Status MTB banor i Skåne?

Dave1979

Aktiv medlem
Tänkte ta en längre tur på cykeln imorgon och undrar om någon kan ge status för mtb banorna i Skåne? Är alla mer eller mindre gyttjehål eller finns det några som är hyfsat körbara?
Brukar köra i Genarp men tänker att det kanske finns andra med bättre förhållande?
Tacksam för alla tips!

Smedstorp klarar nog sig bra men är väldigt kort, passar bäst som intervallbana, så beror på vad du är ute efter.

Sjöbos nya behöver vila lite.

Genarps officiella spår behöver vila.

Skrylle torrare än förväntat. Dock ännu fler hinder som är borttagna.

Hörby är snart asfalterad så den borde klara sig bra, men inte varit där själv sen de sista regnen. Tror ändå du får bäst (XC) cykling här.

Regnbågsbanan behöver vila, inte cyklat men gick bredvid.

Tackar för all input. Hoppas asfalten i Hörby mest var ironi så det får nog bli den. Ja man vill cykla men inte fördärva spåren.

Av alla stengärde är där väl bara ett kvar som har någon sten t ex, resten är nerplockat.
Tråkigt. Just stengärdena va en av de sakerna jag gillade mest i Skrylle... och svor mest över som nybörjare. Nu har jag inte varit där på ett tag, snart knappt lönt då. Folk kan väl ge fan i att cykla i skogen om nu skogens naturliga hinder nu är ett problem (och inte en utmaning).

Tackar för all input. Hoppas asfalten i Hörby mest var ironi så det får nog bli den. Ja man vill cykla men inte fördärva spåren.

Lite både och

Screenshot_20200220_230352_com.instagram.android.jpg

Det blir väldigt hållbart mot regn.

Oj. Lite makadam på det så blir det fint.

Prästaskogen ligger högt så där kanske är ok. Inte så tekniskt och man ska ha lite högre bil än jag för art köra dit.

Tråkigt. Just stengärdena va en av de sakerna jag gillade mest i Skrylle... och svor mest över som nybörjare. Nu har jag inte varit där på ett tag, snart knappt lönt då. Folk kan väl ge fan i att cykla i skogen om nu skogens naturliga hinder nu är ett problem (och inte en utmaning).

Det är en orytmisk långsam bana vars behållning för mig i alla fall var att det fanns lite parti där man fick bruka allvar. Tyvärr de vanliga genvägarna som görs även här men annars blir den bättre i övrigt. Förstår inte varför folk lägger tid på att göra någon enklare istället för att lägga tiden på att utvecklas, det är mycket mindre jobb.

På Österlen finns ett betongtorn och lämpliga stigar i närområdet som det kan köras på.

Annars finns det en MTB-bana vid Dalhem i Helsingborg.
Där finns också en CX-bana.

Det är en orytmisk långsam bana vars behållning för mig i alla fall var att det fanns lite parti där man fick bruka allvar. Tyvärr de vanliga genvägarna som görs även här men annars blir den bättre i övrigt. Förstår inte varför folk lägger tid på att göra någon enklare istället för att lägga tiden på att utvecklas, det är mycket mindre jobb.

Jag tror det ligger i att inte väntar sig att man ska behöva anstränga sig på annat sätt än trampa på. Men jag vet inte, spekulerar fritt. Men jag passar på att skjuta in en anekdot.

Jag var i Idre i somras med familjen, något av mina barn hade kört om kull på den extremt tillrättalagda "dh"-banan. Medan vi borstade av oss och gjorde oss redo att rulla vidare, så kommer det en person gåendes med sin tämligen fina fs-hoj genom en av bermsen. Personen i fråga klagade på att det svårt att cykla här på grund av "all rullgrus"... Det va inte speciellt mycket löst material om man inte körde i absolut botten av kurvan.

Sammanfattningsvis, jag tror folk förväntar sig en sak men möts av en annan. Istället för att anpassa sig vill man förändra verkligheten.

Skrylle tyckte inte jag var så farligt blöt när jag körde där för några veckor sen, däremot tycker jag det är en rätt trist bana (orytmisk som Raggamuffin skrev är en bra beskrivning).

Klåveröd är rätt opåverkad av regnet, rotmattorna tål vatten bra :) Gula slingan i Åstorp har nåt surhål (men det blöta området finns året runt) men resten är helt ok.

Kronoskogen (Ängelholm) har jag inte varit på några månader men där brukar alltid vara torrt eftersom det är så mkt sand i marken, rätt kort slinga dock.

Dalhem (Helsingborg) var blöt och kladdig i november och det har regnat typ oavbrutet sen dess, så dit hade jag inte åkt. Banor på gräs/matjord är ingen personlig favorit, få dagar/år de har bra underlag. Tyvärr blir byggda banor ofta som Hörby-banan om det ska vara hållbart och inte kräva massor med underhåll.

Skrylle tyckte inte jag var så farligt blöt när jag körde där för några veckor sen, däremot tycker jag det är en rätt trist bana (orytmisk som Raggamuffin skrev är en bra beskrivning).

Klåveröd är rätt opåverkad av regnet, rotmattorna tål vatten bra :) Gula slingan i Åstorp har nåt surhål (men det blöta området finns året runt) men resten är helt ok.

Kronoskogen (Ängelholm) har jag inte varit på några månader men där brukar alltid vara torrt eftersom det är så mkt sand i marken, rätt kort slinga dock.

Dalhem (Helsingborg) var blöt och kladdig i november och det har regnat typ oavbrutet sen dess, så dit hade jag inte åkt. Banor på gräs/matjord är ingen personlig favorit, få dagar/år de har bra underlag. Tyvärr blir byggda banor ofta som Hörby-banan om det ska vara hållbart och inte kräva massor med underhåll.

Det har kommit cirka 72m regn de senaste 2 veckorna. Vi hade helt ok före här i Blekinge fram tills förra veckan.

Spillepengen blå och grön (barnbanan) går alltid att cykla på, det är typ sättsand hela slingan, men kort och ganska händelselös.
Spillepengen röd är för blöt just nu sägs det.

Du som kör en del där, som jag. Har du testat den blåa slingan? Börjar allra längst ut på gula. Riktigt fin :)

Den här tråden sammanfattar väl Skånes förutsättningar för MTB.

En varm och våt vinter som den här så är det inte fantastiskt, vi har den marken vi har. En vanlig vinter utan för mycket snö är det snarare tvärtom.

Visst, svänger man av asfalten och går in i skogen så kommer man ut på andra sidan och möter asfalt där igen rätt snart, men det betyder inte att cyklingen där i mellan är dålig eller omöjlig att få längd på.

Sen har landskapet Skåne samma problem som Göteborg och Stockholms stad, vi konkurrerar om samma områden med många andra. Det hade gått att göra hur mycket bra cykling här som helst och även om den här stiftelsen som nu bygger mest gör slätstig så är där många ringar på vattnet.

En varm och våt vinter som den här så är det inte fantastiskt, vi har den marken vi har. En vanlig vinter utan för mycket snö är det snarare tvärtom.

Visst, svänger man av asfalten och går in i skogen så kommer man ut på andra sidan och möter asfalt där igen rätt snart, men det betyder inte att cyklingen där i mellan är dålig eller omöjlig att få längd på.

Sen har landskapet Skåne samma problem som Göteborg och Stockholms stad, vi konkurrerar om samma områden med många andra. Det hade gått att göra hur mycket bra cykling här som helst och även om den här stiftelsen som nu bygger mest gör slätstig så är där många ringar på vattnet.

+1
Jag tycker det finns mycket bra cykling, men kanske inte det som är dedikerade mtb-spår utan snarare vanliga vandringsleder och djurstigar. Sen tror jag de "tråkiga" mtb-slingorna behövs och fyller en funktion i att de sväljer mycket fler cyklister och att det därigenom minskar slitaget på de vanliga vandringslederna.

Cyklister kommer aldrig att ha ett lika stort värde för markägarna som det de kan tjäna på kommersiell jakt, det tror jag bara man får acceptera och anpassa sig till.

+1
Jag tycker det finns mycket bra cykling, men kanske inte det som är dedikerade mtb-spår utan snarare vanliga vandringsleder och djurstigar. Sen tror jag de "tråkiga" mtb-slingorna behövs och fyller en funktion i att de sväljer mycket fler cyklister och att det därigenom minskar slitaget på de vanliga vandringslederna.

Cyklister kommer aldrig att ha ett lika stort värde för markägarna som det de kan tjäna på kommersiell jakt, det tror jag bara man får acceptera och anpassa sig till.

Jag hoppas och tror att de byggda lederna är en bra inkörsport till intressantare cykling. De släta byggda lederna är perfekt man börjar lura ur sina kids på cykel i skogen.

Nu när det är blött håller man sig lämpligen till granskog. Om man vill köra Skrylle så kan man parkera vid badet i Dalby och köra rosa till returslingan som går tillbaka mot badet. Vill man kan man köra t o m sektion 7 på strava och sedan köra grusväg en bit tillbaka till returen för att få in lite mer variation.

Det skulle vara underbart att få ta del av bra stigcykling i närheten av Malmö. Jag har försökt men inte hittat något.

Fina böljande platta spår i skog är bra för barnen, det håller jag med om.

Bortskämd som man var i Stockholm hade jag inte i mitt huvud att man skulle vara tvungen att ta bilen en timme enkel väg för att komma till en skog med lite stigar i.

Malmö ligger rätt dåligt med stäpp eller hav i alla riktningar för utom ett. Genarp är 20 minuter med i alla fall 15 mil unik stig, sträcker man sig till en timme når man Söderåsen och Hovdala som jag tycker är väldigt bra, en vardag är det klart lite långt att åka.

Är det någon som har koll på hur det är i Prästaskogen-Lemmeströ? Dels hur blött det är och dels hur stigarna är? Har aldrig varit där, har inte ens koll på skogstyp. :)

Många av banorna har ju facebookgrupper med uppdateringar i, men har man inte facebook blir det ju svårt. Status prästaskogen (enligt FB) den 19e var att det var bitivs blött och lerigt med dåligt grepp på alla skråstigar. Lägg på att det regnade hela dagen igår. Enligt sidan också jakt i området i helgen. I alla fall fram till 13, samt utanför området efter 16 så det låter som att man kan undvika prästaskogen

Är det någon som har koll på hur det är i Prästaskogen-Lemmeströ? Dels hur blött det är och dels hur stigarna är? Har aldrig varit där, har inte ens koll på skogstyp. :)
Det är en kringelkrok slinga i lövskog. Det är väl trevligt men för mig som gillar björnstorp så kan jag lika gärna cykla rundor i torup/yddinge eller bökeberg/fjällfota som ligger på cykelavstånd.

Jag var runt vid yddinge för ett tag sen. Det var lerigt men ok. Dock mycket folk på vissa sträckor och svårt att undvika cykelförbud om man inte hittar.

Såg förresten detta
20200126_115526.jpg

Nej, Facebook har jag inte längre. Hade varit praktiskt ibland dock. Men det låter som att man får prova Prästaskogen-Lemmeströ helt enkelt. Jag gillar åxå björnstorp och något varv på risen. Men jag kan även ha kul på de mer byggda lederna även om jag uppskattar det betydligt mindre. Man får välja med omsorg när tiden är knapp. Jag gillar väl det mesta egentligen, förutom att cykla på vägen, där är jag uttråkad efter 45min. Det får räcka till och från jobb ett par gånger i veckan. :)

Orkar man så är det nog smutt att hålla sig på grus på vintern. Ser en del skägggubbar på gravel runt yddinge i år.

Edit. Du får köra några varv i prästaskogen för att få ihop 45min. Glömde säga det.

Verkar vara Facebook som gäller för mtb banor.

Tog ett varv på spillepengen idag. Bra underlag på blå iallafall trots regnet. Inte särskilt givande cykling men bättre än att köra sönder annat.

Tillbaka
Topp