Status MTB banor i Skåne?

Angående cykelförbudet genom Gropahålet är det tillåtet att cykla på den stora stigen som går i nord/sydlig riktning, även den blåvit markerade till havet har blivit tillåten.. Detta är nytt från de senaste veckorna/ månaderna och jag är inte säker på att det är uppdaterat på nätet..
Jag ringde Länsstyrelsen och dom hänvisade bara till Skånska Landskap och på deras hemsida finns bara Friseboda naturreservat med. Jag tolkar det som att det är tillåtet att cykla på dom andra områdena. Så länge man håller sig till befintliga stigar.

Jag ringde Länsstyrelsen och dom hänvisade bara till Skånska Landskap och på deras hemsida finns bara Friseboda naturreservat med. Jag tolkar det som att det är tillåtet att cykla på dom andra områdena. Så länge man håller sig till befintliga stigar.
Det är endast tillåtet att cykla på sydosteden vilket är grusvägen längs havet mellan Friseboda Boden och Stockholms Boden. Ingen stigcykling i skogen är tillåteten.

Det är inte heller tillåtet mellan gropahålet och Friseboda men nästan alla sommarstugeägare bryter mot detta när de cyklar till sina favoritbadplatser.

Infon är tydlig både på Länsstyrelsen och Skånska landskaps webbsidor.

Borde kanske posta det här istället
1696339376881.png

1696339416314.png

Knappt att jag vågar skriva det men sandskogen mellan Åhus söderut är säkert jättefin nu.. Vattnet rinner rakt genom sanden så inga vattenpölar heller..

Finns det någon pump i vettigt avstånd från Malmö? Jag har tagit ungarna till Torna Hällestad men det känns rätt ovärt att köra så långt…
Inte vad jag vet. Den är nog närmst? Om man googlar så hittar man djupdal men finns inte i verkligheten. Finns bmx däremot

Sen finns nog Ystad och nåt till där ner?

Ska kolla medborgarförslag. Gissar på avslag pga finna ej i budget

Inte vad jag vet. Den är nog närmst? Om man googlar så hittar man djupdal men finns inte i verkligheten. Finns bmx däremot

Sen finns nog Ystad och nåt till där ner?

Ska kolla medborgarförslag. Gissar på avslag pga finna ej i budget
Tycker det borde finnas en i Bulltofta rekreationsområde faktiskt. Får väl snickra ihop ett medborgarförslag alt ta med en spade dit.

Tycker det borde finnas en i Bulltofta rekreationsområde faktiskt. Får väl snickra ihop ett medborgarförslag alt ta med en spade dit.
Ja ta med spade. Svedala svarade faktiskt att förening måste startas som tar tag i finansiering. 1 mille 2021 priser säger sig kommunen veta. Jag föredrar grus men det blir väl inte så mycket kvar efter nåt år i så fall.
Tar man tag i det är kommunen väldigt positiv.

Jag har själv inte bandwidth för att starta upp nåt. Jag väntar på att kidsen blir stora nog att bygga lite olagliga hopp.

På tal om det borde förslag läggas på bana i torup. Extremt svårt att få ihop nåt nu pga alla jävla motionsspår

Men då står det inte att det är cykelförbud där.. Får man gå med barnvagn? Vad är fordon? Det är extremt sällan man ser folk där. Utan mtb- cyklisterna hade en del av lederna försvunnit..

Ja, det är ganska trist när kompisgänget har cyklat och rensat upp massa stigar under 20 års tid och helt plötsligt "själs" samma stigar till ett nytt naturreservat med cykelförbud på.. Om det stämmer att det är cykelförbud där..
Den här självgoda attityden som frodas i Skåne. Och sen pratar man om hur självgod och dryg man är, som att det på något sätt är positivt.

Då får jag väga upp lite. Inflyttad skåning sen 2012 och tycker antalet fina platser att cykla på är mer än jag hinner med.
Upplever mer en välkomnande "cykelsfär" än dålig attityd.

Då får jag väga upp lite. Inflyttad skåning sen 2012 och tycker antalet fina platser att cykla på är mer än jag hinner med.
Upplever mer en välkomnande "cykelsfär" än dålig attityd.
Har aldrig stött på mer diskussioner om var man får cykla. Arrogansen och självgodheten från såväl markägare som många cyklister är häpnandsväckande, men speglar Skåne. Alla anser sig ha rätt och ingen har vett att skämmas.
De cyklister jag träffar på är bra, men detta liksom "Får man gå med barnvagn? Vad är fordon? ", och om man ser naturreservat som stöld då är man fel ute. Och om man nu tycker så, då håller de flesta käft om det. Men sen har vi då Skåne...

Har aldrig stött på mer diskussioner om var man får cykla. Arrogansen och självgodheten från såväl markägare som många cyklister är häpnandsväckande, men speglar Skåne. Alla anser sig ha rätt och ingen har vett att skämmas.
De cyklister jag träffar på är bra, men detta liksom "Får man gå med barnvagn? Vad är fordon? ", och om man ser naturreservat som stöld då är man fel ute. Och om man nu tycker så, då håller de flesta käft om det. Men sen har vi då Skåne...
Är det konstigt att folk blir besvikna? När man lagt kanske 100 tals timmar under 20 år.. Och helt plötsligt är man bortkörd.. Med svårtolkade regler och föreskrifter.

Vem är det som är arrogant och självgod, egentligen??

Tillbaka
Topp