Status MTB banor i Skåne?

Någon som spelar djurlivskortet. Smart. Lite olika bud på Facebook om de är nya eller ej och om inte avverkningen är ett större problem

Ser i alla fall inte ut som nåt man ska ta på allvar.
FB_IMG_1650344944946.jpg

Har en son på 7år som älskar att cykla eftersom jag gör det, där vi bor i Ängelholm så är det ju rätt platt i skogen. Han är inte redo för att åka på Vallåsen och känner att Albert är lite för tufft för honom också, men finns de någon bana/ställe i Skåne som är ganska plant men ändå med lite upp och ner (rent krasst bara flow).

Någon som spelar djurlivskortet. Smart. Lite olika bud på Facebook om de är nya eller ej och om inte avverkningen är ett större problem

Ser i alla fall inte ut som nåt man ska ta på allvar.
Visa bilaga 550593
Markägarna brukar vilja att rådjuren inte störs under våren, är väl dåligt för deras jaktintäkter. Men om det verkligen är det som är problemet så vore det vettigare att förbjuda alla att vistas där, hundägare är nog ett större problem för djuren. Det där ser inte ut som något markägaren gjort, är nog nåt hemmasnickrat.

Har en son på 7år som älskar att cykla eftersom jag gör det, där vi bor i Ängelholm så är det ju rätt platt i skogen. Han är inte redo för att åka på Vallåsen och känner att Albert är lite för tufft för honom också, men finns de någon bana/ställe i Skåne som är ganska plant men ändå med lite upp och ner (rent krasst bara flow).
Järavallen eller Saxtorpsskogen (där är lite svårare att hitta, men väldigt lättcyklat). Om ni åker norrut så är banan vid Hökafältet lättcyklad och fin tycker jag.

Markägarna brukar vilja att rådjuren inte störs under våren, är väl dåligt för deras jaktintäkter. Men om det verkligen är det som är problemet så vore det vettigare att förbjuda alla att vistas där, hundägare är nog ett större problem för djuren. Det där ser inte ut som något markägaren gjort, är nog nåt hemmasnickrat.
Om jag får gissa så är det hemsnickrat ja. Inte för att jag har ett brett underlag men andra skyltar de sätter upp ser mer proffsiga ut.

Hökafältet i Laholm som skier nämnde är flowigare än järavallen, och ungefär lika långt om du bor i Ängelholm. Jag hade satsat på det. Jag bor själv i Vejbystrand och cyklar då och då på båda dessa banor. Ungarna gillar hökafältet.

Sen finns ju spåren vid Hålehall, nära Förslöv. Röda (1,9 km) och gula (4,5 km) spåret är bitvis svårare. Den nya vita teknikslingan (1,6 km) som går runt stugan är fin och där har jag kört med min sjuåring. Det är ca 70m stigning på den, så den är inte jätteplatt i alla fall.

Bukten MTB klubb har träning för barn varje måndag nu fram till sommaren vid Hökafältet i Mellby och i närheten. I går och förra gången som var första var det massvis med kids, säkert 30-40. Är där med min 4 åring och det finns flera klasser för olika nivåer. Kan verkligen rekommendera det.

Har du provat kungsbyggets gröna flow led?

Är relativt nyinflyttad till Skåne från Norrland, hur ser det ut med ställen där det är mer kulligt för lite mer utförsåkning? har koll på Vallåsen såklart och även att det kan finnas lite kring Genarp? någon som vill dela med sig av några fler ställen där man kan åka lite enduro utför eller om det finns engagemang och möjlighet att utveckla någon nerfart så är jag villig att hjälpa till.

Är relativt nyinflyttad till Skåne från Norrland, hur ser det ut med ställen där det är mer kulligt för lite mer utförsåkning? har koll på Vallåsen såklart och även att det kan finnas lite kring Genarp? någon som vill dela med sig av några fler ställen där man kan åka lite enduro utför eller om det finns engagemang och möjlighet att utveckla någon nerfart så är jag villig att hjälpa till.

Hovdala har en del enduro.
Sjöbo har en hopplinje.
Vångabacken norr om Kristianstad, ibland är det lift men annars får man trampa upp.

Skicka PM om Hovdala är intressant.

Vånga? Lite långt bort för mig så har inte testat.

Det utvecklas redan lite väl mycket vid klinten. Är du diskret av dig kan de behöva hjälp med den biten.

Bor i Malmö så det är lite väl långt, Vallåsen känns som ett säkrare kort då :) Okej, är det folk som är missnöjda med att det cyklas där ?
Ägaren ska vara rätt missnöjd. Hörde att det finns hopp om nästa generation men vet inte.

Själv är jag missnöjd med en del lagom spår byggts om till rätt skapliga features.
Det är trots allt ingen park. Och elcykel känns väl lite onödigt.

Det finns i alla fall en del att testa mellan observatoriet och klinten.

Ägaren ska vara rätt missnöjd. Hörde att det finns hopp om nästa generation men vet inte.

Själv är jag missnöjd med en del lagom spår byggts om till rätt skapliga features.
Det är trots allt ingen park. Och elcykel känns väl lite onödigt.

Det finns i alla fall en del att testa mellan observatoriet och klinten.
Okej, tack för info! man kanske får trampa en sväng och se

Hovdala har en del enduro.
Sjöbo har en hopplinje.
Vångabacken norr om Kristianstad, ibland är det lift men annars får man trampa upp.

Skicka PM om Hovdala är intressant.
Vilken slinga i Sjöbo är hopplinje? Jag kommer med stor sannolikhet åka dit imorgon och trampa runt lite så det vore roligt att veta var jag ska leta. :)

Apropå cykelförbud, jag cyklade sjöborundan för nån vecka sen (https://www.musette.se/cykling/rutter/sjoborundan/) och längs Vombsjöns södra strand har de som gjort skogsbruk lagt långa meterhöga vallar med grenar och ris tvärs över stigen på 4-5 ställen. Jag antar att det är medvetet för att spärra av stigen, finns det någon pågående konflikt där? Inga skyltar vad jag kunde se.

Apropå cykelförbud, jag cyklade sjöborundan för nån vecka sen (https://www.musette.se/cykling/rutter/sjoborundan/) och längs Vombsjöns södra strand har de som gjort skogsbruk lagt långa meterhöga vallar med grenar och ris tvärs över stigen på 4-5 ställen. Jag antar att det är medvetet för att spärra av stigen, finns det någon pågående konflikt där? Inga skyltar vad jag kunde se.

Jao, det pågår väl lite liv mellan de som rastar sina hundar där men utanför redan instängslat område samt de som rider.

Där är även en önskan från skyddad verksamhet i området att stängsla in stora delar av skogen. Den önskan föll inte så väl ut hos kommun på grund av djuren som bor i området.

Jag tror det mest är lite många olika viljor just nu och då finns det alltid någon som sätter sig på tvären.
Cyklingen har väldigt litet avtryck där ute mot andra som rör sig där.

Jao, det pågår väl lite liv mellan de som rastar sina hundar där men utanför redan instängslat område samt de som rider.

Där är även en önskan från skyddad verksamhet i området att stängsla in stora delar av skogen. Den önskan föll inte så väl ut hos kommun på grund av djuren som bor i området.

Jag tror det mest är lite många olika viljor just nu och då finns det alltid någon som sätter sig på tvären.
Cyklingen har väldigt litet avtryck där ute mot andra som rör sig där.
tack för info, det såg lite märkligt ut iom att det inte går att promenera eller nånting längre, vallarna var typ 100 meter långa så man fick gå rätt långt bort från stranden för att komma förbi, så det är nog inte riktat mot cyklister bara.

tack för info, det såg lite märkligt ut iom att det inte går att promenera eller nånting längre, vallarna var typ 100 meter långa så man fick gå rätt långt bort från stranden för att komma förbi, så det är nog inte riktat mot cyklister bara.
Låter drygt, väldigt skönt att jag valde grusvägen rakt igenom istället för att ta stigen i lördags . :)

Jag kan informera om att det var väldigt torrt och fint på sträckorna jag körde i Sjöbo idag.
Jag ska dock erkänna att jag bara körde blå 1 och 2 tror jag det var för att sedan kämpa mig upp för slalombacken för att leta hopplinje.
Sen blev det ett antal turer upp och ner för att testa dom hopp jag kände var rimliga.
Ingen större ide för min del att ge mig på ett gapjump på 7 meter om jag vill undvika sjukhus. ?

Jag kan informera om att det var väldigt torrt och fint på sträckorna jag körde i Sjöbo idag.
Jag ska dock erkänna att jag bara körde blå 1 och 2 tror jag det var för att sedan kämpa mig upp för slalombacken för att leta hopplinje.
Sen blev det ett antal turer upp och ner för att testa dom hopp jag kände var rimliga.
Ingen större ide för min del att ge mig på ett gapjump på 7 meter om jag vill undvika sjukhus. ?

Vissa är klart stora ?
Röd nästa gång då, väldigt fin.

Vissa är klart stora ?
Röd nästa gång då, väldigt fin.
Jag får testa den nästa vecka eller så när jag inte kört slut på mig genom att springa upp för en massa backar.

Det såg dessutom ut som att det hade behövts lite klippning av grenar i trädet ovanför landningen på typ sista hoppet om jag minns rätt, det med 7 meter gap där det även finns ett mindre gap på bara 2 meter med samma landning.

Kommer hela skogen inom Häckeberga naturreservat att avverkas nu eller är det bara där genvägar/alternativa stigar funnits?

Vad gäller på vägen tillbaka sista biten på Häckeberga innan kvarnen? Jag minns att det stod på Facebook att markeringarna genom skogen var osanktionerade och rätt väg är längs gärsården rakt fram.
Baserat det på slitage så kör volymen höger in i skogen halvägs. Vad är rätt?

Tillbaka
Topp