Vetenskap/Cykling

Koltrasten

Aktiv medlem
Vetenskap/Cykling
Mänskliga Innovationer, uppfinningar och framsteg. Finns det något sedan flintyxan, som kan mäta sig med velocipeden på 2 hjul. Knappast troligt. Den tillät redan på 1800talet "blixtsnabba" resor!

Sedan dess har den tekniska utvecklingen stadigt gått framåt. Vi har nya rammaterial i form av Kolfiber, smidiga ALU- legeringar. Vidare: växlar, bromsar, sadlar, däck, slangar, mm. Som tidigare generationer knappt ens i sin fantasi kunnat drömma om!
Mao borde hojarna vara snabbare och mer komfortabla än någonsin?
Garanterat, det är dom också! Att förflytta sig snabbt med minimal muskelkraft, har sedan urminnes tider varit en av människans drömmar. Självklart, likt Ikaros dröm om att kunna flyga. Med till skillnad ifrån Ikaros, har vi cyklister fått vår dröm besannad.

Den obeveklige Arvsfienden, kommer dock alltid att stå som segrare! Hans namn är "Luftmotståndet". Detta kan vi aldrig övervinna. Vi kan titta på Tempocyklister, som gör allt för att kompensera. Detta med extrema tygmat och ihopkrupen sittställning. Till yttermera pina. Vidare tillkommer friktion. Allt enligt fysikaliska lagar!
Dessbättre, för oss "vanliga" cyklister, är aerodynamiken inte avgörande vid farter upp till ca 20/h. Men här möter en annan utmaning. Vadå? Jo, nämligen gravitationen, (ofta i form av uppförsbackar).
Här vi dock åter nytta av tekniken. Med växlar, som tillåter forcering av dom mest envetna motluten!

För dom, som liksom jag dyrkar vår "Underbara" cykel, med den frihet inget annat kan erbjuda. Men av olika skäl är förhindrade. Försök stifta bekantskap med en Elcykel. Du kan då ta del av den värld, som alltid finns bakom hörnet...

Senast ändrad:
Vetenskap/Cykling
@Koltrasten
Jag vet inte om du har hopp om att få till en seriös tråd eller om du avser att det ska vara en fredagstråd. Om det är det förstnämnda tror jag att det hade varit bättre att tydligare beskriva din ambition med tråden i första inlägget, samt möjligen även skärpt till titeln lite. Om inte annat så indikerar ju några tidigare försök från din sida med trådar som varit rätt otydliga vad gäller trådtitel och första inlägg att sådana trådar ofta spårar ur och inte leder till speciellt mycket vettigt.

Vetenskap/Cykling
13-0.jpg

Vetenskap/Cykling
@Koltrasten
Jag vet inte om du har hopp om att få till en seriös tråd eller om du avser att det ska vara en fredagstråd. Om det är det förstnämnda tror jag att det hade varit bättre att tydligare beskriva din ambition med tråden i första inlägget, samt möjligen även skärpt till titeln lite. Om inte annat så indikerar ju några tidigare försök från din sida med trådar som varit rätt otydliga vad gäller trådtitel och första inlägg att sådana trådar ofta spårar ur och inte leder till speciellt mycket vettigt.
Ber om ursäkt ifall om tråden kunnat misstolkas. Ber dig läsa den en gång till!
Vill samtidigt tipsa om att samma lagar, som gäller Aerodynamik, i högsta grad gäller även för skidåkare.

Vetenskap/Cykling
Vill samtidigt tipsa om att samma lagar, som gäller Aerodynamik, i högsta grad gäller även för skidåkare.
Föreslår att du läser svaren du fått och gör en bedömning om det var den önskade responsen.

Om det var den önskade typen av respons så var titel och första inlägg bra.

Om du hade hoppats på en annan respons tycker jag att det rimliga är att gå tillbaka och analysera om du kunde ha gjort någonting annorlunda för att få den önskade responsen. Det finns trots allt en hel del trådar på forumet i vilka det bedrivs lite mer av en diskussion än vad som skett i denna tråd där svaren varit tämligen fåordiga och, i mitt tycke, inte klockrent kopplade till trådens titel.

Vetenskap/Cykling
Ja, det där förgrymmade luftmotståndet! Men Vetenskapen/Cyklingen går framåt. Fler växlar är inte lösningen. Jag tror att US Navy (i samarbete med US Cycling) snart har förfinat Philadelphia-experimentet och anpassat utrustningen för velociped-bruk så att vi kan teleportera oss direkt till målet för vår cykeltur. Extra praktiskt för många, som likt mig, börjar och slutar cykelturen i hemmet. Då har vi ÄNTLIGEN ”blixtsnabba” resor, och besvärliga konstanter som luftmotstånd, gravitation och friktion får se sig slagna.

Vetenskap/Cykling
Tror jag med, men en viss Woodpecker skall inte uteslutas.
Rätt kul med svaren på den här tråden. "Vad gäller cykel vs Vetenskap"!
Citerar några här: "Trams", "Radikalslöjdaren", "Radikalurbanism", mm.

Om detta är den nivå vi vill skall råda på "Happy", kommer "Happy" att självdö!
Varför? Jo, det självklara svaret blir då: Kan vi inte debattera, utan att komma med ovidkommande syrliga kommentarer, vad är det då för mening...

Kan "Skryta" med att ha cyklat minst 5 varv runt vår planet. Testat och tagit del av, i stort samtliga vxl/bromssystem som funnits sedan 1991. Varit mekaniker i Italien. Sett vxl sys utvecklas under 40år.
Samt cyklat i hela mitt liv, (sedan 8års ålder). Om denna kunskap anses värdelös här på "Happy", lägger jag självklart av att vidare posta här på "Happy"!
För dom som ev tycker annorlunda. Rekommenderar jag att läsa tråden ifrån början!

Vetenskap/Cykling
Jag skrev mitt inlägg 18.33. Du ändrade förstainlägget 18.50. Fullkomligen uppenbart att jag, eller de som skrev före mig i tråden, inte kunde svara baserat på ändringar du gjorde efter att svaren skrevs. Kausalitet är ett bra, och vetenskapligt(!), begrepp att beakta i sammanhanget.
1709320368244.png

Vetenskap/Cykling
Jag skrev mitt inlägg 18.33. Du ändrade förstainlägget 18.50. Fullkomligen uppenbart att jag, eller de som skrev före mig i tråden, inte kunde svara baserat på ändringar du gjorde efter att svaren skrevs. Kausalitet är ett bra, och vetenskapligt(!), begrepp att beakta i sammanhanget.
Visa bilaga 683716
Kan inte förstå, hur du har kunnat uppfatta denna tråden som provocerande?
Är det så att du samtycker med övriga kommentarer!
Vilket som. Spelar ingen roll. Har dock svårt att tro det. Då du verkar vara mkt seriös!

Vetenskap/Cykling
Vad jag kan se har du, @Koltrasten, under din tid här på forumet skapat tre trådar. Om du tittar på dem och de diskussioner som förts i dem, är du nöjd med utfallet? Eller hade du önskat att de tagit en annan riktning?

Vetenskap/Cykling
Trots allt, verkar det finnas krafter, som verifierar det jag sagt om luftmotstånd. Bilderna visar tydligt på hur aerodynamiken ökar på kvadraten!
Ett stort tack till "Berk".

Vetenskap/Cykling
Snälla "GoranS".
Vad har detta med den här tråden att göra?
Rätt kul med svaren på den här tråden. "Vad gäller cykel vs Vetenskap"!
Citerar några här: "Trams", "Radikalslöjdaren", "Radikalurbanism", mm.

Om detta är den nivå vi vill skall råda på "Happy", kommer "Happy" att självdö!
Varför? Jo, det självklara svaret blir då: Kan vi inte debattera, utan att komma med ovidkommande syrliga kommentarer, vad är det då för mening...
Citat två får mig att tro att du inte är så nöjd med utvecklingen av tråden. Då tänkte jag att du kanske kunde vara intresserad av att försöka lära dig något av de trådar du tidigare skapat för att förbättras i framtiden. Att analysera vad som gått fel och försöka korrigera för att få ett bättre utfall känns dessutom som ett tämligen sunt och t.o.m. kanske lite vetenskapligt angreppssätt.

Men det står dig naturligtvis fritt att avböja att diskutera detta och fortsätta i samma spår. Jag tror dock du gör klokt i att i så fall inte alltför förvånad om du även i framtiden drabbas av en del inte helt seriösa svar på dina trådstarter.

Vetenskap/Cykling
Beklagar djupt! Trodde den här tråden skulle kunna leda till diskussion om cykelns utveckling i framtiden. Hur ovationer och nya uppfinningar, skulle kunna leda till en kreativ utveckling av framtidens cyklism!

Men som alla kan se. Leder detta bara till personangrepp! Finns det då någon mening?

Vetenskap/Cykling
Beklagar djupt! Trodde den här tråden skulle kunna leda till diskussion om cykelns utveckling i framtiden. Hur ovationer och nya uppfinningar, skulle kunna leda till en kreativ utveckling av framtidens cyklism!

Men som alla kan se. Leder detta bara till personangrepp! Finns det då någon mening?
Till alla, som läser den här tråden.
Försök strunta i personangreppen; Försök istället ta del av hur framtidens cyklism skall se ut.

Vetenskap/Cykling
Trots allt, verkar det finnas krafter, som verifierar det jag sagt om luftmotstånd. Bilderna visar tydligt på hur aerodynamiken ökar på kvadraten!
Ett stort tack till "Berk".
Verifierar det DU har sagt? Mycket innovation och nyskapande inom cykling kan man ju diskutera. Men luftmotståndet är det nog få som förnekar. De senaste åren har ju bara handlat om "aero". Var vill du komma?

Vetenskap/Cykling
Verifierar det DU har sagt? Mycket innovation och nyskapande inom cykling kan man ju diskutera. Men luftmotståndet är det nog få som förnekar. De senaste åren har ju bara handlat om "aero". Var vill du komma?
Jodå, Precis som du säger är detta fenomen en självklarhet. Frågan är väl snarare, vid vilken hastighet detta får betydelse. En Damcykel strl 56cm. En herr dito 58cm. Naturligtvis i rakt uppsittande ställning.
Många av oss som cyklar är äldre. Detta oavsett bakgrund. Tycker därför ditt inlägg var belysande och sakligt.

Vetenskap/Cykling

Du måste nog vara mer specifik isåfall... Kul inlägg, men alltför uppe i molnen. However, keep it coming !

Vetenskap/Cykling
OK!
Har startat en tråd i god tro. Trodde att det gick att diskutera cyklar/Cykling, in i framtiden. Dit vi trots alla är på väg! Jodå just till framtiden...
Visst, vi stiger alla på vid olika perronger, (läs stationer). Men vi skall alla stiga av vid samma slutstation!
Detta fattig som rik. Kanske finns det i livets slutskede någon rättvisa...

Vetenskap/Cykling
Jag tyckte redan för 15 år sen att cykeln inte kunde utvecklas mer, på något avgörande sett. Men, dom har ju hittat på en massa onödiga saker sen dess.

Tänk inte för mkt, inte nyttigt ----

Vetenskap/Cykling
Ack, så lätt att dissa!
Skall vi sluta att tänka? Kanske göra som "GoranS" och gå i samma "spår" hela tiden? Utan ironi.
Nej framtiden är här och nu! Vi kommer alla att möta den...

Vetenskap/Cykling
Tips! Se början på denna tråden. Som "GoranS", helt har försökt förstöra. Jodå, det år bara att läsa innantill.
Så kan var och en bedöma själv. Respekterar självfallet disciplinen skidskytte. Men förväntar mig då också att "Gorans", respekterar att andra har cykling primärt.
Vad har du övh "GoranS" på denna tråden att göra? När det gäller skidor har du ju redan en egen tråd. Om du inte är cykelkunnig, så håll dig till den tråden.
För Många tuppar...
Fö Läs trådens början och tänk efter. Har du något att tillföra, (utanför skidspåret)?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp