Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ja, det tar mig en bit på vägen men jag behöver fortfarande något gängat att skruva in stagskruven i? Annars kan man nästan lika gärna fästa stagen i gaffeln med eltejp-stag-buntband-eltejp.

Edit: just ja, det finns muttrar
Typ som den gängade delen av dom här? ?
IMG_8189.png

Skall köpa en enkel och bekväm vardagscykel till en äldre herre med sega ben. Blir man dumsnål om man köper 3-växlat nav istället för 7-växlat Nexus? Inte några jätteutmanande backar i området.
Det beror väl på vem som betalar och om det har nån påverkan på ekonomin på denne.
Bättre är alltid bättre om det leder till mer cykling, annars inte.

Skall köpa en enkel och bekväm vardagscykel till en äldre herre med sega ben. Blir man dumsnål om man köper 3-växlat nav istället för 7-växlat Nexus? Inte några jätteutmanande backar i området.

Problemet med 3-växlat nav är att stegen mellan växlarna är riktigt stora. Om andra växeln passar bra till vanlig cykling så är en 3-växlat nav ok.

Fick en skruv i bildäcket igår, har köpt en salamisats med verktyg till bildäck och lagat. Om man fortfarande har pyspunka (jag tror det är tätt), vågar man trycka i lite vanlig slime typ Stanz?

smartsnålast är kanske att köpa en begagnad med kvalitet från förr, med få eller inga växlar och sedan ekra in ett nexus7? den där klassikern kanske redan står i ett garage nära dig?

har jag gjort med ett flertal av familjens cyklar, kostar inte mycket mer än tusen sekiner och i värsta fall ett par timmars jobb.

Fick en skruv i bildäcket igår, har köpt en salamisats med verktyg till bildäck och lagat. Om man fortfarande har pyspunka (jag tror det är tätt), vågar man trycka i lite vanlig slime typ Stanz?
Finns gucka för bildäck som är betydligt billigare än cykeld:o

Har precis bytt hjul, kassett, bakväxel-/reglage och vevparti för att uppgradera mellandagsreafyndet som inte har rullat en meter än. Har ställt in b-skruven och yttre ändläge, men hur långt jag än justerar inre ändläget kan jag få kedjan att hoppa av innanför största drevet om jag växlar snabbt… vad gör jag för fel? Allt borde ju vara tiptop när det är helt nytt?!? (Sram Eagle)

Har precis bytt hjul, kassett, bakväxel-/reglage och vevparti för att uppgradera mellandagsreafyndet som inte har rullat en meter än. Har ställt in b-skruven och yttre ändläge, men hur långt jag än justerar inre ändläget kan jag få kedjan att hoppa av innanför största drevet om jag växlar snabbt… vad gör jag för fel? Allt borde ju vara tiptop när det är helt nytt?!? (Sram Eagle)
Kollat om växelörat är rakt?

Kedjan hoppar alltså innanför kassetten mot ekrarna? Och du hittar inget läge mellan att stoppskruven inte låter dig växla till ettan och att den spårar över? Det låter rätt knasigt ja.

Växeln sitter monterad tajt utan att det vickar och örat är rakt? Kassetten sitter på tajt?

Du har skruvat på fel stoppskruv? Ställer man ändläget rätt och växelörat är rakt så hoppar inte kedjan av.

Kedjan hoppar alltså innanför kassetten mot ekrarna? Och du hittar inget läge mellan att stoppskruven inte låter dig växla till ettan och att den spårar över? Det låter rätt knasigt ja.

Växeln sitter monterad tajt utan att det vickar och örat är rakt? Kassetten sitter på tajt?
Den spårar alltid över eller precis inte alls, vid försiktig växling…kan inte få ändläget så långt in att det inte går att växla till ettan… växeln sitter tajt, men blir till att kolla kassetten igen och kanske testa ett annat bakhjul ?

Du har skruvat på fel stoppskruv? Ställer man ändläget rätt och växelörat är rakt så hoppar inte kedjan av.
Eftersom skruven i a f delvis gör det den ska, bara inte tillräckligt långt, och den andra funkar bra för andra ändläget borde det vara rätt skruv :-)

Nix, örat och hela cykeln är nytt, men kan ju ha hänt något under transporten ?
att montera nytt växelöra betyder inte nödvändigtvis att systemet blir rakt. flera felkällor finns.

en växelörekollare hör till mtb-cyklistens basgarderob. köp en slitagemätare till kedjan när du ändå beställer:)

det verkar dock troligare att det är något med stoppskruven. kontrollera även en extra gång att kedjan ligger rätt på övre trissan?

att montera nytt växelöra betyder inte nödvändigtvis att systemet blir rakt. flera felkällor finns.

en växelörekollare hör till mtb-cyklistens basgarderob. köp en slitagemätare till kedjan när du ändå beställer:)

det verkar dock troligare att det är något med stoppskruven. kontrollera även en extra gång att kedjan ligger rätt på övre trissan?
Mitt svar till @Pfaff kanske var otydligt; Just växelöreriktare behöver jag skaffa, har alltså inte kollat att örat är rakt, så det kan absolut vara problemet, oavsett om det är nytt ?

Stoppskruven gör det den ska, bara inte tillräckligt långt och kedjan verkar ligga rätt på både övre och nedre trissan…Får ta nya tag och som sagt i andra svar dubbelkolla att kassetten är riktigt i botten, ev. prova med ett annat hjul om det ger samma resultat…

Mitt svar till @Pfaff kanske var otydligt; Just växelöreriktare behöver jag skaffa, har alltså inte kollat att örat är rakt, så det kan absolut vara problemet, oavsett om det är nytt ?
Som har tipsats om här tidigare går det att kolla och (om du är försiktig även att) rikta växelörat mha ett hjul, läs mer

Vill du ha ett dedikerat verktyg kostar det en del

Söker en motion control dämpare till brorsans Pike vilken är 2015 kanske,15x100. Passar dämparen som satt i en Revelation från 2017, 15x110?
Ni lär ju fråga varför nedgradera och är för att han cyklar så lite och när det cyklas så är det transport eller lite stig så gör nog inte så mkt skillnad, billigare än att serva/köpa ny charger.

Tänkte köra tills det rasar, visst håller drivlinan för en tredje säsong? ?
Visa bilaga 678542
Jag var hela vägen igenom med mätverktyget på min vardagshoj i våras. Svor över min klantighet men tänkte att det var väl ändå dags för ny kassett efter tre kedjor. Kedja och kassett beställdes. Sen drog jag ut på bytet men kände att så fort den börjar växla/trampa dåligt så byter jag, kanske till sensommaren. Men nu har jag cyklat med samma utslitna kedja och kassett hela vintern och allt flyter fortfarande på bra. Så jag vete fan när/om jag nånsin kommer byta..

Jag var hela vägen igenom med mätverktyget på min vardagshoj i våras. Svor över min klantighet men tänkte att det var väl ändå dags för ny kassett efter tre kedjor. Kedja och kassett beställdes. Sen drog jag ut på bytet men kände att så fort den börjar växla/trampa dåligt så byter jag, kanske till sensommaren. Men nu har jag cyklat med samma utslitna kedja och kassett hela vintern och allt flyter fortfarande på bra. Så jag vete fan när/om jag nånsin kommer byta..
Det brukar ju gå snabbt att lära sig dubbelväxla och, vilken utväxling man har tillgång till i praktiken och hur hårt det går att belasta de olika dreven. Kanske inget att satsa på i en klungspurt, men fram och tillbaks till jobbet är ju något annat. ?

Då blir det dock garanterat kassettbyte och kanske också framdrevet. Både borde hålla till åtminstone tre kedjor när man byter kedja i tid, det är mycket billigare.

Då blir det dock garanterat kassettbyte och kanske också framdrevet. Både borde hålla till åtminstone tre kedjor när man byter kedja i tid, det är mycket billigare.
Japp, kommer antagligen se till att ha ett framdrev hemma med till det stundande bytet. Men nu har jag ändå cyklat i snart ett år utan problem med utslitna delar viket jag är rätt nöjd med, i synnerhet tidigare i vintras när det var mycket slask, vatten och lera/grus.

Det beror på hur länge det håller.
Min senaste drivlina på pendlaren rullade iaf fem år och uppskattningsvis i storleksordningen 1000 mil innan jag tröttnade på att det rappade över i rampen upp från garaget. Svårslaget pris per mil.

Den där är ju som ny! Skäms lite över hur slut jag kör mina kedjor... Eller, nej. Jag skäms inte. Jag kör skiten ur mina drivpaket. :)
Det känns nästan lite kriminellt!
Men min vadslagning att AXS sliter mindre och drivlinan håller längre känns vunnen :)
Synd att kedjan ser ut som skit efter en dag i ramsvikslandet.

Tillbaka
Topp