Status MTB banor i Skåne?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Då kan ni fika på Vismarslöv Cafe och Bagarstuga.
Det är en cykelfamilj som driver den. Deras boningshus brann ner för ett par veckor sedan. Deras bakverk och soppor är mycket goda.

sanfar

Aktiv medlem
Lyfter denna tråd lite. Hur är Hörbybanan egentligen? Kollade på Instagram, där ser det ut som mest paddad grus med lite byggda berms och hopp men läser sen att det skall vara en svart bana. Jag får inte ihop det. I vad ligger svårigheten? Vad missar jag?

Spacekitty

Aktiv medlem
Det ä
Lyfter denna tråd lite. Hur är Hörbybanan egentligen? Kollade på Instagram, där ser det ut som mest paddad grus med lite byggda berms och hopp men läser sen att det skall vara en svart bana. Jag får inte ihop det. I vad ligger svårigheten? Vad missar jag?
Blandats snabb grus och stig. Svart är den inte, har aldrig läst nåt om det, men nya skyltarna är svarta, kanske dom du sett.

marr

Moderator
Forumvärd
Den är jobbig! Men annars är det mest paddad grus ja.

Spacekitty

Aktiv medlem
Ojdå. Jag körde på en stubbe där i helgen och trillade med armen på en arg myra som bet mig, det kanske var den svarta delen.

sanfar

Aktiv medlem
Aja, misstänkte att det va något lurt. Men jag får la dit och prova när tillfälle ges. Hur lång är banan? Hittar den varken på trailforks eller singletracker.

peterpinge

Medlem
Banan kommer bli svart XCO, vi har inte köpt in 3 pilars fara för att de ska ligga hemma. Det som kanske inte kommer stämma överens med svart gradering är att vi inte har stora branta klättringar. Idag är inte banan svårare än röd, högsta droppet är 75 cm. Sedan cyklar din mamma idag inte alla nuvarande hinder så den jämförelsen är inte helt riktig.

marr

Moderator
Forumvärd
Banan kommer bli svart XCO, vi har inte köpt in 3 pilars fara för att de ska ligga hemma. Det som kanske inte kommer stämma överens med svart gradering är att vi inte har stora branta klättringar. Idag är inte banan svårare än röd, högsta droppet är 75 cm. Sedan cyklar din mamma idag inte alla nuvarande hinder så den jämförelsen är inte helt riktig.
Haha nä, kanske inte. Men svart är den definitivt inte. Och banan är väl inte svårare än sin svåraste b linje ändå?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tolkar det som att det kommer att komma svarta hinder framöver? Inte att den är det idag.
Hoppas det blir köttigt och utslagsgivande, det ska kosta sekunder att ta lättare spår runt.

sanfar

Aktiv medlem
Ah, kul att det byggs lite lurvigare banor att köra på. Jag tolkade texten som att banan idag va svart, men jag förstår nu att det kommer att bli svart. :)

peterpinge

Medlem
Jag tolkar det som att det kommer att komma svarta hinder framöver? Inte att den är det idag.
Hoppas det blir köttigt och utslagsgivande, det ska kosta sekunder att ta lättare spår runt.
Äntligen någon som läser vad jag skriver 🙂 Den är idag absolut inte svårare än en Skånsk röd men vår vision är att bygga en svart tävlingsbana precis som i Falun.
Att köpa in röda skyltar för att om 1 år byta ut dem mot svarta känns inte hållbart gentemot ekonomi och miljö.

Spacekitty

Aktiv medlem
Äntligen någon som läser vad jag skriver 🙂 Den är idag absolut inte svårare än en Skånsk röd men vår vision är att bygga en svart tävlingsbana precis som i Falun.
Att köpa in röda skyltar för att om 1 år byta ut dem mot svarta känns inte hållbart gentemot ekonomi och miljö.
Var är den nya stora stenkistan, hittade inte den i helgen som gick.

peterpinge

Medlem
Var är den nya stora stenkistan, hittade inte den i helgen som gick.
Ja eftersom du gillat bilden i klubben och även har en profilbild därifrån så har du uppenbarligen varit där. Men ring nästa gång så ska du få en personlig visning.

Sedan om den är så värst stor vet jag inte. Där ligger ca 25 ton sten men blev alldeles för tam, smal och kort.

jonte987

Aktiv medlem
Får ta och besöka Hörby.

Ingen som bygger drop 40-100cm i 10cm intervall? Borde vara givet om man vill öka lite nimmt...
Jag ska kanske kolla med Staffanstorp om man får sponsra en sådan konstruktion.

sanfar

Aktiv medlem
Får ta och besöka Hörby.

Ingen som bygger drop 40-100cm i 10cm intervall? Borde vara givet om man vill öka lite nimmt...
Jag ska kanske kolla med Staffanstorp om man får sponsra en sådan konstruktion.
Gör det! Jag kan hjälpa till att bygga i så fall. Vet inte riktigt var denna kreation skulle vara dock.

jonte987

Aktiv medlem
Annars finns det ställen i torup. Tyvärr är jag för gammal att ställa mig o bygga utan tillstånd.
Nedan inom synhåll från Skåneleden
20200126_115526.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Tog en promenad på vesum idag. Delvis väldigt fin miljö. Både biodling och vinbergsnäckor.
Några partier är nog inget för de allra minsta. Tycker också det borde vara rätt knixigt på en cx. I alla fall när det är blött. Den största nerförsbacken är ett lerstup där jag nog vill ha både dropper och magic Mary.

Droppet var ett rätt högt hopp som står på en klippt äng. Gissar att man inte kan ställa upp en masa bröte där och inte brant nog för 1m dropp.

Det fanns ett förfallet dropp på ca 50cm. Det är väl fler sådana som en del av slingan som möjligen är realistiskt.
20200607_125512.jpg
20200607_125257.jpg
20200607_124647.jpg

Rungner

Aktiv medlem
Status Hörby? Fick upp detta när jag sökte på Google maps. What? Om det inte stämmer att det är permanent stängt hur hittar jag dit? Kör man ner mot återvinningen?

Screenshot_20200811_174912_com.google.android.apps.maps.jpg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vänster innan grinden till återvinningen.

Kommunen ville väl helt plötsligt ha marken till annat, men det ska väl ha löst sig vad jag vet. Skicka PM till Herr Pinge så har han nog full koll.

moros

Aktiv medlem
Kör du bil dit så parkera på stora grusplanen precis vid rondellen. Sen cykla upp mot återvinningen och så in till vänster som Raggamuffin skriver

Dave1979

Aktiv medlem
Är Hörby mycket lerigt eller hyfsat? Tänker att lethoppet som nämns ovan kankse inte är representativt för hela banan?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer