[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Kör man bara en del tuffa intervallpass så borde man ju nå maxpuls någon gång under året. Jag brukar utgå från högsta loggade puls och korrigera efter den. Min maxpuls har f.ö. trillat ner ordentligt sedan jag gjorde en seriös mätning på Bosön nån gång för ca 20 år sen.

https://www.statshunters.com/ kan plocka ut massa rolig statistik från ditt Stravakonto, däribland högsta loggade puls under en tidsperiod.

Jag är nog en lågpulsare får man säga, gränsen mellan Z2 - Z3 går på 120 för mig enligt Aktivitus testet för cykling (jag är född 1970). Vad mina zoner låg på i unga år vet jag inte/minns inte. ? Var dock ej i toppform när testet gjordes och bör kanske göra om det i år när det gått ca ett år men om jag också ska kosta på mig ett separat test för löpning återstår att se... möjligen helt overkill.

Puls är ju sjukt personligt, DNA, historisk träningsmängd, ålder och skit. Såg tex en "jävel" som loggade 80% Z1 med 230W i snitt (dvs cykling) under ett fyra timmars trainer pass för ett tag sedan. ? I jämförelse med honom är jag en högpulsare. LoL

2023:

Activities with heart rate data376
Avg heart rate131.1
Max avg heart rate158.6
Max heart rate173
Avg max heart rate146

Kör man bara en del tuffa intervallpass så borde man ju nå maxpuls någon gång under året. Jag brukar utgå från högsta loggade puls och korrigera efter den. Min maxpuls har f.ö. trillat ner ordentligt sedan jag gjorde en seriös mätning på Bosön nån gång för ca 20 år sen.

https://www.statshunters.com/ kan plocka ut massa rolig statistik från ditt Stravakonto, däribland högsta loggade puls under en tidsperiod.
Antagligen men beror väl lite på. Jag tränar mest ensam och typ 167 räknar jag väl som högt, 170 kan jag nå sådär varje gång jag vill om jag springer/cyklar/skidar uppför ordentligt men för att nå över 180 krävs någon form av yttre hets (typ cykelkompisar som spurtar mot en skylt eller liknande). 22 augusti hade jag en notering på 183 ser jag t.ex. Sen dess har jag inte nått över 180. Men man får ju en uppfattning om man kör tuffa intervallpass naturligtvis. Jag hittar nog närmare 10 slag extra om jag kör med andra utan att jag upplever det jobbigare.

Antagligen men beror väl lite på. Jag tränar mest ensam och typ 167 räknar jag väl som högt, 170 kan jag nå sådär varje gång jag vill om jag springer/cyklar/skidar uppför ordentligt men för att nå över 180 krävs någon form av yttre hets (typ cykelkompisar som spurtar mot en skylt eller liknande). 22 augusti hade jag en notering på 183 ser jag t.ex. Sen dess har jag inte nått över 180. Men man får ju en uppfattning om man kör tuffa intervallpass naturligtvis. Jag hittar nog närmare 10 slag extra om jag kör med andra utan att jag upplever det jobbigare.

Precis, en av anledningarna till att puls är ett trubbigt mått som är bra som komplement till andra mått. Tävlingsförhållanden eller hets med / mot andra i sig skickar gärna upp pulsen några slag extra utan att det är just muskelarbetet som är drivande, precis som koffein mm.

När jag började springa lite mer ambitiöst för 12-13 år sen så visste jag att jag kunde springa "hur länge som helst" om jag höll pulsen under 165. Förra åre maxade jag på 173 (med handledsmätare så verkligheten kan nog vara några till).

När jag började springa lite mer ambitiöst för 12-13 år sen så visste jag att jag kunde springa "hur länge som helst" om jag höll pulsen under 165. Förra åre maxade jag på 173 (med handledsmätare så verkligheten kan nog vara några till).

Ja, det här är klart irriterande, man har gått till att bli någon typ av diesellok istället för en högvarvande sportbil.

Körde min första trail backyard i helgen. Gillade upplägget på backyard så kommer garanterat att anmäla mig till flera.
1000000051.jpg

Körde en dryg mil (tror jag det blev till slut) löpning på skoterspår igår. Och en del "gymmande" (då det låg en hel del nedblåsta grenar och träd på spåret). Ingunn orsakar besvär även österut i Sverige. Vackert dock, med både blå himmel och yrande snö!

För att följa upp min egen kommentar här nedan.

Jag tycker ändå det här är ett "intressant" område.

Bortsett från maxpuls och generella/grova uppskattningar som tex Strava gör, är det överhuvudtaget möjligt att ha koll på sina korrekta pulszoner utan att ha gjort ett riktigt test (exempelvis hos Aktivitus)?

Massvis med folk använder tex Strava och andra träningsuppföljningsverktyg nu för tiden. De kanske i många fall inbillar sig/tror att de har koll på sina pulszoner men det har de inte alls? Dvs, därför blir tex form/belastningskurvor och liknande finesser som många av dessa tjänster har åt h-vete (missvisande) för många?

En sak är varje fall säker för mig: Jag hade inte den blekaste aning om att gränsen mellan Z2-Z3 var på 120 innan jag gjorde testet hos Aktivitus förra året. (Stravas uppskattning hade varit åt skogen.)

Sedan är väl pulszonerna ett kapitel för sig, det är nog långt ifrån alla som verkligen har koll på sin korrekta pulszoner. Gjorde ett Aktivitus test själv förra året men det var för cykling, högst osäker på om mina zoner är applicerbara för löpning rakt av eller om man egentligen bör göra ett separat test för löpning (om man nu verkligen vill ha koll på sina zoner vill säga).

Senast ändrad:
För att följa upp min egen kommentar här nedan.

Jag tycker ändå det här är ett "intressant" område.

Bortsett från maxpuls och generella/grova uppskattningar som tex Strava gör, är det överhuvudtaget möjligt att ha koll på sina korrekta pulszoner utan att ha gjort ett riktigt test (exempelvis hos Aktivitus)?

Massvis med folk använder tex Strava och andra träningsuppföljningsverktyg nu för tiden. De kanske i många fall inbillar sig/tror att de har koll på sina pulszoner men det har de inte alls? Dvs, därför blir tex form och belastningskurvor och liknande finesser som många av dessa tjänster har åt h-vete (missvisande) för många?

En sak är varje fall säker för mig: Jag hade inte den blekaste aning om att gränsen mellan Z2-Z3 var på 120 innan jag gjorde testet hos Aktivitus förra året.
Ja, det är möjligt. Man kan göra ”snacktestet” för att få fram första tröskeln och det finns ett test som går ut på att man springer för fullt i 180 sekunder och sedan mäter hur många meter man kom på de sista 30 sekunderna (om jag inte minns fel). Det gör att du får fram ”critical speed” och du ska utifrån den hastigheten sedan få fram pulsen för den andra tröskeln. Detaljer kan du hitta hos William Valkeaojas podd Tankar om träning.

Senast ändrad:
Framförallt måste folk sluta tro att zoner innebär skarpa gränser. Att ett laktattest visar att LT1 t.ex. ligger vid 125 bpm betyder inte att gränsen går där en annan dag under andra förhållanden. Det ligger o begreppet zon att det är ett spann och i det här fallet är.det ett flytande spann. En annan dag ligger övre gränsen 10 slag högre liksom.

Där har enkla tester som talk test en fördel då den är situationsanpassad för stunden. Kan du inte prata obehindrat ligger du för högt oavsett vad klockan visar.

Och givetvis gäller samma för vilket energisystem man tränar, det är inte automagiskt bara vo2 över en viss gräns, eller bara fettförbränning under en viss gräns.

Framförallt måste folk sluta tro att zoner innebär skarpa gränser. Att ett laktattest visar att LT1 t.ex. ligger vid 125 bpm betyder inte att gränsen går där en annan dag under andra förhållanden. Det ligger o begreppet zon att det är ett spann och i det här fallet är.det ett flytande spann. En annan dag ligger övre gränsen 10 slag högre liksom.

Där har enkla tester som talk test en fördel då den är situationsanpassad för stunden. Kan du inte prata obehindrat ligger du för högt oavsett vad klockan visar.

Och givetvis gäller samma för vilket energisystem man tränar, det är inte automagiskt bara vo2 över en viss gräns, eller bara fettförbränning under en viss gräns.
Bra att veta att man inte kan lita på laktattest men förhoppningsvis mer korrekt än tex Stravas mycket grova uppskattningar dock (baserat på maxpuls). Ska läsa på lite om testet som @TBone rekommenderar. ?

Bra att veta att man inte kan lita på laktattest men förhoppningsvis mer korrekt än tex Stravas mycket grova uppskattningar dock (baserat på maxpuls). Ska läsa på lite om testet som @TBone rekommenderar. ?

Det handlar inte om att du inte kan lita på ett laktattest - det handlar om att ett laktattest är en ögonblicksbild som i bästa fall är korrekt just där och då under rådande omständigheter.
Det fina med RPE är att den ALLTID applicerbar, under alla förhållanden och kostar exakt 0 kronor, förutom många träningstimmar för att utveckla en känsla och kunna kalibrera den.
Hade dem som vinner på elitnivå bara kört på effektmätare / pulsvärden eller dylikt hade dem aldrig vunnit eftersom någon annan hade kännt sig starkare just den dagen och vågat satsa.

Finns en rolig kulturell grej där med t.ex. kenyanska / nordafrikanska löpare där man kulturellt när de springer ute i grupp med folk som är på en högre nivå alltid gasar på och håller i så länge det går - för hellre att ha sprungit med de främsta ett tag, även om det inte håller hela vägen än att aldrig ha löpt linan ut.

För en ung afrikansk löpare finns det liksom inget att förlora, i värsta fall bonkar dem, men skulle det gå, kan det vara det som blir vägen upp.

Medan vi västerlänningar pace:ar mycket mer, och tycker att man ska hålla sig på sin nivå :)

Det handlar inte om att du inte kan lita på ett laktattest - det handlar om att ett laktattest är en ögonblicksbild som i bästa fall är korrekt just där och då under rådande omständigheter.

Möjligt du har rätt, jag vet ärligt talat inte men det innebär ju i så fall mer eller mindre en sågning av laktatbaserade tester som Aktivitus och andra liknande företag erbjuder vilket är intressant kan jag tycka (om resultatet enbart är relevant för stunden/dagen menar jag).

Frågan är väl i så fall hur mycket som resultatet verkligen varierar, du skriver om "ögonblicksbild".

Men jag håller med om RPE, absolut, otroligt viktigt att känna efter hur det verkligen känns, lyssna på sin kropp. Man bör nästan gör sin RPE gradering i skallen under tiden man tränar, efter träningen känns det ju snabbt bättre och man glömmer enkelt bort hur förbannat plågsamt det var. ?

och ja, på tävling vinner den som tar ut sig mest etc ? jag syftade väl dock på träning

Senast ändrad:
Möjligt du har rätt, jag vet ärligt talat inte men det innebär ju i så fall mer eller mindre en sågning av laktatbaserade tester som Aktivitus och andra liknande företag erbjuder vilket är intressant kan jag tycka.

Frågan är väl i så fall hur mycket som resultatet verkligen varierar, du skriver om "ögonblicksbild".

Men jag håller med om RPE, absolut, otroligt viktigt att känna efter hur det verkligen känns.

Nja ingen sågning alls, laktattester har ett värde, speciellt för folk som har en "mindre utvecklad" RPE-känsla. Det finns absolut en poäng med att göra ett labtest, om inte annat för att "känna på" hur det känns vid LT1 eller LT2 t.ex. respektive ge ett utgångsunderlag för att lära sig kalibrera sin egna känsla.

Sen är det som vanligt skillnad på eliten och en motionär. Till att börja mer har ju eliten ett mycket bredare register, vilket i sin tur också gör att en förflyttning av trösklarna kan ha mycket större variation i absoluta värden. Sen är det också viktigt att man följer upp med regelbundna tester vilket inte många motionärer gör.
De flesta gör ett test, går hem med sin pdf med zoner och sen håller dem fast vid dessa värden de närmsta tio åren precis som väldigt få frivilligt justerar ner sin ftp i zwift / trainerroad och dylikt fastän det var länge sen som de var i toppform :)

Spelar det sen egentligen någon större roll? Förutsatt att man har en hyfsad känsla för sina zoner respektive upplevd ansträngning vid de olika intensitetsnivåerna så är min uppfattning att för gemene man är det mycket viktigare man 1) tränar konsekvent 2) klämmer in så mycket volym det går 3) ser till att sköta sömnen, kosten och återhämtningen och håller sig frisk så att punkt 1. inte blir lidanden.

Rannsakar man sig själv kommer de flesta "vanliga döda" med jobb, familj och dylika åtaganden komma fram till att det finns rätt mycket förbättringspotential på samtliga 3 punkter och dessa stora drag har avsevärt större inverkan på träningsprogressionen än några watt / bpm hit eller dit i en statisk zontabell.

Så där brukar det se ut när jag åker längdskidor (fast 50 slag lägre). Handledsmätningen funkar kass till jag fått upp värmen. För dig verkar det vara tvärtom, eller låg du på 214 i puls i en kvart?
Körde med pulsband, inget jag märkte förens jag kom hem. Tror nåt bara flippat ut. Klockans batteri gick från ~50% till 10 på en halvtimme.

Helt galet. Stod precis vid målgången av Sthlm halvmara i somras och vinnaren där gick in på 2:59 och bara att ligga under 3min/km är en ofattbar bedrift!

Riktigt kul för honom! Får se om han får för sig att testa helmara också, borde ju kunna ta rekord där med.

Synd med Kiptum också, ganska säker på att han hade varit den första att slå 2h officiellt.

Det är som vanligt obegripligt för mig, jag kan inte ens springa så fort, kommer inte ner mot 3 min/km hur jag än försöker.

Det är som vanligt obegripligt för mig, jag kan inte ens springa så fort, kommer inte ner mot 3 min/km hur jag än försöker.
För ett par år sen kunde jag komma ner i den hastigheten på typ sprint-intervaller. Tror inte att jag kan det i dagsläget baserat på mina övriga intervall-tider, man blir ju inte snabbare med åldern.

Var tvungen att kolla mina tider från när jag körde sprintintervaller på löparbana i somras, var faktiskt nere i 2.52 som bäst och de flesta runt 3.10. Så lite snabbare än jag trodde!

Var tvungen att kolla mina tider från när jag körde sprintintervaller på löparbana i somras, var faktiskt nere i 2.52 som bäst och de flesta runt 3.10. Så lite snabbare än jag trodde!
3 min/km är 18 sekunder per 100 meter. Vete mig tusan om jag ens kommer upp i den farten numera.

Jobbar mig tillbaka efter en långvarig skada. Springer just nu 25 minuter lugnt 3 gånger i veckan och kompletterar med crosstrainer för att varje pass ska bli 1 timme. Ökar varje löppass med fem minuter varannan vecka. Målet är att kunna ta mig igenom en halvmara på runt 1:45 innan sommaren vilket kanske är lite ambitiöst med min löpmängd. Nu till frågan. När bör jag övergå till fyra pass i veckan och i vilket skede kan det vara värt att göra ett pass lite längre? Målet är att hålla mig skadefri men ändå prestera så bra som möjligt. Gjorde nyligen ett test för att se vart jag ligger på 5 km och tiden blev dryga 23 minuter men fick känningar.

Jobbar mig tillbaka efter en långvarig skada. Springer just nu 25 minuter lugnt 3 gånger i veckan och kompletterar med crosstrainer för att varje pass ska bli 1 timme. Ökar varje löppass med fem minuter varannan vecka. Målet är att kunna ta mig igenom en halvmara på runt 1:45 innan sommaren vilket kanske är lite ambitiöst med min löpmängd. Nu till frågan. När bör jag övergå till fyra pass i veckan och i vilket skede kan det vara värt att göra ett pass lite längre? Målet är att hålla mig skadefri men ändå prestera så bra som möjligt. Gjorde nyligen ett test för att se vart jag ligger på 5 km och tiden blev dryga 23 minuter men fick känningar.
Testa dig försiktigt framåt och undvik alltför kännbara känningar är mitt tips. Känningar är inget bra tecken på lämplig träningsmängd. Möjligtvis kan de avslöja brister i tex styrka (som kan förbättras). Skador sabbar de flesta planer.

Det är nog en fråga du borde ställa till din fysioterapeut och inte här på Happyride. Det ända jag kan säga är att jag tycker du borde vara så konservativ med ökningarna som möjligt. Jag är själv i ungefär samma sits med ett problem jag har haft ganska länge, mitt fokus ligger på att få en permanent lösning denna gången.

Om målet är att springa en halvmara hade jag helst försökt att öka längden på ett av passen innan jag ökar antal pass. Gärna med bibehållen totalvolym och backa omedelbart om det ger känningar. Har du sprungit en del innan och klarar 5k på 23 minuter är väl utmaningen i huvudsak att inte öka för mycket och dra på sig nya känningar.

Hmmmm, visst mäter/bedömer Strava enbart löppassen efter puls, dvs "relative effort"? Blir inte detta väldigt missvisande för löpning att enbart gå efter puls?

För cykling om man har en wattmätare så får man ju även Training Load vilket ger ett avsevärt mera rättvist värde samt att man under "Fitness & Freshness" delen kan välja hur man ser detta.
1707986607084.png

Hmmmm, visst mäter/bedömer Strava enbart löppassen efter puls, dvs "relative effort"? Blir inte detta väldigt missvisande för löpning att enbart gå efter puls?

För cykling om man har en wattmätare så får man ju även Training Load vilket ger ett avsevärt mera rättvist värde samt att man under "Fitness & Freshness" delen kan välja hur man ser detta.
Visa bilaga 681062

Ja puls blir väl missvisande, men är väl det man har möjlighet att ta hänsyn till. Jag bryr mig inte så mycket om de här mätetalen, man känner ju om det var jobbigt eller inte? Man känner ju nästa dag om gårdagens pass sitter i kroppen eller inte.

Visa bilaga 681062
Strava får kraftvärden från Garmin och presenterar ett snittvärde i appen (ej på webben). Vet dock inte om/hur det används för "Fitness & Freshness".
(Sedan är det väl mycket hittepå med kraftvärdena i löpning.)

Tillbaka
Topp