Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur får jag ett framnav ämnat för 15x100mm TA till att passa i en gaffel med 12x100mm TA?
Funkade inte svaret du fick av @moros för en dryg vecka sedan?

Funkade inte svaret du fick av @moros för en dryg vecka sedan?
Där var det! Kom inte ihåg vilken tråd den låg i, tackar ?

Ibland verkar det vara helt omöjligt att Googla fram något man är övertygad om att man läst.

Visst kan en ram med flatmount vara förberedd för 160mm rotor utan adapter? Kan det i så fall stämma att det främre skruvhålet sitter ca 83mm från bakaxeln centrum? Och 73 om det är som vanligt (dvs 140mm utan adapter och 160mm med adapter). Eller är jag helt ute och cyklar.

Ibland verkar det vara helt omöjligt att Googla fram något man är övertygad om att man läst.

Visst kan en ram med flatmount vara förberedd för 160mm rotor utan adapter? Kan det i så fall stämma att det främre skruvhålet sitter ca 83mm från bakaxeln centrum? Och 73 om det är som vanligt (dvs 140mm utan adapter och 160mm med adapter). Eller är jag helt ute och cyklar.

Standard Flatmount till 140 mm har håll på 36,5 och 70,5 mm från axelcentern. Håll till Flatmount 160 borde sitta lite mer än 10 mm längre ut, men också vinklad.

Har en gammal 9 delad setup med xtr reglage, xt bakväxel och en ny hg 93 kedja liggandes.

om jag struntar i vikten, finns det någon anledning att gå högre än en typ hg400/pc950 rent funktionsmässigt?

Edit: pratar självklart om en kassett! Glömde nämna den lille detaljen ?

Senast ändrad:
Det låter som att det skulle kunna vara så att det kuggar över. I vilket skick är kedjan? Sker det oavsett vilket drev du kör på bak?
IMG_6120.jpeg
Så ser kedjan ut. Antar att den kan vara kompatibel till 105 vevparti 11 speed. När jag kör på tyngsta och kanske näst tyngsta växel rappar det inte. Men går jag upp till lättare växlar börjar det rappa…. Oj. Trodde texten syntes. Står HG-X11 på kedjan.

Senast ändrad:
Visa bilaga 680331
Så ser kedjan ut. Antar att den kan vara kompatibel till 105 vevparti 11 speed. När jag kör på tyngsta och kanske näst tyngsta växel rappar det inte. Men går jag upp till lättare växlar börjar det rappa….

Men då låter det som du har problem med kassett. Har du bytt drev fram och kedjan men inte kassett? Då är kassetten sliten.

Men då låter det som du har problem med kassett. Har du bytt drev fram och kedjan men inte kassett? Då är kassetten sliten.
Gick och la mig och surade en smula att jag måste hosta upp för en kassett. Tankarna följde med in i drömmen tills jag vaknade vid tre-tiden och insåg att jag ta mig tusan måste ha en kassett liggandes nånstans i cykelrummet. Väckte frun med rotandet och nån svordom och gick sen och la mig när jag väl hittat den. Success. Sov sedan väldigt sött. Bytt nu. Lätt att se stor skillnad i slitaget då den nya nog bara gått nåt femtiotal mil. Lustigt med pendlingen. Blir ju rätt många mil när man lägger ihop….. så kanske lite märkligt att jag inte drog den här tämligen givna slutsatsen själv. Delvis var det för att det verkligen kändes som att själva rappet var vid framklingan (kanske kan uppenbara sig så ändå?). Men nu: alles gut med hoj och läkta revben. Nu finns det inga ursäkter längre. Förutom det här jobbiga vädret dårå, haha.

Senast ändrad:
IMG_3299.jpeg
Jag har nyligen börjat cykla och försökt göra en egen bike fit. Jag har noterat två saker: jag är otroligt framtung; tar jag händerna någon cm ovanför styret faller jag antingen framåt eller cyklar otroligt aggressivt pga vikten som hamnar längre fram, vet dock ej om detta är något problem men det är mycket vikt på händerna.

Sedan har min högerfot börjat göra lite ont vid längre turer, vänsterfot känner jag ingenting i men höger värker vid strecket på min bild nedan.
Försökt justera cleaten men vet inte hur jag ska justera för att lösa problemet.

Det känns som om du bör göra om din bikefit. Be någon van cyklist se hur du sitter och så. Utan att veta säkert tror jag du kan sänka sadeln någon mm. Kolla gärna så sadeln är i våg, ty det är den som ska bära dig.

Visa bilaga 680580Jag har nyligen börjat cykla och försökt göra en egen bike fit. Jag har noterat två saker: jag är otroligt framtung; tar jag händerna någon cm ovanför styret faller jag antingen framåt eller cyklar otroligt aggressivt pga vikten som hamnar längre fram, vet dock ej om detta är något problem men det är mycket vikt på händerna.

Sedan har min högerfot börjat göra lite ont vid längre turer, vänsterfot känner jag ingenting i men höger värker vid strecket på min bild nedan.
Försökt justera cleaten men vet inte hur jag ska justera för att lösa problemet.
Man skall helst inte ha mycket vikt på händerna, nog läge att kolla över sadelplacering och lutning. När det gäller skorna tror jag de är för hårt snörda alt. för smala i lästen.

Har själv en fråga: Funderar på att köpa ett uppblåsbart liggunderlag och undrar över tjockleken på väven? Är det bättre att satsa på ett med tjockare väv 50-75D eller duger de ultralätta med 20D väv? Tänkt att främst packas på cykeln så vikten har för mig mindre betydelse.

Värker det på ovansidan av foten, undersidan av foten eller inne i foten? Eller hela tvärsnittet av foten vid strecket?

Visa bilaga 680580Jag har nyligen börjat cykla och försökt göra en egen bike fit. Jag har noterat två saker: jag är otroligt framtung; tar jag händerna någon cm ovanför styret faller jag antingen framåt eller cyklar otroligt aggressivt pga vikten som hamnar längre fram, vet dock ej om detta är något problem men det är mycket vikt på händerna.

Flytta bak cletsen är standardrådet. Styvare sula hjälper. Snör inte för hårt - mångas fötter svullnar lite under rundan så man kan behöva lätta lite på snörningen. Sommartid behöver jag göra det på min högerfot. Har inte orkat spekulera i varför, men lätta ett, två knäpp på boan efter 20 km sommartid löser problemet FÖR MIG. Värt att testa iaf då det är gratis. Styvare pjuck kostar dig 1500pix att testa.

Har själv en fråga: Funderar på att köpa ett uppblåsbart liggunderlag och undrar över tjockleken på väven? Är det bättre att satsa på ett med tjockare väv 50-75D eller duger de ultralätta med 20D väv? Tänkt att främst packas på cykeln så vikten har för mig mindre betydelse.
Jag har förstått det som att det varit problem med vissa ultralätta, man får nog läsa recensioner om det specifika liggunderlag och årsmodell man kollar på. Jag som även kommer att bära liggunderlaget hade satsat på ett så lätt som möjligt.

xlite är 30D och funkar bra, ser inte varför man skulle ha tjockare tyg.

Största klagomålet på tunnare tyg är mig veterligen att de prasslar något fruktansvärt.

Flytta tillbaka sadeln tills trycket påhänderna minskar. Anpassa sadelhöjden efter nya läget.
Träna upp mage- o ryggmuskler hjälpte mig. t.ex. kettle bell swings o plankor.

Kanske är värt för dig att titta in https://m.youtube.com/@Cade_Media
Där hittar du ”bike fit tuesdays”. Du kanske hittar något som hjälper dig att sitta bra på cykeln.

Cykel i bil?

Jag och tjejen brukar åka ut och tälta på helgerna. Ponera att jag skulle cykla ut och hon tar bilen. Skulle cykeln ta stryk av att ligga i en varm bil hela dagen? Tänker typ lager och dylikt. Skugg-plats är självklart att föredra men finns inte alltid.

Cykel i bil?

Jag och tjejen brukar åka ut och tälta på helgerna. Ponera att jag skulle cykla ut och hon tar bilen. Skulle cykeln ta stryk av att ligga i en varm bil hela dagen? Tänker typ lager och dylikt. Skugg-plats är självklart att föredra men finns inte alltid.
Lagerfett är väl den känsligaste parametern här. Tål upp till 200 grader normalt så så länge bilen håller sig under 200 så kommer det gå bra

Jag har forumfavoriten av alla som pedal på den cykel jag pendlar med M-324 (mer av en vår/sommargrej, men jag håller på och förbereder cykeln). Pedalmekanismen hade kärvat ihop så att det var svårt att lossa skorna, men efter en omgång WD-40 verkar det ha blivit bättre. Jag hade dock redan börjat tänka utbyte och funderar på M-520 med SM-PD22 (en plattform som monteras på pedalen) - är detta en vettig kombinationslösning? Mitt största problem med M-324 är att de är obekväma med vanliga skor, de är liksom för "vassa" med två hårda kanter som fotsulan vilar på. Känns ofta rakt igenom skorna. Men jag gillar konceptet då jag vill ha möjlighet att använda cykeln med vanliga skor. Men 90 % av användningen är på spd-sidan.

Platta att klicka i/ur är en lösning som det finns delade åsikter om. Jag kör en föregångare till Shimano PD-ED500 vilket är en bra lösning för mig för 50/50 iklickat/urklickat.

Jag har forumfavoriten av alla som pedal på den cykel jag pendlar med M-324 (mer av en vår/sommargrej, men jag håller på och förbereder cykeln). Pedalmekanismen hade kärvat ihop så att det var svårt att lossa skorna, men efter en omgång WD-40 verkar det ha blivit bättre. Jag hade dock redan börjat tänka utbyte och funderar på M-520 med SM-PD22 (en plattform som monteras på pedalen) - är detta en vettig kombinationslösning? Mitt största problem med M-324 är att de är obekväma med vanliga skor, de är liksom för "vassa" med två hårda kanter som fotsulan vilar på. Känns ofta rakt igenom skorna. Men jag gillar konceptet då jag vill ha möjlighet att använda cykeln med vanliga skor. Men 90 % av användningen är på spd-sidan.

Finns kinakopior med. Känns som en hållbarare lösning än plastgrejerna.

Skulle kunna tänka mig att skaffa ett par såna där bara för att ha liggande

det verkar vara ungefär lika jobbigt att demontera plattan som att byta pedaler..
Hur ofta planerar du att demontera plattan eller att byta pedaler?
För som jag har skrivit här tidigare bör man undvika att byta pedaler riktigt snabbt flera ggr/vecka. Pedalgängor är egentligen fel för aluminium, man riskerar därför att skada gängorna i vevpartiet om man byter pedaler onödigt snabbt och onödigt ofta. Särskilt om man har bråttom och inte fettar in gängorna och helst drar med momentnyckel vid bytet.
Tyvärr
För den som ändå vill byta pedaler ofta utan att riskera att skada gängorna i vevpartiet, finns det pedaler med snabbfäste, ett sådant system är
Wellgo QRD
img58642167.jpg

Man byter pedal inkl axel och den blanka delen sitter kvar
160107_150144r_thumb.jpg

Min lapp i sån 2mm har hållt i snart 10 år. Sprack iofs vid hålen men det var ju bara att göra två nya för att dra fast med buntband.

Min av COs vävtejp håller än. Rätt enkla att ersätta annars om det behövs.
Kört det förut, men är så fåfäng att jag tyckte det var fult ?

den har jag, och den har spruckit sönder efter ett par år. tror jag ska klippa lappar ur svarta foderhinkar nästa gång. sådana som står ute året om och sparkas runt som fotbollar av hästar i 20 minus utan att spricka.
Min lapp i sån 2mm har hållt i snart 10 år. Sprack iofs vid hålen men det var ju bara att göra två nya för att dra fast med buntband.

Snart tio år låter helt ok i mina öron :)

Och när den väl avlider finns det mer matta kvar att skära ut en ny från :-)
Eftersom jag har en relativt liten ram med markant fotöverlapp föredrar jag en egolapp i gummi framför hårdare plast, tror inte de skulle bli så långlivade för mig.

Förstår någon vad det är för kontakt till det här "power mount" ?

Gissar jag. Edit: ah, du tänker på vad det är för standard på kontakten... Oklart, sorry.

Vad skulle hända om man sätter på en varningstriangel på bilen, kör 30 km/h och låtsas vara EPA? Är det lagligt?
Vi borde ha en nationell dag för "jag hade kunnat gett min son en EPA, men istället gav jag honom en cykel" där vi alla kör omkring en hel dag i 30 km/h bara för att förstöra trafikflödet.

Tänkte fixa singelklinga fram på sonens Rockhopper.
Har massa grejjer liggandes, men vet inte vad som fungerar.
Har ett Shimano Zee FC-M640 vevparti, funkar det med 135x9 qr?
Har en 10 delad Shimano kassette, är det samma som SunRace kassetten som sitter på?

Sen ett zee 10 delat reglage och Shimano XT 10s bakväxel.
Har även ett nytt Hollowtecv II bb som jag byter till.

Delarna som sitter nu:
Screenshot_20240217-200045.png

Tänkte fixa singelklinga fram på sonens Rockhopper.
Har massa grejjer liggandes, men vet inte vad som fungerar.
Har ett Shimano Zee FC-M640 vevparti, funkar det med 135x9 qr?
Har en 10 delad Shimano kassette, är det samma som SunRace kassetten som sitter på?

Sen ett zee 10 delat reglage och Shimano XT 10s bakväxel.
Har även ett nytt Hollowtecv II bb som jag byter till.

Delarna som sitter nu:
Visa bilaga 681534
Om det är skapligt nya grejer för mtb så borde det funka. Kedjelinjen kanske kan bli lite off om det är ett boost vevparti du har men borde väl ändå funka kan man tycka.

Om det är skapligt nya grejer för mtb så borde det funka. Kedjelinjen kanske kan bli lite off om det är ett boost vevparti du har men borde väl ändå funka kan man tycka.
Vevpartiet är nån boost. Men det är 36t så kanske för mycket för en 11 åring.
Har ett Prowheel vevparti 30t från en Canyon Stoic 2, kanske bättre. Men det är ju boost, antar jag?
Antar att kedjelinjen på stora bak kan bli knas, eller tänker jag fel?

Vevpartiet är nån boost. Men det är 36t så kanske för mycket för en 11 åring.
Har ett Prowheel vevparti 30t från en Canyon Stoic 2, kanske bättre. Men det är ju boost, antar jag?
Antar att kedjelinjen på stora bak kan bli knas, eller tänker jag fel?

Boost borde inte vara en problem. Största drevet bak sitter längre ut på 10-delat icke-booat nav än på 12-delat boost-nav.

Byter bromsar på Specialized Chisel Comp och passar på att gå upp i storlek för bromsskiva bak, dvs från 160 till 180mm.
Installerat därför en SM-MA-F180P/P2 -adapter mellan bromsoket och ramen.
Men frågan är: har jag monterat bromsadaptern åt rätt håll (just nu pekar pilen i riktning mot vevpartiet)?..
shimano_adapter.jpg

Tillbaka
Topp