Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Vilka av hans konkurrenter använde inte epo?
Om jag minns rätt var snacket att han upp till 26/27 års ålder då han kom under ”EPO-behandling” från dr Ferrari var en rätt ordinär cyklist.

Även om alla konkurrenter dopade sig motsäger det väl inte att hans karriär kan ha varit en produkt av EPO? Rimligen borde olika personer ha olika potential till förbättring vid EPO-intag. Om en person naturligt har skyhöga värden borde den personen ha mindre utrymme att höja sina värden innan det blir farligt jämfört med en person med klart lägre värden.

Om @paul D bara hade tagit i ordentligt?
Högsta pulsen hade jag på lördagen. 185.
Claudio är 8 år yngre än mig. En av de yngsta i H+60 (M+60).
Som ni antyder så har han dessutom haft möjlighet att träna på ”arbetstid” under många år vilket jag bara kunnat gjort max 200h under hela livet.

Man kan ju fundera hur mycket han verkligen tog i i helgen. Han borde vara rätt nöjd med de resultat han uppnått i livet.
Jag själv tog i så mycket jag kunde.
Max pulsen (X) lär ju vara 220 minus åldern.
220 - X = Åldern.
Förlorar i o med detta min ålderspension och tvingas köra i H30.

Pratade med ”bossen” för Epic om behovet av H70 klass. (M+70) 2025. Han skulle kolla på det.
Även med en H70 klass 2025 får jag ligga i för att MÖJLIGEN nå pallen då.

Testades enligt Google aldrig positiv för ngt otillåtet.
”Blodpasset” såg dock ut som en lång bergsetapp med många toppar och dalar. Hans läkare hade om jag fattat rätt en del andra ”patienter” som testades positiva.
Han la av innan det fanns något test för EPO så därmed kunde han i alla fall inte testas positivt för det.

Oavsett så blir man onekligen sugen.....
Fyller jämnt (40-ish) i år så då blir det väl mest gubbar att bråka med?
Tycker mig ha sett att antalet damer ökat de fem år jag kört. Alla 4-500 startar samtidigt. Flera stycken damer är betydligt snabbare än mig ?. Några är ganska jämnstarka med mig och dem ser man av och till alla tre etapperna. Samma med en hel del gubbar. En gubbe som bor på Teneriffa som jag delade pallen med när vi båda var bland de yngsta i H60 håller i bra och är fortfarande starkare än mig men även han långt ifrån pallen. Den minnesgode minns kanske att jag låg på hans hjul förra året då han stannade för att smörja sin gnisslande kedja. Regnade ju då och det kan ha varit första regnet hans cykel varit utsatt för. ?
Vi hejar glatt på varandra i år igen men min spanska är fortfarande för dålig för ngn meningsfull konversation.

För den som vill vara på södra GC med egen cykel flera gånger under vinterhalvåret så erbjuder Izz på Bike10Mil förvaring av Cykelväska för 10€/månad.
Väskan EJ TILLGÄNGLIG maj till september för då är han på Hawai o cyklar eller hemma i Syrien.

Ytterligare en ny tunnel har öppnat mellan Aldea de San Nicolas och Agaete. Alltså västkusten. Denna är i trakten av Risco och tar inte bort möjligheten att köra gamla goa GC200 ifrån långa (>3km) tunnelns norra mynning och fram till Agaete. Misstänker dock att man inte kommer att underhålla 200 längre (sanding, plogning vintertid ??). Så passa på att köra den fantastiska delen som återstår av GC200 medan asfalten är ok.

Igår em/kv drabbades Paradisets södra del av plötsligt påkommen svår (hälsofarlig) Calima. Gårdagens värden inringade på bilden. Blåste kraftigt. Var lindrigare upp mot Las Palmas.
76981E90-6616-489E-A0CC-F9CF1A669CC1.jpeg

Varit på GC två veckor och har kommit hem igår. Vi (Jag och hustrun) var rejält sjuka innan vi åkte. Jag tog med cykeln men fick lova mina nära att inte vara farligt korkad med hälsan. Därför blev detta en semester med mycket långa promenader (mil och timmar), bad och vattenträning samt hyfsat sunda mat och dryckesvanor. Lite cykling blev det i alla fall. Men formen är inte så bra, ville inte avisera att jag var där för det hade blivit tråkig cykling för någon som eventuellt hade velat haka på. I övrigt var det kanonbra, lite blåsigt några dagar och en dag med sand i luften.
IMG_20240214_120551.jpg
IMG_20240214_120605.jpg
IMG_20240221_144923.jpg
IMG_20240221_143121.jpg
IMG_20240219_110714.jpg
IMG_20240219_111642.jpg
IMG_20240221_134005.jpg
TACH]
IMG_20240221_134039.jpg
IMG_20240221_144952.jpg
IMG_20240221_143115.jpg

Känns som aktiviteten i tråden är lägre den a vinter än förra. Färre som är på Kanarieholmarna och cyklar eller fokuserar de på att cykla istället för att skriva?

Känns som aktiviteten i tråden är lägre den a vinter än förra. Färre som är på Kanarieholmarna och cyklar eller fokuserar de på att cykla istället för att skriva?
De har drabbats av flygskam?
Jag tror att det är fritt fram att ta lite eget ansvar och dela med sig av egna bilder från denna vintern, en del ska bara ha och ha?

Statler_waldorf.jpg

Bra där, tänkte mest få igång lite diskussion angående GC.
Jag saknar också inlägg men brukar normalt bidra i Januari.
Har mest skam nuförtiden dom dagar jag inte tar mig till jobbet.
Nästa vinter, då jä...r?
Det är svårt att driva tråden när man inte är i form och inte gör något intressant för andra. Sen är det ju väsentligt att det finns nyfikna nya i tråden som inte varit där. Man vill ju hjälpa till om man kan.

Det är svårt att driva tråden när man inte är i form och inte gör något intressant för andra. Sen är det ju väsentligt att det finns nyfikna nya i tråden som inte varit där. Man vill ju hjälpa till om man kan.
Du är ju en av få denna vintern som tagit ansvar.
Jag vet att du kommer att åka fler gånger eftersom din Vott-rr inte är komplett ännu??????

Känslan är att det är fler svenska cyklister på GC denna vinter.
Tror att resultatlistan på Epic typ bekräftar det.
Tycker själv det känns mest meningsfullt att skriva om sådant som ännu inte nämnts. Vore t.e.x OTROLIGT skoj att få vara först med att tillkännage byggstart för ny tunnel till Port de Mogan MEN misstänker det kan dröja.
OT: Ska nu försöka sova ……. 42km från Vasaloppsstarten dit jag i regnet ska skjutsa en kompis som startar i första led. Målsättningen är att hinna langa några gånger på vägen ner till Mora. Första langning efter ca 22km. Möjligt Biancijackan och mössan hamnar i TV produktionen. Ni kan väll vinka i så fall.
Ev blir det svårt för helikoptrarna att få bra bilder pga regndiset.
19455CEA-7423-43FB-9292-D21F3DAF8AC5.jpeg
Har huggit, sågat, timrat och vid behov hyvlat allt synligt virke.

Åker ner till GC igen om ett par veckor för att fokusera på cyklingen. Möjligt jag kan hitta på nått skoj att skriva om. Vi får se. ?

Känslan är att det är fler svenska cyklister på GC denna vinter.
Tror att resultatlistan på Epic typ bekräftar det.
Tycker själv det känns mest meningsfullt att skriva om sådant som ännu inte nämnts. Vore t.e.x OTROLIGT skoj att få vara först med att tillkännage byggstart för ny tunnel till Port de Mogan MEN misstänker det kan dröja.
OT: Ska nu försöka sova ……. 42km från Vasaloppsstarten dit jag i regnet ska skjutsa en kompis som startar i första led. Målsättningen är att hinna langa några gånger på vägen ner till Mora. Första langning efter ca 22km. Möjligt Biancijackan och mössan hamnar i TV produktionen. Ni kan väll vinka i så fall.
Ev blir det svårt för helikoptrarna att få bra bilder pga regndiset.
Visa bilaga 683921
Har huggit, sågat, timrat och vid behov hyvlat allt synligt virke.

Åker ner till GC igen om ett par veckor för att fokusera på cyklingen. Möjligt jag kan hitta på nått skoj att skriva om. Vi får se. ?
?
Jag önskar en rr inifrån nya bergscyklingscentret?

Jag satt bredvid en tjej på planet hem (Hanna från Göteborg) som håller på med Swimrun. Hon har sprungit överallt på hela ön verkar det som och det verkar som att det finns ganska mycket kvar att berätta om norra delen ur ett cykelperspektiv. Jag är nyfiken på den delen men tyckte ju att det blev ganska utdraget redan med Preza de las ninas, Aldea de San Nicholas och VoTT på samma dag. I mitt fall skulle jag behöva bo längre norrut tror jag. En tanke som inte mognat, har ju hustruns önskemål att ta ställning till också. Där är det snarare mindre än mer cykling. Även om jag är fri att cykla hur mycket jag vill dagtid, betyder det inte att jag kan byta boendet. Känns fullt rimligt.

Senast ändrad:
Jag satt bredvid en tjej på planet hem (Hanna från Göteborg) som håller på med Swimrun. Hon har sprungit överallt på hela ön verkar det som och det verkar som att det finns ganska mycket kvar att berätta om norra delen ur ett cykelperspektiv. Jag är nyfiken på den delen men tyckte ju att det blev ganska utdraget redan med Preza de las ninas, Aldea de San Nicholas och VoTT på samma dag. I mitt fall skulle jag behöva bo längre norrut tror jag. En tanke som inte mognat, har ju hustruns önskemål att ta ställning till också. Där är det snarare mindre än mer cykling. Även om jag är fri att cykla hur mycket jag vill dagtid, betyder det inte att jag kan byta boendet. Känns fullt rimligt.
Om frugan absolut vill bo i söder där vädret för soldyrkare är bäst och du vill utforska norra delen av ön så behöver du lägga mer tid på träning inför vistelsen på GC.
Gör du det och vi är där samtidigt kan jag försöka få ihop en grupp en söndag som tillsammans tar oss upp till norra kusten via GC 1 och GC 2 för att sedan korsa ön från norr till söder med början via ex GC 75 Moja Fontanales. Möjligt att man då ska utlysa fri fart när klättringen på GC 75 börjar för att även de tyngre ska kunna njuta av utsikten.

Föredrar man att nå norra sidan på annat sätt blir det lätt närmare 4000 höjdmeter. eller mer.

ELLER så täcker man känsliga delar på cykelns ”billiga sida” med bubbelplast eller liknande som man tigger i ngn butik OCH tar tidig morgonbuss norrut.
Undvik i så fall buss som har hållplats vid flygplatsen eftersom de medpassagerarna har mycket bagage.
Funkar ju bra med tidig buss i mörker eftersom det hinner ljusna innan man är framme.
Lägger med länk till lokalbussarna på ön.

Funkar nog bäst om man är ensam med cykel.

Har man kontrollbehov så kan man besöka den tänkta hållplatsen någon dag före äventyret för att se om bagageutrymmet är tomt och kanske fråga busschauffören om det är ok att ta med cykeln.
Då nickar hen säkert bifallande och öppnar bagageluckan.
Då säger du bara ”Gracias ……… hasta mañana”. Tack vi ses i morgon.

Fick idag höra att söndagarnas örundor senaste tiden undviker motorvägstunneln. Några cyklister har tydligen fått böta 100€ vardera senaste tiden.

Viste man att böterna oavkortat går till ny asfalt till Pico och VOTT så kanske man hade chansat.

Istället kör man förbjudna vägen (som även den är ”förbjuden” ?) där ännu ingen fått böta?

Fick idag höra att söndagarnas örundor senaste tiden undviker motorvägstunneln. Några cyklister har tydligen fått böta 100€ vardera senaste tiden.

Viste man att böterna oavkortat går till ny asfalt till Pico och VOTT så kanske man hade chansat.

Istället kör man förbjudna vägen (som även den är ”förbjuden” ?) där ännu ingen fått böta?

Och så får man sisådär 800 höjdmeter om jag inte minns fel ? win win!

36B54579-9C15-4967-B705-707D16D7A553.jpeg5574FD52-9C9E-45BF-8137-CBA3744C2D0B.jpeg
Inlägg tillägnat GöranS som saknat aktivitet. Anlände nyss. Han heja på kompisarna som vaktat vårt lilla plejs sista veckan när de checkade in för hemfärd med Norwegian. Vi körde SAS ner. Inte fullt plan.
Ena bilden visar Caliman som nu dragit in igen. Inte värsta sorten som tur är.

Hmmm
Om jag fattat rätt så kör hon Tejeda, Artenara och genom tunneln. Det hållet har jag aldrig kört. Kanske något att testa MEN då skulle jag nog vilja köra tillbaka upp till Ayacata från tunneln och få några styrkeintervaller på köpet.

Fin tur idag. GC500 till Doctoral i snudd på medvind. Inte så vanligt. Vi var två Svenskar, två Holländare, en Tysk o en Norska. Fikade vid bageriet i Lucia innan vi fortsatte GC550 till Agüimes och tillbaks till Doctoral via GC551. Har sagt tidigare att jag uppskattar 550 och 551 för att backarna inte är så långa men de är många.

Antalet cyklister är betydligt lägre nu än för 5 veckor sedan. Italienarna m.fl. börjar väll få det varmt hemma nu.

Fick igår höra om bakgrunden till intensivare polisbevakning av motorvägstunneln vid Mogan. Tydligen hade en grupp Italienska cyklister kraschat i tunneln. Ambulanser, poliser och avstängd motorväg. Ja ni som känner geografin kan nog förstå att det blev besvärligt ett tag för de som tänkt sig nyttja den ”pipen” som blev avstängd. Eller om båda stängdes. Här gör man saker ordentligt när man väl gör ngt.

Är det inte 2 tunnlar? Är det inte lite "trottoar" i den västligaste? Fast såklart skillnad om man är en ensam lite gubbe eller ett gäng pladdrande italienare, de fick väl inte plats. Trist hursom.

Ett litet problem med tunneln är ju också att man cyklar mot trafiken i början och tvingas korsa avfarten, sen i själv tunneln så är det brett och fint på vägrenen och avfarten är men kommer igenom är inget problem.

har nu bokat v3 nästa år, ska bara fixa ny utväxling och vevparti så jag orkar alla backar :-)

Ett litet problem med tunneln är ju också att man cyklar mot trafiken i början och tvingas korsa avfarten, sen i själv tunneln så är det brett och fint på vägrenen och avfarten är men kommer igenom är inget problem.

har nu bokat v3 nästa år, ska bara fixa ny utväxling och vevparti så jag orkar alla backar :-)
Vi är också här v3 ? MEN har inte blivit yngre då.
Funkar skapligt att hänga med om man försöker köra med dem man kört med senaste 7 åren. De har ju åldrats i jämförbar grad.

Vart kommer du att bo??

Vi bor i San Augustin, blir tredje året där, var tufft nu i år, var där v5 typ, varmt och efter drygt 2 veckors förkylning, blir 50-34 nästa år, kanske se vi där nere nästa år då

Vi bor i San Augustin, blir tredje året där, var tufft nu i år, var där v5 typ, varmt och efter drygt 2 veckors förkylning, blir 50-34 nästa år, kanske se vi där nere nästa år då
Vore trevligt att träffas ?
Var också här v5. Det var VARMT. Körde runt ön med Izz vänstervarv den söndagen. Gick ganska fort på de platta delarna så det svalkade skönt. Ytterkurva så vi fick klättringen från Aldea d San Nicolas mot Mogan på slutet. Blir gärna olidligt hett där. Hade mycket vatten så jag kunde tömma över tröjan och några skvättar även på kompisen. Stannade och fyllde vätska vid Bianchi klippan. (Charcos Azules) vilket jag nästa aldrig gör annars. När vi till sist nådde Serenity climb så hade det svalnat något.

Tänkte jag skulle ställa en fråga i tråden för här verkar man ju ha koll. Kom ner till Arguineguin häromdagen. Behöver inte oroa er för att svettas för mycket i alla fall :D. Är här nere med familjen under veckan, ingen cykling planerad utan det är fokus på annat. Men utan någon planering så packade jag i alla fall ner skor, hjälm och kläder för att kanske kunna få ihop något. Väderprognosen är sådär och familjens önskan får gå först, men det hade varit jäkligt nice att komma iväg på något litet cykelrelaterat i veckan. Cykeltyp är egentligen oviktigt, lvg, mtb, gravel eller nästan hybrid kan funka. Vill egentligen inte bege mig ut på egen hand även om det såklart funkar. Är ingen inbiten landsvägscyklist även om jag mest kör bockstyrecykel hemma, men oftast själv och på kända vägar. Har cyklat två gånger utomlands förr, båda gångerna på hyrcykel med guide. Några tips på en väldigt öppen fråga?

Hur långa turer tänker du dig (1-2 timmmar, halvdag, heldag) och hur mycket klättring?
Ja tänker nog ett par timmar till halvdag. Har inget mål alls. Vill bara snurra runt lite om möjlighet ges. Såg att det fanns free motion här men man måste nog hyra tre dagar? Och alla deras guidade rutter verkar gå från Playa Del Ingles.

Tillbaka
Topp