Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Tänkte dra ut en sväng från full motion arguineguin imorgon 8:30, lite kort varsel kanske men är det någon som vill haka på vore det kul!

Racer eller annan cykel? Har noterat existensen av grusvägen men inte kunnat utröna om den är framkomlig med racer eller om det krävs "kraftigare verktyg" för det.
Det var minst 20 år sedan men då var grusvägen brant o väldigt grov så en mtb passar bäst. Å andra sidan är det grova gruset inte så långt o slutar med en svinbrant asfaltbit upp till stora vägen. Vägen från Aguimes kallas ibland för Indurainbacken(han tränade tydligen gärna där), så det passade att några picnicare ropade Indurain efter oss, vilket vi svarade med det mindre PK Bjarne Riis!

Det var minst 20 år sedan men då var grusvägen brant o väldigt grov så en mtb passar bäst. Å andra sidan är det grova gruset inte så långt o slutar med en svinbrant asfaltbit upp till stora vägen. Vägen från Aguimes kallas ibland för Indurainbacken(han tränade tydligen gärna där), så det passade att några picnicare ropade Indurain efter oss, vilket vi svarade med det mindre PK Bjarne Riis!
Har hyrt en landsvägcykel, tänkte väl en tur på mellan 2-4h iallafall!

Hur verkar security vara på flygplatsen?
Kan ett multiverktyg hänga med i handbagaget? Jag vet att det kan det i Sth och Cph samt i Frankrike. Men hur tuffa är de på GC?
Vill minnas att jag hade med mig pedal nyckel av enklaste slag en gång. Inte vass på något vis.
Kontrollanten såg inte helt nöjd ut och sa till mig att inte ta med den nästa gång. Jag fick behålla nyckeln.
Senast vi åkte hem hade jag med mig två uppsättningar wattpedaler väl förpackade i originalförpackning. De bad mig öppna upp och visa det ena paketet sedan var det inga problem.
När ska du ner??
Vart ska du bo??
Du KANSKE kan låna ett multiverktyg av mig om vi är där samtidigt

Kort RR:
(Grattis alla som jag cyklat med på GC Mallis m.m. förr och som nu verkligen slapp släpa på bojsänket. Själv är bästa dräng s.a.s. ;p)
Kom tillslut iväg iaf efter stor osäkerhet pga sjukdomar, död och annat jobbigt hemmavid.
Fick ett gäng perfekt väder-dagar helt utan missöden. Tyvärr rejält kass asfalt på sina håll, sämre än jag minns det för några år sen. Var är EU-pengarna? Pico de las Nieves måste man ju ändå upp till en gång. Men det fick också räcka med den enda.
Jag hann dock knappt börja cykla innan en trafikförseelse begicks. Hade ej fattat att skadade och avstängda vägen var öster och inte väster om Mogan, förrän jag var helt nere i Mogan... så efter en kort inre strid så blev det en liten mini motorvägs tunnelcykling 300 meter österut innan jag strax före den andra, längre tunneln slängde mig av vid Taurito påfart. MC-polisen som körde om mig inne i tunneln verkade dock inte tycka att det var något allvarligare brott som begicks.
Senare såg jag f.ö. att även "testbacken" var avstängd uppifrån, vetifanken vad som var på gång?
ACEEAC46-1DB5-4E09-8B16-54C67DF851A6.jpeg

Sen kom dottern dit, vi körde lite lugnt ett par dagar, tom stannade och åt ibland! Hon kämpade tappert på i värsta storm och calima.
ADB6F74B-6596-429C-915E-7112398C5B52.jpeg

Finaste rundorna: Ingenico och så lilla Ayagaures-rundan där man kan softa lite och ändå få rätt många höjdmeter, se nedan.
Sen hemresan - knäckfrågan, multiverktyg i handbagaget (jag åkte nämligen bara med handbagage = rygga plus vidhängande skor i en påse), asså snacka om godtycklighet. Jag hade ett ca 5cm litet nytt verktyg från XXL. Ajabaja, det gick inte. Men ok för den här gången. (Öh?)
Så vart jag dum och frågade hur är reglerna då? Svar: kniv max 6 cm. "Men käftar du emot" tänkte hon, tydligtvis! Då är multiverktyg, helt förbjudet. (Eehh vaa??)
Så nu slänger jag denna. Eller vill du checka in den? Öh, nä det... svälj.
Amen okej ta den da för denna gången! Suck. (Har ju fått igenom ett betydligt större verktyg ett antal gånger mellan Sth-Cph.). Slutbetyg på resan blev ändå: 5 pyttesmå insexnycklar av 5.
Nästa gång får det kanske bli lite mer av norra/västra sidan av ön.
Tack till er snälla som kommit med råd och dåd i denna resa! :)
C68C116C-347A-4499-966F-21114E84DB1E.jpeg

Kort RR:
(Grattis alla som jag cyklat med på GC Mallis m.m. förr och som nu verkligen slapp släpa på bojsänket. Själv är bästa dräng s.a.s. ;p)
Kom tillslut iväg iaf efter stor osäkerhet pga sjukdomar, död och annat jobbigt hemmavid.
Fick ett gäng perfekt väder-dagar helt utan missöden. Tyvärr rejält kass asfalt på sina håll, sämre än jag minns det för några år sen. Var är EU-pengarna? Pico de las Nieves måste man ju ändå upp till en gång. Men det fick också räcka med den enda.
Jag hann dock knappt börja cykla innan en trafikförseelse begicks. Hade ej fattat att skadade och avstängda vägen var öster och inte väster om Mogan, förrän jag var helt nere i Mogan... så efter en kort inre strid så blev det en liten mini motorvägs tunnelcykling 300 meter österut innan jag strax före den andra, längre tunneln slängde mig av vid Taurito påfart. MC-polisen som körde om mig inne i tunneln verkade dock inte tycka att det var något allvarligare brott som begicks.
Senare såg jag f.ö. att även "testbacken" var avstängd uppifrån, vetifanken vad som var på gång? Visa bilaga 678517

Sen kom dottern dit, vi körde lite lugnt ett par dagar, tom stannade och åt ibland! Hon kämpade tappert på i värsta storm och calima.Visa bilaga 678518
Finaste rundorna: Ingenico och så lilla Ayagaures-rundan där man kan softa lite och ändå få rätt många höjdmeter, se nedan.
Sen hemresan - knäckfrågan, multiverktyg i handbagaget (jag åkte nämligen bara med handbagage = rygga plus vidhängande skor i en påse), asså snacka om godtycklighet. Jag hade ett ca 5cm litet nytt verktyg från XXL. Ajabaja, det gick inte. Men ok för den här gången. (Öh?)
Så vart jag dum och frågade hur är reglerna då? Svar: kniv max 6 cm. "Men käftar du emot" tänkte hon, tydligtvis! Då är multiverktyg, helt förbjudet. (Eehh vaa??)
Så nu slänger jag denna. Eller vill du checka in den? Öh, nä det... svälj.
Amen okej ta den da för denna gången! Suck. (Har ju fått igenom ett betydligt större verktyg ett antal gånger mellan Sth-Cph.). Slutbetyg på resan blev ändå: 5 pyttesmå insexnycklar av 5.
Nästa gång får det kanske bli lite mer av norra/västra sidan av ön.
Tack till er snälla som kommit med råd och dåd i denna resa! :)
Visa bilaga 678524
Skoj läsning Staine!!
Intressant och bra att MC - polisen låg lågt.
Viste inte att testbacken varit avstängd.
Förbjudnavägen har senaste tiden varit typ avgrävd på ett ställe. Resterna av dåliga asfalten har där krossats av slirande bilar och blottat grova stenar. En smal remsa med sand till vänster gick till nöds att passera uppför men var på vippen att klicka loss och promenera förbi. Gissar att det kommer att lagas provisoriskt till nästa lördag då Epic GranCanaria går av stapeln. Minst 4 svenskar är anmälda.
Noterade igår att asfalten är både ok och väldigt bra ner ifrån Pico om man till en början kör ner vanliga vägen men tidigt väljer GC15 och CC41 förbi Cruz Tejeda och San Mateo och vidare ner till Telde.
Bäst asfalt ner får man dock om man väljer GC 130 och ev 120.
I söndags 8:30 dök det upp 25 cyklister vid Bike10Mil för att köra öturen som är gratis med Izz. ”Vuelta la Izzlas”. 2 svenskar.
Angående Caliman så utgår jag själv ifrån bifogad länk när jag tar beslut om jag ska cykla. Mätaren i San Agustin vars värden redovisas något släpande sitter på taket på sjukhuset. Grönt eller gult då kör jag. Orange då kör jag väldigt lugnt. Röd/lila då stannar jag hemma. Har även möjlighet att från balkongen kolla ut över havet och göra en egen bedömning som bygger på hur tydlig/otydligt man ser horisonten. Prognosen har visat gult till lila nu i över en vecka men i praktiken har det varit grönt eller gult mesta tiden. Förklaring av färgerna hittas långt ner.

Angående tvådagarsloppet Epic Gran Canaria med tre etapper och full service inkl massage båda dagarna och varm mat efter sista etappen så får man även en BioRacer tröja på köpet om man anmäler sig redan i november.
1706774374703.png

Allt detta för 75€

SÖT = Ständigt ÖverTränad

Känslan är att när man närmar sig 70 och ofta varit SÖT så är det svårt att bli starkare än man varit tidigare.
Kört 100 mil sedan vi anlände 16/1. Varierat intensiteten. Förra veckan tänkte jag ta de varligt upp i Soria klättringen. Tror du inte det dök upp en liten äldre italienare som började moppsa sig. Jag tänkte ”jag ska ta det lugnt idag” men innan han fick allt för stort försprång så växte mina horn. (Borde skaffa en hermetiskt ”horntät” hjälm).
Gasade på det jag orkade och plockade ner honom i tid före toppen. Det kostade på.

Under Epic handlar det i mitt fall om att hålla koll på watt och puls och besluta sig för hur ont det får göra.

SÖT = Ständigt ÖverTränad

Känslan är att när man närmar sig 70 och ofta varit SÖT så är det svårt att bli starkare än man varit tidigare.
Kört 100 mil sedan vi anlände 16/1. Varierat intensiteten. Förra veckan tänkte jag ta de varligt upp i Soria klättringen. Tror du inte det dök upp en liten äldre italienare som började moppsa sig. Jag tänkte ”jag ska ta det lugnt idag” men innan han fick allt för stort försprång så växte mina horn. (Borde skaffa en hermetiskt ”horntät” hjälm).
Gasade på det jag orkade och plockade ner honom i tid före toppen. Det kostade på.

Under Epic handlar det i mitt fall om att hålla koll på watt och puls och besluta sig för hur ont det får göra.
Är det inte en tävling?
Se bara till att ligga först i din åldersgrupp så löser sig resten???

Såklart, det verkar bara vara en deltävling i en VM-serie i Gran Fondo, vad kan gå fel?
Heja Paul?
Precis. Gran Fondo är ju f.ö. ungefär som motionslopp fast med resultatlista vilket ju motionslopp saknar (som alla vet!). Har svårt att tänka mig att någon skulle ta ett motionsloppsliknande evenemang på speciellt stort allvar.

Epic GCs åldersklasser har historiskt bara sträckt sig till H60. Det betyder att alla 70+are tävlar emot 60åringar ?
Får se hur det blir i år.
455 anmälda.

Körde Testbacken idag. Den var inte avstängd som på Staines bild.

Vi kollade även ”Vitaminas” när vi ändå var så nära. Det var helt dött där Apelsin männen brukar stå. Förbjudna vägen fortfarande inte åtgärdad inför Epic. Skakar så jag får huvudvärk när ögongloberna skallrar som i en maracas om jag inte håller ner farten ordentligt utför.

Senast ändrad:
E7B84057-2E62-4699-8962-C5B702CD35B0.png

Kort reklamavbrott
”Stanna kvar med oss”
I morgon söndag kan det bli denna tur från Bike10Mil med samling 8:30. Prognosen säger sydlig vind på östra kanten. Alltså medvind (viento de cola) upp till Las Palmas och förhållandevis lätt att sugas med i klungan ända tills turen viker av söderut. Där i norr splittras stora klungan i mindre grupper med olika fartambitioner.

Jag är sugen att FÖRSÖKA plåga mig bland de snabbare klättrarna en knapp vecka före Epic. Har de mycket att prata om så KANSKE jag kan hänga med.
Ett par ??kompisar funderar på VOTT istället och i så fall följer jag ev med dem.

Den ihållande Caliman har ändå varit rätt lindrig och mestadels varit ”moderat”. Hoppas det inte blir värre än så framöver.

? på våfflor. Mer tveksam till den spanska jordgubbsmarmeladen. Min erfarenhet säger att den typen av produkter brukar lida av ett visst sockeröverskott. ?

Tänkte mer smakmässigt än funktionsmässigt. Min erfarenhet av spanska marmelader är att de brukar smaka som sötat socker.
Borde ha frågat dig före inköpet. Hör kanske av mig nästa gång jag handlar. ?
Möjligt jag tar med hjortron i handbagaget nästa gång och kokar sylten på plats.
Utan explosiva ämnen så är det nu ok genom Arlandas nya säkerhetskontroll.

Möjligt jag tar med hjortron i handbagaget nästa gång och kokar sylten på plats.
Egenkokt hjortronsylt ger betyget: ??????????

Caliman tycks drabba GC ofta nu för tiden. Stämmer det att den också blir värre om man cyklar upp i bergen? Cykla med munskydd lockar inte.

Caliman tycks drabba GC ofta nu för tiden. Stämmer det att den också blir värre om man cyklar upp i bergen? Cykla med munskydd lockar inte.
180A2DA3-C65F-465D-8491-D0FC347BEAC5.png
31D62B5C-BD81-47F1-9F1C-FD73CA01CD8C.png

De som är här mer än mig ”upplever” att Calima blivit vanligare. Caliman januari 2024 var i alla fall inte så väldigt tät. Vissa år har det varit sämre. Hänt att flyg fått ställas in och att flygmotorer behövt
sand-saneras. Bifogade bilder antyder att Calima tycks vanligare närmare årsskifte.

Vet inte om Caliman är tätare på högre höjd. Däremot har man ju längre utsikt när man är där uppe än när man befinner sig på en gata omgiven av vackra hotellbyggnader. Vi bor med utsikt ner mot fyren i Maspalomas och har horisonten mot havet som ngn slags referens när jag avgör om jag ska cykla eller vila. När vi promenerar 500 meter till matbutiken ser vi Roque Nueblo typ 35km norrut och jag kan inte säga att det brukar vara tätare åt det hållet jämfört när jag vänder mig söderut och betraktar havet. OM luften är fuktigare över havet och strandnära så KANSKE den luften ”binder” dammet bättre.
Munskydd är inte trevligt. Har använt det ngn enstaka gång och försökt köra zon 1. Köpte det munskyddet avsett för byggdamm på järnaffären (fereteria). Ska finnas ännu bättre grejer om man söker på sidan där bilderna är hämtade.
Ser i alla fall ut att lätta nu till helgen vilket vi som ska köra Epic uppskattar för då ska det andas med öppna spjäll. ??

Senast ändrad:
Inte cykelrelaterat, men angående (mass)turism på Kanarieöarna.

Inte cykelrelaterat, men angående (mass)turism på Kanarieöarna.
Intressant att jag inte är ensam om att gilla klimatet ?
Har ännu inte som klimatflykting upplevt någon påtaglig främlingsfientlighet.
Då har jag träffat på betydligt mer främlingsfientlighet i Sverige.
Beundrar busschaufförerna här som tålmodigt inväntar lämpligt tillfälle att kunna köra om cyklisterna på de smala kurviga vägarna.

Att lönerna inom turismen på GC är låga (tänker jag) beror nog på att konkurrensen är stenhård. Man konkurrerar om klimatturisterna med Thailand, Turkiet, Grekland och alla andra.

Håller med om att det bitvis är MYCKET skräpigt här. Vet dock inte vilken/vilka det är som slänger tomma ölburkar och lämnar små högar med utrivna kakel och klinkersplattor lite här och där längs vägarna. Glaskrosset i ”Sopbacken” kräver en egen utredning.
Själv försöker jag ta med mitt skräp till vår soptunna förutom bananskal.

Jag tar alltid lokalbussen till och från flygplatsen och det har gått bra hittills. Min lägenhet ligger i playa del Ingles. Men bor man mer norrut till exempel i San Agustin eller Baia Feliz och ska ta bussen till flygplatsen kan det vara lite riskabelt. Några gånger när jag flugit hem har bussen varit helt packad bara bränt förbi dessa stationer utan att stanna (ingen hade plingat för att gå av).
Hej! Och du har även fått med dig cykelväskan på bussen utan problem, menar du?
//

Hej! Och du har även fått med dig cykelväskan på bussen utan problem, menar du?
//
Hej!
Nej, som jag skrev i inläggen efter det du citerar har jag aldrig tagit med egen hoj (hyr alltid) men de jag pratat med som tar med egna cyklar och åkt lokalbussen till och från flygplatsen, har sagt att det inte varit några problem (med cykelväska). Jag kan mycket väl ha helt fel men har inte uppfattat det som att cykelväskor skulle komma i andra hand eller att det skulle finnas en strikt en koffert per person-regel och har själv tagit med mig två riktigt stora koffertar vid ett par ett par tillfällen. Men att till exempel komma som ett kompisgäng cyklister med samma flygplan med cykelväskor är kanske ingen kanonidé. Chauffören öppnar och stänger bagageluckan från förarsitsen och övervakar bagaget vid på- och avstigning via en rätt usel kamera.

Som jag skrev i inlägget du citerar är det ju också så att ju närmare Meloneras (om man bor i Pdf, Meloneras, Maspalomas-området) man vid hemresan kliver på bussen till flygplatsen, desto större chans att få med bagage. Hade jag bott i typ Bahia Felice skulle jag nog beställt transfer eller taxi om jag hade cykelväska eller mycket bagage.

Med det sagt är det högst troligt betydligt säkrare att kontakta bolaget som har hand om lokalbussarna på ön och fråga vad som gäller än att lita på tramset jag skriver :)

Senast ändrad:
Hej! Och tack för utförligt svar! Tycker du ger en rättså klar bild över hur det ser ut gällande cykelväska på lokalbuss, även om man, som du säger, bör vara beredd på eventuell överraskningar... Är endast jag som åker med cykel i sällskapet. och har tidigare uteslutande hyrt cykel på plats, men tänker nu att det vore roligt och lite praktiskt (kunna rulla iväg när det passar och slippa tänka på hämta och lämna, då vi håller till i Puerto Rico) testa ta med den egna hojen. Kanske försöker jag t o m kontakta bolaget som kör sträckan och får saken bekräftad :-)

Ha ha! :D Man kan ha grillad kyckling på våffla. Skippa sockret!

Hej! Och tack för utförligt svar! Tycker du ger en rättså klar bild över hur det ser ut gällande cykelväska på lokalbuss, även om man, som du säger, bör vara beredd på eventuell överraskningar... Är endast jag som åker med cykel i sällskapet. och har tidigare uteslutande hyrt cykel på plats, men tänker nu att det vore roligt och lite praktiskt (kunna rulla iväg när det passar och slippa tänka på hämta och lämna, då vi håller till i Puerto Rico) testa ta med den egna hojen. Kanske försöker jag t o m kontakta bolaget som kör sträckan och får saken bekräftad :-)
Bottecchia har koll på läget.
Buss 66 som är den med minst antal stopp till/från flygplatsen har jag sett drabbas av fullt bagageutrymme på väg till flygplatsen i Playa de Ingles. Folk med väskor förbjöds ta med sina väskor. Stiger man på längre västerut är som Bottecchia antyder chansen större att komma med.
MEN den mindre populära nr 1 går 3ggr/h och stannar vid alla mjölkpallar den hittar. Så den tar längre tid. Var ute i god tid när du ska hem. Även 90 eller om det är 91 kan vara ett alternativ

De säger att etapp loppet Epic Gran Canaria som avslutades idag blev slutsålt i år. Max 500 deltagare.

Här en länk som jag tror ska funka om man vill få tidig info för anmälan 2025. TROR det genomförs 8-9/2 2025

De säger att etapp loppet Epic Gran Canaria som avslutades idag blev slutsålt i år. Max 500 deltagare.

Här en länk som jag tror ska funka om man vill få tidig info för anmälan 2025. TROR det genomförs 8-9/2 2025

Hur gick det?

Tillbaka
Topp