[Byggtråd] Bonicon bygger retro MTB:s

Har alla Trek 9XX likadana ramar? Och gäller samma för de som heter 8XX? Jag har en orange 820 i stål som jag antar att är från 90-talet.

Har alla Trek 9XX likadana ramar? Och gäller samma för de som heter 8XX? Jag har en orange 820 i stål som jag antar att är från 90-talet.

Hej,

Här kan du se vilket årtal din Trek har:

Jag har 8 stycken 9x0 mellan 1990-1993, det är vissa skillnader i ramarna mellan modellerna, men alla är riktigt bra för diverse byggen. 8-serien har jag än så länge ingen...

riktigt snyggt! behövdes bromsarna luftas eller funkade dem rakt av? jag brukade köra maguras röda bromsklossar som är lite mjukare och bättre för oslipade fälgar

Jag tänkte sätta dit Kool Stop klossar, i samband med det luftar jag dem. Bakbromsen känns inte så snärtig som fram, så den kan nog förbättras. Har bara bleed kit till modernare Shimano så jag måste kolla vad som krävs.

Kaestle-Hookworms - 1 (2).jpeg

16-tums ram åt grabben, ännu en MTBMX setup, bara lite kablage kvar att göra.

Kaestle-MTBMX - 1 (10).jpeg

Kaestle-MTBMX - 1 (1).jpeg

Jag blev klar med Kästle-Bygget, kul hoj med feta däck på Araya-fälger och 3x7 XT drivlina med thumbies (SL-MT62).

Bilagor

• Kaestle-MTBMX - 1 (9).jpeg
    Kaestle-MTBMX - 1 (9).jpeg
    349 KB · Besök: 57
  • Kaestle-MTBMX - 1 (7).jpeg
    Kaestle-MTBMX - 1 (7).jpeg
    335.5 KB · Besök: 54
  • Kaestle-MTBMX - 1 (4).jpeg
    Kaestle-MTBMX - 1 (4).jpeg
    481.8 KB · Besök: 59
  • Kaestle-MTBMX - 1 (2).jpeg
    Kaestle-MTBMX - 1 (2).jpeg
    543.2 KB · Besök: 61
Jag har nån typ av långkok på gång med en lila ram som står på skrivbordet...en uppochnervänd silvrig KORE stamm ser fett aggressiv ut och nu måste jag hitta ett lämpligt styre. Söket går via the usual suspects men jag inser att jag inte kommer att beställa nån ultracool Ortho/Moth/Anchor/BTCHN/Doom för 200 EUR, så jag försöker hitta 90/10-alternativ...90% feeling för 10% av kostnaden. Som vanligt landar jag i Moto-shopparna och måste förbanna alla produktbeskrivningar med dåliga bilder och för lite info om spec (Material? Rise? Längd? Vikt?). Det är ett lotteri. Men jag kommer nog att testa följande:

Tanken är att komma i närheten av KT Bar från Nitto/Crumbworks:

Jag tror det är en variant av ett styre jag redan har sen ett par år, och för 30 EUR är det helt OK.

Finns det andra bra och inte snordyra styren?

Alltså vad fanken gör du med alla de här byggena? Finns det en marknad i Bayern för pimpade gamla 26”-are så att du kränger dem till mellanchefer på BMW med 50-årskris? Eller bygger du lager av slittåliga hojar så att du kan köra Mad Max stylee efter apokalypsen kommit?

Det finns ett par firmor som sysslar med upcycling, men jag säljer inte än så länge, ser ingen affärsmodell i det hela och det vore nog ett perfekt sätt att döda en kul hobby. Hälften av byggena har varit till familjen, en till en kollega, resten till mig själv. När jag inte gillar en hoj tillräckligt tenderar de hamna som ram uppe på vinden, ibland kommer de tillbaka i ny iteration.

Men visst, när Zombieapokalypsen kommer är jag redo...

Det finns ett par firmor som sysslar med upcycling, men jag säljer inte än så länge, ser ingen affärsmodell i det hela och det vore nog ett perfekt sätt att döda en kul hobby. Hälften av byggena har varit till familjen, en till en kollega, resten till mig själv. När jag inte gillar en hoj tillräckligt tenderar de hamna som ram uppe på vinden, ibland kommer de tillbaka i ny iteration.

Upcykling, tihi!

NewParts-25.01.2024 - 1.jpeg

Ett par Panaracer däck levererades idag, DriverPro i 2.1 tum. Det andra paret med feta Maxxis Ardent verkar ha slarvats bort på sista sträckan efter att trackern gått från Italien, till Poland och Tyskland och nu bara nån vag notis om refund om de inte dyker upp inom 2 dar. Men iallafall, Panaracer DriverPro! Låt oss hoppas att de nu är en Poor Man's Super Yummies, mönstret ser ju farligt snabbt ut.

Jag har varit nyfiken på de där däcken, återkom gärna med en recension när du hunnit provrulla! De känns lagom udda och fräsiga.

Ratbike-69er - 1 (5).jpeg
Ratbike-69er - 1 (4).jpeg

Jag blev involverad in en liten Build-Off på Instagram/Youtube...#cheapbikebuildoff, bygg en hoj för under 150USD/135EUR. Perfekt chans att göra nåt riktigt urballat för liten slant...så det ska bli en 26/29 mullet, vilket logiskt sett blir en 69er.

Jag slängde ihop det hela som koncept med den patinerade Saracen-ramen...den kan bli ball, ser inte så utflippat ut, här med en annan gaffel:

Ratbike-69er - 1 (2).jpeg

Final är sista februari, så det är väl bara sätta igång...

Visa bilaga 678799Visa bilaga 678798

Jag blev involverad in en liten Build-Off på Instagram/Youtube...#cheapbikebuildoff, bygg en hoj för under 150USD/135EUR. Perfekt chans att göra nåt riktigt urballat för liten slant...så det ska bli en 26/29 mullet, vilket logiskt sett blir en 69er.

Jag slängde ihop det hela som koncept med den patinerade Saracen-ramen...den kan bli ball, ser inte så utflippat ut, här med en annan gaffel:

Visa bilaga 678801

Final är sista februari, så det är väl bara sätta igång...
Den raka gaffeln var snyggare, men då kanske bygget blir för dyrt?

Mullet-69er-Ratbike - 1 (4).jpeg

Ratbike-bygget framskrider, Maxxis Torch fram med ett Ardent (2.4) bak. Ett headset har jag stulit från en annan ram och installerat, tyvärr är dustcapen borta så jag måste hitta en annan lösning. Vevarna är sprutmålade i svart, hittade en NW-klinga för ynka 4 euro där jag nu funderar på att lägga den i ett kaustikbad för att få fram rent alu...kassetten bak blir en vanlig billig 7-delad. Ingen frambroms, det blir canti bak som jag förmodligen plockar från min Bianchi, har för mig att den har en Suntour i grå nyans.

Det övriga som är öppet för diskussion är om gaffeln ser bra ut så i svart eller om jag borde ta och råa till den också...

Mullet-69er-Ratbike - 1 (7).jpeg
Mullet-69er-Ratbike - 1 (8).jpeg
Mullet-69er-Ratbike - 1 (6).jpeg
Mullet-69er-Ratbike - 1 (3).jpeg

Visa bilaga 679365

Ratbike-bygget framskrider, Maxxis Torch fram med ett Ardent (2.4) bak. Ett headset har jag stulit från en annan ram och installerat, tyvärr är dustcapen borta så jag måste hitta en annan lösning. Vevarna är sprutmålade i svart, hittade en NW-klinga för ynka 4 euro där jag nu funderar på att lägga den i ett kaustikbad för att få fram rent alu...kassetten bak blir en vanlig billig 7-delad. Ingen frambroms, det blir canti bak som jag förmodligen plockar från min Bianchi, har för mig att den har en Suntour i grå nyans.

Det övriga som är öppet för diskussion är om gaffeln ser bra ut så i svart eller om jag borde ta och råa till den också...

Visa bilaga 679367Visa bilaga 679368Visa bilaga 679366Visa bilaga 679364
Jag tycker gaffeln gör sig fint i svart på den här.

Mullet-69er-Ratbike - 1 (34).jpeg

Ratbike-bygget gick nästan i stöpet när jag började gängstrippa växelörat...men jag sansade mig och la ner verktygen för dagen, beställde en gängtapp, och idag kunde jag få ordning på grejerna igen. Det sitter nu en Suntour XCD6000 på plats, den matchar cantisarna bak och även växelväljaren.

Inte så mycket kvar att göra nu...

Mullet-69er-Ratbike - 1 (31).jpeg
Mullet-69er-Ratbike - 1 (30).jpeg
Mullet-69er-Ratbike - 1 (32).jpeg
Mullet-69er-Ratbike - 1 (33).jpeg

Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (4).jpeg

Bilagor

• Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1.jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1.jpeg
    1.4 MB · Besök: 108
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (15).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (15).jpeg
    412.6 KB · Besök: 104
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (14).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (14).jpeg
    460.3 KB · Besök: 93
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (13).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (13).jpeg
    443.1 KB · Besök: 107
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (11).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (11).jpeg
    514.4 KB · Besök: 113
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (9).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (9).jpeg
    621.7 KB · Besök: 108
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (8).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (8).jpeg
    633.2 KB · Besök: 107
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (7).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (7).jpeg
    380.5 KB · Besök: 114
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (1).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (1).jpeg
    976.9 KB · Besök: 112
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (2).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (2).jpeg
    945.8 KB · Besök: 110
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (5).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (5).jpeg
    482.2 KB · Besök: 112
  • Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (6).jpeg
    Mullet-69er-Ratbike-v1.0 - 1 (6).jpeg
    468.1 KB · Besök: 109
För att snabba upp processen mixade jag ihop en lösning av H2O2, salt och vinäger:

Visa bilaga 656516

Efter att ha applicerat det så hände det en hel del över en natt:

Visa bilaga 656514

Lite till, den ska bli precis så där krispigt lite-för-länge-i-ugnen-grillkycklingbrun, sen oljar jag in den igen med linolja.
Vad är receptet på dina kemikalier (är det ättika, salt och ?)?

Vad är receptet på dina kemikalier (är det ättika, salt och ?)?
Ratbike-Project - 1.jpeg

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag blandade...kan ha varit lika delar ättika och peroxid och sen ett par matskedar salt... Det funkade bra iallafall, och pro-tip är väl att trycka i fett i alla gängor och hål som inte ska rosta innan man låter den ligga ute i 3-4 månader...ask me how I know, det var lite jobb med att chasa alla gängor efteråt.

Ja, känns som att jag måste skaffa en aggressiv tatuering eller nåt...
ja eller åtminstone bli punkare! fast den är nästan för genomtänkt ogenomtänkt för det om du fattar (; måste säga att jordgubbarna är så jävla spot on för att hålla den på rätt sida maskulinitets-strecket också :D förresten ang växelörat så är detta en himla bra lösning som funkar om det är helt gängpaj nån gång: https://www.velosaloon.com/products...ger-repair-kit-cd-13000-for-defective-threads

ja eller åtminstone bli punkare! fast den är nästan för genomtänkt ogenomtänkt för det om du fattar (; måste säga att jordgubbarna är så jävla spot on för att hålla den på rätt sida maskulinitets-strecket också :D förresten ang växelörat så är detta en himla bra lösning som funkar om det är helt gängpaj nån gång: https://www.velosaloon.com/products...ger-repair-kit-cd-13000-for-defective-threads

OCD:n kickade in även här...det är ingen slump att komponenterna har samma grå kulör.

Ett litet söndagsprojekt: Shimano Total Integration Neoretro Klunkershifter (STINK).

Ta ett gammalt kombireglage, i detta fall en ST-M070 med lite trött växelväljare...skruva bort den:

Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1 (1).jpeg

Sen köper du dig i-Spec IV varianten av en SLX M7000...de brukar finnas för en 10-12 euro i de tyska webshopparna. Ta bort själva fästet, den har en M5 bult:

Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1 (2).jpeg

Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1 (3).jpeg

Jag bytte ut den mot en något längre och sen var det en smal sak att skruva fast den 11-delade shiftern på det gamla reglaget:

Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1 (4).jpeg
Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1 (5).jpeg
Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1.jpeg
Stealth-1x11-Shifter-Reel - 1 (6).jpeg

Mullet-69er-Ratbike-Motobars - 1 (9).jpeg

Jag monterade frontrack på ratbiken och testade kombon med upp-och-nervänd KORE stam med det senaste moto-styret, det blev mycket bättre, känns som om cykeln blev en storlek större. Styret kan jag starkt rekommendera efter dagens testrunda.

Det nästa som är på gång är en skivbroms fram, det enda som saknas är ett passande hjul...203mm ska det bli. Kanske jag även kör 1x11 efter det, den där shiftern blev ju rätt bra...

Mullet-69er-Ratbike-Motobars - 1 (7).jpeg
Mullet-69er-Ratbike-Motobars - 1 (8).jpeg

Mullet-69er-Ratbike-Framebag - 1 (7).jpeg
Mullet-69er-Ratbike-Framebag - 1 (6).jpeg

En Hoarder's Delight...detta är ramväskan jag plockade av Muddy Foxen för 2 år sedan och sen landade den i en låda som mer är ett halfway-house innan tippen...nu passade patinan rätt fint in i ratbike-konceptet.

Hojen är nu i kvartsfinalen till Cheap Bike Build-Off 2024, där kan alla ge en röst på sin favorit bland de kvarvarande 8 hojarna:

Screenshot 2024-03-14 at 21.06.31.png

Snyggt som alltid! Funkar det bra utan skärmar? Tycker egentligen det sabbar retro mtb stuket men för mig i Stockholm hade det nog behövts

Snyggt som alltid! Funkar det bra utan skärmar? Tycker egentligen det sabbar retro mtb stuket men för mig i Stockholm hade det nog behövts

Jag brukar säga att jag hellre har en blöt lersträng uppför ryggen än skärmar...det regnar en hel del i Muenchen så visst behövs det, men ska jag ha skärmar vill jag ha det snyggt, inget plastskit, det måste vara nåt tajt som Honjo...det kanske kommer nångång...

Tillbaka
Topp