Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Grattis till ett bra köp
  • No way
  • 1 uppsättning sommar + 0,5 vinter + 2 slangar. Lätt 1000 spänn
  • Samma här, men en jacka här, en hjälm där drar iväg även om man köper ett eller två plagg per år...
25000 för en pendlare är en helt sjuk siffra. Du förutsätter också att man inte köper några tillbehör till sin bil eller är helt verkstadsfri år in och år ut.

• Grattis till ett bra köp
  • No way
  • 1 uppsättning sommar + 0,5 vinter + 2 slangar. Lätt 1000 spänn
  • Samma här, men en jacka här, en hjälm där drar iväg även om man köper ett eller två plagg per år...
Bra köp absolut. Men halva nypriset är inget speciellt för en beggad cykel med en hel del mil.
Mina sommardäck håller rätt många hundra mil. Vinterdäcken (som går färre mil) går många år.
Pensionerade en jacka häromåret som gått mer än 15 år. Tänker att ersättaren (halva priset) ska hålla lika länge.
Kör (inte helt utan slump) med 3x9. Billigt som bara den och till pendling duger det mesta för mig. En granne (inte alls cykelintresserad) har en rätt enkel damcykel (växlad) för sommarbruk och en enpetare (i 500-kronorsklassen) för vinterbruk. "Den rullar så bra och går aldrig sönder."
Det blir vad man gör det till.

Förutsätter att man har bil och skulle ha det oavsett, samt att du inte har en funkis pendlarhoj.

Räkna själv:
Cykel 25000 skrivs av på 10 år (generöst för en vintercykel)
Drivlina, bromsbelägg, olja mm 2000/år
Däck & slang S+V: 1000 kr/år
Kläder och skor: 1500 kr/år
Totalt 7000kr/år
Med 500 mil/år är det 14 kr/mil och då servar man cykeln hemma i garaget. Lämnar du cykel på service närmar sig milkostnaden snabbt 20 kr...
Har en liknande cykel som den i början av tråden som nyttocykel och kostnaden är ungefär

Cykel: Monark 10 vxl kostar kanske 500 kr och håller typ 100 år om den vårdas.
Drivlina: kedja PC850 (bra kvalitet) 75 kr (rea) och håller 400 mil, frihjulskrans 120 kr håller 4000 mil, framklingor köpte en kartong med fyra uppsättningar NOS 3X Tioga stålklingor på Tradera för 50 kr(!)
Däck: Schwalbe Marathon kostar runt 175 kr st på rea och håller närmare 2000 mil, Schwalbe slang 25 kr håller längre än däcken.
Andra slitdelar som pedaler, nav osv. tillkommer men inga stora summor om de servas

Kläder och skor: Cykelkläder mestadels köpta på Sellpy, skor är mina vanliga.

Tror jag landar på 50 öre milen eller nåt för min nyttocykel.
.

För att försöka få upp tråden på cykelbanan: Nej, så länge som marginalkostnaden per mil är jämförbar finns inget skäl att tro att cykeln plötsligt skulle erövra en betydande del av bilens nuvarande andel av resandet, även på korta distanser.
Förutsätter att man har bil och skulle ha det oavsett, samt att du inte har en funkis pendlarhoj.

Räkna själv:
Totalt 7000kr/år
Med 500 mil/år är det 14 kr/mil och då servar man cykeln hemma i garaget. Lämnar du cykel på service närmar sig milkostnaden snabbt 20 kr...
Det är är medelkostnaden, inte marginalkostnaden. Marginalkostnaden för att cykla en mil är försvinnande liten. Den är i princip bara lite däcksslitage och energi i form av mat.

Onödigt hård retorik med tanke på att DN nog får betraktas som mainstream och med gott anseende hos en stor del av svensk befolkning sen lång tid tillbaka. Jag hajar till när jag ser så oförsonliga ord om ett så respekterat och etablerat medium. Om nu DN är så dålig som du säger så är knappast nåt annat medium bättre i fråga om objektiv nyhetsförmedling. Valörerna blir urvattnade med ett sånt här språkbruk. Om DN är lögnare och propagandister, vad ska vi då kalla ledargarnityren i Kreml, Nordkorea och Kina? Varför blir det så ofta bråkigt när du dyker upp i trådarna, Makten?
Ditt resonemang är sådant som gör att problemen i detta land aldrig kommer att lösas. Genom att försvara dem som upprätthåller hjärntvätt, lögn och lurendrejeri kommer ingenting att förändras.

Påstår man att Malmö kommun går med vinst så ljuger man. Varför är det "onödigt hård retorik"? Varför försvarar du lögnare?

Senast ändrad:
Det är är medelkostnaden, inte marginalkostnaden. Marginalkostnaden för att cykla en mil är försvinnande liten. Den är i princip bara lite däcksslitage och energi i form av mat.
Poängen var marginalkostnaden för bilåkande jämfört med kostnaden för att äga och köra en cykel.

Ja. det var helt klart "någon" som högg
"Någon" tyckte att man skulle betala DN för att läsa deras dynga. Det var där det började. Sen är tydligen andelen hjärntvättade väldigt hög här, men tanke på reaktionerna. Stackars människor.

Har en liknande cykel som den i början av tråden som nyttocykel och kostnaden är ungefär

Cykel: Monark 10 vxl kostar kanske 500 kr och håller typ 100 år om den vårdas.
Drivlina: kedja PC850 (bra kvalitet) 75 kr (rea) och håller 400 mil, frihjulskrans 120 kr håller 4000 mil, framklingor köpte en kartong med fyra uppsättningar NOS 3X Tioga stålklingor på Tradera för 50 kr(!)
Däck: Schwalbe Marathon kostar runt 175 kr st på rea och håller närmare 2000 mil, Schwalbe slang 25 kr håller längre än däcken.
Andra slitdelar som pedaler, nav osv. tillkommer men inga stora summor om de servas

Kläder och skor: Cykelkläder mestadels köpta på Sellpy, skor är mina vanliga.

Tror jag landar på 50 öre milen eller nåt för min nyttocykel.
.
Imponerande, men inte realistiskt för flertalet.
400 mil är bra för en kedja.
Cyklar som klarar 100 år i sandig saltlake, kassetter som håller 4000 mil och däck som håller 2000 mil har jag då aldrig hittat. Skulle jag cykla med civila skor skulle hållbarheten räknas i veckor. Hjälmar bör bytas efter 5-7 år oavsett ev smällar eftersom plasten åldras.

Precis som din retorik då?
Hur menar du då? Vad är det för "retorik" att påtala att ett av de större nyhetsorganen i landet vid flera tillfällen har ertappats med att ljuga, och att man därför anser att de inte ska ha en spänn?

Varför är det så många som till varje pris vill att man INTE ska veta vad som händer i landet? ?

Hur menar du då? Vad är det för "retorik" att påtala att ett av de större nyhetsorganen i landet vid flera tillfällen har ertappats med att ljuga, och att man därför anser att de inte ska ha en spänn?

Varför är det så många som till varje pris vill att man INTE ska veta vad som händer i landet? ?
Du är duktig på att prata som att det är helt sjukt att andra har olika åsikter än du. Som att alla andra har fel och du har rätt. Rätt osmidig retorik enligt min åsikt.

Imponerande, men inte realistiskt för flertalet.
400 mil är bra för en kedja.
Cyklar som klarar 100 år i sandig saltlake, kassetter som håller 4000 mil och däck som håller 2000 mil har jag då aldrig hittat. Skulle jag cykla med civila skor skulle hållbarheten räknas i veckor. Hjälmar bör bytas efter 5-7 år oavsett ev smällar eftersom plasten åldras.
Mina kostnader för den här cykeln är kanske lite lägre än för flertalet eftersom jag köpt delar på rea, vaxar kedjan och vänder/filar kransar och klingor men det jag ville säga med inlägget var att det behöver inte vara så dyrt att cykla på en bra cykel, den här typen av äldre cyklar både håller länge, har billiga delar och är enkla att själv serva.

Du är duktig på att prata som att det är helt sjukt att andra har olika åsikter än du. Som att alla andra har fel och du har rätt. Rätt osmidig retorik enligt min åsikt.
Fast i det här fallet har jag rätt. Ska jag hålla tyst om det för att det finns människor som blir kränkta av att deras felaktiga världsbild blir ifrågasatt? Skulle inte tro det.

Är det något som är "osmidigt" så är det att stora delar av befolkningen på fullaste allvar litar på DN och andra liknande publikationer som skrivs av journalister med en obefintlig vilja att presentera fakta för folket. Det är därför landet går åt helvete. Att försöka mörka att Sveriges tredje största stad är ett ekonomiskt slukhål, är tämligen vedervärdigt. Särskilt om man jobbar som journalist. Finns noll och ingen anledning att låta bli att påtala det. Och det är ingen "åsikt", det är fakta.

Fast i det här fallet har jag rätt. Ska jag hålla tyst om det för att det finns människor som blir kränkta av att deras felaktiga världsbild blir ifrågasatt? Skulle inte tro det.

Är det något som är "osmidigt" så är det att stora delar av befolkningen på fullaste allvar litar på DN och andra liknande publikationer som skrivs av journalister med en obefintlig vilja att presentera fakta för folket. Det är därför landet går åt helvete. Att försöka mörka att Sveriges tredje största stad är ett ekonomiskt slukhål, är tämligen vedervärdigt. Särskilt om man jobbar som journalist. Finns noll och ingen anledning att låta bli att påtala det. Och det är ingen "åsikt", det är fakta.
Menar inte detta fallet. Menar i allmänhet. Din retorik löser inga problem.

Allt sånt där beror på hur man räknar, här finns en annan presentation av räknestycket - som inte är Dagens Nyheters.
Landet lär gå åt helvete om ”fakta” presenteras av någon med en agenda. Misstänkliggörande av seriös media är en bra bit på vägen.
Därmed inte sagt att ledarsidorna skulle vara oberoende. Eller att Wilderäng är ett sanningsorakel.

Påstår man att Malmö kommun går med vinst så ljuger man. Varför är det "onödigt hård retorik"? Varför försvarar du lögnare?
Jag tar inte ställning i sakfrågan. Jag bara konstaterar att du frekvent hemfaller åt en konfrontativ vulgärretorik av ett slag som jag tror få här uppskattar. "Varför försvarar du lögnare?" som du nyss skrev, är ett bra exempel på det.

Jag tar inte ställning i sakfrågan. Jag bara konstaterar att du frekvent hemfaller åt en konfrontativ vulgärretorik av ett slag som jag tror få här uppskattar. "Varför försvarar du lögnare?" som du nyss skrev, är ett bra exempel på det.
Frågan är seriös, för det är exakt vad du gjorde. Jag skiter fullständigt i om det jag skriver "uppskattas" eller inte. Själv uppskattar jag inte att omges av människor som lever i en förljugen illusion.

Edit: IQ fiskpinne kunde inte låta bli här nedanför igen.

Senast ändrad:
Finns det något test för att ta reda på om någon lever i en förljugen illusion?

• Gilla
Reactions: .A.
Utan att orka läsa ikapp hela frågan så undrar jag om man inte borde vända på den ursprungliga frågan:

Har vi råd som samhälle att fortsätta anpassa hela samhället efter bilens behov i regionförstoringens namn före lokala mänskliga behov?

Vi accepterar att det är ont om utemiljöer där det faktiskt går att vistas i stan, att barns utveckling begränsas av att föräldrar är rädda för att låta dem gå till skolan själva, att det dör en massa människor av luftföroreningar, att trafikbuller är en källa till ohälsa, att bostadsbyggande blir dyrare och mycket annat. Dessutom med stora subventioner inbyggt i systemet.

Börjar man tankebanan i den änden blir alternativen snarare den enda rimliga vägen framåt. Bilen måste kanske inte bort helt, men den måste sluta vara så självklar. Det kommer så klart vara lite jobbigt på vägen för den som vant sig vid det om det t ex slutar vara lika självklart att man kan bo långt från sin arbetsplats i en ytterförort för att bilen fixar det men det behöver inte heller ske över en natt. Vi behöver bara sluta aktivt bygga åt det hållet.

Att främja cykling för alla resor där det funkar bra och göra det till ett attraktivt val för de som kan är en rätt naturlig och rimlig åtgärd. Vi har dessutom långt kvar innan cykeln ens får samma omsorg som bilen får idag så det är knappast så att någon bilkramare behöver oroa sig speciellt mycket än.

Och nej, vi löser inte detta med elektrifiering. Vi blir av vissa av de farliga lokala utsläppen men de stora problemen kvarstår.

Och ja, jag äger bil så jag är inte så radikal. Men jag accepterar också att det är orimligt att köra bil 8 km till min arbetsplats även om jag ändå gör det ibland när jag är riktigt lat.

Är uppriktigt intresserad hur man tar reda på det bara.
Det krävs nog ganska många år av följande av ett tjog alternativa medier, faktagranskning, egen forskning och annat för att begripa tyvärr. Men vem som helst kan börja när som helst.
Viljan att ta reda på hur det ligger till med saker och ting tycks dock av någon underlig anledning vara mycket låg hos svenskar. Antagligen är det bekvämare att bara bli matad med välpaketerade, filtrerade och åsiktsindränkta urval av nyheter dagarna i ända, istället för objektiva rapporter om vad som faktiskt händer och sker.

Nu orkar jag inte mer. Ajö.

Imorgon tar frun bilen pga jobb långt bort. Jag och sonen på 4 år cyklar 3km till förskolan (han på egen cykel) sedan cyklar jag resterande 17km till jobbet. Alla andra päron på fsk kommer ta bilen.

Kommer bli en riktigt skön morgon och vi får en fin pratstund tillsammans. Skönt att se fram emot sin måndagspendling redan nu.

Mina kostnader för den här cykeln är kanske lite lägre än för flertalet eftersom jag köpt delar på rea, vaxar kedjan och vänder/filar kransar och klingor men det jag ville säga med inlägget var att det behöver inte vara så dyrt att cykla på en bra cykel, den här typen av äldre cyklar både håller länge, har billiga delar och är enkla att själv serva.
Ett ytterligare problem med äldre cyklar är att standarder ändras med åren. Därmed är det inte bara att kila in hos LBS el XXL och köpa reservdelar, vilket sänker dispatch reliability väsentligt. Försök tex hitta fräscha vinterdäck i storlek 635..

Ett ytterligare problem med äldre cyklar är att standarder ändras med åren. Därmed är det inte bara att kila in hos LBS el XXL och köpa reservdelar, vilket sänker dispatch reliability väsentligt. Försök tex hitta fräscha vinterdäck i storlek 635..
IMG_8299.png

Sådär. Det tog mig en googling.

Men jag fick scrolla ner till femte sökträffen för att hitta några som hade dom inne i lager och inte beställningsvara.

Men om man anser att en eventuell väntetid på ett par dagar för nya däck skulle skjuta cykla på gamla cyklar-resonemanget i sank är man väl ändå lite väl hård i sin kravsättning? (Sen är väl 99.9% av alla cyklar som är aktuella i dom här diskussionerna 26" eller 28"?)

Det krävs nog ganska många år av följande av ett tjog alternativa medier, faktagranskning, egen forskning och annat för att begripa tyvärr. Men vem som helst kan börja när som helst.
Viljan att ta reda på hur det ligger till med saker och ting tycks dock av någon underlig anledning vara mycket låg hos svenskar. Antagligen är det bekvämare att bara bli matad med välpaketerade, filtrerade och åsiktsindränkta urval av nyheter dagarna i ända, istället för objektiva rapporter om vad som faktiskt händer och sker.

Nu orkar jag inte mer. Ajö.
Du får nog lov att svara på var man ser eller läser de objektiva nyheterna, innan du packar ihop.

Jag har följt diskussionen med stort intresse och vill lyfta fram några punkter som jag tycker är viktiga i debatten om cykeln som en konkurrent till bilen. För det första är det uppenbart att cykling erbjuder betydande ekonomiska och miljömässiga fördelar. De initiala kostnaderna för en cykel och dess underhåll är generellt lägre än för en bil, och från ett miljöperspektiv är cykeln överlägsen med nästan obefintliga utsläpp.

Dock måste vi också erkänna att cykling inte är en one-size-fits-all-lösning. Geografiska, klimatmässiga och personliga faktorer spelar alla en roll i huruvida cykling är ett praktiskt alternativ för enskilda individer. Det är viktigt att vi som samhälle arbetar för att göra cykling mer tillgängligt och praktiskt för fler människor genom bättre infrastruktur och stöd, men vi måste också acceptera att bilen kommer att fortsätta vara ett nödvändigt transportmedel för många.

Slutligen är det viktigt att vi ser detta som en del av en större diskussion om hur vi skapar hållbara och hälsosamma städer. Att främja cykling är en del av lösningen, men vi behöver också titta på andra aspekter som kollektivtrafik, gångvänliga områden och smart stadsplanering. Genom att ta ett holistiskt grepp om dessa frågor kan vi arbeta mot en framtid där både cyklar och bilar har sin plats, i balans med våra miljömässiga och sociala behov.

Visa bilaga 679208

Sådär. Det tog mig en googling.

Men jag fick scrolla ner till femte sökträffen för att hitta några som hade dom inne i lager och inte beställningsvara.

Men om man anser att en eventuell väntetid på ett par dagar för nya däck skulle skjuta cykla på gamla cyklar-resonemanget i sank är man väl ändå lite väl hård i sin kravsättning? (Sen är väl 99.9% av alla cyklar som är aktuella i dom här diskussionerna 26" eller 28"?)
Wow, la betydligt mer tid än så när jag letade i höstas. Då var dom slut överallt. På Sportson och TCM kunde dom inte ens beställa...

Jag har följt diskussionen med stort intresse och vill lyfta fram några punkter som jag tycker är viktiga i debatten om cykeln som en konkurrent till bilen. För det första är det uppenbart att cykling erbjuder betydande ekonomiska och miljömässiga fördelar. De initiala kostnaderna för en cykel och dess underhåll är generellt lägre än för en bil, och från ett miljöperspektiv är cykeln överlägsen med nästan obefintliga utsläpp.

Dock måste vi också erkänna att cykling inte är en one-size-fits-all-lösning. Geografiska, klimatmässiga och personliga faktorer spelar alla en roll i huruvida cykling är ett praktiskt alternativ för enskilda individer. Det är viktigt att vi som samhälle arbetar för att göra cykling mer tillgängligt och praktiskt för fler människor genom bättre infrastruktur och stöd, men vi måste också acceptera att bilen kommer att fortsätta vara ett nödvändigt transportmedel för många.

Slutligen är det viktigt att vi ser detta som en del av en större diskussion om hur vi skapar hållbara och hälsosamma städer. Att främja cykling är en del av lösningen, men vi behöver också titta på andra aspekter som kollektivtrafik, gångvänliga områden och smart stadsplanering. Genom att ta ett holistiskt grepp om dessa frågor kan vi arbeta mot en framtid där både cyklar och bilar har sin plats, i balans med våra miljömässiga och sociala behov.
Alltför många cyklister har en otrevlig tendens att missionera och anser sig vara bättre människor än andra. Lite som veganer. Jag förstår att många vänder sig mot det...

När jag började cykelpendla i mitten av 1990-talet var det i praktiken inte genomförbart att pendla längre sträckor på vintern. Utvecklingen av cykelbanor, snöröjning, belysning mm har varit enorm.

Låt oss se tiden an med tillförsikt, och låt folk själva upptäcka fördelarna. Själv skulle jag tex inte stå ut med att åka kollektivt, och även om jag har både bil och garage på jobbet väljer jag att cykla för att...

Behövs inte, det är väl fyrtio år sedan man gick ifrån 27", finns gott om cyklar med 622-hjul som min Monark.

Räkna själv:
Totalt 7000kr/år
Kanske rimligt men nog kan man klara sig med en 10-15 k cykel? Sen är väl 14 kr milen rätt omöjligt köra bil för?

Kanske rimligt men nog kan man klara sig med en 10-15 k cykel? Sen är väl 14 kr milen rätt omöjligt köra bil för?
Ny bil för 400k (jämförbar med pendlingscykel för 25k), skatt, försäkring, soppa/el, värdeminskning, parkering, service, slitage. Lätt under 14 kr/milen!

Räkna själv:
Totalt 7000kr/år
Det var… väl tilltagna kostnader för en pendelcykel. Vet förstås inte hur du cyklar men jag kan sammanfatta MINA kostnader för 10 års pendling med två par däck och ett par bromsbelägg på hela perioden, drygt 2000 mil. Samt ett beg hjul och dubbdäck till det förstås. 1000:- . Det var nog allt.
Kläder och skor har jag även civilt så den kostnaden går liksom bort.. Cykeln gick på 12-13’ då i 2012. Det blir 8:-/milen om cykeln är avskriven till 100% men den står kvar i verkstan och kommer att hålla minst lika länge till.
Samma rem skall tillfogas.

Motormännen påstår väl att milkostnaden för en vanlig familjebil skall ligga på 40-45:-/mil om det ens räcker i dag.

Förutsättningen i exemplet är ju att bilen finns redan, så de fasta kostnaderna (ev kapitalkostnad, skatt, försäkring, merparten av värdeminskning och service, etc) blir irrelevanta. Återstår de rörliga kostnaderna, i huvudsak drivmedlet, vilket idag ligger på 17-18kr/litern. Sedan kan man såklart argumentera att värdeminskning och servicekostnad ökar, men de flesta bilar servas ju ändå en gång per år och om vi tar en rimlig cykelpendlingssträcka för medelsvensson, säg 10 km enkel (vilket nog är överkant), så blir det ca 400 mil per år vilket inte slår alltför mycket på värdeminskningen (om en 5 år gammal bil gått 10k eller 12k mil brukar inte spela alltför stor roll).

Förutsättningen i exemplet är ju att bilen finns redan, så de fasta kostnaderna (ev kapitalkostnad, skatt, försäkring, merparten av värdeminskning och service, etc) blir irrelevanta. Återstår de rörliga kostnaderna, i huvudsak drivmedlet, vilket idag ligger på 17-18kr/litern. Sedan kan man såklart argumentera att värdeminskning och servicekostnad ökar, men de flesta bilar servas ju ändå en gång per år och om vi tar en rimlig cykelpendlingssträcka för medelsvensson, säg 10 km enkel (vilket nog är överkant), så blir det ca 400 mil per år vilket inte slår alltför mycket på värdeminskningen (om en 5 år gammal bil gått 10k eller 12k mil brukar inte spela alltför stor roll).
Och jämförelsevis; om cykeln redan finns? Det vore klädsamt att räkna på samma vis.

Och jämförelsevis; om cykeln redan finns? Det vore klädsamt att räkna på samma vis.
Det var inte det som var de förutsättningar Pqz satte upp för sitt exempel. Det var just den situation som ofta är så vanlig, bilen finns redan och den kommer inte avyttras eftersom den fyller massor av behov som cykeln aldrig kan ersätta. Då är det denna jämförelse som blir relevant, marginalkostnaden för att pendla med bilen vs kostnaden att skaffa sig en cykel för pendling och hålla den igång.

Det motsatta, att man redan har en cykel och köper sig en bil enbart för att pendla en sträcka som är rimlig att cykla, är nog inte så vanlig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp