weldion
Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Alla är vinnare i den här tråden, eller?Frun är oavsett en vinnare, väl värt att vänta?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alla är vinnare i den här tråden, eller?Frun är oavsett en vinnare, väl värt att vänta?
Absoluta huvuddelen skulle jag tro, finns nog en del haters också.Alla är vinnare i den här tråden, eller?
Fjärde på ingående, så jag har viss redundans.Absoluta huvuddelen skulle jag tro, finns nog en del haters också.
Man måste ha minst 2 st Canyon i garaget?
Per person Helge!Fjärde på ingående, så jag har viss redundans.
Då beställer jag en till!Per person Helge!
Men säg till innan om du får mer än 3 Canyon & 1 Wattbike, jag vill inte hamna i kölvattnet?Då beställer jag en till!
Vad gäller för innehav av Canyon-cyklar om man saknar garage?Absoluta huvuddelen skulle jag tro, finns nog en del haters också.
Man måste ha minst 2 st Canyon i garaget?
Då får du ha stående beställning/vecka eftersom dom blir stulna.Vad gäller för innehav av Canyon-cyklar om man saknar garage?
Eller så står cyklarna i hallen.Då får du ha stående beställning/vecka eftersom dom blir stulna.
Hur beter sig tpu jämfört butyl/latex mtp rullmotstånd?Om du inte måste ha en Schwalbe-slang kan du tex använda de lättare
Maxxis Ultralight med 48mm ventil
eller om du vill ha ännu lättare slang finns ju alltid de i TPU
(Just den är inte för fälgbroms)
Sämre än latex, bättre än butyl. Brutalt lätt, håller luften bättre än latex.Hur beter sig tpu jämfört butyl/latex mtp rullmotstånd?
Skapligt töjbar med andra ord?Sämre än latex, bättre än butyl. Brutalt lätt, håller luften bättre än latex.
Inte utanför däcket i alla fall.Skapligt töjbar med andra ord?
Hur beter sig tpu jämfört butyl/latex mtp rullmotstånd?
Det beror nog, som alltid(?), på exakt vilka slangar det är man jmf och hur rullmotståndet har testatsSämre än latex, bättre än butyl.
+1Brutalt lätt, håller luften bättre än latex.
Självklart tubeless, man är väl inte gubbe?Inte utanför däcket i alla fall.
Kör hellre tubeless än tpu, men hellre tpu än latex och butyl.
Kan du inte ladda upp hela tidningen? Helst alla nr.Det beror nog, som alltid(?), på exakt vilka slangar det är man jmf och hur rullmotståndet har testats
Tidningen Tour testade 12 olika slangar, inkl två tubolitoslangar, i nr 7-2020 för lvg dvs ~18-28mm bredd. De testade slangarna vägde 22-97g
Det skiljde minimalt i rullmotstånd mellan butylslang på 68-85g och Tubolito Road på 41g,
Tubolito S-Road på 22g var lite bättre men skall inte klara fälgbroms.
Här finns testet. https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/wie-gut-sind-leichte-rennrad-schlaeuche/a49079.html
Hela testet kostar 0,99 € att ladda hem, men man kan läsa vilka slangar som testades, testmetod och "Test-Fazit" gratis på den länkade sidan.
Tidningen Roadbike testade i nr4-2023 flera olika TPU-slangar, nedan är delar av resultatet
![]()
![]()
+1
![]()
Men TPU-slangar kostar väldigt mkt mer
TPU-slangar användes även av (minst) ett proffslag under årets TdF
Visa bilaga 671539
Tack för tips, ville eg köpa samma slang som kom med hjulet men kanske jag ska testa ex TPU, dock kör jag ju med dubbdäck nu ändå så kanske ska spara mer avancerade slangar till efter vintern? Eller tänker jag fel? TPU ska tydligen ha ett bra punkteringsksydd.Om du inte måste ha en Schwalbe-slang kan du tex använda de lättare
Maxxis Ultralight med 48mm ventil
eller om du vill ha ännu lättare slang finns ju alltid de i TPU
(Just den är inte för fälgbroms)
Kör TPU till vinterdäcken på min slaskcykel.Står en del matnyttigt här också: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/latex-tpu-inner-tubes-versus-tubeless
Tack för tips, ville eg köpa samma slang som kom med hjulet men kanske jag ska testa ex TPU, dock kör jag ju med dubbdäck nu ändå så kanske ska spara mer avancerade slangar till efter vintern? Eller tänker jag fel? TPU ska tydligen ha ett bra punkteringsksydd.
Dubbdäck är såpass tunga och tröga att slangarna inte gör ngn skillnad annat än i plånboken.Tack för tips, ville eg köpa samma slang som kom med hjulet men kanske jag ska testa ex TPU, dock kör jag ju med dubbdäck nu ändå så kanske ska spara mer avancerade slangar till efter vintern? Eller tänker jag fel?
I länken pratas det om att man tjänar 7W vid 45km/h, blir det någon watt-besparing kvar i min snittfart på 28-30km/h?Står en del matnyttigt här också: https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/latex-tpu-inner-tubes-versus-tubeless
Tack för tips, ville eg köpa samma slang som kom med hjulet men kanske jag ska testa ex TPU, dock kör jag ju med dubbdäck nu ändå så kanske ska spara mer avancerade slangar till efter vintern? Eller tänker jag fel? TPU ska tydligen ha ett bra punkteringsksydd.
I länken pratas det om att man tjänar 7W vid 45km/h, blir det någon watt-besparing kvar i min snittfart på 28-30km/h?
Jag tycker nackdelarna med känsligare slang alternativt krånglet med TL inte känns värt det på lvg...?
Någon som vet varför Canyon höjt priset på Spectral 125 CF LTD? För någon vecka sedan låg den på 64000 någonting och nu 87000 igen. Varför har de höjt igen?
Överklassen åker väl inte Kia! ;)Det är nu desperata överklasskvinnor köper julklappar till sina män.
Överklassen åker väl inte Kia! ;)
Tack för hjälpen hittade den igen =)Så här såg det ut nu när jag gick in på hemsidan:
Spectral 125 CF LTD
64.499 SEK
or from 2.065,26 SEK/Mo.
87.999 SEK
You save 23.500 SEK
kan vara så men överklasskvinnor bor oftast i storstäder och likaså deras män och där finns ingen skog. Sist jag minns var det mest asfalt racers som håller till i storstäder knappast MTB då riktig skog oftast saknas =). Så nej knappast överklass och ingen kvinna är jag heller. Man kan väl få drömma eller? =).Det är nu desperata överklasskvinnor köper julklappar till sina män.
Men i stan bor en hög andel av innehavarna av den viktigaste mtb-acccessoaren: en fet SUV. Och med den kan man dra åt skogen, så att säga.kan vara så men överklasskvinnor bor oftast i storstäder och likaså deras män och där finns ingen skog. Sist jag minns var det mest asfalt racers som håller till i storstäder knappast MTB då riktig skog oftast saknas =). Så nej knappast överklass och ingen kvinna är jag heller. Man kan väl få drömma eller? =).
fet SUV har försvunnit. SUV har ersatts med mängder av "leksaks" elbilar istället =). Det är det som är inne i storstäderna nu och inte feta "SUVS" i alla fall det jag ser när jag tvingas besöka storstäderna =).Men i stan bor en hög andel av innehavarna av den viktigaste mtb-acccessoaren: en fet SUV. Och med den kan man dra åt skogen, så att säga.
kan vara så men överklasskvinnor bor oftast i storstäder och likaså deras män och där finns ingen skog. Sist jag minns var det mest asfalt racers som håller till i storstäder knappast MTB då riktig skog oftast saknas =). Så nej knappast överklass och ingen kvinna är jag heller. Man kan väl få drömma eller? =).
kan vara så men överklasskvinnor bor oftast i storstäder och likaså deras män och där finns ingen skog. Sist jag minns var det mest asfalt racers som håller till i storstäder knappast MTB då riktig skog oftast saknas =). Så nej knappast överklass och ingen kvinna är jag heller. Man kan väl få drömma eller? =).
Dessutom, vem har sagt att cykeln ska cyklas på. Det är en kul julklapp för 80 papp.
Köpte Raceblades pro XL (ska passa 25-32mm) till min Endurace, de räcker precis för 35mm dubb (Schwalbe). Dock så passar ju inte klämmorna ordentligt - de ligger inte dikt an som man hade velat på varken gaffel eller bakstag, känns som att det skapar en viss instabilitet som kanske inte är superbra slitagemässigt heller. Hur som irriterande, vet inte om det är Raceblades som är felkonstruerade eller om Canyon bara vägrar skärmar? Ignorera eller finns det bättre lösningar?

Ok! Kanske ska testa att meckla ihop nått, tack för tips!Jag använde först BB ringfix och hade riktiga skärmar på min Endurace. Det funkade helt ok, skärmarna satt kvar en hel sommar, inklusive en 120-milare.