BFS
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Nä, det ska ju aldrig göra ont. Man ska sitta bekvämt och avslappnat och känna att man är stark och får in kraft i pedalerna. Det är ju rätt olika hur man vill ha benen också. Vissa sitter lägre (italienskt) och andra mer normalt.Är det bra så länge det inte gör ont?
Tjejen hjälpte mig idag och tyckte att vad vi än ändrade (cleats och sadel) att jag rörde på höften och ryggen ganska mycket, att notera är att det är första gången någonsin på en ländsvägscykel och det var på min Wahoo snap kickr.
Försökte överdriva höjd på sadeln och märkte ganska fort att jag inte når ned utan att röra mig men sedan när jag sänkte tyckte jag inte skillnaden var så markant i känsla men att benet böjde sig mer vid vissa tillfällen.
Det jag försöker ta reda på: är det cleatsen jag ska jobba på eller sadelhöjden/placering framåt bakåt?
Att vara ny på racer är dock inte alltid en positiv upplevelse. Är man inte nog rörlig (och stark) blir det lätt obehagligt (och svårt att hitta rätt). Jag hör till den kategorin så jag är fel person att fråga om just racer.
Det finns ju tumregler att pedalen ska vara under knät och att hälen ska nå ner till pedalen med sträckt ben. Ett utgångsläge iaf.