Längd på shimanos landsvägsreglage?

velman

Aktiv medlem
Jag skall snart pensionera min nuvarande racer och skaffa mig något modernare. Lutar åt en Fairligt Strael.

Jag har Dura Ace 7800 på racern idag och funderar på Ultegra 8170 på den nya.

Finns det någon här som har koll på hur långa shimanos reglage är? Hur mycket längre är moderna reglage jämfört med mina gamla?
1706090563518.png

Det är ett rätt svårdefinierat mått.

Senast ändrad:
Jag har inte det måttet du undrar över, men jag haft ST-7800 och har nu ST-R9120 och jag upplever ffa STI-reglagen som tjockare, även jmf med ST-9000. Men med mina stora händer upplever jag dem snarare som ännu bekvämare.
Men jag har inga mått på skillnaden.

Nu skriver du inte om du vill har längre eller kortare reglage. Gamla, som dina 7800 är lite för kort men framförallt mycket för runda för mina stora händerna. Nyare är har nästan helt flacka hoods som är längre, mycket trevligare! När jag kör på min gamla lvgcykel med ST-6600 känns det riktigt okomfortabel (även om det kändes bra innan jag köpte nya cykeln).

Det finns också Shimano GRX reglage, som har ett lite annorlunda form. Jag rekommenderar att du känner på några reglage av polaren eller i en butik.

Nu skriver du inte om du vill har längre eller kortare reglage. Gamla, som dina 7800 är lite för kort men framförallt mycket för runda för mina stora händerna. Nyare är har nästan helt flacka hoods som är längre, mycket trevligare! När jag kör på min gamla lvgcykel med ST-6600 känns det riktigt okomfortabel (även om det kändes bra innan jag köpte nya cykeln).

Det finns också Shimano GRX reglage, som har ett lite annorlunda form. Jag rekommenderar att du känner på några reglage av polaren eller i en butik.
Kortare blir nog svårt då 7800 är korta. Och som du säger så är ju 7800 rätt så runda. Jag upplever att jag ofta håller på böjen uppe på styret snarare än längst fram på hoodsen. Min första tanke var att styret är för långt fram men jag lutar allt mer åt att det är för att det är bekvämare att hålla där än längst fram på reglagen. Cykeln känns bra längdmässigt men jag vill inte att den skall bli längre (reachen).

En Strael i 58R har nästan exakt samma reach (402mm) som min nuvarande cykel men har ca 25mm högre stack. Det passar mig rätt bra då jag vill få upp styret lite högre.

Vad gäller Ultegra vs GRX så hade jag velat ha möjlighet att köra med 1x på cykeln men samtidigt kunna slänga på framväxeln och ett annat vevparti när jag vill ha 2x. Med Ultegra kan jag köra 11-34 vilket faktiskt ser ut att vara ett helt ok omfång jämfört med vad jag har idag (53/39 + 12-25). Det är bara en tanke än så länge så jag får klura lite mer på hur det kan tänkas bli.

1706096953537.png

40t 11-34
vs
53/39 12-25

Kortare blir nog svårt då 7800 är korta. Och som du säger så är ju 7800 rätt så runda. Jag upplever att jag ofta håller på böjen uppe på styret snarare än längst fram på hoodsen. Min första tanke var att styret är för långt fram men jag lutar allt mer åt att det är för att det är bekvämare att hålla där än längst fram på reglagen. Cykeln känns bra längdmässigt men jag vill inte att den skall bli längre (reachen).

Jag cyklar 95% av tiden på hoodsen. Men det är väl persönligt.
En Strael i 58R har nästan exakt samma reach (402mm) som min nuvarande cykel men har ca 25mm högre stack. Det passar mig rätt bra då jag vill få upp styret lite högre.

Har också funderat på en Strael. Verkar riktigt fin, men har bestämt att jag inte behöver ännu en till cykel.

Vad gäller Ultegra vs GRX så hade jag velat ha möjlighet att köra med 1x på cykeln men samtidigt kunna slänga på framväxeln och ett annat vevparti när jag vill ha 2x. Med Ultegra kan jag köra 11-34 vilket faktiskt ser ut att vara ett helt ok omfång jämfört med vad jag har idag (53/39 + 12-25). Det är bara en tanke än så länge så jag får klura lite mer på hur det kan tänkas bli.

Visa bilaga 677208

40t 11-34
vs
53/39 12-25

Vilken kassett är det? Shimano har: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34T

Jag menade bara GRX reglare. Man kan blanda komponenter. Ända som är kritiskt är att bakväxeln är anpassad till växelomfång bak+fram. Men kanske funkar det med dessa kombos.

Förlåt, råkade ta en SRAM-kassett. Här är den med shimano.
1706098240627.png

Jag såg precis att GRX Di2 bara finns för 11-delat. Jag vill ha 12-delat för att få trådlöst mellan reglage och växlar. Och för att slippa junction-boxen. Men GRX verkar vara på gång med 12s Di2 om man skall tro ryktena. Då får man lite mer att välja bland.

Min racer är så gammal att den skall få sluta sina dagar inomhus. Bli en nerbantad zwift-cykel. Förhoppningsvis kommer wahoo med en uppdatering till min Kickr Core så att jag kan köra med virtuell växling. Då kan jag kränga av många av komponenterna med och ha en väldigt nerbantad zwiftcykel.

Kanske titta på ett bakhjul med Powershift two-speed hub system?
Hög/låg i navet(i stället för två klingor fram), tätare kassett, dock bara deras kassetter.

Kanske titta på ett bakhjul med Powershift two-speed hub system?
Hög/låg i navet(i stället för två klingor fram), tätare kassett, dock bara deras kassetter.
Nej, så mycket vill jag inte krångla till det. Men om jag enkelt kan montera av framväxeln och byta vevparti för att gå från 2x till 1x så vill jag gärna ha den möjligheten.

Kan tyckas vara onödigt men ombyte förnöjer osv.

Ett begagnat GRX-vevparti kostar ju inte så mycket och det är ju i princip bara det som krävs. Om jag inte vill ha en tätare 11-30 kassett för ren landsvägskörning, då blir det en extra kassett med.

Men vad gäller ursprungsfrågan så verkar det som att jag kan behöva gå ner en storlek på styrstammen för att få samma reach till kanten på hoodsen.

Tillbaka
Topp