[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Snart dags att sluta åka tåg i alla fall och skaffa en liten elbil för pendling.
Känns knepigt att tågen går så katastrofalt dåligt nu, så man skall ens behöva fundera på att bilpendla.
En del busspendlare är inte heller så nöjda med att pendlarkortet gjordes om plus prishöjning gjorde att priset höjdes med 64% i år.
92% av årets bilresor har varit ej planerade. Hämta pga tågförsening, alt tagit buss eller helt inställd tågavgång.

Det finns två problem med infrastrukturen idag. Laddmöjligheter för de som har gatuparkering eller parkering utan möjlighet till laddning. Snabbladdning vid stora reshelger, typ sportlov. Det sistnämnda känns egentligen inte rimligt att dimensionera för, och det är ju inte vägnät, bensinmackar och restauranger heller. Det brukar vara några timmar mitt på dagen det är tjockt, det måste gå att sprida ut resandet lite mer.

Annars skulle jag vilja påstå att det ALDRIG är kö om man bara kan lyfta lite på näsan och tänka sig att välja en annan leverantör. Har sett kö till en Ionity när det funnits 5-6 lediga platser hos en annan leverantör intill - fritt val att köa för att spara några tior men jag hade inte gjort det i det läget.

Det finns två problem med infrastrukturen idag. Laddmöjligheter för de som har gatuparkering eller parkering utan möjlighet till laddning. Snabbladdning vid stora reshelger, typ sportlov. Det sistnämnda känns egentligen inte rimligt att dimensionera för, och det är ju inte vägnät, bensinmackar och restauranger heller. Det brukar vara några timmar mitt på dagen det är tjockt, det måste gå att sprida ut resandet lite mer.

Annars skulle jag vilja påstå att det ALDRIG är kö om man bara kan lyfta lite på näsan och tänka sig att välja en annan leverantör. Har sett kö till en Ionity när det funnits 5-6 lediga platser hos en annan leverantör intill - fritt val att köa för att spara några tior men jag hade inte gjort det i det läget.
Ionity brukar väl sällan vara billigast dessutom, sist jag jämförde var de klart dyrare än konkurrenterna, tom med betalabonnemang. Men nu laddar jag sällan på publika laddare, det brukar kanske inte vara så?

Rullat ett halvår med KIA XCEED. Trevlig kärra för pengen. Mycket bra på landsväg och inte alls så trött som vissa gör gällande. Inte riktigt så soppasnål som man kunde önska sig

Nu på vintern drar den ett par dl eller möjligen mer trots automagiskt läge på eldriftväljaren. Vidare typ halva elförbrukningen om motorvägen undviks.

Rullat ett halvår med KIA XCEED. Trevlig kärra för pengen. Mycket bra på landsväg och inte alls så trött som vissa gör gällande. Inte riktigt så soppasnål som man kunde önska sig

Nu på vintern drar den ett par dl eller möjligen mer trots automagiskt läge på eldriftväljaren. Vidare typ halva elförbrukningen om motorvägen undviks.
Den är ett alternativ till andrabil för oss. Är det laddhybriden du har? Den har ingen värme utan bensindrift vad jag förstått, antar att den då inte har p-värmare heller?

Ionity brukar väl sällan vara billigast dessutom, sist jag jämförde var de klart dyrare än konkurrenterna, tom med betalabonnemang. Men nu laddar jag sällan på publika laddare, det brukar kanske inte vara så?

Många fick 1 års abonnemang med bilen där det var väldigt förmånligt, typ 3 kr/kWh. Det har varit riktigt dyrt utan men tror jag priserna gått ner igen. De var tidigt ute med att ha mer än en plats per ställe men numera är de nog bland de sämre på den fronten.

Jag laddar så pass sällan ute att det lätt är värt att leta efter alternativ om det mot förmoda skulle vara fullt. Än har det dock inte hänt, har knappt sett en halvfull station förutom Arboga till/från julresa för några år sen, men då knep jag en av de sista platserna både till och från mitt resmål.

Med 30-40 platser så är det rätt bra omsättning, de flesta laddar bara 20-30 minuter. Just den biten kanske har blivit lite sämre när det är lite olika bilar som laddar iofs, både för att en del helt enkelt laddar långsamt och för att det bara är Tesla som får riktigt bra fart på just superchargers.

Luftmotståndet ökar drastiskt med hastigheten, så är det.
Det beror på, som så ofta. Om hastigheten är "låg" är luftmotståndet proportionellt mot hastigheten, men om hastigheten är "hög" är luftmotståndet proportionellt mot kvadraten av hastigheten.

Det luriga är att vad som är "hög" och "låg" hastighet avgörs av hur bilen ser ut. En väldigt strömlinjeformad bil kommer bibehålla det linjära sambandet till förmodligen-mycket-högre-än-motorvägshastighet, medan en inte så strömlinjeformad bil kan gå över till turbulent elände i 70 blås och därmed hamna i det kvadratiskt proportionella området, där luftmotståndet ökar just "drastiskt med hastigheten".

Det beror på, som så ofta. Om hastigheten är "låg" är luftmotståndet proportionellt mot hastigheten, men om hastigheten är "hög" är luftmotståndet proportionellt mot kvadraten av hastigheten.

Nej, det beror inte på. Luftmotståndet är kvadratiskt mot hastigheten, men självklart också beroende på luftmotståndet hos kroppen som flyttas jämfört med luften. Vem skulle byta formel mitt i accelerationen, hade du tänkt?

(Däremot liknar såklart begynnelsen på den kvadratiska funktionen en linjär funktion men det är en helt annan sak.)

Nej, det beror inte på. Luftmotståndet är kvadratiskt mot hastigheten, men självklart också beroende på luftmotståndet hos kroppen som flyttas jämfört med luften. Vem skulle byta formel mitt i accelerationen, hade du tänkt?

(Däremot liknar såklart begynnelsen på den kvadratiska funktionen en linjär funktion men det är en helt annan sak.)
Då får du gå in och rätta här tror jag: https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)

Däremot kan det förstås vara så att gränsen mellan "låg" och "hög" hastighet hos befintliga bilar ligger långt utanför det relevanta området. Det har jag ingen aning om.

Då får du gå in och rätta här tror jag: https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)

Däremot kan det förstås vara så att gränsen mellan "låg" och "hög" hastighet hos befintliga bilar ligger långt utanför det relevanta området. Det har jag ingen aning om.

Ah, ok, du är ute och far efter ”låg” hastighet = linjärt pga laminärt flöde. Det är inte applicerbart i bil-genom-luft-fallet. Läs mer här varför det inte gäller. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Laminär_strömning - ”Medier som luft och vatten har lägre viskositet och har nästan alltid turbulent flöde i normala tekniska anordningar.”

Ah, ok, du är ute och far efter ”låg” hastighet = linjärt pga laminärt flöde. Det är inte applicerbart i bil-genom-luft-fallet. Läs mer här varför det inte gäller. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Laminär_strömning - ”Medier som luft och vatten har lägre viskositet och har nästan alltid turbulent flöde i normala tekniska anordningar.”
Aha, då har jag nog blandat ihop teori och praktik den här gången. :-)

Edit: Missuppfattningen kommer nog från när jag grävt i flygplansvingar och liknande, där man tycks kunna gå från laminärt till turbulent flöde (vid hög attackvinkel till exempel) bara genom att öka hastigheten. Kanske för att Reynoldstalet ändras vid tillräckligt stora ändringar i tryck? Men då gissar jag att det handlar om betydligt högre hastigheter (och därmed tryck) än hos en "normal" bil. Eller så har jag missförstått det också. ??

Edit 2: Eller, det är väl tekniskt sett inte "laminärt flöde" då, även om det blir nån skillnad i turbulens och frånvaro av turbulens när man ändrar hastigheten över vingprofilen om den har tillräckligt hög attackvinkel. Hmmmm....

turbulens.jpeg

Senast ändrad:
32,5 cubic feet dvs 0,92 kubikmeter. Mer än vad jag trodde. Men den stora frågan är om det går att slänga på en cykel? ?
920 liter? Lär ju i så fall vara hela kupen, för det ser inte direkt ut som en bil med 920 liters bagageutrymme. Och, nej, jag behöver inte mäta för att känna mig säker på det :-)

När man kollar bakpartiet med det enda bakhjulet, känns det som att man mycket väl skulle kunna ha klämt in två bakhjul med bibehållet lågt luftmotstånd om man använde samma designmetod med inklädda bakhjul? Är det mest en opraktisk gimmick med ett bakhjul? Klart, det förenklar ju konstruktionen och gör den lättare också iofs, men stabiliteten och lastkapaciteten, hur blir det med den när man bara har ett bakhjul?

Aha, då har jag nog blandat ihop teori och praktik den här gången. :-)

Edit: Missuppfattningen kommer nog från när jag grävt i flygplansvingar och liknande, där man tycks kunna gå från laminärt till turbulent flöde (vid hög attackvinkel till exempel) bara genom att öka hastigheten. Kanske för att Reynoldstalet ändras vid tillräckligt stora ändringar i tryck? Men då gissar jag att det handlar om betydligt högre hastigheter (och därmed tryck) än hos en "normal" bil. Eller så har jag missförstått det också. ??

Edit 2: Eller, det är väl tekniskt sett inte "laminärt flöde" då, även om det blir nån skillnad i turbulens och frånvaro av turbulens när man ändrar hastigheten över vingprofilen om den har tillräckligt hög attackvinkel. Hmmmm....

Visa bilaga 682535
Det finns ju vingprofiler som är designade att generera lyft i höga hastigheter med turbulent flöde också. Både genom luft och vatten,tex:

När man kollar bakpartiet med det enda bakhjulet, känns det som att man mycket väl skulle kunna ha klämt in två bakhjul med bibehållet lågt luftmotstånd om man använde samma designmetod med inklädda bakhjul? Är det mest en opraktisk gimmick med ett bakhjul? Klart, det förenklar ju konstruktionen och gör den lättare också iofs, men stabiliteten och lastkapaciteten, hur blir det med den när man bara har ett bakhjul?
Bakändans nederkant hade blivit mycket bredare med betydligt sämre aerodynamik som följd. Lastkapaciteten hade inte påverkats nämnvärt av två bakhjul, då lastutrymmet är ovanpå bakhjulet och hjulupphängningen.
aptera-chassis-render-07-png-1567107380.png

Stabiliteten är redan god med tre hjul. Bred basyta över tyngdpunkten.
Varför fyra hjul?

Senast ändrad:
Gränsen mellan hög och låg är ljudets hastighet. Bilar kör i låg hastighet.
roligt!

hög hastighet kan också definieras som den som krävs för att lämna jordens dragningskraft, bortåt 30 ggr ljudhastigheten. fortfarande mycket långsamt jämfört ljusets hastighet:)

fortsatt ot; skall ett flyplan gå mer än en kort sträcka i överljudsfart tenderas att föredra hög höjd där luften bjuder mycket mindre motstånd. ändå blev ytan på concorden 130 gr varm. sr71 betydligt varmare än så, men också snabbare....

Köparen bestämmer vad biltillverkaren tillverkar
Nja.

För övrigt intressant och underhållande att följa tråden och människor i min omgivning och tyckandet om elbilar fast de själv inte använder en. Samma sak med dubbfritt. De får skrika om de så vill, jag hör dem men jag lyssnar inte utan skrattar inombords.

För mig som rullar elbil sedan ett år nu överväger fördelarna nackdelarna och jag har svårt att tänka mig att gå tillbaka till diesel/bensin igen.

Då jag gått från 5 Volvo XC70/V90CC sedan 2009 till Tesla 3 LR så kan jag säga att det finns mycket att önska men ekonomin och drivlinan väger väldigt tungt och då kan man leva med att man måste planera lite mer inför längre turer, sämre komfort i högre hastigheter, ej villa=egen laddstolpe, etc.

Men jag säger som Kjell: ”Man vänjer sig”.

Senast ändrad:
Knepigt det här med upphandlingar. Ny tågoperatör har upphandlats och nu, 2 månader efter bytet av tågoperatör så rekryterar fortfarande det nya bolaget personal för att kunna driftsätta alla avgångar som de vunnit upphandling på.
Riktigt skevt att man inte skall sätta krav på att man kan uppfylla tillgången på fordon och personal för alla avgångar som man skall köra.
Kollar bara mer och mer på en liten elhärk att ersätta tågpendlingen med nu.
Beskedet nu är de skall få hålla på på det här viset till slutet på juni.

Någon som vet om VW e-Up/Skoda Citigo har adaptiv farthållare?
I alla fall från årsmodell 2020 och framåt. Verkar som många säljs med filhållare, autobroms osv.

Riktigt skevt att man inte skall sätta krav på att man kan uppfylla tillgången på fordon och personal för alla avgångar som man skall köra.

Det är väl oftast omöjligt tyvärr, utan avtal kan man inte anställa på sig en massa. Det tråkiga är när det läggs underbud och det tänks ta över personal som en självklarhet, till en lägre peng.

Inte heller lätt att få med sådana krav i upphandlingar, eller att man river upp det när entreprenören inte lyckas upprätthålla avtalet.

Knepigt det här med upphandlingar. Ny tågoperatör har upphandlats och nu, 2 månader efter bytet av tågoperatör så rekryterar fortfarande det nya bolaget personal för att kunna driftsätta alla avgångar som de vunnit upphandling på.
Kollar bara mer och mer på en liten elhärk att ersätta tågpendlingen med nu.
Beskedet nu är de skall få hålla på på det här viset till slutet på juni.

Någon som vet om VW e-Up/Skoda Citigo har adaptiv farthållare?
I alla fall från årsmodell 2020 och framåt. Verkar som många säljs med filhållare, autobroms osv.
Tja man borde ju starta ett tågbolag där man anlägger egna spår så man har full kontroll över hela produkten.
Eller är det en dum ide?
Bygga en egen motorväg och konkurrera ut trafikverket då? Eller, vore inte det heller så smart?

Det är väl oftast omöjligt tyvärr, utan avtal kan man inte anställa på sig en massa. Det tråkiga är när det läggs underbud och det tänks ta över personal som en självklarhet, till en lägre peng.

Inte heller lätt att få med sådana krav i upphandlingar, eller att man river upp det när entreprenören inte lyckas upprätthålla avtalet.
Men de får ju inte kontraktet samma dag som de skall dra igång verksamheten.
Upphandlingen borde dra igång hyfsat tidigt och beställaren tycker jag borde säkerställa att den som lämnar anbud har resurser att genomföra uppdraget också.

Men de får ju inte kontraktet samma dag som de skall dra igång verksamheten.
Upphandlingen borde dra igång hyfsat tidigt och beställaren tycker jag borde säkerställa att den som lämnar anbud har resurser att genomföra uppdraget också.

Ja i en perfekt värld, men det hade gjort att ingen hade kunnat lämna några anbud.

Iaf på järnväg är det ju oftast beställaren som äger/tillhandahåller fordonen, medan utföraren räknar med att kunna överta personal. Ibland vill inte all personal följa med, och då kan det bli strul. Sedan kan det bli strul även senare om utföraren räknat med att utföra mindre underhåll etc vilket resulterar i att fordon pajar.
Blir intressant vad som händer när SJ nu tar över SL-pendeltågen fr MTR, och senare i juni när Transdev tar över Mälartågen fr MTR. Det är ju kontrakt som brutits i förtid, läs MTR har blivit utslängda.

Ja, eller så fixar man offentliga toaletter i anslutning till laddarna. Det kan få kosta en tjuga att använda. Har man råd med en elbil har man råd med det.

Tillbaka
Topp