Klippa kedja lite för kort eler lite för lång?

Helaskiten

Aktiv medlem
Så jag använder rådet från Park Tool som jag även gjort en annan gång och sätter då kedjan från en referens-rivet:

Men..

Som man kan se i min bild kommer jag inte hela vägen fram till rätt rivet. Vlket betyder att om jag klipper den 2 ner från denna blir den något kort. Medan om jag klipper den vid nästa inner-rivet så blir den något lång. Se de blå punkterna jag har markerat för ställen där jag kan klippa den potentiellt.

Vad är bättre? Något för lång eller något för kort?

Bilagor

• Skärmavbild 2023-11-19 kl. 16.23.20.png
    Skärmavbild 2023-11-19 kl. 16.23.20.png
    192.7 KB · Besök: 145
Så jag använder rådet från Park Tool som jag även gjort en annan gång och sätter då kedjan från en referens-rivet:

Men..

Som man kan se i min bild kommer jag inte hela vägen fram till rätt rivet. Vlket betyder att om jag klipper den 2 ner från denna blir den något kort. Medan om jag klipper den vid nästa inner-rivet så blir den något lång. Se de blå punkterna jag har markerat för ställen där jag kan klippa den potentiellt.

Vad är bättre? Något för lång eller något för kort?
Aldrig för kort, det är närmast en dödssynd att lägga på en för kort kedja. Men du skall mäta med båda ändarna av kedjan på framklingan och inte som på bilden där du håller dem fritt.

Senast ändrad:
Blir den så lång att kedjesträckaren inte kan ta upp tillräckligt på lilla/lilla är det ju bara att fimpa en bit till. Innan du låser nya kedjelåset på riktigt. Gör det i mekstället och kolla även att stora/stora funkar.
Antar att det är en räser du jobbar på. Där behövs alltid kortas.

Blir den så lång att kedjesträckaren inte kan ta upp tillräckligt på lilla/lilla är det ju bara att fimpa en bit till. Innan du låser nya kedjelåset på riktigt. Gör det i mekstället och kolla även att stora/stora funkar.
Det är en fatbike med bafang mid drive motor. Så kedjan kommer ju slitas en del. Var ingen gammal kedja på den tyvärr. Så mäter ut en ny. Fick cykelramen begagnad och har satt hjul på den och en vanlig mid drive motor. Är bara en stor kugge fram. Nio kuggar bak.

Hur kollar du det utan låsa kedjelåset? Typ låser det litegrann och sen kollar att den växlar och inte låter för mycket i kassetten när du peddlar den i cykelstället?

Jag har nu klippt vid den något längre punkten. Och kedjans längd ser nu ut som på bilderna under. När den sitter på den största kuggen fram(var av det bara finns en) och den största kuggen bak på den niodelade kassetten. Borde jag korta den ytterligare något?

kedja.png

Bilagor

• Kedja 2.png
    Kedja 2.png
    26.9 KB · Besök: 47
Det framgår av instruktion att man mäter från första som går att få ihop? Om inte så byt till instruktionen i text. Den var korrekt sist jag kollade.

Det framgår av instruktion att man mäter från första som går att få ihop? Om inte så byt till instruktionen i text. Den var korrekt sist jag kollade.
Ja precis och då blev den som på bild här ovan. Dock blir den ju något lång. Eftersom kedjan inte blir så tajt vid den första länken som går att få ihop.

Men längden är nu som på bilden ovan. Håller på att installera rear derailleurn så återkommer om hur det blir om ett tag.

Nu ser det ut såhär. Har inte satt på växlar än. Men den ligger nu på den näst yttersta kuggen bak. Har inte spänt låset där stenhårt ännu. Väntar på vad ni gubbar säger först. Ser det här ok ut eller bör den fimpas ännu mer tro?

Ja det är olåst nu. Eller inte helt ihookat. Ser det ok ut tycker du? Min kamera är jäkligt dålig och hackar. Men ser det ok ut det lilla du kan se?
Går inte att avgöra, kedjan måste ligga på största-största. Och då skall den inte vara spänd som en fiolsträng.
Men det är lättare att korta en får lång kedja än att förlänga en för kort.

Går inte att avgöra, kedjan måste ligga på största-största. Och då skall den inte vara spänd som en fiolsträng.
Aa du menar så som man sizear upp kedjan från början nu va? Alltså största fram och största bak? Utan att gå via bakväxelhuset?

Det har jag redan gjort. Då ser det ut som i de bilderna längst upp i den här tråden. Alltså precis för kort(om jag väljer den kedjepunkt som borde klaffat direkt) eller något för lång. Eftersom det inte finns något perfekt ställe för just den här kedjan på mina växlar.

Bör jag sätta den på största bak och största fram men nu också via bakväxel-huset?

Är det lättare att se om den passar då kanske om jag postar en video på det?

Hmm, kan du se det bättre om jag trär den ur rear derailleurn och sedan spänner fast den på största bak och största fram?

Det är så du menar eller hur? Då kan du se om den är för lång lite bättre kanske?

Hmm, kan du se det bättre om jag trär den ur rear derailleurn och sedan spänner fast den på största bak och största fram?

Det är så du menar eller hur? Då kan du se om den är för lång lite bättre kanske?
Du krånglar till det alldeles i onödan.
Dra kedjan genom största fram, största bak och genom växeln och strama upp den. Sedan kan du ha lite spel, ett par länkar eller så. Då blir det nog bra.

Du krånglar till det alldeles i onödan.
Dra kedjan genom största fram, största bak och genom växeln och strama upp den. Sedan kan du ha lite spel, ett par länkar eller så. Då blir det nog bra.
Jag har ju inte satt växelvajer och växelspak på cykeln ännu. Så om jag trär allt på stora fram och den stora bak, men också genom bak-derailleurn, så blir det väldigt tajt och jag är rädd att skada derailleurn nu när jag inte kan få den att "hoppa med upp" till den stora bak.

Kan du se på något annat sätt om det ser bra ut? Eller ska jag ta och installera växelvajer och växelspak först kanske? ?

Jag har ju inte satt växelvajer och växelspak på cykeln ännu. Så om jag trär allt på stora fram och den stora bak, men också genom bak-derailleurn, så blir det väldigt tajt och jag är rädd att skada derailleurn nu när jag inte kan få den att "hoppa med upp" till den stora bak.

Kan du se på något annat sätt om det ser bra ut? Eller ska jag ta och installera växelvajer och växelspak först kanske? ?
Kappa först kedja efter instruktion. Ställ sedan in växlar enligt instruktion. Bidra inte med egna tankar.

Så gör jag

Jag tror du skall ta hjälp av någon som gjort detta förut.
Jag gissar att jag eventuellt klippte kedjan något för kort. Eftersom bakersta största sprocket är skitstor och fram har jag typ 48 tänder :)

Så trodde jag klippte för kort men kan alltså eventuellt ha klippt för kort :)
Som tur är har jag en likadan extrakedja jag beställde ut ifall at jag skulle klanta till det :)

Ser ut såhär när de sitter på största fram och största bak:

För kort antar jag?

Bilagor

• Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.18.10.png
    Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.18.10.png
    85.9 KB · Besök: 68
Jag gissar att jag eventuellt klippte kedjan något för kort. Eftersom bakersta största sprocket är skitstor och fram har jag typ 48 tänder :)

Så trodde jag klippte för kort men kan alltså eventuellt ha klippt för kort :)
Som tur är har jag en likadan extrakedja jag beställde ut ifall at jag skulle klanta till det :)

Ser ut såhär när de sitter på största fram och största bak:

För kort antar jag?

Precis inte för kort, skulle jag säga.

Hur ser det ut på minste drevet bak?

Bilagor

• Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.43.05.png
    Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.43.05.png
    67.8 KB · Besök: 87
  • Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.44.43.png
    Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.44.43.png
    266.2 KB · Besök: 86
  • Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.47.32.png
    Skärmavbild 2024-01-31 kl. 18.47.32.png
    188.5 KB · Besök: 86
Det skulle blir tajt där med två länkar till. Tycker att du har rätt längd.
Aa gött. Grejen var att videon jag kollar så säger dom att man ska kunna rulla upp den till stora fram och stora bak. Men när jag gör det så vill den gärna hoppa ner igen till de mindre. Ingen aning varför ?‍♂️

Jag kan putta upp kedjan så som han snackar om. Men den vill gärna hoppa ner igen till mindre kuggar :)

Därför jag blev osäker på om jag gjort rätt. Men det kanske ger sig när jag sätter fast växelvajern så att den kan hoppa på kommando via växelspaken(?)

Det skulle blir tajt där med två länkar till. Tycker att du har rätt längd.
Jag tycker faktiskt att det blev rätt så bra med längden. Nu håller jag på att ställa in växlarna bara.
Jag har en niodelad linkglide kassett på den här cykeln.

Det låter något mer ute på den nionde yttersta kuggen längst ut. Men jag har trixat ganska mycket och tycker att växlingen i övrigt känns, och låter, ganska bra nu.

Får inte helt tyst på den nionde kuggen längst ut. Tycker att det skrapar litegrann där på det yttersta hjulet. Har försökt att släppa något ytterligare på högerskruven men märkte inte någon direkt skillnad.

Kanske är det så att kedjelinjen blir så sned på de här kiten, och på den nionde yttersta kuggen, att det nästan blir omöjligt att få det ytterläget helt tyst?

Se bild på kedjelinjen när den är längst ut på nionde kuggen bak. Eftersom det bara är en frontring där fram så blir ytterläget relativt sett väldigt långt ut längst bak.

Vet inte om jag kan trixa mer med det yttersta läget? Eller borde jag godta att det är lite skrap där? Vet inte hur ni proffs brukar göra? Strävar ni efter ett helt tyst ytterläge? Eller godtar ni lite skrapljud?

Bilagor

• Kedjelinje.png
    Kedjelinje.png
    268.8 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
Ytterlägena låter litet. Du ser på din egen bild, tror jag, hur sned kedjelinjen kan vara där. Inte mycket att göra åt. Det är trevligt och energibesparande om det är tyst och bra i de växellägen du använder mest.

Jag tycker faktiskt att det blev rätt så bra med längden. Nu håller jag på att ställa in växlarna bara.
Jag har en niodelad linkglide kassett på den här cykeln.

Det låter något mer ute på den nionde yttersta kuggen längst ut. Men jag har trixat ganska mycket och tycker att växlingen i övrigt känns, och låter, ganska bra nu.

Får inte helt tyst på den nionde kuggen längst ut. Tycker att det skrapar litegrann där på det yttersta hjulet. Har försökt att släppa något ytterligare på högerskruven men märkte inte någon direkt skillnad.

Kanske är det så att kedjelinjen blir så sned på de här kiten, och på den nionde yttersta kuggen, att det nästan blir omöjligt att få det ytterläget helt tyst?

Se bild på kedjelinjen när den är längst ut på nionde kuggen bak. Eftersom det bara är en frontring där fram så blir ytterläget relativt sett väldigt långt ut längst bak.

Vet inte om jag kan trixa mer med det yttersta läget? Eller borde jag godta att det är lite skrap där? Vet inte hur ni proffs brukar göra? Strävar ni efter ett helt tyst ytterläge? Eller godtar ni lite skrapljud?

Det kan blir lite tystare när kedjan är mer ikört.

Precis. Parktools instruktion är väldigt tydlig. https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/chain-length-sizing
size_014.jpg

This is the cutting point for your chain. It can occur that, when we pull the lower section snug, an outer plate meets an outer plate. This cannot be the reference rivet because the chain cannot be joined here. Add one rivet. This becomes the reference rivet and from here we add two additional rivets, cut the chain with a chain tool, and the chain is sized.

Precis. Parktools instruktion är väldigt tydlig. https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/chain-length-sizing
size_014.jpg

This is the cutting point for your chain. It can occur that, when we pull the lower section snug, an outer plate meets an outer plate. This cannot be the reference rivet because the chain cannot be joined here. Add one rivet. This becomes the reference rivet and from here we add two additional rivets, cut the chain with a chain tool, and the chain is sized.
Den där bilden är väl för nitad kedja och inte snabblänk?

Tillbaka
Topp