Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det känns nästan lite kriminellt!
Men min vadslagning att AXS sliter mindre och drivlinan håller längre känns vunnen :)
Synd att kedjan ser ut som skit efter en dag i ramsvikslandet.
Jag ser det som min lagliga rätt att INTE hålla på med hemska kedjor mer än absolut nödvändigt. :) Skulle garanterat få ut fler mil med mer omsorg, men jag skvätter på lite olja och torkar av då och då och har väldigt lite mektid per cyklad mil (som är överraskande många). Har testat kedjemätare nån gång och den hade ett rejält glapp (inte nära att vara "borde bytas, mao). Inget jag skäms över heller. :) Kan skämmas lite över "osmord kedja"-kvitter men det är ytterst lite.

Tänkte köra tills det rasar, visst håller drivlinan för en tredje säsong? ?
Visa bilaga 678542
Själv mäter jag kedjan med en tumstock.
Men vill du använda en kedjeslitmätare så finns det de som mäter på samma sätt som kedjan används. Läs mer här

Kanske en egen tråd men jag försöker här. Ram är designad för gaffel med 400 mm AC-mått och 52 mm rake och EC44 styrlager (ca 12mm stack under styrhuvudet). Man vill sätta på en 393 mm gaffel med 50 mm rake och som har rakt styrrör så då får det bli ett ZS44 lager med minimal stack, inte "zero" men kanske 2-3. Så kanske 15-17mm lägre total höjd om jag tänker rätt? Skall man bry sig? (lättaste svaret är väl nej, men då behöver jag ju inte fråga). Känns som att det påverkar andra mått minimalt eller?

Senast ändrad:
Kanske en egen tråd men jag försöker här. Ram är designad för gaffel med 400 mm AC-mått och 52 mm rake och EC44 styrlager (ca 12mm stack under styrhuvudet). Man vill sätta på en 393 mm gaffel med 50 mm rake och som har rakt styrrör så då får det bli ett ZS44 lager med minimal stack, inte "zero" men kanske 2-3. Så kanske 15-17mm lägre total höjd om jag tänker rätt? Skall man bry sig? (svaret är väl nej). Känns som att det påverkar andra mått minimalt eller?

Det berör på hur mycket marginal du har på olika saker, skulle jag säga.

Stack blir 1 cm lägre. Reach blir en halv cm längre. Vevlagret går en halv cm ner. Gaffelrörsvinkeln blir en halv grad brantare. Generellt sett ingen problem, men kan vara problematiskt om en av de sakerna redan är på gränsen nu. Kan såklart även blir bättre för dig.

Om man fått en skev 25€ broms-skiva via e-handel, och kundtjänst 2 gånger säger att man ska rikta skivan, är det mig eller handlaren det är fel på?

Övertolkar jag informationen eller stämmer texten från R2 att de endast passar effektmätare Quarq DUB och SRAM DUB power meter Spider 8 bolt? Alltså passar bara de två effektmätarna och ingenting annat eller de två effektmätarna passar veven men det går bra att köra vanliga drev också?
Skärmavbild 2024-02-02 kl. 14.42.52.png

dvs t.ex. sådant drev:
Skärmavbild 2024-02-02 kl. 14.43.34.png

eller sådant:
Skärmavbild 2024-02-02 kl. 14.43.48.png

Tycker att just den veven brukar dyka upp till bra pris som lösa vevar utan drev. Kan vara bra att ha i diverse projekt, men Quarq har kanske varit på bushumör och gjort en vev som bara passar två effektspindlar.
Låter dock som en smal marknad.

Någon som sitter inne med det slutgiltiga svaret?

Övertolkar jag informationen eller stämmer texten från R2 att de endast passar effektmätare Quarq DUB och SRAM DUB power meter Spider 8 bolt? Alltså passar bara de två effektmätarna och ingenting annat eller de två effektmätarna passar veven men det går bra att köra vanliga drev också?
Visa bilaga 678822
dvs t.ex. sådant drev:
Visa bilaga 678823
eller sådant:
Visa bilaga 678824

Tycker att just den veven brukar dyka upp till bra pris som lösa vevar utan drev. Kan vara bra att ha i diverse projekt, men Quarq har kanske varit på bushumör och gjort en vev som bara passar två effektspindlar.

Säkert, skulle tro att @cerro sitter på svaret.
Att det skulle vara annat än samma std skulle göra mig jä....t förvånad.

Om man fått en skev 25€ broms-skiva via e-handel, och kundtjänst 2 gånger säger att man ska rikta skivan, är det mig eller handlaren det är fel på?
Du borde få returnera utan kostnad för dig. Om du däremot vill så klarar du säkert att rikta skivan. Vill du retas så fråga hur du ska skicka in kvittot för kostnaden för riktning.

Om jag ska byta ut gaffeln av märket reba silver judy 130mm, skulle det bli stor skillnad med en reba? Brukar ju åka sid ultimate men dom kostar för mycket för den här cykeln.
Reban har ju bättre dämpning.

Det berör på hur mycket marginal du har på olika saker, skulle jag säga.

Stack blir 1 cm lägre. Reach blir en halv cm längre. Vevlagret går en halv cm ner. Gaffelrörsvinkeln blir en halv grad brantare. Generellt sett ingen problem, men kan vara problematiskt om en av de sakerna redan är på gränsen nu. Kan såklart även blir bättre för dig.
Tack. Det är väl ungefär så jag räknat. Ramen i sig har mer stack och lite längre och flackare än vad jag är van vid ändå. Är inte orolig över att det påverkar min sittställning nämnvärt me vill såklart inte sabba den tänkta geon för mycket.

Det är en Jeronimo Sfarrapa och huvudfrågan är väl om Ritcheys Adventure fork är så pass mycket bättre än deras medföljande gaffel så man kan offra geon lite. :) Prismässigt slutar det på samma då jag fyndade gaffeln för samma pris som det kommer kosta att köpa ett kit vs lös ram. Den medföljande gaffeln ger ju möjlighet till något bredare däck än ritcheygaffeln

Tack. Det är väl ungefär så jag räknat. Ramen i sig har mer stack och lite längre och flackare än vad jag är van vid ändå. Är inte orolig över att det påverkar min sittställning nämnvärt me vill såklart inte sabba den tänkta geon för mycket.

Det är en Jeronimo Sfarrapa och huvudfrågan är väl om Ritcheys Adventure fork är så pass mycket bättre än deras medföljande gaffel så man kan offra geon lite. :) Prismässigt slutar det på samma då jag fyndade gaffeln för samma pris som det kommer kosta att köpa ett kit vs lös ram. Den medföljande gaffeln ger ju möjlighet till något bredare däck än ritcheygaffeln

Det låter bra. Vevlagret blir inte för lågt? Om du endå kör bredare däck kankse inte.

Visa bilaga 678822
dvs t.ex. sådant drev:
Visa bilaga 678823
eller sådant:
Visa bilaga 678824

Det är ett par ombrandade Force AXS vevar så passar allt som passar Sram 8-bults, effektmätare, spindlar, klingor, what ever.

Är ganska ny till mer professionella cyklar är 800kr Biltema-cyklar. Ska bromshuset(namn?) för fälgbromsar ha spel på flera mm till höger och vänster?

Bytte innerslang idag och när jag satte på framhjulet igen såg jag att vad jag trodde, hjulet satt snett men det visade sig att jag kunde med ha den bara vrida fälgbromsen rakt och vips var allt bra. Hur mycket spel ska det vara?

Är ganska ny till mer professionella cyklar är 800kr Biltema-cyklar. Ska bromshuset(namn?) för fälgbromsar ha spel på flera mm till höger och vänster?

Bytte innerslang idag och när jag satte på framhjulet igen såg jag att vad jag trodde, hjulet satt snett men det visade sig att jag kunde med ha den bara vrida fälgbromsen rakt och vips var allt bra. Hur mycket spel ska det vara?
Förstår inte riktigt vad du menar med spel och hur du menar att du vrider fälgbromsen rätt?

Är det racer vi pratar om? I så fall ska allt sitta ganska fast med minimalt "spel", justering görs med skruvar på bromsoken (det du kallar "bromshuset"?) och bromsbeläggen.

Förstår inte riktigt vad du menar med spel och hur du menar att du vrider fälgbromsen rätt?

Är det racer vi pratar om? I så fall ska allt sitta ganska fast med minimalt "spel", justering görs med skruvar på bromsoken (det du kallar "bromshuset"?) och bromsbeläggen.
Jag kan med relativt lite handkraft dra denna åt pilarnas håll så klossarna slår i fälgen på någon sida:

IMG_3288.jpeg

Det är så bromsen är konstruerad. Så länge som den centrerar sig när du trycker in bromshandtaget så är det lugnt.
Och om det inte är så bör det finnas en justerskruv på sidan av bromsen (höger sida på bilden), åtminstone sitter den där på mina ultegrabromsar.

Edit: mina bromsar går inte att vrida med handkraft.

Och om det inte är så bör det finnas en justerskruv på sidan av bromsen (höger sida på bilden), åtminstone sitter den där på mina ultegrabromsar.

Edit: mina bromsar går inte att vrida med handkraft.
En idé är i alla fall att kika så muttern sitter fast, så den inte glappat upp.
Justerskruv finns även på 105.
IMG_0159.png

IMG_0160.png

Har ingen momentnyckel, är det värt att skaffa en liten för cykelarbete? Eller kan man ”winga” det?

Mina cyklar har överlevt mekande i 30 år utan momentnyckel. Jag har nu en men använder den bara när kolfiber är inblandat.

Jag har dock kontrollerat många skruv jag hade ådragit innan dess och upptäckte att nästan alla var åtdrågit med precis hälften av maxmoment. Det räcker för många skruv. Vevlager och vevparti bor då åtdragas till max.

Och har man en momentnyckel skall den kalibreras, jag har en stor som jag länge använt och litat på men den visade sig ge helt fel moment i det nedre intervallet när jag mätte upp.

Det låter bra. Vevlagret blir inte för lågt? Om du endå kör bredare däck kankse inte.
Har kollat lite nu i bikegeocalc och även jämfört med min ena cykel. Sittställning kommer inte påverkas eller påverkas i så liten mån att det går att justera med enkla medel. BB drop blir 5mm lägre, från 75 till 80 (har 75 idag på cykeln jag jämför med). Cykeln är tänkt som gravel/touring/bikepacking så jag tror inte det kommer vara jätteskillnad om den blir ytterligare 5mm lägre, ingen aning.

Jag har mätt alla siffrorna men kan egentligen inte översätta det till vad som påverkar mig. Jag vill ha en cykel som skiljer sig lite från min nuvarande, med lite högre stack/reach ratio och något mer upprätt ställning. Det kommer jag nog få även med förändringen. Även med den kortare gaffeln så är höjden upp till ovankant av styrlager (där man kan börja stapla spacers om man vill) ändå nästan 30mm högre än befintlig cykel.

Har någon kört med denna bromsslang med Sram DOT-vätska?
Står AVID och HOPE som jag vet på rakt arm kör DOT, och enl bikester kompatibel med både shimano och sram, men dom har gjort fel innan :confused:.
Hyflow finns inte på Jagwire sida längre så det är lite svårt att hitta info.

Har ingen momentnyckel, är det värt att skaffa en liten för cykelarbete? Eller kan man ”winga” det?
Om du har kolfiberram är det viktigare än om det är alu tänker jag. Gaffeln är nästan säkert kolfiber. Men just infästningen på fälgbromsen borde man ju kunna "winga" tycker jag.. Styrstammar och sånt skulle jag inte våga chansa på.

Om du har kolfiberram är det viktigare än om det är alu tänker jag. Gaffeln är nästan säkert kolfiber. Men just infästningen på fälgbromsen borde man ju kunna "winga" tycker jag.. Styrstammar och sånt skulle jag inte våga chansa på.
Har kolfiber gafflar men alu ram mycket riktigt. Jag drog åt den handhårt och kändes bättre iallafall

Jag har nog supit bort min bricka till min axel.
Finns den som reservdel? Är det någon standard? Behövs den? Vill inte prata med Jens på Canyons kundtjänst…

IMG_0471.jpeg

Personligen tycker jag att de låga momenten är känsligare och svårare att känna,
tex skillnaden mellan 6 eller 8 Nm är svårare än skillnaden mellan 35-55 Nm
För de låga momenten finns det enkla momentnycklar som inte behöver kalibreras
och dessutom är billiga
tex
topeak-momentverktyg-combotorq-3-6mmt25.jpeg

Topeak Combotorq

Endast 200 SEK här

Den självklara nackdelen är att de är klumpiga och kan därför vara svåra att komma åt med.

Personligen tycker jag att de låga momenten är känsligare och svårare att känna,
tex skillnaden mellan 6 eller 8 Nm är svårare än skillnaden mellan 35-55 Nm
För de låga momenten finns det enkla momentnycklar som inte behöver kalibreras
och dessutom är billiga
tex
topeak-momentverktyg-combotorq-3-6mmt25.jpeg

Topeak Combotorq

Endast 200 SEK här

Den självklara nackdelen är att de är klumpiga och kan därför vara svåra att komma åt med.
Definitivt värt att kolla på, tack!

Jag har också en sån där nånstans. Om inte annat är det värt det bara för att få en bättre egen känsla för vad 5 Nm faktiskt är. Inte för att man kan mäta det speciellt exakt i fingrarna egentligen men det underlättar med nån form av referens.

Pinsamt.....har cyklat i skogen i typ 25 år.
Men vad fan är ett stack ??
Eller reach ?
Eller vad d nu heter...
Äre inte bara o cykla?

Pinsamt.....har cyklat i skogen i typ 25 år.
Men vad fan är ett stack ??
Eller reach ?
Eller vad d nu heter...
Äre inte bara o cykla?

Om man redan har en cykel man är nöjd med är det bara att cykla. Men när man väljer en ny cykel kan det vara bra att har koll på stack & reach. Vad de är är en googling bort.

Jag försöker göra en egen bike fit som totalt nybörjare. Har förstått hur man måttar för ben, sadelhöjd, sadelförskjutning(? Fram och bakåt) och lite med hur man ska tänka kring styret.

Men jag kan inte få till cleatsen på skorna, det är landsvägscykel det gäller och vet inte hur det ska kännas eller bör sitta. Har hittat massa videos som visar att man måttar mellan benknölarna på foten och sätter cleatsen där emellan men känns rörigt och hur ska man faktiskt sitta/känna med fötterna när man cyklar?

Men jag kan inte få till cleatsen på skorna, det är landsvägscykel det gäller och vet inte hur det ska kännas eller bör sitta. Har hittat massa videos som visar att man måttar mellan benknölarna på foten och sätter cleatsen där emellan men känns rörigt och hur ska man faktiskt sitta/känna med fötterna när man cyklar?
Det du gillar funkar för dig. Det är rätt olika och det finns inget rätt eller fel. Vissa skor kan man inte få tillbaka klossen nog långt bak, så det kan vara omöjligt att hitta rätt position med vissa skor.

Det du gillar funkar för dig. Det är rätt olika och det finns inget rätt eller fel. Vissa skor kan man inte få tillbaka klossen nog långt bak, så det kan vara omöjligt att hitta rätt position med vissa skor.
Är det bra så länge det inte gör ont?

Tjejen hjälpte mig idag och tyckte att vad vi än ändrade (cleats och sadel) att jag rörde på höften och ryggen ganska mycket, att notera är att det är första gången någonsin på en ländsvägscykel och det var på min Wahoo snap kickr.

Försökte överdriva höjd på sadeln och märkte ganska fort att jag inte når ned utan att röra mig men sedan när jag sänkte tyckte jag inte skillnaden var så markant i känsla men att benet böjde sig mer vid vissa tillfällen.

Det jag försöker ta reda på: är det cleatsen jag ska jobba på eller sadelhöjden/placering framåt bakåt?

Tillbaka
Topp