Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Är det bra så länge det inte gör ont?

Tjejen hjälpte mig idag och tyckte att vad vi än ändrade (cleats och sadel) att jag rörde på höften och ryggen ganska mycket, att notera är att det är första gången någonsin på en ländsvägscykel och det var på min Wahoo snap kickr.

Försökte överdriva höjd på sadeln och märkte ganska fort att jag inte når ned utan att röra mig men sedan när jag sänkte tyckte jag inte skillnaden var så markant i känsla men att benet böjde sig mer vid vissa tillfällen.

Det jag försöker ta reda på: är det cleatsen jag ska jobba på eller sadelhöjden/placering framåt bakåt?
Nä, det ska ju aldrig göra ont. Man ska sitta bekvämt och avslappnat och känna att man är stark och får in kraft i pedalerna. Det är ju rätt olika hur man vill ha benen också. Vissa sitter lägre (italienskt) och andra mer normalt.
Att vara ny på racer är dock inte alltid en positiv upplevelse. Är man inte nog rörlig (och stark) blir det lätt obehagligt (och svårt att hitta rätt). Jag hör till den kategorin så jag är fel person att fråga om just racer.
Det finns ju tumregler att pedalen ska vara under knät och att hälen ska nå ner till pedalen med sträckt ben. Ett utgångsläge iaf.

Nä, det ska ju aldrig göra ont. Man ska sitta bekvämt och avslappnat och känna att man är stark och får in kraft i pedalerna. Det är ju rätt olika hur man vill ha benen också. Vissa sitter lägre (italienskt) och andra mer normalt.
Att vara ny på racer är dock inte alltid en positiv upplevelse. Är man inte nog rörlig (och stark) blir det lätt obehagligt (och svårt att hitta rätt). Jag hör till den kategorin så jag är fel person att fråga om just racer.
Det finns ju tumregler att pedalen ska vara under knät och att hälen ska nå ner till pedalen med sträckt ben. Ett utgångsläge iaf.
Cyklade väldigt kort tid idag vid inställningsförsöket men sadeln var inte skön. Mätte sittbenen på en cykelbutik och fick sadeln och har en par MILLE GT BIB C2 brallor som låg på 1.500kr ungefär så trodde det skulle vara bekvämt. Kan det vara ovana bara?

Cyklade väldigt kort tid idag vid inställningsförsöket men sadeln var inte skön. Mätte sittbenen på en cykelbutik och fick sadeln och har en par MILLE GT BIB C2 brallor som låg på 1.500kr ungefär så trodde det skulle vara bekvämt. Kan det vara ovana bara?
Nja, delvis ovana men just sadeln är nog den mest individuella komponenten på cykeln. Inte ovanligt att man får pröva sig fram och testköra ett antal. Själv vill jag ha lädersadlar, de brukar vara olidliga de första 500 milen men sen har de format sig efter den egna ändalykten och märks inte därefter ?

Rör du på höften och ryggen så kan sadeln vara för högt inställd. Då är det också lätt att få ont i rumpan då man glider mot sadelns kanter för att nå ner
Jag upplevde det med sadeln för högt men sen sänkte jag den ett par mm/cm men tycker ändå det känns som att jag rör mycket på höfterna och ryggen.

Dum fråga: kan man trampa fel?

Sadlar kan också vara knepiga. Alla sadlar passar inte alla. Mer än bredden som avgör. Obekväma sadlar är obekväma oavsett cykelbyxor. Och bekväma sadlar kan man cykla med jeans. Testa att laborera lite med lutningen på sadeln också. Och börja hellre med för låg sadel än för hög.
Och är man ovan känns det mer, ja. Det brukar ge sig efter ett tag.

Sadlar kan också vara knepiga. Alla sadlar passar inte alla. Mer än bredden som avgör. Obekväma sadlar är obekväma oavsett cykelbyxor. Och bekväma sadlar kan man cykla med jeans. Testa att laborera lite med lutningen på sadeln också. Och börja hellre med för låg sadel än för hög.
Och är man ovan känns det mer, ja. Det brukar ge sig efter ett tag.
Kanske värt att cykla ett par veckor och se hur det känns sen?

Jag försöker göra en egen bike fit som totalt nybörjare. Har förstått hur man måttar för ben, sadelhöjd, sadelförskjutning(? Fram och bakåt) och lite med hur man ska tänka kring styret.

Men jag kan inte få till cleatsen på skorna, det är landsvägscykel det gäller och vet inte hur det ska kännas eller bör sitta. Har hittat massa videos som visar att man måttar mellan benknölarna på foten och sätter cleatsen där emellan men känns rörigt och hur ska man faktiskt sitta/känna med fötterna när man cyklar?
Montera ett par plattformspedaler och cykla ett tag med dem så får du en känsla för hur du vill placera foten. Om inte det blir som för mig, att du tycker om att variera fotpositionen, men då är det bara att behålla plattisarna :)

Tidningen Tour testade skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
Bäst i test blev
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power
Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

Tidningen Tour testade skivbromsbelägg och bromsskivor (ffa för lvg och Ultegra) i nr 5-22
Bäst i test blev
Galfer 1455 Road
Trickstuff 270 Power
Men som alltid; det är inte endast testresultatet som är intressant, testmetoden är minst lika viktig
Bromsen som användes i testet var BR-R8170 och skivorna RT-M800. Läs mer här
"Labortest auf dem TOUR-Bremsenprüfstand"

Hur var slitaget på Trickstuff Power? De bromsar otroligt bra på MTB, men sliter snabbt, även om tyska magazin skriver att de inte sliter så snabbt.

Helst hade jag hört om medlemmar som har egna erfarenheter, som du beskriver. Men tidningen Tour är omöjlig att undkomma här på forumet.

På MTB är alla här överens om att de sliter riktigt snabbt. Jag bromsar inte mycket, så jag tar de gärna för höga och konsistenta bromskraften. På lvg bromsar luftmotståndet mycket mer, så kanske är högre slitaget inte en så stor problem.

Jag har just bytt vevparti från Sora till GRX. Nu har jag ett litet glapp mellan parti och lager; vad tänker ni er jag behöver göra för att bli av med det?

Jag kan återkomma med modellbeteckningar om de har betydelser.

Jag har just bytt vevparti från Sora till GRX. Nu har jag ett litet glapp mellan parti och lager; vad tänker ni er jag behöver göra för att bli av med det?

Nu har inte jag GRX men på min Ultegra vev så justerade jag vevarmsbulten tills glappet försvann. Annars en liten shim?

Hur var slitaget på Trickstuff Power? De bromsar otroligt bra på MTB, men sliter snabbt, även om tyska magazin skriver att de inte sliter så snabbt.
Trickstuff 270 Power var bland de i testet som slets snabbt, men långt ifrån sämst. Enl testet var den likvärdig med de andra "bäst-i-test" beläggen; Galfer 1455 Road liksom även Shimano L03A
Bland de med lägst slitage var Trickstuff 270 Standard

@Bellyboy; även test av 7 skivor finns med. En av skivorna var Galfer Road Disc Wave, den lättaste i testet men även en av dem som slet skivbromsbeläggen mest.

Är det inte så att GRX har en lite bredare kedjelinje, för bättre frigång mot däcket? Jag tänker att allt sitter lite längre ut och att du isåfall kan behöva shimsa.

Instruktionerna säger att det borde finnas en "ring" emellan vevarmen och vevlagret på både sidorna. Har du ringarna på?

Och en sym fråga, men har du spännat åt höger vevarmen med förspänningsskruven?

Instruktionerna säger att det borde finnas en "ring" emellan vevarmen och vevlagret på både sidorna. Har du ringarna på?

Och en sym fråga, men har du spännat åt höger vevarmen med förspänningsskruven?
Det fanns inga ringar/shims med när vevpartiet levererades. Men det låter rimligt att det skall till en eller ett par sådana.

Jag tycker att jag dragit förspänningsskruven ordentligt men jag skall prova igen.

Hrmf. Är det givet att dessa inte är kompatibla? Skruvhål passar perfekt men det rappar trots ny kedja. Sitter på en Trek Checkpoint ALR5 2018….. jag är medveten om skillnad i utseende vid ett av hålen IMG_6116.jpegIMG_6115.jpeg

Hrmf. Är det givet att dessa inte är kompatibla? Skruvhål passar perfekt men det rappar trots ny kedja. Sitter på en Trek Checkpoint ALR5 2018….. jag är medveten om skillnad i utseende vid ett av hålen Visa bilaga 679389Visa bilaga 679390

Vad händer? Tar kedjan i större drevet eller framväxeln?

Har du monterat drevet med offset inåt? Är offset samma som på gamla drevet?

Just det. Sorry. Den nedre är den gamla. Nu har jag den övre på. Börjar noja över hur jag satt kedjan. Den hade 'Shimano' skrivet på sig och den texten sitter utåt.....som jag har för mig det ska göra.

Kedjan helt ny......tänkte att det var en helgardering så man skulle slippa sånt här ?
Har inte testat växla runt så mkt bak. Ska göra när jag kommer hem. Tack!

Behöver jag byta fälgtejp eller går detta bra nu när jag ska knöla på slangen och nya däck?
3FAD35B2-13BB-48A5-B439-3FB9E2473036.jpeg

Jag har inte behövt laga/byta slang eller byta däck på denna hoj på många år. Jag har ingen fälgtejp och är lat.

Behöver jag byta fälgtejp eller går detta bra nu när jag ska knöla på slangen och nya däck?
Visa bilaga 679706
Jag har inte behövt laga/byta slang eller byta däck på denna hoj på många år. Jag har ingen fälgtejp och är lat.
avdelning svar man inte vågar ge, egentligen, men: om det är butyl-slang skulle jag knöla på. med latex skulle jag oroa mig för skavhål.

Visa bilaga 679706
Anekdotisk bevisföring: Min fälgtejp ser ännu värre ut och jag har kört på utan problem hittills (ta i trä). Då med butylslang.

Får hem en ny cykel snart (Canyon) och vill göra rätt den här gången. Pedalfett? Biltema är enklast att handla på för mig. Eller kan jag använda den monteringspasta som verkar följa med i kartongen men endast räcker till sadelstolpe och styre enligt videon?

Får hem en ny cykel snart (Canyon) och vill göra rätt den här gången. Pedalfett? Biltema är enklast att handla på för mig. Eller kan jag använda den monteringspasta som verkar följa med i kartongen men endast räcker till sadelstolpe och styre enligt videon?
Om monteringspastan är för att öka friktionen så hade jag iaf inte haft den till pedalerna.
Jag brukar köra Biltemas propelleraxelfett på det mesta som inte vill ha specialgrejer och inget har dött ännu. ?

Om monteringspastan är för att öka friktionen så hade jag iaf inte haft den till pedalerna.
Jag brukar köra Biltemas propelleraxelfett på det mesta som inte vill ha specialgrejer och inget har dött ännu. ?
Det är så otäckt kladdigt bara. Jag tröttnade snabbt när jag provade det. Både deras vanliga lagerfett och burken med cykelfett är trevligare att hantera och funkar bra.

Grattis!
Hoppas att du blir nöjd med den.

Ska du köpa ngn typ av fett på Biltema är den här av bra sort
1

54,90 SEK
(I det här fallet är alupasta bättre än kopparpasta eftersom vevpartiet är i alu)
Det där är inte ett fett. Det är en monteringspasta. Bra till det ändamålet förvisso men inte där man ska ha ett fett.

Hur får jag ett framnav ämnat för 15x100mm TA till att passa i en gaffel med 12x100mm TA?

Och vice versa?

Hur får jag ett framnav ämnat för 15x100mm TA till att passa i en gaffel med 12x100mm TA?

Och vice versa?
Ibland så finns det ändhylsor som man kan byta ut till önskad dimension på navet. Kan gå att montera ett rör inuti 15x100 som har YD 15 mm och ID 12 mm. Inte säkert att ändhylsorna får plats i framgaffeln ändå.

Senast ändrad:
Ibland så finns det ändhylsor som man kan byta ut till önskad dimension på navet. Kan gå att montera ett rör inuti 15x100 som har YD 15 mm och ID 12 mm. Inte säkert att ändhylsorna får plats i framgaffeln ändå.
Tack vare ett tips i fyndtråden för fem minuter sedan så är ett nytt hjulset på väg till mig. Så nu är det endast mina 650b med 12x100mm nav (ALEX 32mm TA) )som skall passas in i sambons 15x100 mm gaffel som är utmaningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp