[OT] Roliga skyltar

[OT] Roliga skyltar
För oss som tänker på romarriket ibland

IMG_20231216_185506378.jpg

[OT] Roliga skyltar
Dumt svar med tanke på hur hanteringen av djur är överlag.
Du har missat lite där anser jag...
Mitt svar var en referens till en tidigare hästköttskandal.
Premissen är att kött från hästar uppfödda för ändamålet är bra (alltså nyttigt och ett bra alternativ till exempelvis gris och ko) medan kött från hästar som inte är uppfödda för ändamålet kan vara dåligt (innehålla ämnen som inte lämpar sig för konsumption).

Hur "hanteringen av djur är överlag" är inget jag har kommenterat eller har någon vidare insikt i annat än de fall som rapporteras i nyhetsmedia.

[OT] Roliga skyltar
Konstigt att ange längden för ett varv på bråkform men längden för 3 varv på decimalform.

Om det skulle finnas en mystisk (anglosaxisk?) konvention att ange längder under en mile (eller en halv mile), på bråkform med 1 i täljaren skulle det i alla fall kunna hänga ihop genom att 1/3 är en bättre approximation av 1,2/3 än vad 1/2 är. Känns dock väldigt krystat.

[OT] Roliga skyltar
Konstigt att ange längden för ett varv på bråkform men längden för 3 varv på decimalform.

Om det skulle finnas en mystisk (anglosaxisk?) konvention att ange längder under en mile (eller en halv mile), på bråkform med 1 i täljaren skulle det i alla fall kunna hänga ihop genom att 1/3 är en bättre approximation av 1,2/3 än vad 1/2 är. Känns dock väldigt krystat.
Olika sätt att skriva talen kan jag förstå.
Men hur 3x1/3 = 1+1/5 har jag svårare att ta till mig

[OT] Roliga skyltar
Olika sätt att skriva talen kan jag förstå.
Men hur 3x1/3 = 1+1/5 har jag svårare att ta till mig
Om varvet hade varit exakt 0,4 miles hade tre varv varit 1,2 miles, vilket stämmer med rad två på skylten.
Om man (av svårutgrundlig anledning) vill uttrycka längden på ett varv på formen 1/n där n är ett positivt heltal så är den bästa approximationen 1/3 då |0,4 - 1/3| <= |0,4 - 1/n| för alla positiva heltal n.

Om man istället skulle tänka sig att skylten sa:
1 lap = 0,3 miles
3 laps = 1,0 miles

Om man antar att varvet är exakt 1/3 mile så är det som står på skylten i mitt tycke vettigt då båda värdena är korrekta om man avrundar till en decimal, detta trots att 3*0,3 inte är lika med 1,0.

[OT] Roliga skyltar
Om varvet hade varit exakt 0,4 miles hade tre varv varit 1,2 miles, vilket stämmer med rad två på skylten.
Om man (av svårutgrundlig anledning) vill uttrycka längden på ett varv på formen 1/n där n är ett positivt heltal så är den bästa approximationen 1/3 då |0,4 - 1/3| <= |0,4 - 1/n| för alla positiva heltal n.

Om man istället skulle tänka sig att skylten sa:
1 lap = 0,3 miles
3 laps = 1,0 miles

Om man antar att varvet är exakt 1/3 mile så är det som står på skylten i mitt tycke vettigt då båda värdena är korrekta om man avrundar till en decimal, detta trots att 3*0,3 inte är lika med 1,0.
Långt svar.
Vill ändå hävda att 1.0 inte är samma sak som 1.2

Tillbaka
Topp