Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Byter bromsar på Specialized Chisel Comp och passar på att gå upp i storlek för bromsskiva bak, dvs från 160 till 180mm.
Installerat därför en SM-MA-F180P/P2 -adapter mellan bromsoket och ramen.
Men frågan är: har jag monterat bromsadaptern åt rätt håll (just nu pekar pilen i riktning mot vevpartiet)?..Visa bilaga 681972
Pilen ska i rotationsriktningen, vilket ju är "up" på gaffeln eller om den sitter bakom sadelstaget. Så det stämmer.

Jag har bara cyklat några veckor nu och har noterat att mitt höger ben, framförallt lår - har börjat klia inuti någon dag efter jag har cyklat. Känns som att man har ett sår som läker och det är inuti benet. Det enda jag kan resonera fram själv är att musklerna "läker" efter träning och därav kliar det men upplever ingen "träningsvärk".

Vet någon vad detta är och beror på? Enbart höger lår och har aldrig gjort det innan jag började träna.

Jag tycker att tryckmätaren på pumpen är alldeles för dålig. Kan någon rekommendera en digital tryckmätare som är funkis och inte kostar mer än nödvändigt?
Fultema undviker jag helst men i övrigt har jag inga preferenser.

Jag tycker att tryckmätaren på pumpen är alldeles för dålig. Kan någon rekommendera en digital tryckmätare som är funkis och inte kostar mer än nödvändigt?
Schwalbe Airmax Pro
product.php

Kostar 122 SEK hos Rose

Schwalbe Airmax Pro
product.php

Kostar 122 SEK hos Rose
Jag har en sån. Funkar även med långa naglar!
Visar samma tryck som min (analoga ?) pump så inte används den särskilt ofta. Ligger desutom o drar batteri så det är alltid slut när jag fåe för mig att jämföra.
Min fotpump heter Rose.

Hittade den här liggandes bakom återvinningsstationen. Vad gör man åt sånt här elände? Känns meckigt att släpa det till polisen utan bil
IMG_8664.jpeg

Hej,
Ny här på Happyride.
Har lyckats köra sönder min bakväxel som är en shimano ultegra RD6700 3x10.
Cykeln har varit med ett tag och tycker inte den är värd en sprajlans ny bakväxel och är därför på jakt efter en begagnad. Det bästa vore ju att kunna byta mot en lika dan, annars undrar jag om det finns några andra bakväxlar som är kompatibla. Detta är vad jag hittat på shimano, tolkar jag det rätt att inga andra bakväxlar är kompatibla då?
1708615093110.png

Jag läser det som att Shimano även garanterar kompabilitet med RD-5701 GS eller RD-4601 GS om du har kassett där största drevet är minst 25 och max 30 tänder.

I praktiken kan du nog använda det mesta av Shimanos 10-delade bakväxlar för landsväg (förutom Tiagra 4700-serien), men ju mer lik den är din nuvarande desto bättre.

Vad har du för framdrev och kassett idag?

Hej,
Ny här på Happyride.
Har lyckats köra sönder min bakväxel som är en shimano ultegra RD6700 3x10.
Cykeln har varit med ett tag och tycker inte den är värd en sprajlans ny bakväxel och är därför på jakt efter en begagnad. Det bästa vore ju att kunna byta mot en lika dan, annars undrar jag om det finns några andra bakväxlar som är kompatibla. Detta är vad jag hittat på shimano, tolkar jag det rätt att inga andra bakväxlar är kompatibla då?
Kanske kan hjälpa dig då jag har det på min gamla ombyggda Miyata om du kan vänta tills maj eller så. Ska bygga om Miyatan med en 2x11 grupp som jag fått tag på. Just nu använder jag den dagligen på trainern och har inte möjlighet/tid att bygga om den tidigare.

Har en komplett 6703-grupp, se: https://pastis.tauzero.se/mina-cyklar/#Miyata Quickcross

Måste byta varjerhölje på nexusväxeln, intern dragning som sitter rätt hårt. Hur får jag i nya höljet?
Om det skiljer eller ej för Nexus vet jag inte
Men internt dragna varjerhöljen för vanliga växlar så har jag med framgång bytt i två steg
  1. Dra ur vajerhöljet, men låt vajern vara kvar,
    kapa längden på det nya höljet med det gamla som mall
  2. Trä det nya höljet på den gamla vajern
  3. Byt vajern (om det behövs)

Om det skiljer eller ej för Nexus vet jag inte
Men internt dragna varjerhöljen för vanliga växlar så har jag med framgång bytt i två steg
  1. Dra ur vajerhöljet, men låt vajern vara kvar,
    kapa längden på det nya höljet med det gamla som mall
  2. Trä det nya höljet på den gamla vajern
  3. Byt vajern (om det behövs)
Fasiken vet om jag trycka in nya höljet i ramen. Går rätt trögt.

1. Jag har genom åren varit extremt dålig på att rengöra cykelkedjan. Vad för något rengöringsmedel rekommenderar ni på cykelkedjan?

2. Behövs verkligen en tryckmätare? Kan man inte pumpa med känsla eller är det därför jag tvingas byta däck två gånger varje år?

1. Jag har genom åren varit extremt dålig på att rengöra cykelkedjan. Vad för något rengöringsmedel rekommenderar ni på cykelkedjan?
336768-full.jpg

2. Behövs verkligen en tryckmätare? Kan man inte pumpa med känsla eller är det därför jag tvingas byta däck två gånger varje år?
På vilket sätt går dina däck sönder
Det finns pump med manometer från några 100-lappar

1. min rekommendation är att välja ett kedjesmörj som inte bygger smuts på kedjan. då slipper du rengöra. det skall kort sagt inte vara för long life jämfört med smutsen som träffar kedjan. du kan läsa allt de behöver i ständigt upprepande trådar i frågan.

2. om du kör med träiga tjockväggiga långsamma däck spelar trycket ringa roll så länge det bara är tillräckligt högt. marginalen uppåt är stor, ingen större skada sker. ska du istället köra lättrullande mer tunnväggiga däck ska du inte ligga särskilt mycket över det minst nödvändiga för att balansera din kroppsvikt. marginalen kan vara så liten som 20-30 procent. över det får du dåligt rull även med dessa, punkteringsrisken ökar, och komfortvinsten med de följsamma däcken uteblir.

Provsatt en cykel med "grx600"-hoods på en cykelbutik. Ergonomin kändes jättedålig och "kantig". Bredvid fanns det en med grx400 dvs de billigare, där kändes ergonomin "spot on". Har jag missat något?

Provsatt en cykel med "grx600"-hoods på en cykelbutik. Ergonomin kändes jättedålig och "kantig". Bredvid fanns det en med grx400 dvs de billigare, där kändes ergonomin "spot on". Har jag missat något?

Ja, du har missat grx800.

Jag har större händer och föredrog gamla STI modellerna över nyare som vara smalare. Men trenden verkar nu går mot större igen. Jag har inte jämfört olika grx. På bilderna ser grx800 lite rundare ut än grx600. Men köp vad du tycker om bäst.

Ja, du har missat grx800.

Jag har större händer och föredrog gamla STI modellerna över nyare som vara smalare. Men trenden verkar nu går mot större igen. Jag har inte jämfört olika grx. På bilderna ser grx800 lite rundare ut än grx600. Men köp vad du tycker om bäst.
Grejerna sitter ju på färdiga cyklar så inte så lätt att göra något åt nu :) Men knepigt att 400 är "bekvämare" än 600...

Visa bilaga 682781Försöker konvertera dotterns 24' till en klinga fram.
Har en ny 8 delad Microshift grupp.
Men nu va det tydligen frikrans, så det går inte.
8 delad frikrans verkar inte vara det vanligaste heller.
Kommer detta funka?
Visa bilaga 682779Visa bilaga 682780

Jag förstår inte riktigt vad din frågan är. Om cykeln redan har 7-delat behöver du bara tar bort ett drev fram och växelreglaget.

8-delat frikrans finns. Här är en, men 13-32 omfång är inte mycket större än vad man får med 7-delat:

Försöker med svårighet att förstå det här med hjul och standarder. Om jag köper ett DT Swiss 350-nav med HG body, kan jag byta ut den mot Microspline i framtiden, eller är det nytt nav som gäller då?

Försöker med svårighet att förstå det här med hjul och standarder. Om jag köper ett DT Swiss 350-nav med HG body, kan jag byta ut den mot Microspline i framtiden, eller är det nytt nav som gäller då?
Det ska vara enkelt att byta. Jag har bara HG men det går att dra av med fingrarna

EDIT , men det är inte standard utan specifikt för DT. Shimanos går inte inte att byta trro jag

Det beror på nav-modell. DT är föredömliga och inom respektive serie är det bara att dra av och trycka dit en annan standard på samma nav.

Vissa andra tillverkare av nav har motsvarande men långt ifrån alla.

Vad som händer med en 11s växel vet väl ifs ingen men har aldrig hört att det ska funka

Shift ratio av Shimano borde vara mycket nära Sram som har 1,12 på 11-delat och 1,01 på 12-delat. Med 3,9 och 3,65 mm drev pitch ger det med en 11-delat backväxel: 3,65/1,01*1,12 = 4,05 mm rörelse av bakväxeln. Det är nästan 4% mer än de 3,95 mm som behövs. Om man ställer bakväxeln rätt på mittendrevet blir det 19% fel på minste och största drevet. Det skulle kunna funka.

På MTB-hjul med Shimano-nav och med fäste för Centerlock-bromsskivor har jag förstått det som att det finns två olika typ av lockrings (en där man kan använda avdragare för kassett (intern) och en där man använder vevlageravdragare typ HT2 (extern)).

Men är båda dessa lockrings utbytbara på en given skiva?

Mer specifikt rör det sig om ett 12x148 boost bakhjul.

Interfacet mot navet verkar vara detsamma:

1709045131721.png

Extern låsring:
1709045240053.png

Intern låsring:
1709045283624.png

På MTB-hjul med Shimano-nav och med fäste för Centerlock-bromsskivor har jag förstått det som att det finns två olika typ av lockrings (en där man kan använda avdragare för kassett (intern) och en där man använder vevlageravdragare typ HT2 (extern)).

Men är båda dessa lockrings utbytbara på en given skiva?

Mer specifikt rör det sig om ett 12x148 boost bakhjul.

Interfacet mot navet verkar vara detsamma:

Visa bilaga 683131

Extern låsring:
Visa bilaga 683132

Intern låsring:
Visa bilaga 683133
nja. Den låsringen för kasettavdragare passar tex inte på alfine-nav. Den feta ringen passar väl på allt? Sen ska väl själva bromsskivan inte bry sig om vilken låsring som används

nja. Den låsringen för kasettavdragare passar tex inte på alfine-nav. Den feta ringen passar väl på allt? Sen ska väl själva bromsskivan inte bry sig om vilken låsring som används
Ok, så bara man inte slarvar bort den feta låsringen är man good to go oavsett vilken Shimano-skiva man införskaffar?

Tillbaka
Topp