Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och jag håller inte med att det inte konkurrerar med bilen pga distansen, jag hat grannar som varje dag tar barn till och hämtar från skolan med bil 1 km bort.
Då tror inte jag att det är priset för enkelresa det handlar om, utan nåt annat. Tillgänglighet av kollektivtrafik, att bilen behövs för annat under dagen (ex.vis pendling) och att köpa ett kort (vilket är det rimliga om det sker varje dag) skulle bli enbart för att hämta/lämna på dagis, etc.

Då tror inte jag att det är priset för enkelresa det handlar om, utan nåt annat. Tillgänglighet av kollektivtrafik, att bilen behövs för annat under dagen (ex.vis pendling) och att köpa ett kort (vilket är det rimliga om det sker varje dag) skulle bli enbart för att hämta/lämna på dagis, etc.

Ja, det glömde jag att skriva. Tror inte att dessa personer vill tar kollektivtrafik. Men jag skulle går (och går) såna distanser med barn.

Men nej, det handlar inte om att behöver bilen för något annat under dagen. Bilen kommer oftast tillbaka och parkeras i vår gatan 8:30.

Vitsen är väl att styra folk att köpa månadskort och låta bilskrället stå när det väl är inhandlat?
I så fall får nog nån på SL:s ekonomiavdelning sluta röka crack. Då brytpunkten för att det ska löna sig ligger vid 25 resor per månad så måste man ju vara beroende av månadskortet för att det ska vara nån vits att köpa det. Vilket betyder att många av oss som inte är det, väljer bort kollektivtrafiken även de gånger den hade varit ett alternativ.

Det blir "allt eller inget". Har man redan månadskort så är det klart att man utnyttjar det, men reser man bara ibland så är det provocerande dyrt jämfört med att bara ta bilen istället. Och obekvämare, och man kan inte åka när man vill, och bussen hämtar en inte hemma, och man blir inte avsläppt precis vid destinationen, och man måste trängas med massa potentiella idioter. Lockande? Nja.

I så fall får nog nån på SL:s ekonomiavdelning sluta röka crack. Då brytpunkten för att det ska löna sig ligger vid 25 resor per månad så måste man ju vara beroende av månadskortet för att det ska vara nån vits att köpa det. Vilket betyder att många av oss som inte är det, väljer bort kollektivtrafiken även de gånger den hade varit ett alternativ.

Det blir "allt eller inget". Har man redan månadskort så är det klart att man utnyttjar det, men reser man bara ibland så är det provocerande dyrt jämfört med att bara ta bilen istället. Och obekvämare, och man kan inte åka när man vill, och bussen hämtar en inte hemma, och man blir inte avsläppt precis vid destinationen, och man måste trängas med massa potentiella idioter. Lockande? Nja.
Jag har inte bott i Sthlm sen 70-kortets tid. Då funkade det kanon med kollektivtrafiken. Men väljarna få ju vad de vill ha.

Jag har inte bott i Sthlm sen 70-kortets tid. Då funkade det kanon med kollektivtrafiken. Men väljarna få ju vad de vill ha.
Det är nog fler än jag som inte bryr sig nämnvärt om kollektivtrafik när vi går till valurnorna, utan diverse andra betydligt viktigare saker. Som vi såklart inte ska diskutera här, men att man skulle få det man vill ha stämmer sällan för perifera frågor. Om man nu inte är en sån som av ideologiska skäl intalar sig att allt i "paketet" är precis det man alltid velat ha. Finns tyvärr gott om såna.

Sen är "funkar kanon" väldigt relativt. Jag tycker det verkar funka rätt bra för det mesta. Men det gör ju inte att priserna för enskilda resor är vettiga eller rimliga. Mig avskräcker de i alla fall, men då är jag redan allergisk mot att tvingas dela buss/vagn med byfånar och galenpannor.

Det är nog fler än jag som inte bryr sig nämnvärt om kollektivtrafik när vi går till valurnorna, utan diverse andra betydligt viktigare saker. Som vi såklart inte ska diskutera här, men att man skulle få det man vill ha stämmer sällan för perifera frågor. Om man nu inte är en sån som av ideologiska skäl intalar sig att allt i "paketet" är precis det man alltid velat ha. Finns tyvärr gott om såna.

Sen är "funkar kanon" väldigt relativt. Jag tycker det verkar funka rätt bra för det mesta. Men det gör ju inte att priserna för enskilda resor är vettiga eller rimliga. Mig avskräcker de i alla fall, men då är jag redan allergisk mot att tvingas dela buss/vagn med byfånar och galenpannor.
Nu får du väl ändå..
Landstinget (ja, ja) sysslar i huvudsak med två frågor, sjukvård och kollektivtrafik. Det kan väl inte vara perifert på valdagen.

För oss som bor i änden av Nynäslinjen på pendeltåget så fungerade det faktiskt bra fram till förra hösten eller när det nu var som det politiska beslutet att ta bort tågvärdarna fattades. MTR fick mycket skit för det men det var inte bara de som låg bakom det.

Men sen dess har det fungerat mer eller mindre uruselt och en hel månad gick inga tåg alls, det är ständiga problem med inställda tåg pga fordonsbrist eller personalbrist och allt vad det är. Kanske blir det bättre när SJ tar över men jag är skeptisk. Hade jag haft ett jobb där jag förväntats vara på plats varje dag och alltid vara i tid hade jag fått sparken för länge sen.

Men när tågen väl går är det prisvärt med 42 kr för en enkel resa från Nynäshamn till Stockholm.

Angående allt eller inget så tror jag att på mindre orter är det en del som pendlar till större städer med kollektivtrafik. Att folk åker kollektivt till andra mer sällanärenden känns knappt som det förekommer.

In och ut ur stan tar jag i princip aldrig bil. Det känns sjukt sunkigt att sitta och köa i sin bil istället för att åka kollektivt. På tvären finns det dock sällan några vettiga kollektiva färdsätt, så de gångerna blir det oftast bil. Cykel är dock överlägset när vädret inte är för kass. Snö-, is- och slaskcykling har jag blivit för bekväm för.

Mig avskräcker de i alla fall, men då är jag redan allergisk mot att tvingas dela buss/vagn med byfånar och galenpannor.
Men hade de sänkt priserna hade ju bussen blivit ännu fullare med knasbollar och du hade kanske inte åkt ändå?

Men du har en poäng annars. Skumläst den här artikeln som säger att månadskort och fasta turpriser är dåligt för folk åker en massa i onödan och då tycker folk som du att det är trångt och då tar de bilen istället.

De vill ha prissättning a´la über istället så i ditt fall skulle du fortfarande få pröjsa en slant i rusning pga efterfrågan. Sen om du åker hem på lunchen så blir det nästan gratis eftersom inte många andra åker buss då

Nu får du väl ändå..
Landstinget (ja, ja) sysslar i huvudsak med två frågor, sjukvård och kollektivtrafik. Det kan väl inte vara perifert på valdagen.
Beror på vad man jämför med. För mig är sjukvård minst dubbelt så viktigt som kollektivtrafik. Och lag och ordning är minst dubbelt så viktigt som sjukvård. Vilket gör kollektivtrafik ganska perifert.

Men när tågen väl går är det prisvärt med 42 kr för en enkel resa från Nynäshamn till Stockholm.
Mindre prisvärt är 42 kronor för att åka två kilometer med buss.

Men hade de sänkt priserna hade ju bussen blivit ännu fullare med knasbollar och du hade kanske inte åkt ändå?
Då hade intäkterna ökat och de hade kunnat köra fler turer. Trots att jag är nån slags libertarian tycker jag inte det är särskilt vettigt att försöka maximera vinsten i det här fallet. Det går nämligen inte att konkurrera på lika villkor. Annars hade det kanske funkat.

Men du har en poäng annars. Skumläst den här artikeln som säger att månadskort och fasta turpriser är dåligt för folk åker en massa i onödan och då tycker folk som du att det är trångt och då tar de bilen istället.

De vill ha prissättning a´la über istället så i ditt fall skulle du fortfarande få pröjsa en slant i rusning pga efterfrågan. Sen om du åker hem på lunchen så blir det nästan gratis eftersom inte många andra åker buss då

Har ingen aning om hur über funkar, men taxa efter trängsel låter väldigt rimligt. Funkar ju för biltrafiken genom stan. Problemet där är att man inte har nåt alternativ om man ska längre än vad man har lust att cykla. För den där sabla ringleden som man borde byggt för minst trettio år sen har liksom aldrig blivit av. Ganska sjukt egentligen.

Baserat på antagandet att en "onödig" resa har negativt välfärdsvärde. Svårt att förstå logiken bakom det.

some of the realised trips will be wasteful on the level of society, as their social cost exceeds social
benefits, while
 some of the useful trips with a positive net social benefit might not be realised, because the
individual traveller does not perceive a part of the external benefits.
så att åka tunnelbana till jobbet är mer värt då det producerar "värde" för samhället medans att åka för att umgås med vänner kostar samhället.
hela poängen av artikeln verkar mera vara att kontrollera och begränsa hur många som åker än att incentivera dem till att åka kollektivt. en trång buss är väl ännu mer miljövänlig eller?

Taxa efter trängsel fungerar ju bara till viss del. Många har ju fortfarande fasta arbetstider, och det styr nog hårt när man åker. Det som kan påverkas är ”nöjesresor” men jag gissar de är relativt få när trängseln uppstår (morgonrusning och kvällsrusning).

För mig som har flextid fungerar trängseln i sig som styrmedel, undviker alltid att ta pendeln hem i värsta rusningen 16.15-17.45. Det blir antingen före eller efter det.

Men visst, det kan ju finnas de med flexibla tider som inte bryr sig om eller t.o.m. gillar trängsel, de kanske går att påverka ekonomiskt.

”…och ofta är även gång- och cykelinfrastrukturen god.”
Bra, då har forskare slagit fast det! Slutdiskuterat på den punkten? ?

Buss är i princip aldrig ett alternativ för mig på korta resor ändå eftersom de inte går den vägen jag vill åka och för låg turtäthet. Men det är nog bättre närmare stan iofs. När jag bodde i Gamla Stan så var det en period 20 kr fastpris på alla resor, och man kunde betala kontant. Då åkte jag faktiskt en del korta resor - men de ersatte ju promenader snarare än något annat.

Västtrafiks enkelbiljett gäller väl 60 eller 90 minuter och ska man åka genom hela Göteborg t.ex är ju 36 kr inget att bråka om tycker jag (sen man ifrågasätta hastigheten på spårvagna :) ) Ska man åka två hållplatser kunde ju biljetten gälla 15 minuter och kosta hälften? Men det gör det ju inte eklare med fler val osv..

så att åka tunnelbana till jobbet är mer värt då det producerar "värde" för samhället medans att åka för att umgås med vänner kostar samhället.
hela poängen av artikeln verkar mera vara att kontrollera och begränsa hur många som åker än att incentivera dem till att åka kollektivt. en trång buss är väl ännu mer miljövänlig eller?
Artikeln säger inte väl inget om vilka resor som är sammhällsnyttiga? Att ha ett bra socialt umgänge anses ju tex vara ganska nyttigt.

Å andra sidan, om du bara för att du ska träffa dina polare, tar sista platsen på bussen, så att att någon annan kommer sent till jobbet. Det håller du väl med om är dåligt.

En trång buss är heller inte miljövänlig. Den gör att fler resonerar som Makten och tar bilen vilket är dåligt. Den kommer leda till massa stress och förseningar å annat som kanske inte är direkt miljöovänligt men som är dåligt för samhället. Artikeln pratar lite om det. Hur trängsel i sig har en ekonomisk kostnad. Det är därför tex gratis kollektivtrafik är en dålig ide. Lika dålig ide som den om att en ska få åka runt med sin bil gratis överallt.

Cykel är inget undantag. Om det fanns ett praktiskt sätt att sätta vägtullar för cyklister på tex skeppsbron i rusning skulle jag vara för det

Västtrafiks enkelbiljett gäller väl 60 eller 90 minuter och ska man åka genom hela Göteborg t.ex är ju 36 kr inget att bråka om tycker jag (sen man ifrågasätta hastigheten på spårvagna :) ) Ska man åka två hållplatser kunde ju biljetten gälla 15 minuter och kosta hälften? Men det gör det ju inte eklare med fler val osv..
90 ja.
Sitter och åker just nu.:cool:

Ja och då kan man byta och härja hur man vill men tar resan 4 minuter känns det ju dyrt.
Elssparkcyklar å sånt finns för att täcka upp för den typen resor och de är jättebra. Har inte full koll men kostar det inte ungefär 40 kr att åka lime i 2 km? Samma som en enkelbiljett kollektivt. Tror inte att det är en slump att kostnaden ligger ungefär där

Elssparkcyklar å sånt finns för att täcka upp för den typen resor och de är jättebra. Har inte full koll men kostar det inte ungefär 40 kr att åka lime i 2 km? Samma som en enkelbiljett kollektivt. Tror inte att det är en slump att kostnaden ligger ungefär där
Säkert. Har inte hunnit testa detta fantastiska fortskaffningsmedel än :) Men visst är de bra på vissa sätt.

Ja och då kan man byta och härja hur man vill men tar resan 4 minuter känns det ju dyrt.
Skulle vara intressant att veta hur lång den genomsnittliga reslängden är.

kan ju ta mig från Arlanda till nynäshamn för 42kr ifall jag förstår det här rätt:
IMG_8115.jpeg

Vilket känns extremt prisvärt.

Däremot att åka fem stopp till gymmet, träna och sen köpa en biljett hem för totalt 84kr känns ju ovärt

kan ju ta mig från Arlanda till nynäshamn för 42kr ifall jag förstår det här rätt:
Visa bilaga 677042

Däremot att åka fem stopp till gymmet, träna och sen köpa en biljett hem för totalt 84kr känns ju ovärt
Ska du gå av eller på för att ta dig till just Arlanda flygplats har du en extrakostnad på 135 kr i passageavgift dock. Men 177kr är iaf billigare än de 362 kr motsvarande resa kostar med pendel och Arlanda Express.

Visa bilaga 677042

Ja exakt. Lite konstigt kan man ju tycka det är.

Fan vad jag gillar trådar som denna i detta forum.
Om detta skulle lyfts i någon cykelgrupp på facebook hade det varit kärnvapenkrig på 5 inlägg (om någon skulle vara dum nog att tycka att cykel inte är världsabäst i alla lägen)

Visa bilaga 677042

Men hur ska man tolka det där? Ibland gör de ju biljettkontroll när man går ut fr pendeln (ex.vis Helenelund har jag varit med om det flera gånger, dvs de står vid spärren och kollar när man går ut). Även biljettkontroll på pendeln sker ju. Men iofs, de kan ju kräva att få se biljett och/eller köphistorik i appen för att verifiera att man haft biljett som nyligen gått ut.

Ska du gå av eller på för att ta dig till just Arlanda flygplats har du en extrakostnad på 135 kr i passageavgift dock. Men 177kr är iaf billigare än de 362 kr motsvarande resa kostar med pendel och Arlanda Express.
Buss till märsta, sen pendel.

Men hur ska man tolka det där? Ibland gör de ju biljettkontroll när man går ut fr pendeln (ex.vis Helenelund har jag varit med om det flera gånger, dvs de står vid spärren och kollar när man går ut). Även biljettkontroll på pendeln sker ju. Men iofs, de kan ju kräva att få se biljett och/eller köphistorik i appen för att verifiera att man haft biljett som nyligen gått ut.
När en biljett går ut i appen så ligger den kvar ett tag som "utgången" fick jag lära mig efter köpt biljett i panik då min gick ut på vägen hem och det stod kontrollanter vid utgångarna

När en biljett går ut i appen så ligger den kvar ett tag som "utgången" fick jag lära mig efter köpt biljett i panik då min gick ut på vägen hem och det stod kontrollanter vid utgångarna
Jag måste kolla det, jag kör Travis-appen och där finns det inte ett spår av biljetten efter att den gått ut (fick jag lära mig i ett resegarantiärende där SL kräver biljettnummer, i appen fanns bara transaktion och några nummer kopplat till den. Inget av dem godtogs av SL. Fick höra att Travis kundtjänst skulle kunna plocka fram biljettnummer, men efter ett par försök där de misslyckats gav jag upp). Men kanske ligger den kvar en begränsad tid efter utgång.
I SL-appen däremot finns även en biljetthistorik med biljettnummer, inte enbart köphistorik som i Travisappen.

Buss till märsta, sen pendel.
Ah sant, smartsnålt om man har tiden ?. Åker man åt andra hållet blir det att betala en andra biljett när man kliver på bussen i Märsta dock, då det gått mer än 75 minuter sedan man köpte första biljetten. (Roligt nog inte åt det södergående hållet, då man inte spräcker 75 minutersregeln iom att man håller sig inom spärrarna hela pendeltågsresan.)

Måste man alltså köpa biljett fast man inte kommer åka med SL? Så om de nekar resegaranti senare blir man dubbelt blåst?
Nja, man kan köpa och använda SL-biljetter i Travis-appen. Men när väl biljetten gått ut är den helt borta, förutom transaktionen när du köpte den. För resegarantin kräver SL biljettnumret (som genereras när biljetten aktiveras, inte när den köps). I vanliga SL-appen finns det kvar även efter resan, men i Travis-appen är det borta.

Jo, men jag menar, om jag kommer till stationen och konstaterar att tåget som ska gå om 5 minuter är inställt och nästa går om 35 min så är villkoret "jag riskerar att bli mer än 20 minuter försenad" uppfyllt. Men jag kommer ju inte köpa någon biljett alls då, eftersom jag istället nyttjar resegarantin och tar en taxi...

Eller har resegarantin gjorts om på 15 år?! (När jag senast nyttjade den)

Jo, men jag menar, om jag kommer till stationen och konstaterar att tåget som ska gå om 5 minuter är inställt och nästa går om 35 min så är villkoret "jag riskerar att bli mer än 20 minuter försenad" uppfyllt. Men jag kommer ju inte köpa någon biljett alls då, eftersom jag istället nyttjar resegarantin och tar en taxi...

Eller har resegarantin gjorts om på 15 år?! (När jag senast nyttjade den)
Ah, nu fattar jag vad du menar. I mitt fall var det en förseningsersättning (tåg som blev sjukt sent), men samma princip gäller även om man tar ersättningstrafik.

Men ja, det krävs att man kan visa att man haft en giltig biljett för att nyttja resegarantin. Antingen biljettnummer i app eller tidigare kortnummer på SL-kort ex.vis. Har du verkligen kunnat nyttja resegarantin på det sätt du påstår?

Ah, nu fattar jag vad du menar. I mitt fall var det en förseningsersättning (tåg som blev sjukt sent), men samma princip gäller även om man tar ersättningstrafik.

Men ja, det krävs att man kan visa att man haft en giltig biljett för att nyttja resegarantin. Antingen biljettnummer i app eller tidigare kortnummer på SL-kort ex.vis. Har du verkligen kunnat nyttja resegarantin på det sätt du påstår?
Vet faktist inte. På den tiden hade jag månadskort. Tänker bara som sagt att det är lite ointuitivt att köpa en biljett om man inte tänker åka med dem...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp