Är cykeln verkligen en konkurrent till bilen?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förutsättningen i exemplet är ju att bilen finns redan, så de fasta kostnaderna (ev kapitalkostnad, skatt, försäkring, merparten av värdeminskning och service, etc) blir irrelevanta. Återstår de rörliga kostnaderna, i huvudsak drivmedlet, vilket idag ligger på 17-18kr/litern. Sedan kan man såklart argumentera att värdeminskning och servicekostnad ökar, men de flesta bilar servas ju ändå en gång per år och om vi tar en rimlig cykelpendlingssträcka för medelsvensson, säg 10 km enkel (vilket nog är överkant), så blir det ca 400 mil per år vilket inte slår alltför mycket på värdeminskningen (om en 5 år gammal bil gått 10k eller 12k mil brukar inte spela alltför stor roll).
Visst går det att komma fram till att en cykel inte blir så billig om man räknar lite konstigt. Men man kan ju ta massa andra exempel att ska man testa cykelpendla lite kan man ju köpa en cykel för 5000 istället. Eller att en cykel ersätter en andrabil. De stadsbor jag känner som inte ens har bil och cykelpendlar några km tycker ju en 25 tusen kronors cykel låter helt vansinnigt. Sen tycker jag det är rätt märkligt att räkna att en cykel skulle slita lika mycket däck, olja, slitage på radioantenn osv som en bil?

Det var inte det som var de förutsättningar Pqz satte upp för sitt exempel. Det var just den situation som ofta är så vanlig, bilen finns redan och den kommer inte avyttras eftersom den fyller massor av behov som cykeln aldrig kan ersätta. Då är det denna jämförelse som blir relevant, marginalkostnaden för att pendla med bilen vs kostnaden att skaffa sig en cykel för pendling och hålla den igång.

Det motsatta, att man redan har en cykel och köper sig en bil enbart för att pendla en sträcka som är rimlig att cykla, är nog inte så vanlig.
Både scenarierna bil vs cykel som inte finns och att köpa en (ofta då billigare/mindre) andrabil vs cykel som inte finns är nog relevanta att räkna på.

Men att marginalkostnaden för att köra när man redan har bilen är rätt låg, det håller jag i grunden med om. Summorna i exemplet är dock rätt långt ifrån min verklighet som cykelpendlare.

(Inköp ca 2012-2013 3500-4000 beg, 2 st paket slitdelar á ca 1000 kr (tiagra-nivå), 4 sommardäck á 2-300 kr, 2 vinterdäck á 3-400 kr, höljen, vajrar, styrlinda kanske 500-600 kr till. Säkert glömt nåt så kan väl avrunda till 10 000 för ~10 år á 200 mil per år, eller 1000 kr/år 5 kr milen.
T o m min gamla och riktigt billiga bil som jag knappt gjort något med utöver att tanka på ett par år har svår att konkurrera, men så används de också till helt olika saker.
Även jämfört med att åka kollektivt är det otroligt prisvärt. Det står mer i paritet med att köra..

25000 för en pendlare är en helt sjuk siffra. Du förutsätter också att man inte köper några tillbehör till sin bil eller är helt verkstadsfri år in och år ut.
BIlligaste gravel på XXL just nu kostar 23995. Släng på skärmar, lås och lampor så landar du en bit över 25000. Visst finns annat än gravel som är billigare, men risken är överhängande att det blir fortsatt bil.

Både scenarierna bil vs cykel som inte finns och att köpa en (ofta då billigare/mindre) andrabil vs cykel som inte finns är nog relevanta att räkna på.

Men att marginalkostnaden för att köra när man redan har bilen är rätt låg, det håller jag i grunden med om. Summorna i exemplet är dock rätt långt ifrån min verklighet som cykelpendlare.

(Inköp ca 2012-2013 3500-4000 beg, 2 st paket slitdelar á ca 1000 kr (tiagra-nivå), 4 sommardäck á 2-300 kr, 2 vinterdäck á 3-400 kr, höljen, vajrar, styrlinda kanske 500-600 kr till. Säkert glömt nåt så kan väl avrunda till 10 000 för ~10 år á 200 mil per år, eller 1000 kr/år 5 kr milen.
T o m min gamla och riktigt billiga bil som jag knappt gjort något med utöver att tanka på ett par år har svår att konkurrera, men så används de också till helt olika saker.
Även jämfört med att åka kollektivt är det otroligt prisvärt. Det står mer i paritet med att köra..
Grejen är att vi är inga ”normala” cykelpendlare här. Medelsvensson skruvar inte själv eller köper prylarna fr Tyskland. Det lämnas in, och då drar kostnaden iväg. Dessutom är det ju idag ofta elcykel som säljarna prackar på spekulanter som säger att de ska pendla.

Samtidigt tror jag det är få som sitter och räknar på det, att gå över fr bil till cykelpendling sker av andra skäl. Däremot om man kan göra sig av med en andrabil, eller om valet fr scratch står mellan bil och cykel (och man inte har nån annan användning av bilen), så är cykel såklart billigast.

Känner folk "som gärna hade cyklat" men "har ingen cykel". Nä men ni har TVÅ bilar i hushållet som kostar 400 k styck. Köp en lite billigare bil så kan ni köpa några bra cyklar. Sen misstänker jag att grundproblemet för dessa är att man måste trampa en cykel och ta på sig vinterkläder osv. Och det är klart köper man en cykel för 25 k som man tar en mil varannan vecka blir det ju väldigt dyra mil.

Billigaste graveln på bikester kostar 8k-ish.

Brukar höfta att cykla kostar som ett busskort per månad.
Låter inte det lite dyrt?

Min pendlare fyller 7 år till sommaren, inköpspris 13000 om jag inte minns fel. Har bytt bromsklossar två gånger, har köpt en uppsättning nya däck, och brukar få 1-2 punkor per år. Just det, snabbluftade bakbromsen en gång, men det gjorde verkstaden faktiskt gratis.

Nu har cykeln mycket liv kvar att ge, men det börjar bli dags för lite dyrare underhåll — ny rem hade varit fint och alfinenavet skulle nog må bra av att få lite service. Borde nog byta vajer och hölje också. Men slår man ihop allt har har cykeln hittills kostat mig ca 180 kr per månad.

Betalar man för DN så gör man garanterat det.

Det håller jag inte med om. Jag betalar för DN och det är klart (för mig) att de har en agenda. Det är också klart (för mig) att de har några dåliga journalister.

Artikeln om Malmö har jag missat, men gissar att det lika väl kan vara följden av icke-tillräckigt ekonomikunsskap hos skribenten än som följd av agendan (såklart dåligt i båda fall).

Alla medier har väl en agenda, men min erfarenhet är att agendan är starkare hos medier i Sverige än hos de bättre i Nederländerna och Tyskland.

[Slut OT]

Alltså man får vara lite(rätt) kufig om man ska dra på sig cykelkläderna och dra 12 km till jobbet mitt i vintern. Detta efter man kanske har ordnat några ungar till skolan eftersom de föds utan egna ben nuförtiden.

Dit kommer vi aldrig att få stora massan, det är helt orimligt.

Låter inte det lite dyrt?

Min pendlare fyller 7 år till sommaren, inköpspris 13000 om jag inte minns fel. Har bytt bromsklossar två gånger, har köpt en uppsättning nya däck, och brukar få 1-2 punkor per år. Just det, snabbluftade bakbromsen en gång, men det gjorde verkstaden faktiskt gratis.

Nu har cykeln mycket liv kvar att ge, men det börjar bli dags för lite dyrare underhåll — ny rem hade varit fint och alfinenavet skulle nog må bra av att få lite service. Borde nog byta vajer och hölje också. Men slår man ihop allt har har cykeln hittills kostat mig ca 180 kr per månad.

Tycker också att det är dyrt. Mina pendlingscyklar har kostat mellan 4k och 12k. Jag behöver en nya kedja varje år och nya däck varandra år. Har kanske haft en större reparation på varje pendlare jag har (haft). Nu pendlar jag inte långt, men kostnaderna är väldigt lågt. Jag har inte heller några pendlingskläder, förutom lite mer sportiga jackor som också funkar till andra uteaktiviteter. Men då är jag nederländare och de brukar pendla på vanliga cyklar med vanliga kläder.

Tror dock också att kostnader inte är viktigaste aspekt för folk för att inte tar cykeln.

Senast ändrad:
Ett exempel på vad diverse verkstadsarbeten på en cykel kostar. Delar tillkommer (dvs LBS-priser på delar). Bara att räkna själv vad 1-2 servicar, ett drivlinebyte, nya vajrar och höljen, två däckskiften (sommar/vinter) per år landar på. Det är vad LBS:en kommer rekommendera.
Vad vi som inbitna cyklister som mekar själva med delar inköpta på rea hos tysken betalar är liksom inte relevant för den stressade vardagspusslande småbarnsfamiljen i villaområdet som är det exemplet vi diskuterar avser.

Ett exempel på vad diverse verkstadsarbeten på en cykel kostar. Delar tillkommer (dvs LBS-priser på delar). Bara att räkna själv vad 1-2 servicar, ett drivlinebyte, nya vajrar och höljen, två däckskiften (sommar/vinter) per år landar på. Det är vad LBS:en kommer rekommendera.
Vad vi som inbitna cyklister som mekar själva med delar inköpta på rea hos tysken betalar är liksom inte relevant för den stressade vardagspusslande småbarnsfamiljen i villaområdet som är det exemplet vi diskuterar avser.
Fortfarande så är inte bilar direkt servicefria. Också helt galet att byta HELA drivlinan varje år. Sluta misshandla dina stackars cyklar

Utanför happy finns det rätt många som pendlar på annat än "gravel"
Ja, elcyklar för 25-30k blir allt vanligare. Det är iaf vad handeln marknadsför rätt hårt här i stan. Länge sedan jag såg att de lyfte fram nån standardcykel.

Slitaget är väldigt beroende av sträcka, snöröjning och om cykeln bara går som pendlare.

Jag ”långpendlade” på sopsaltade gc förra vintern. Mässingsnipplarna åts ner. Den dagen hjulen skevar igen får jag nog slänga dem.

Fortfarande så är inte bilar direkt servicefria. Också helt galet att byta HELA drivlinan varje år. Sluta misshandla dina stackars cyklar
Som sagts flera gånger, exemplet som diskuteras förutsätter att bilen redan finns och inte kommer att avyttras. Dvs dess fasta kostnader finns oavsett om den pendlas med eller inte.

Självklart är det billigare med en cykel om valet står mellan att köpa en bil enkom för att pendla med eller att köpa en cykel för att pendla med.

Slitaget är väldigt beroende av sträcka, snöröjning och om cykeln bara går som pendlare.

Jag ”långpendlade” på sopsaltade gc förra vintern. Mässingsnipplarna åts ner. Den dagen hjulen skevar igen får jag nog slänga dem.
Precis så ser det ut här i stan (Uppsala). De som pendlar typ 5-10km från villaområdena in mot stan eller industri/kontoren gör det uteslutande på sopsaltade cykelvägar. Det käkar drivlinor.

Jag upplever nog att de vardagscyklister jag känner som inte är direkt cykelintresserade mer kör till något går sönder och lämnar in cykeln då, knappast ett helt drivlinebyte varje år. Sen köper de absolut inga cyklar för 25 000.

Ja, elcyklar för 25-30k blir allt vanligare. Det är iaf vad handeln marknadsför rätt hårt här i stan. Länge sedan jag såg att de lyfte fram nån standardcykel.
Jag servar sådana själv i mitt jobb. De flesta går minst 2-3 år innan kanske kedjan behöver bytas. Generellt sett så mår de rätt så bra året om. Riktiga arbetshästar och oftast det folk cyklar på.

Som sagts flera gånger, exemplet som diskuteras förutsätter att bilen redan finns och inte kommer att avyttras. Dvs dess fasta kostnader finns oavsett om den pendlas med eller inte.

Självklart är det billigare med en cykel om valet står mellan att köpa en bil enkom för att pendla med eller att köpa en cykel för att pendla med.
De flesta har nog redan en gammal ännu inte stulen studentmonark stående i garaget eller cykelkällaren och som möjligen behöver en ny kedja och ett par däck, som duger att pendla de 5-6 km som är den vanligaste pendeldistansen i Sverige.
Men som har skrivits ovan några ställen, det behövs en ökat insikt, politisk vilja och fram för allt en öm plånbok om det berömda paradigmskifte skall äga rum.

Sen den här hypotetiske cykelpendlaren som köper cykel för 25´

Den kommer aldrig använda cykeln på fritiden för diverse motion och annat skoj? Är den här nya cykeln enskilt för pendling alltså? Jag tycker det är ett jättekonstigt resonemang men jag antar att det finne en massa människor som aldrig kan tänka sig saker som att semestra med pendlarhojen eftersom den är vigd för arbete.

Finns nog tusentals av dessa men vi hör dem inte så ofta eftersom de ju inte kan posta på happy från jobbdatorn heller för att förklara hur de tänker

• Gilla
Reactions: .A.
De flesta har nog redan en gammal ännu inte stulen studentmonark stående i garaget eller cykelkällaren och som möjligen behöver en ny kedja och ett par däck, som duger att pendla de 5-6 km som är den vanligaste pendeldistansen i Sverige.
Men som har skrivits ovan några ställen, det behövs en ökat insikt, politisk vilja och fram för allt en öm plånbok om det berömda paradigmskifte skall äga rum.
Sen kan fundera över hur återväxten blir när de som växer upp idag skjutsas med bil vart de än skall nästan oavsett avstånd.

Stämmer detta? Vilken dröm det skulle vara.

Ja det låter lite lågt.
Även svårt att göra de 5-6 km för dyra att köra så man måste cykla utan att mörda alla som har längre samt kostnaden för tjänster som kräver bil.

Det krävs nog ganska många år av följande av ett tjog alternativa medier, faktagranskning, egen forskning och annat för att begripa tyvärr. Men vem som helst kan börja när som helst.
Viljan att ta reda på hur det ligger till med saker och ting tycks dock av någon underlig anledning vara mycket låg hos svenskar. Antagligen är det bekvämare att bara bli matad med välpaketerade, filtrerade och åsiktsindränkta urval av nyheter dagarna i ända, istället för objektiva rapporter om vad som faktiskt händer och sker.

Nu orkar jag inte mer. Ajö.
Vafan Makten. Viker du ner dig innan sida 20??!

Stämmer detta? Vilken dröm det skulle vara.
Ja, det är faktiskt så. Eller var, i alla fall. Vi bor ju inte alla i de ständigt utrullande villamattor.
MEN, som jag skrivit tidigare, bilen har möjliggjort allt längre pendlingsavstånd mellan bostad och arbete och avståndet ökar stadigt till men för hälsa och miljö.

Ja det låter lite lågt.
Även svårt att göra de 5-6 km för dyra att köra så man måste cykla utan att mörda alla som har längre samt kostnaden för tjänster som kräver bil.
Det är nog svårt. Däremot kan man ju göra det krångligare, parkering långt bort som fan hit och dit som det ändå ofta är i städer ;)

Som jag bor t.ex där bilen står 10 meter från dörren och det finns parkeringar dit man ska hemomkring är ju bilen alltid snabbast.

Hittade den här statistiken för 2011-2016:
Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
(Figur 2.1). Andelen resor 30 kilometer eller längre är 19 procent, cirka 800 000 resor per dag.
Andelen resor 150 kilometer eller längre är 1 procent, omkring 40 000 per dag.

I fall där det varit hyggligt rimligt att cykelpendla, givet pendlingssträcka och person, men där personen inte gör det tror jag att det i de flesta inte primärt är ekonomin som sätter stopp.

Om jag ska rannsaka mig själv är nog den primära orsaken att jag ogillar kyla och väta, delvis i kombination med att cykelmekande inte min favoritgren och pendling i ur, skur och snöslask ökar rimligen på mekbehovet. Hade det typiskt varit soligt och varmt hade jag med mkt stor sannolikhet haft cykeln som huvudsakligt pendlingsredskap.

Senast ändrad:
Sen den här hypotetiske cykelpendlaren som köper cykel för 25´

Den kommer aldrig använda cykeln på fritiden för diverse motion och annat skoj? Är den här nya cykeln enskilt för pendling alltså? Jag tycker det är ett jättekonstigt resonemang men jag antar att det finne en massa människor som aldrig kan tänka sig saker som att semestra med pendlarhojen eftersom den är vigd för arbete.

Finns nog tusentals av dessa men vi hör dem inte så ofta eftersom de ju inte kan posta på happy från jobbdatorn heller för att förklara hur de tänker
Alla har väl en pendlar-bil och en åka-till-affären-bil samt minst en för nöjes-åka.
N+1 borde i så fall även gälla för cyklar ?

Ja, det är faktiskt så. Eller var, i alla fall. Vi bor ju inte alla i de ständigt utrullande villamattor.
MEN, som jag skrivit tidigare, bilen har möjliggjort allt längre pendlingsavstånd mellan bostad och arbete och avståndet ökar stadigt till men för hälsa och miljö.

Det möjliggjorde också en rask utvecklingen av samhället.

Hittade den här statistiken:
Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
(Figur 2.1). Andelen resor 30 kilometer eller längre är 19 procent, cirka 800 000 resor per dag.

Hade varit intressant om det hade varit lite mer "finmaskigt" vid kortare sträckor. Min gissning är att det är rätt stor skillnad i människors vilja att ta cykeln om det är 5 km kontra om det är 15 km.

Jag har alltid kört gamla bilar. Ju mer vuxen jag blir kan jag kanske fatta att vissa vill ha mer problemfritt bilägande än jag har... Jag kan lätt argumentera för att mina äldre bilar som ibland kanske kräver lite kärlek men ändå funkar bra för det mesta ;) funkar för mig eftersom jag till vardags huvudsakligen cyklar och åker buss.

Hittade den här statistiken för 2011-2016:

Hur långt folk bor från jobbet är stark korrelerad med hur enkelt och dyrt det är att tar sig till jobbet. I Nederländerna finns det många studier på detta ämne. Från studier är det klart att ersättningen av resekostnader har ett effekt på val av flytt vid ett ny jobb. Recenta ändringen i Sverige att man får högre ersättning för pendling med bil stimulerar pendling med bil. I Nederländerna får man drar av resekostnader av kollektivtrafik på skattedeklarationen. Arbetsgivaren kan ger ersättning av resekostnader med cykel eller bil av max 0,23 Euro/km.

Det droppar in flera anmälningar om personangrepp och politik från tråden. Skippa det tack!

// Admin

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp