Status MTB banor i Skåne?

jonte987

Aktiv medlem
Menar du Spillepengen? Den går väl att köra med lvg :)
Men bra om man vill köra intervaller.
Nej, såg att de lagt riktigt gångbana på regnbågen nu. När det gäller stadsnära banor är det självklart positivt att de finns oavsett beläggning.

Spillepengen blå var lagom, kanske lite lätt för en åttaåring men miljön uppe på berget kunde vara trevligare.
Vi ska testa röda vid tillfälle.
FB_IMG_1606766288619.jpg

Jajjas

Aktiv medlem
Nej, såg att de lagt riktigt gångbana på regnbågen nu. När det gäller stadsnära banor är det självklart positivt att de finns oavsett beläggning.

Spillepengen blå var lagom, kanske lite lätt för en åttaåring men miljön uppe på berget kunde vara trevligare.
Vi ska testa röda vid tillfälle.
Visa bilaga 456087
Röda har jag cyklat med min 5 åring, fick gå i några backar för att han blev trött.

InlineOla

Aktiv medlem
Nej, såg att de lagt riktigt gångbana på regnbågen nu
Enbart positivt, i torrt väder var den ju ändå slät som en motorväg o i regnigt väder ocyklingsbar på stora delar. Det här gör att banan blir körbar även under höst vår o vinter. Den blir väl knappt enklare än förut, den banans trixighet har aldrig bestått av knölar o rötter.

jonte987

Aktiv medlem
Enbart positivt, i torrt väder var den ju ändå slät som en motorväg o i regnigt väder ocyklingsbar på stora delar. Det här gör att banan blir körbar även under höst vår o vinter. Den blir väl knappt enklare än förut, den banans trixighet har aldrig bestått av knölar o rötter.
Jo, jag tycker bara det ser annorlunda ut, en annan sport som sagt.
Det är ju inget fel att cykla på asfalt heller.

InlineOla

Aktiv medlem
Jo, jag tycker bara det ser annorlunda ut, en annan sport som sagt.
Det är ju inget fel att cykla på asfalt heller.
Den va ju helt slät förut också så sak samma...o för er som tycker det är för enkelt-kör fortare😀. Ex blå banan på spille är rejält kurvtekniskt krävande i full speed o folk kör den snabbare med mtb än cx trots relativt slätt underlag.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Svårigheten med Regnbågen är som nämnt inte underlaget, men ska man vara snabb runt krävs en riktigt duktig cyklist trots bristen på hinder och att den är helt slät.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Var tog tråden om alla banor i Skåne vägen?

Behöver nog uppdateras samt jag behöver nåt att göra i mellandagarna.

jonte987

Aktiv medlem

🚴 Ny mountainbikebana vid Lydinge Resort blir verklighet!

För ett par år sedan initierade vi genom flertalet möten med kommunen, cykelföreningar och experter projektet om att bygga en mountainbikebana i Hyllinge skog intill Lydinge, och nu blir det verklighet. Detta kommer bli fantastiskt för byns invånare samt en bra möjlighet för Lydinge att erbjuda cykelpaket till resortens hotellgäster.

Med flera aktiviteter knutit till anläggningen blir vi mer och mer kompletta som resmål och närmar oss den resort vi jobbar för att skapa! 💯

skier

Aktiv medlem
*Varning för surgubbe*
Jag förstår inte riktigt den typen av satsningar, det är en 900m lång flow trail. Det är klart att man måste börja nånstans och inte kan ha jättelånga leder från början, men den där skogsdungen är typ 100x200m stor och ligger inte i närheten av någon annan cykling, utan det blir att köra bil dit, cykla 900m och sen köra bil hem igen. Varför lägger de inte energin på nåt som har lite mer utvecklingspotential, det finns ju trots allt rätt mycket större skogar än så i Skåne. Man kan ju åtminstone lägga den så att det går att knyta ihop med annan cykling.

skier

Aktiv medlem
Var tog tråden om alla banor i Skåne vägen?

Behöver nog uppdateras samt jag behöver nåt att göra i mellandagarna.
Såg på Facebook att Hörby-banan har byggts ut med lite nya hopp/dropp och stockar. Den tänkte jag försöka hinna med att testa i julhelgen.

Sen tycker jag Bökeberg funkar helt ok trots regnet, men det är ingen officiell bana iofs.
Kungsbygget hade stängt med bom när jag var där i lördags, vet inte om det var tillfälligt? Annars är det rätt fint för lite enduroträning tycker jag.

jonte987

Aktiv medlem
Såg på Facebook att Hörby-banan har byggts ut med lite nya hopp/dropp och stockar. Den tänkte jag försöka hinna med att testa i julhelgen.
Såg också det. Blev sugen på att testa.

Såg att de bygger stort på Vallåsen men för stort för mig. Jag vill komma upp till metern så behöver några mellan 70 och 100cm

Raggamuffin

Aktiv medlem
Var i Hörby igår, är ett tag sen jag var där sist. Vissa nya bitar är väldigt fina andra är inte riktigt min stil. Totalt sätt är det en väldigt bra mtb-arena.

Hoppas det tillkommer en riktig stenkista med stora stenar, inte som den på Regnbågen som man bara drar över första gången utan att ens stanna och titta. Biten med stockar bör man nog stanna och reka en bra linje om man ska hitta den snabbaste vägen, övriga dropp/hopp är bara att ta när man kommer.

OskarLodin

Aktiv medlem
*Varning för surgubbe*
Jag förstår inte riktigt den typen av satsningar, det är en 900m lång flow trail. Det är klart att man måste börja nånstans och inte kan ha jättelånga leder från början, men den där skogsdungen är typ 100x200m stor och ligger inte i närheten av någon annan cykling, utan det blir att köra bil dit, cykla 900m och sen köra bil hem igen. Varför lägger de inte energin på nåt som har lite mer utvecklingspotential, det finns ju trots allt rätt mycket större skogar än så i Skåne. Man kan ju åtminstone lägga den så att det går att knyta ihop med annan cykling.
Lägg ner surgubbe-attityden. Allt i livet är suboptimalt. Acceptera det och gå vidare. Allt som får folk att cykla mer är bra. Kommer bli kanon för alla kids i Hyllinge som får någonstans att träna lokalt.

jonte987

Aktiv medlem

Sen tycker jag Bökeberg funkar helt ok trots regnet, men det är ingen officiell bana iofs.
Kungsbygget hade stängt med bom när jag var där i lördags, vet inte om det var tillfälligt? Annars är det rätt fint för lite enduroträning tycker jag.
Trodde du bodde en bit från Bökeberg? Det är helt ok men ska man köra bil kan man lika bra fortsätta till Björnstorp tycker jag. Jag har cyklat den hemifrån några ggr och det blir säkert mer när barnen blir större. Dryg transportcykling ensam på en enduro.

skier

Aktiv medlem
Trodde du bodde en bit från Bökeberg? Det är helt ok men ska man köra bil kan man lika bra fortsätta till Björnstorp tycker jag. Jag har cyklat den hemifrån några ggr och det blir säkert mer när barnen blir större. Dryg transportcykling ensam på en enduro.
Jo jag bor mellan Landskrona och Helsingborg, men jag kör ner där ibland och kör Bökeberg+Genarp som distanspass. Tycker Genarpsslingorna inte klarar sig lika bra i regnet, blir gärna ett lerigt dike att cykla i, rötterna i Bökeberg blir inte så mjuka av regnet :)

skier

Aktiv medlem
Lägg ner surgubbe-attityden. Allt i livet är suboptimalt. Acceptera det och gå vidare. Allt som får folk att cykla mer är bra. Kommer bli kanon för alla kids i Hyllinge som får någonstans att träna lokalt.
Kidsen i Hyllinge åker nog ändå till Åstorp om de vill träna mtb, men visst är det bra om det finns slingor i närheten för cykling. Poängen är att de kunde lagt de resurserna på något som gick att utveckla vidare istället för en återvändsgränd. Sen behöver jag inte förstå alla satsningar, jag är rätt säker på att jag aldrig kommer att cykla där.

OskarLodin

Aktiv medlem
Kidsen i Hyllinge åker nog ändå till Åstorp om de vill träna mtb, men visst är det bra om det finns slingor i närheten för cykling. Poängen är att de kunde lagt de resurserna på något som gick att utveckla vidare istället för en återvändsgränd. Sen behöver jag inte förstå alla satsningar, jag är rätt säker på att jag aldrig kommer att cykla där.
Det är inte så det funkar. Lydinge Resort hade knappast betalat för en MTB-bana en mil från hotellet. Håll gnället för dig själv istället.

InlineOla

Aktiv medlem
Hur är ler-situationen på spillepengen?
Körde en runda ikväll. Blå blir ju greppigare ju blötare den är så inga problem där. Röda väldigt hal på trädslalompartiet längs västkustvägen o några partier till. Så hal att jag fann den trist men kan nog va ok imorron om det inte regnar mer, den torkar rätt snabbt.

jekyll

Aktiv medlem
Jag har varit och kört i Klåveröd idag. Det var som väntat ganska kladdigt. Allt blötväder och regn påverkar stigarna såklart. Jag körde delar av de båda MTB-slingorna.
Den äldsta (ursprungliga) slingan var i ganska gott skick, några surhål och allmänt sörjigt här och där.
Det senaste tillskottet som utgår från vandrarhemmet var lerfest på stigpartierna. Inget vidare faktiskt.

Det är så kladdigt i Klåverödsområdet nu att jag uppmanar alla som vill köra där att INTE köra på vandringslederna. Det räcker med att forfolket breddar surhålen.
Det gynnar inte vår sak med spår av grovmönstrade däck på vandringsstråken.
Allt gott!

AC616ECF-FB63-4820-8F30-765FE835D163.jpeg

Senast ändrad:

trulsson

Ny medlem
Någon som varit och kört Regnbågsbanan eller Spillepengen idag efter några dagar med lite högre temp. och utan nederbörd? Fortsatt blött eller har det börjat torkas upp något?

liquid_x

Ny medlem
Någon som varit och kört Regnbågsbanan eller Spillepengen idag efter några dagar med lite högre temp. och utan nederbörd? Fortsatt blött eller har det börjat torkas upp något?
Bilderna från spellepengen igår var mest lervällning så behöver nog vila ett tag och torka

Raggamuffin

Aktiv medlem
Sjöbo behöver några dagar till, hälften är bra andra hälften har fortfarande 10 cm snö. Barrskogen är nästan torr.

InlineOla

Aktiv medlem
Vad gäller Spillepengen så har blå banan klarat sig ganska bra o är nog OK att köra nu. Röda banan är bitvis i miserabelt skick med 10-15cm djupa fåror efter att folk cyklat under tjällossningen då marken helt saknade allt vad bärighet heter. Söndag 10.00 är det arbetsdag på Spillepengen, vi ska då försöka få tillbaka banan till cyklingsbar status, alla som brukar hojja på tippen är hjärtligt välkomna att hjälpa till.
3.jpg

2.jpg

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer