[OT] Lego?

[OT] Lego?
[OT] Lego?

Rätt balla byggsatser, känns som dom är lite utanför den vanliga legoboxen i uppbyggnaden
5% lät rätt lågt men den som designat borgen håvar in ca 7 miljoner om alla blir sålda. Inte illa inkomst på en hobby

[OT] Lego?

Rätt balla byggsatser, känns som dom är lite utanför den vanliga legoboxen i uppbyggnaden
5% lät rätt lågt men den som designat borgen håvar in ca 7 miljoner om alla blir sålda. Inte illa inkomst på en hobby
Låter otroligt. Snare troligt att det är en felöversättning på revenue (omsättning). Men det blir säkert något hundratal tusen.

[OT] Lego?
Dumma inet, blev dyrt med 100:- i rabatt! ;)
Ty
5861480_1.png

Tyvärr vänta till den 16:de innan den är på lager... :/

[OT] Lego?
Mina barn har ledsnat på lego och vuxit upp. Jag bygger själv gärna tillsammans med barnen men inte själv. Så nu ska jag sälja av allt tänker jag. Mycket gammalt lego, några tåg-kit med mycket räls, en del harry potter och de flesta stora lego friends kit.

Var säljer man det bäst?

[OT] Lego?
Mina barn har ledsnat på lego och vuxit upp. Jag bygger själv gärna tillsammans med barnen men inte själv. Så nu ska jag sälja av allt tänker jag. Mycket gammalt lego, några tåg-kit med mycket räls, en del harry potter och de flesta stora lego friends kit.

Var säljer man det bäst?
Styckvis på Tradera eller Blocket i bulk. Har ni något superovanligt kanske Bricklink. Priset beror på hur komplett bygget är. Ha i åtanke att ibland kan vissa (ovanliga) figurer kosta nästan lika mycket som ett komplett bygge, saknas de (eller är inkompletta) går priset ned ordentligt.

[OT] Lego?
Styckvis på Tradera eller Blocket i bulk. Har ni något superovanligt kanske Bricklink. Priset beror på hur komplett bygget är. Ha i åtanke att ibland kan vissa (ovanliga) figurer kosta nästan lika mycket som ett komplett bygge, saknas de (eller är inkompletta) går priset ned ordentligt.
När det gäller Blocket är det lite svårt att ta reda på vad marknadspriset är. Min erfarenhet är att lego som ligger ute på Blocket ofta är kraftigt överprissatt men jag kan ju inte se vad de som faktiskt får sina grejer sålda tog betalt. På Tradera kan man alltid söka bland avslutade auktioner för att se vad saker går för, framför allt om man söker på modellnummer.

Man får alltid mer om man säljer sorterat, helst som kompletta modeller (med ritning och om möjligt med kartong).

Tradera har också attraktiva frakterbjudanden med integrerad bokning och rabatterade porton.

[OT] Lego?
Om jag skulle sälja av en hel samling hade jag kollat prisstatisk på Bricklink, finns för olika tidsperioder. Och sen lagt mig 10-20% billigare för att bli av med grejerna smidigt.

[OT] Lego?

Var säljer man det bäst?
Blocket, Tradera eller säljgrupper på FB. Ha koll på värdet bara så löser det sig.

[OT] Lego?
Sälj inte. Det kommer en dag när dina vuxna barn, alt. barnbarn vill bygga lego.

Tjena!

Precis, jag är så bitter över att jag sålde allt mitt lego och köpte en moppe för pengarna. Hade varit riktigt kul att ha när ungarna var mindre.
Deras lego kommer inte att säljas, det står väl nedpackat på vinden. Det är bara mitt (som jag köpt/fått i modern tid) som inte är nedpackat.

[OT] Lego?

Lär bli sjukt dyr i SEK!

Tjena!

Jag gissar på exakt 5799:- som ordinarie pris, men med tanke på att Webhallen m.fl. brukar köra erbjudande även på helt nya modeller så kommer man kunna få tag på den för under 5000:-, speciellt om man orkar vänta till Black Friday eller mellandagsrean.
Känns som ett ganska högt pris per bit, inte högsta jag ser iofs, men den klassiska 1:- per bit kommer vi nog aldrig ner i igen, om inte kronan blir väldigt stark.

[OT] Lego?
Tjena!

Jag gissar på exakt 5799:- som ordinarie pris, men med tanke på att Webhallen m.fl. brukar köra erbjudande även på helt nya modeller så kommer man kunna få tag på den för under 5000:-, speciellt om man orkar vänta till Black Friday eller mellandagsrean.
Känns som ett ganska högt pris per bit, inte högsta jag ser iofs, men den klassiska 1:- per bit kommer vi nog aldrig ner i igen, om inte kronan blir väldigt stark.
Tur jag inte känner något sug att köpa denna. :)

[OT] Lego?
Vad gör ni av färdiga byggen?

Alla ytor i grabbens rum är täckta, vi behöver någon form av förvaring/display.

Mycket är star wars rymdskepp, har ni några fiffiga ideer på hur man kan hänga upp dom i taket?

Vill göra plats för en star destroyer!

[OT] Lego?

Mycket är star wars rymdskepp, har ni några fiffiga ideer på hur man kan hänga upp dom i taket?

Hängde upp mina flygplan med fiskelina i taket när jag byggde på min Legostad som liten.
Borde kanske gå att göra något liknande med SW-grejorna?

[OT] Lego?

Nu bygger jag mer fordon och arbetsmaskiner än flygande saker (förutom stora Tusenårsfalken...) så det hängs inte så mycket, utan jag har satsat på vitrinskåp (lite för många kanske, men allt ska ju få plats...) från IKEA, de höga Billy/Oxberg. Där får allt utom de allra största byggena plats och samtidigt blir problemet med dammiga modeller löst.

[OT] Lego?

En polare som är Lego nörd bygger in linorna i legot när han bygger ihop dem och så har han träpanel i taket å fästet de med enkla skruvkrokar(funkar förstås med med plugg eller molly om man har betong eller gips).

[OT] Lego?
Lego håller på och kämpar för fullt med att försöka göra sin verksamhet ”hållbar” de tillverkar bl.a 700.000.000 däck om året, inga går till återvinning ;)

[OT] Lego?
Lego håller på och kämpar för fullt med att försöka göra sin verksamhet ”hållbar” de tillverkar bl.a 700.000.000 däck om året, inga går till återvinning ;)

Fast i gummi motsvarar det väl typ 10-20 traktordäck? :)

[OT] Lego?
Alla företag bör naturligtvis anstränga sig vad gäller hållbarhet och jag vet inte hur mycket spill det är i själva produktionen, men legot i sig lär nog inneha en särställning vad gäller cirkulation. Det är ju inte något man kastar bort. En del åker såklart upp i dammsugaren, men resten säljs eller skänks från en generation till nästa. Mina barn har bitar som är 50 år gamla i sin samling.

[OT] Lego?
Jag borde inte lägga mig i men… förr i tiden så fanns bara en standarduppsättning med klossar. Bara fantasin och uppfinningsrikedomen fick avgöra vad man kunde bygga. Som lillebror var det svårt ibland då det inte var många klossar kvar när det var min tur. Det blev en byggbarack ofta.
Men dagens lego är nåt annat. Byggena är s.a.s. redan uppfunna av lego och det är för användaren bara att följa ritningarna tills det är klart. Nu leker jag inte med lego längre och har ev missuppfattat den där predestinationen. Det kanske fortfarande är möjligt att själv hitta på och skapa helt egna byggen så då kanske jag bara borde hålla klaffen. :)

[OT] Lego?
Att inget slängs (dvs återvinns) behöver inte alls vara bra för miljön. Det hela beror ju på om det verkligen används. Om det bara står utan att användas under flera år är det ju bättre att det återvinns så att resurserna kommer till användning nån annanstans. Gäller det mesta, även cyklar.

[OT] Lego?
Att inget slängs (dvs återvinns) behöver inte alls vara bra för miljön. Det hela beror ju på om det verkligen används. Om det bara står utan att användas under flera år är det ju bättre att det återvinns så att resurserna kommer till användning nån annanstans. Gäller det mesta, även cyklar.
När vi talar om "återvinning" av plast från konsumentledet så talar vi väl egentligen bara om återvinning av energi vilket alltså är förbränning?

Jag misstänker starkt att återanvändning är ett otroligt mycket bättre alternativ.

[OT] Lego?
När vi talar om "återvinning" av plast från konsumentledet så talar vi väl egentligen bara om återvinning av energi vilket alltså är förbränning?

Jag misstänker starkt att återanvändning är ett otroligt mycket bättre alternativ.
Återanvändning ja, men inte att det lagras i väntan på återanvändning.

[OT] Lego?
Återanvändning ja, men inte att det lagras i väntan på återanvändning.

Nej, definitivt trots "lagring".

Ur ett miljöperspektiv kan det aldrig bli rimligt att elda upp plasten för att sedan tillverka ny.

Det är ganska enkelt, eftersom vi inte kan återvinna någonting annat än en gnutta av resurserna som användes vid tillverkningen är det enda rimliga att använda plasten tills det är trasigt och inte längre fyller någon funktion.

Men man behöver ju inte lagra sitt lego heller, så snart man byggt klart kan man skänka eller sälja till nästa användare och har en nyttjandegrad på 100% och så är det helt förbrukat efter 9 månader.

[OT] Lego?
Att det skulle vara en miljövinst att elda upp Lego för att därefter pumpa upp mer olja för att producera ny plast något år senare hamnar i kategorin facebookfakta tills någon kan plocka fram en seriös studie som bevisar detta.

Det går åt ca 2 l råolja för att producera 1 kg ABS plast, den plastyp man använder till Lego. Lägg sedan till energiåtgången i alla produktions- och distributionsled. I andra vågskålen ligger att legot förvaras på en vind några år i väntan på att nästa barn ska leka med det.

För leks gör det.

Senast ändrad:
[OT] Lego?
Problemet som artikeln belyser och tidigare i tråden varit inne på att förut köpte man Lego och byggde om och byggde om. Nu är det vuxna och barn som köper samlarobjekt som blir stående. Det är byggandet av originalritningen som
är intressant. Inte att bygga om eller leka med sakerna. Lite trist kan jag tycka.

[OT] Lego?
Dyra vuxenmodeller står nog för en liten del av legos footprint

Jag ser samma tendens hos barn runt om tyvärr. De lego gjort bra är de modeller ”creator” eller vad de heter där det finns olika byggsatser för samma klossar. Det ser jag används. Absolut är vuxensamlarna få. Men de köper stora dyra objekt under en livstid, jämför med dagens barn som leker i 2-3 år innan de tycker det är för ”barnsligt” och går över till konsol/mobilspel.

Men man samlar och gillar olika saker, ett par starwarsbyggsatser är ju ganska harmlöst jämfört med någon som köper ny kolfiberhoj varje år eller ett par segelbåtar under livet.

Tillbaka
Topp