelverket. Jobbar ju på en statlig myndighet.

Hade subventionerna på parkering gått till kollektivtrafik istället hade det sett annorlunda ut
Om du frågar mig borde kollektivtrafiken vara nära nog gratis för resenärerna. Höga biljettpriser skapar bara utrymme för idioti som elsparkcyklar och bilism.

Om du frågar mig borde kollektivtrafiken vara nära nog gratis för resenärerna. Höga biljettpriser skapar bara utrymme för idioti som elsparkcyklar och bilism.

Det skulle nog öka användningen en hel del på bekostnad av att gå/cykla och då skulle kostnaderna skjuta i höjden. Men visst vore det trevligt och säkerligen minska biltrafiken en del också.

Pre pandemi hade vi två månadskort i hushållet eftersom vi oftast åkte in båda två. Numera har vi inget. Vi åker med enkelbiljetter så ca 80 kr / dag, det skulle nog bli en aning billigare om vi hade månadskort men då skulle vi behöva klara av utmaningen om vem som ska ha kortet varje morgon och dessutom händer det att vi åker in samma dag. Vissa månader är det inte så mycket heller. Bättre med full flexibilitet.

Jag tycker det är ganska perfekt prissatt. Du kan göra 25 enkelresor innan månadskortet är det mest lönsamma.
Vad skulle fördelen med det vara när det bara innebär att fler låter bli att resa kollektivt? För min del är månadskort inte aktuellt. Däremot hade det varit vettigt att kunna ta bussen för säg en tjuga. Nu tar jag bilen istället. Vansinne.

Med tanka på hur knöfull kollektivtrafiken är ibland är ju sl-priserna snarare för låga tycker jag
Vore det så enkelt som att efterfrågan var det enda som styrde, visst. Men så är det inte. Det suger att åka kollektivt i rusningstrafik just för att det är knökfullt. Då kan man inte ta för mycket betalt, för det är för obekvämt.

Jag är en sån där som generellt tycker att olika färdmedel (och det mesta annat) ska bära sina egna kostnader. Ser dock noll anledning till att det måste innebära att sporadiska resor är mer än dubbelt så dyra som återkommande resor.

Nejdå, det har valsats upp och ner i alla instanser och är helt enligt regelverket. Jobbar ju på en statlig myndighet.
Vad skulle fördelen med det vara när det bara innebär att fler låter bli att resa kollektivt? För min del är månadskort inte aktuellt. Däremot hade det varit vettigt att kunna ta bussen för säg en tjuga. Nu tar jag bilen istället. Vansinne.
Fast är inte det som är trådens kärna, att gratis eller billig parkering tolkas som en så stor rättighet att det formellt skrivs in i diverse regelverk, parkersingsnormer osv?

Folk är ju lite allmänt hjärntvättade när det gäller subventionering av bilismen. Att gratis kollektivtrafik skulle vara problematiskt pga av ökade kostnader och o-effektivt utnyttjande har folk inga problem med här tex.

Sen att vi är i det läget när det gäller biltrafik. Att det är i princip alltid gratis att åka vilket leder till höga kostnader å trängsel och elände. Nä det är normen det!

Klart cykeln inte har någon chans då.

Personligen tycker jag vägnätet ska privatiseras om vi redan gjort med el och telenätet. Jag tror inte det går tyvärr eftersom folk skull göra revolution direkt när de fick räkningen för vägavgift i brevlådan

Fast är inte det som är trådens kärna, att gratis eller billig parkering tolkas som en så stor rättighet att det formellt skrivs in i diverse regelverk, parkersingsnormer osv?

Folk är ju lite allmänt hjärntvättade när det gäller subventionering av bilismen. Att gratis kollektivtrafik skulle vara problematiskt pga av ökade kostnader och o-effektivt utnyttjande har folk inga problem med här tex.

Sen att vi är i det läget när det gäller biltrafik. Att det är i princip alltid gratis att åka vilket leder till höga kostnader å trängsel och elände. Nä det är normen det!

Klart cykeln inte har någon chans då.

Personligen tycker jag vägnätet ska privatiseras om vi redan gjort med el och telenätet. Jag tror inte det går tyvärr eftersom folk skull göra revolution direkt när de fick räkningen för vägavgift i brevlådan
Nu svarar du på nåt helt annat än det jag skrev. Jag tycker att kostnaden för månadskortet är rimligt och till och med hade varit det utan subventioner. Vad jag vänder mig emot är att enstaka resor ska vara orimligt dyra. Det skrämmer ju bara bort sällan-resenärerna.

Nu svarar du på nåt helt annat än det jag skrev. Jag tycker att kostnaden för månadskortet är rimligt och till och med hade varit det utan subventioner. Vad jag vänder mig emot är att enstaka resor ska vara orimligt dyra. Det skrämmer ju bara bort sällan-resenärerna.
Ok. Fast jag kan inte argumentera mot att du tycker att det är för dyrt med enkelresor. Personligen tycker jag som sällanresenär inte det

Kanske är så enkelt som att kollektivtrafiken funkar bättre för de resor jag ofta gör jämfört med dina? Mina turer är definitivt värda 40 kr men jag kan tänka mig resor i stockholm där det skulle kännas ovärt

Ok. Fast jag kan inte argumentera mot att du tycker att det är för dyrt med enkelresor. Personligen tycker jag som sällanresenär inte det

Kanske är så enkelt som att kollektivtrafiken funkar bättre för de resor jag ofta gör jämfört med dina? Mina turer är definitivt värda 40 kr men jag kan tänka mig resor i stockholm där det skulle kännas ovärt
Jag har 2,5 km till jobbet, så jag cyklar i princip alltid. Dessutom hem på lunchen varje dag.
En dag som idag hade jag gärna tagit bilen, men att leta parkering och sen betala 160:- för skiten gör jag bara inte. Tar längre tid än att cykla totalt sett.
Bussen hade jag kanske funderat på om det inte kostat 84 spänn totalt. Och då är det lite promenad till och från som gör det rätt meningslöst.

Alltså är just min situation inget bra exempel. Men jag är rätt säker på att många andra skiter i att ta bussen om de har bil och inte behöver köpa månadskort, för att sällanresorna är dyra, obekväma och med tveksamt hållande av tiden. Hur är det ens tekniskt möjligt att en bussjävel fullknökad med passagerare kan kosta mer än att sitta ensam i bilen? Går inte ihop.

Idag åkte jag buss. Väntandes på bussen såg jag bil efter bil åka förbi med bara förare i varje bil. Hoppade snöig/blöt på bussen. Fick gå 3 km från busshållplatsen till mitt entimmesmöte. 3 km tillbaka till busshållplatsen. Blåsigt och snöigt. Vissa (söderut) skulle nog kalla det värre än det är. Det är mitt val. Får lite motion (vind/snö i ansiktet) och kan läsa på bussen. Kunde varit värre, faktiskt.

Jag har 2,5 km till jobbet, så jag cyklar i princip alltid. Dessutom hem på lunchen varje dag.
En dag som idag hade jag gärna tagit bilen, men att leta parkering och sen betala 160:- för skiten gör jag bara inte. Tar längre tid än att cykla totalt sett.
Bussen hade jag kanske funderat på om det inte kostat 84 spänn totalt. Och då är det lite promenad till och från som gör det rätt meningslöst.

Alltså är just min situation inget bra exempel. Men jag är rätt säker på att många andra skiter i att ta bussen om de har bil och inte behöver köpa månadskort, för att sällanresorna är dyra, obekväma och med tveksamt hållande av tiden. Hur är det ens tekniskt möjligt att en bussjävel fullknökad med passagerare kan kosta mer än att sitta ensam i bilen? Går inte ihop.
Tar man med sig matdosa så är väl 2,5 km en lämplig sträcka att promenera när det känns lite trist att plocka fram cykeln?

En dag som idag hade jag gärna tagit bilen, men att leta parkering och sen betala 160:- för skiten gör jag bara inte.
Hur är det ens tekniskt möjligt att en bussjävel fullknökad med passagerare kan kosta mer än att sitta ensam i bilen? Går inte ihop.
Nä, det gör det verkligen inte.

ffa har det varit krångligt med att betala spontana enkelresor. instabila appar eller särskilt kort. ingen möjlighet fanns en tid att betala på t ex bussen. vilken stenålder. ladda elbil tycks vara kvar i det träsket.

numera är det bara att blippa vilket betalkort som helst när man vill åka kommunalt.

• Gilla
Reactions: BFS

Jag åker buss 55 km nästan varje vardag och ett månadskort kostar 1265 eller nåt. Det tycker jag är billigt men håller helt med om att enkelresor är dyra. Sen kan man ju tänka sig att det är lite svårare att driva en verksamhet med linjetrafik med resenärer som reser ibland.

• Gilla
Reactions: BFS
jag kör månadskort bara för att jag uppskattar "friheten"

Även om det säkert skulle kunna bli lite dyrare än enkelbiljetter någon månad så är det ändå värt det för att inte behöva tänka. "Vill jag fara och göra det här kostar det 80kr" osv

Delar månadskort med sambon. Den som behöver det mest tar det. Dagar som idag när båda skulle åka in och hem, så fick en köpa enkelbiljetter. Vissa dagar jobbar båda hemifrån, så ligger kortet oanvänt. Imorgon inträffar en av de få dagarna om året då jag kör bil till jobbet. Då skall jag skjutsa sambon och en av hennes kompisar med skidutrustning till tåget. Turligt nog var parkeringsplatsen på jobbet ledig, så jag kunde boka den.

Om priset för enkelresor är högt eller lågt tycker jag hänger rätt mkt på vilken resa det är.

För en resa Nynäshamn-Bålsta tycker jag 42 kronor är en väldigt modest kostnad. Ska jag däremot ta mig någon/några km blir det en helt annan kalkyl.

Förr berodde priset på antal zoner man åkte genom. I någon mån gjorde det långa resor dyrare än korta, men med en hel del rätt skumma "randfall".

Om man inte vill (åter)införa någon form av reslängdsberoende taxa och samtidigt vill undvika att folk i någon betydande utsträckning tar bil istället för kollektivtrafik även på korta sträckor behöver prissättningen göras utifrån de kortaste resorna där bilen är ett realistiskt alternativ. Frågan är vad detta avstånd är. Jag gissar att det är rätt kort och att priset därmed blir lågt vilket jag tror skulle leda till större totala subventioner än idag.

Då jag själv åker mer kollektivt än snittpersonen skulle jag sannolikt gynnas ekonomiskt av ökade subventioner. Däremot är jag inte övertygad om att det vore helt lyckat. Vidare resonemand kommer nog att landa i politik så jag stoppar där.

Tar man med sig matdosa så är väl 2,5 km en lämplig sträcka att promenera när det känns lite trist att plocka fram cykeln?
Enda anledningen att inte cykla är vädret, och eftersom det tar längre tid att gå så blir det bara värre.
Lunchen hemma är en av diverse saker som räddar mig från stresshaveri, så den vill jag inte vara utan.
Nä, det gör det verkligen inte.
Fint att du ignorerade att jag skrev att mitt specifika exempel inte var något bra. Vi kan ta ett annat fall; jag åkte till Djurgården för att gå på museum med en bekant. Det gick dubbelt så fort med bil som kommunalt, och kostade betydligt mindre i soppa + parkering än vad två enkelbiljetter hade kostat. Varför?
Jag åker buss 55 km nästan varje vardag och ett månadskort kostar 1265 eller nåt. Det tycker jag är billigt men håller helt med om att enkelresor är dyra. Sen kan man ju tänka sig att det är lite svårare att driva en verksamhet med linjetrafik med resenärer som reser ibland.
Jag tror att antalet resenärer skulle öka om man sänkte priset på enskilda resor.

Jag tror att antalet resenärer skulle öka om man sänkte priset på enskilda resor.

Ja inom storstäder känns priserna väldigt höga om man ska några km t.ex. Gäller iofs andra tätorter med men där är det väl inte så många som åker kollektivt.

Om priset för enkelresor är högt eller lågt tycker jag hänger rätt mkt på vilken resa det är.

För en resa Nynäshamn-Bålsta tycker jag 42 kronor är en väldigt modest kostnad. Ska jag däremot ta mig någon/några km blir det en helt annan kalkyl.

Förr berodde priset på antal zoner man åkte genom. I någon mån gjorde det långa resor dyrare än korta, men med en hel del rätt skumma "randfall".

Om man inte vill (åter)införa någon form av reslängdsberoende taxa och samtidigt vill undvika att folk i någon betydande utsträckning tar bil istället för kollektivtrafik även på korta sträckor behöver prissättningen göras utifrån de kortaste resorna där bilen är ett realistiskt alternativ. Frågan är vad detta avstånd är. Jag gissar att det är rätt kort och att priset därmed blir lågt vilket jag tror skulle leda till större totala subventioner än idag.

Då jag själv åker mer kollektivt än snittpersonen skulle jag sannolikt gynnas ekonomiskt av ökade subventioner. Däremot är jag inte övertygad om att det vore helt lyckat. Vidare resonemand kommer nog att landa i politik så jag stoppar där.
Precis idag faktiskt inför Upplands lokaltrafik en ny prismodell där man går ifrån zoner och inför enhetstaxa precis som i Sthlm. Alla biljetter blir avsevärt billigare utom den som tidigare rest i en enda zon (typ i centrala Uppsala) där det blir 6 kr dyrare (fr 33 till 39kr). Systemet blir mycket enklare att förstå, och det har potential att locka till sig massor av de ”medellånga” resor (typ 1-3 mil) där många tidigare tog bilen eftersom de skulle behöva betala för 2-3 zoner (typ 70-110kr). Men naturligtvis blir det ramaskri. För 6kr.

I Västtrafik finns numer bara tre zoner. Göteborg(A), en runtomkring(B), samt en resten av Västsverige(C). Om man har exempelvis månadskort zon C kan man resa hela Västsverige för typ 800 (?) spänn i månaden vilken måste ses som enormt prisvärt, men är väl inte så många som pendlar så men pendlar man mellan typ Borås och Skövde är det ju sjukt billigt. Men för en enkelresa räcker ävl biljetten bara 90 min?

Precis idag faktiskt inför Upplands lokaltrafik en ny prismodell där man går ifrån zoner och inför enhetstaxa precis som i Sthlm. Alla biljetter blir avsevärt billigare utom den som tidigare rest i en enda zon (typ i centrala Uppsala) där det blir 6 kr dyrare (fr 33 till 39kr). Systemet blir mycket enklare att förstå, och det har potential att locka till sig massor av de ”medellånga” resor (typ 1-3 mil) där många tidigare tog bilen eftersom de skulle behöva betala för 2-3 zoner (typ 70-110kr). Men naturligtvis blir det ramaskri. För 6kr.
Å andra sidan är det ju just vid de korta resorna i tätort som det är extra fördelaktigt att bli av med massa bilar. Kör man i jämn hastighet ute på landsbygden så varken orsakar man trängsel eller skitar ner särskilt mycket. Mitt i stan däremot...

Å andra sidan är det ju just vid de korta resorna i tätort som det är extra fördelaktigt att bli av med massa bilar. Kör man i jämn hastighet ute på landsbygden så varken orsakar man trängsel eller skitar ner särskilt mycket. Mitt i stan däremot...
Där kan jag faktiskt hålla med dig. En spårvagnsresa för 36 spänn och två hållplatser känns rätt dyrt. Å andra sidan konkurrerar inte bilen med såna resor för mig direkt.

Den typ av resor jag beskriver drar in en massa bilar till stan. Som fiskarn skriver skulle jag säga att de korta resorna i stan konkurrerar inte med bil; de som pendlar har redan månadskort och om 6kr är det som tippar över till bil för en kort resa nån gång ibland så vet inte jag. Som du själv är inne på, overheaden att leta och betala P-plats är iaf för mig värre än att priset ökar fr 33 till 39kr.
För min del blir det iaf fördelaktigt, en enkelresa till jobbet i Kista kommer nu kosta 81kr istf som tidigare drygt 120kr. Då lönade det sig att ta bilen (nu gjorde jag det väldigt sällan ändå), nu kommer det inte att göra det.

Det har ju testats i flera städer att markant sänka biljettpriserna i kollektivtrafiken eller göra det gratis till och med. Den främsta ökningen av resor man ser brukar inte vara att rusningen blir värre utan att folk åker mer på lågtryckstimmarna och just sådana kortare resor.

man har också sett en ökning av folk som åker buss bara för att åka buss. typ stökiga ungdomar.

Själv har jag årskort (stockholm) och tror resorna kommer ned runt 10-12kr. Skulle mycket hellre ha nåt slags abbonemang med uppsägningstid och få samma pris än att behöva betala 12000 i en klumpsumma varje år. (Ja månads och tremånadskort finns men man måste fortfarande fylla på dem manuellt)

Det har ju testats i flera städer att markant sänka biljettpriserna i kollektivtrafiken eller göra det gratis till och med. Den främsta ökningen av resor man ser brukar inte vara att rusningen blir värre utan att folk åker mer på lågtryckstimmarna och just sådana kortare resor.
Finns säkert massa argument för och emot. Jag förstår bara inte varför det ska vara dyrare att köpa en enkelbiljett än att resa med ett månadskort. Vad är vitsen? Hur ser kalkylen ut?
Jag har extremt svårt att tro att inkomsterna blir större eftersom det bara lär få färre att åka alls.

Där kan jag faktiskt hålla med dig. En spårvagnsresa för 36 spänn och två hållplatser känns rätt dyrt. Å andra sidan konkurrerar inte bilen med såna resor för mig direkt.

42 kr nuförtiden i Stockholm. Två pallplatser kan jag går, fyra var lång med barnen.

Och jag håller inte med att det inte konkurrerar med bilen pga distansen, jag hat grannar som varje dag tar barn till och hämtar från skolan med bil 1 km bort.

Finns säkert massa argument för och emot. Jag förstår bara inte varför det ska vara dyrare att köpa en enkelbiljett än att resa med ett månadskort. Vad är vitsen? Hur ser kalkylen ut?
Jag har extremt svårt att tro att inkomsterna blir större eftersom det bara lär få färre att åka alls.
Vitsen är väl att styra folk att köpa månadskort och låta bilskrället stå när det väl är inhandlat?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp