Ett halvår som cykelbud på Foodora

Tack, kul att du tycker det! Man kan tyvärr inte pausa över vintern. Du kan såklart ta semester, men inte ett halvår tyvärr :(
Är det omständligt att säga upp sig över vinterhalvåret för att sedan söka anställning igen? Eller skriver man kontrakt på en viss tid? Det verkar ju inte vara så eftertraktat jobb?!? =)

Är det omständligt att säga upp sig över vinterhalvåret för att sedan söka anställning igen? Eller skriver man kontrakt på en viss tid? Det verkar ju inte vara så eftertraktat jobb?!? =)
Har inte testat, så det vet jag tyvärr inte. Kanske är möjligt! Kontrakten är på tre månader, som sedan förlängs tre månader till. Har för mig att man kan få tillsvidareanställning efter ett tag, men det verkar lite oklart.

Nu på vinterhalvåret framför allt behövs folk, massa lediga pass som ingen tar?

Ja, i mitt fall är detta en sidoinkomst.
då är det om du inte önskar kvarskatt viktigt att du instruerar foodora dra din marginalskatt. den är ca 30-55 procent beroende på vad du redan tjänar på ditt nuvarande jobb.

var därmed glad att den inte är upp till 81%. det var så under lång tid fram till 1980.

i nuvarande läge drar foodora skatt som din 25% tjänst vore din enda inkomst, och då blir det fullt korrekt inte mycket skatt.

än en gång tack för ditt postande om detts. gissar att några blir sugna:)

då är det om du inte önskar kvarskatt viktigt att du instruerar foodora dra din marginalskatt. den är ca 30-55 procent beroende på vad du redan tjänar på ditt nuvarande jobb.

Finns det någon fördel med det (för folk som inte har problem med att hålla pengarna på konton)? Man kan få ränta eller investerar pengarna till man ska betala inkomstskatt. Eller räknar Skatteverket räntan på det?

Ganska intressant!

Hur ser det ut med ev dricks kan man få något sådant från kunder ? Isåfall vad har du fått som mest ? Hur ofta händer det att du får något extra från givmilda kunder ?

@FlixC Tack för att du delar med dig.
Hade säkert kunnat vara något jag skulle kunna tänka mig testa på men minimum 10h/vecka i snitt på 8 veckorsperiod lirar ju tyvärr rätt dåligt. Förstår samtidigt att det är svårt att få in vettiga bud om de bara vill jobba 3-4h/vecka i snitt som mig och vissa veckor inte alls.

Om har koll på de kritiska dagarna för inbetalning av skatt, så borde det vara bättre att betala för låg skatt, sätta in pengarna på ett högränte konto, och betala till Skatteverket när det är dags.

det kan bli ränta om man inte uppmärksammar problemet och betalar i tid.

den är väl inte så hög iofs?

Jag menade om betalar räntan på skatt man efter man skicka i deklarationen isf avdraget varje månad. Men det finns väl inte. Då är det ekonomiskt bättre att betala skatten efter deklarationen för att man kan tjäna lite på de extrapengar man samlar till dess.

Hade säkert kunnat vara något jag skulle kunna tänka mig testa på men minimum 10h/vecka i snitt på 8 veckorsperiod lirar ju tyvärr rätt dåligt. Förstår samtidigt att det är svårt att få in vettiga bud om de bara vill jobba 3-4h/vecka i snitt som mig och vissa veckor inte alls.

Man kanske skulle kunna starta en pool med några andra och dela upp passen mellan varandra och köra som en och samma person. Jag gissar att det inte är någon biometrisk inloggning? Typ taxichaufförer som hyr ut sitt jobb till kompisen eller lånar ut sin licens när de inte själva kan köra.

Man kanske skulle kunna starta en pool med några andra och dela upp passen mellan varandra och köra som en och samma person. Jag gissar att det inte är någon biometrisk inloggning? Typ taxichaufförer som hyr ut sitt jobb till kompisen eller lånar ut sin licens när de inte själva kan köra.
Blir fort väldigt rörigt med bland annat skatt, pension och dylikt. Vad händer om du skadar dig och jobbar istället för någon annan?

Senast ändrad:
Vid första anblick en bra lösning, tänker dock som @FredrikHinton att försäkringar, ansvar, skattekostnader etc är av intresse att ha koll på.
Hur löser man eventuell allmän pension från deklarerad inkomst om den går på en person men inte den andra?

Ganska intressant!

Hur ser det ut med ev dricks kan man få något sådant från kunder ? Isåfall vad har du fått som mest ? Hur ofta händer det att du får något extra från givmilda kunder ?
Tyvärr är detta något som är riktigt dåligt hos Foodora. Det finns ingen funktion i appen för dricks. Det har hänt ett par gånger att kunder har haft kontanter på sig som man har fått som dricks, som mest har jag fått 40 spänn.

Ja, men å andra sidan behövs det ju folk, så sänk gränsen och ta in de som kanske vill jobba men inte fullt så mycket. Tror snarare att de som jobbar lite färre timmar kanske är mer motiverade när de väl jobbar, men svårt att säga.

Det är nog möjligt! Foodora blir nog inte så glada om man blir påkommen, men jag har sett att det säljs eller hyrs ut konton där ägaren av kontot tar en viss procent av vad någon annan kör in.

Tyvärr är detta något som är riktigt dåligt hos Foodora. Det finns ingen funktion i appen för dricks. Det har hänt ett par gånger att kunder har haft kontanter på sig som man har fått som dricks, som mest har jag fått 40 spänn.
de kan väl swisha till ditt eget konto, skriva cykeldäck eller något liknande..

Kollade på några av Nikos youtubefilmer. Hade fått intrycket från skriverier att det var fullkomligt uruselt betalt men så illa tycker jag inte det var. Sen är det nog en förutsättning att man gillar att cykla, annars är det kanske inget vidare.

Kollade på några av Nikos youtubefilmer. Hade fått intrycket från skriverier att det var fullkomligt uruselt betalt men så illa tycker jag inte det var. Sen är det nog en förutsättning att man gillar att cykla, annars är det kanske inget vidare.
Gröna Budet slutet av nittiotalet. Där kunde man snacka uruselt betalt. Fast fortfarande roligaste jobbet jag haft, haha.

På Gröna Budet blev jag stoppad medans jag höll på att lära upp en nyanställd hur saken och ting gick till. Blåste ett rödljus vid Skanstull och fick blåljus (!) på det. Skulle knappast hänt idag.....knappt då heller. Polisen tog fram sitt bötesblock och frågade ifall han skulle skriva direkt? Jag ba....nääääääe.....Sen nämnde han summan det skulle bli och ett "det är väl vad ni tjänar på en dag, typ?" Då nämnde jag vår timpenning. Han stoppade tillbaks bötesblocket och sa åk iväg bara, men sluta cykla mot rött är ni snälla (sann historia).

De flesta (?) kör väl bil eller moped, så efter kostnader för fordonet är det nog ingen fet lön kvar.

De flesta (?) kör väl bil eller moped, så efter kostnader för fordonet är det nog ingen fet lön kvar.
Jag bor i (utanför) småstad, här har jag endast sett Foodora-bud i bil. När jag bodde i Göteborg såg jag en majoritet på elcykel, jag misstänker att vanlig cykel kan vara standard i plattare storstäder.

Senast ändrad:
Jag antar att ersättningen är en annan för de som kör moped och bil eftersom de får ta bud som är längre bort. Hemma i min småstad så finns det foodorastrajpade bilar men de kör ändå bara ut åt "sitt" hemmamatställe.

Jag antar att ersättningen är en annan för de som kör moped och bil eftersom de får ta bud som är längre bort. Hemma i min småstad så finns det foodorastrajpade bilar men de kör ändå bara ut åt "sitt" hemmamatställe.
Känns lite som en fälla om nu ersättningen är densamma, argument "Ok din driftkostnad är lite högre men du kan casha in för fler leveranser per timme än på cykel"

Senast ändrad:
Hur mycket av leveranserna är från snabbmatskedjor respektive "vanliga" restauranger?

Jag undrar lite hur det skulle funka i mindre städer. Där jag bor ligger majoriteten av snabbmatskedjorna på ett köpcentrum 5km från stan och om jag tolkade det rätt så skulle man inte få dem buden på cykel. Annars låter det ganska bra enligt mig.

Hur lång tid har en på sig att levera? Hur långt avstånd kan det var som längst? Blir det högre ersättning om det är 10km istället för 1km eller är det fast betalning per leverans?

Hur mycket av leveranserna är från snabbmatskedjor respektive "vanliga" restauranger?

Jag undrar lite hur det skulle funka i mindre städer. Där jag bor ligger majoriteten av snabbmatskedjorna på ett köpcentrum 5km från stan och om jag tolkade det rätt så skulle man inte få dem buden på cykel. Annars låter det ganska bra enligt mig.
Väldigt blandat, men när jag jobbade igår så var 1 beställning av 14 från en snabbmatskedja. Det var mindre än vanligt dock, räkna med att kanske 10-30% är snabbmatskedjor. Det är absolut de tråkigaste ställena att hämta på. Vissa restauranger har bra system för upphämtning, på andra är det kaos. Hade jag kunnat styra mer själv hade jag undvikit många snabbmatsställen.

Hur lång tid har en på sig att levera? Hur långt avstånd kan det var som längst? Blir det högre ersättning om det är 10km istället för 1km eller är det fast betalning per leverans?
Det varierar beroende på distans till kunden, men jag upplever sällan någon tidspress. Så länge du inte cyklar i promenadfart så hinner du. Det som försenar en leverans är nästan alltid att det någon försening på restaurangen, främst runt middagstid när det är många beställningar.

”Målet” som foodora räknar med att man ska uppnå är tre beställningar per timme, vilket sällan brukar vara ett problem.

Ersättningen är densamma för alla ordrar, oavsett distans. Med det sagt så är de beställningar du får på cykel inom en viss maxdistans, tror det är 5 eller 4 km. På mina hundratals leveranser har det hänt en gång att jag fått en leverans på strax över 5km, fick en tia extra för det?

Antalet gånger som det har varit beställningar på 4-5km kan jag nog räkna på en hand. Tar det en kvart för mig att cykla till kund räknar jag det som en långdistansbeställning. Under 10 min/ett par km är vanligast. Vanligt med beställningar på några hundra meter också.

Foodora har begränsningar för vilka fordon som är tillåtna i vilka städer/zoner. Oftast är det bara större städer som tillåter cykel.

Känns lite som en fälla om nu ersättningen är densamma, argument "Ok din driftkostnad är lite högre men du kan casha in för fler leveranser per timme än på cykel"
Nu har jag inte testat på moped, men på elcykel låg mina leveranser/timme på samma som med vanlig cykel.

Många har väldigt trötta moppar som knappt rullar och hålls ihop med silvertejp. Det händer hela tiden att jag cyklar om mina mopedburna kollegor.

Personligen så tycker jag moped verkar vara det sämsta alternativet. Det är dyrt att försäkra och tanka, underhålla, går sönder ofta osv. Nu på vintern kan jag tänka mig att det är extra jävligt. När jag cyklar är jag alltid varm, medans på moppe skulle jag frysa röven av mig. Ingen motion får man heller.

Det förvisso lätt för mig att rata mopeden, då jag jobbar tre kvällar i veckan i snitt gentemot många andra som kör 8+ timmar varje dag. Den person som jobbade mest förra veckan fick ihop 72 timmar! Det hade varit galet mycket på en vanlig cykel.

Tillbaka
Topp