Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Nejnej, detta är bara en ”intressekoll”!Om P..l hjälpt dig med boende så får du kräva att det ligger ett på plats??
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nejnej, detta är bara en ”intressekoll”!Om P..l hjälpt dig med boende så får du kräva att det ligger ett på plats??
Det var minst 20 år sedan men då var grusvägen brant o väldigt grov så en mtb passar bäst. Å andra sidan är det grova gruset inte så långt o slutar med en svinbrant asfaltbit upp till stora vägen. Vägen från Aguimes kallas ibland för Indurainbacken(han tränade tydligen gärna där), så det passade att några picnicare ropade Indurain efter oss, vilket vi svarade med det mindre PK Bjarne Riis!Racer eller annan cykel? Har noterat existensen av grusvägen men inte kunnat utröna om den är framkomlig med racer eller om det krävs "kraftigare verktyg" för det.
Har hyrt en landsvägcykel, tänkte väl en tur på mellan 2-4h iallafall!Det var minst 20 år sedan men då var grusvägen brant o väldigt grov så en mtb passar bäst. Å andra sidan är det grova gruset inte så långt o slutar med en svinbrant asfaltbit upp till stora vägen. Vägen från Aguimes kallas ibland för Indurainbacken(han tränade tydligen gärna där), så det passade att några picnicare ropade Indurain efter oss, vilket vi svarade med det mindre PK Bjarne Riis!
Vill minnas att jag hade med mig pedal nyckel av enklaste slag en gång. Inte vass på något vis.Hur verkar security vara på flygplatsen?
Kan ett multiverktyg hänga med i handbagaget? Jag vet att det kan det i Sth och Cph samt i Frankrike. Men hur tuffa är de på GC?
Skoj läsning Staine!!Kort RR:
(Grattis alla som jag cyklat med på GC Mallis m.m. förr och som nu verkligen slapp släpa på bojsänket. Själv är bästa dräng s.a.s. ;p)
Kom tillslut iväg iaf efter stor osäkerhet pga sjukdomar, död och annat jobbigt hemmavid.
Fick ett gäng perfekt väder-dagar helt utan missöden. Tyvärr rejält kass asfalt på sina håll, sämre än jag minns det för några år sen. Var är EU-pengarna? Pico de las Nieves måste man ju ändå upp till en gång. Men det fick också räcka med den enda.
Jag hann dock knappt börja cykla innan en trafikförseelse begicks. Hade ej fattat att skadade och avstängda vägen var öster och inte väster om Mogan, förrän jag var helt nere i Mogan... så efter en kort inre strid så blev det en liten mini motorvägs tunnelcykling 300 meter österut innan jag strax före den andra, längre tunneln slängde mig av vid Taurito påfart. MC-polisen som körde om mig inne i tunneln verkade dock inte tycka att det var något allvarligare brott som begicks.
Senare såg jag f.ö. att även "testbacken" var avstängd uppifrån, vetifanken vad som var på gång? Visa bilaga 678517
Sen kom dottern dit, vi körde lite lugnt ett par dagar, tom stannade och åt ibland! Hon kämpade tappert på i värsta storm och calima.Visa bilaga 678518
Finaste rundorna: Ingenico och så lilla Ayagaures-rundan där man kan softa lite och ändå få rätt många höjdmeter, se nedan.
Sen hemresan - knäckfrågan, multiverktyg i handbagaget (jag åkte nämligen bara med handbagage = rygga plus vidhängande skor i en påse), asså snacka om godtycklighet. Jag hade ett ca 5cm litet nytt verktyg från XXL. Ajabaja, det gick inte. Men ok för den här gången. (Öh?)
Så vart jag dum och frågade hur är reglerna då? Svar: kniv max 6 cm. "Men käftar du emot" tänkte hon, tydligtvis! Då är multiverktyg, helt förbjudet. (Eehh vaa??)
Så nu slänger jag denna. Eller vill du checka in den? Öh, nä det... svälj.
Amen okej ta den da för denna gången! Suck. (Har ju fått igenom ett betydligt större verktyg ett antal gånger mellan Sth-Cph.). Slutbetyg på resan blev ändå: 5 pyttesmå insexnycklar av 5.
Nästa gång får det kanske bli lite mer av norra/västra sidan av ön.
Tack till er snälla som kommit med råd och dåd i denna resa! :)
Visa bilaga 678524
Hur är formen?Angående tvådagarsloppet Epic Gran Canaria med tre etapper och full service inkl massage båda dagarna och varm mat efter sista etappen så får man även en BioRacer tröja på köpet om man anmäler sig redan i november.
Visa bilaga 678541
Allt detta för 75€
SÖT = Ständigt ÖverTränadHur är formen?
Är det inte en tävling?SÖT = Ständigt ÖverTränad
Känslan är att när man närmar sig 70 och ofta varit SÖT så är det svårt att bli starkare än man varit tidigare.
Kört 100 mil sedan vi anlände 16/1. Varierat intensiteten. Förra veckan tänkte jag ta de varligt upp i Soria klättringen. Tror du inte det dök upp en liten äldre italienare som började moppsa sig. Jag tänkte ”jag ska ta det lugnt idag” men innan han fick allt för stort försprång så växte mina horn. (Borde skaffa en hermetiskt ”horntät” hjälm).
Gasade på det jag orkade och plockade ner honom i tid före toppen. Det kostade på.
Under Epic handlar det i mitt fall om att hålla koll på watt och puls och besluta sig för hur ont det får göra.
Det där med åldersgrupp verkar ju jättejobbigt att hålla koll på. Lika bra att lägga sig främst och inte släppa förbi någon.Är det inte en tävling?
Se bara till att ligga först i din åldersgrupp så löser sig resten???
Såklart, det verkar bara vara en deltävling i en VM-serie i Gran Fondo, vad kan gå fel?Det där med åldersgrupp verkar ju jättejobbigt att hålla koll på. Lika bra att lägga sig främst och inte släppa förbi någon.
Precis. Gran Fondo är ju f.ö. ungefär som motionslopp fast med resultatlista vilket ju motionslopp saknar (som alla vet!). Har svårt att tänka mig att någon skulle ta ett motionsloppsliknande evenemang på speciellt stort allvar.Såklart, det verkar bara vara en deltävling i en VM-serie i Gran Fondo, vad kan gå fel?
Heja Paul?
Sockeröverskott är väl syftet här?? på våfflor. Mer tveksam till den spanska jordgubbsmarmeladen. Min erfarenhet säger att den typen av produkter brukar lida av ett visst sockeröverskott. ?
Tänkte mer smakmässigt än funktionsmässigt. Min erfarenhet av spanska marmelader är att de brukar smaka som sötat socker.Sockeröverskott är väl syftet här?
Även om jag är tveksam till att sockerladdning fungerar om man inte i övrigt ligger på underskott.
Borde ha frågat dig före inköpet. Hör kanske av mig nästa gång jag handlar. ?Tänkte mer smakmässigt än funktionsmässigt. Min erfarenhet av spanska marmelader är att de brukar smaka som sötat socker.
Egenkokt hjortronsylt ger betyget: ??????????Borde ha frågat dig före inköpet. Hör kanske av mig nästa gång jag handlar. ?
Möjligt jag tar med hjortron i handbagaget nästa gång och kokar sylten på plats.
Utan explosiva ämnen så är det nu ok genom Arlandas nya säkerhetskontroll.
Caliman tycks drabba GC ofta nu för tiden. Stämmer det att den också blir värre om man cyklar upp i bergen? Cykla med munskydd lockar inte.
Visa bilaga 679695
Fika i Telde.
Sista passet före Epic blir lugnt och skönt.
Ska upp till St Brigida och San Mateo
Visa bilaga 679696
Intressant att jag inte är ensam om att gilla klimatet ?Inte cykelrelaterat, men angående (mass)turism på Kanarieöarna.
![]()
Turisthatet på Kanarieöarna – efter larmet om kollaps
TENERIFFA. Ilskan mot massturismen växer nu efter larmet om att Kanarieöarna hotas av kollaps. På den populära stranden La Tejita på södra Teneriffa har någon skrivit ”Turister, åk hem”. – Fler och fler människor blir förbannade över situationen. Folk är desperata, säger Anne Striewe...www.expressen.se
Hej! Och du har även fått med dig cykelväskan på bussen utan problem, menar du?Jag tar alltid lokalbussen till och från flygplatsen och det har gått bra hittills. Min lägenhet ligger i playa del Ingles. Men bor man mer norrut till exempel i San Agustin eller Baia Feliz och ska ta bussen till flygplatsen kan det vara lite riskabelt. Några gånger när jag flugit hem har bussen varit helt packad bara bränt förbi dessa stationer utan att stanna (ingen hade plingat för att gå av).
Hej!Hej! Och du har även fått med dig cykelväskan på bussen utan problem, menar du?
//
Ha ha! :D Man kan ha grillad kyckling på våffla. Skippa sockret!Borde ha frågat dig före inköpet. Hör kanske av mig nästa gång jag handlar. ?
Möjligt jag tar med hjortron i handbagaget nästa gång och kokar sylten på plats.
Utan explosiva ämnen så är det nu ok genom Arlandas nya säkerhetskontroll.
Bottecchia har koll på läget.Hej! Och tack för utförligt svar! Tycker du ger en rättså klar bild över hur det ser ut gällande cykelväska på lokalbuss, även om man, som du säger, bör vara beredd på eventuell överraskningar... Är endast jag som åker med cykel i sällskapet. och har tidigare uteslutande hyrt cykel på plats, men tänker nu att det vore roligt och lite praktiskt (kunna rulla iväg när det passar och slippa tänka på hämta och lämna, då vi håller till i Puerto Rico) testa ta med den egna hojen. Kanske försöker jag t o m kontakta bolaget som kör sträckan och får saken bekräftad :-)
docs.google.com
Hur gick det?De säger att etapp loppet Epic Gran Canaria som avslutades idag blev slutsålt i år. Max 500 deltagare.
Här en länk som jag tror ska funka om man vill få tidig info för anmälan 2025. TROR det genomförs 8-9/2 2025
![]()
EPIC GRAN CANARIA 12/13/14 FEB 2027
¿Adelántate en el 2027? Regístrate aquí y te avisamos de las mejores oferta!!! ¿Do you want to save in your registration 2027? Just register here, and we will send you the best offers!!!docs.google.com
Hyfsat cykelnamn två platser över vår happyvän. https://en.wikipedia.org/wiki/Claudio_Chiappucci?wprov=sfla1
Om @paul D bara hade tagit i ordentligt?Hyfsat cykelnamn två platser över vår happyvän. https://en.wikipedia.org/wiki/Claudio_Chiappucci?wprov=sfla1
Gammal dopad italienare.Hyfsat cykelnamn två platser över vår happyvän. https://en.wikipedia.org/wiki/Claudio_Chiappucci?wprov=sfla1
Vem vet hur många av de attributen som stämmer idag?Gammal dopad italienare.
Svårare att nämna nån som inte var dopad?Vem vet hur många av de attributen som stämmer idag?
Jo, från generationen där det nog var vanligare att vara dopad än ren tyvärr.Gammal dopad italienare.
Läste något om att hans karriär i mångt och mycket var en EPO-effekt.Jo, från generationen där det nog var vanligare att vara dopad än ren tyvärr.