Som Makten skriver, BMW:s dieslar har länge varit väldigt snåla. Min är en 2009:a, 3-serie touring Xdrive, har ett snitt på 0,59 över de 12 år jag nu haft den. Körs den som jag gör ca 1500 mil per år blir det 2 års serviceintervall, jag har dock bytt olja och filter varje år (vilket jag räknat med i den siffra jag gett ovan) och i övrigt följt serviceprogrammet till punkt och pricka. Den har varit in på auktoriserad verkstad för service varannat år sedan jag köpte den, men sedan 2016 gör jag alla enkla moment själv (byta olja och alla filter).
Reparationer och däck nämnde någon, jag har under dessa 12 år köpt 3 omgångar däck, en sommar och två vinter, inget av dem har kostat mer än 4000kr inkl omläggning. De jag har nu räcker minst ett par år till. Så det är i nuläget <1 kr/mil för däck. Belägg och skivor har bytts en gång, kostnad ca 3000kr totalt. Två hjullager har bytts, det lämnades in och kostade ca 3000 per gång om jag minns rätt. Batteriet har också bytts två ggr, ca 2500kr/gång. Och nu i vintras åkte jag på att byta dämpare och fjädrar fram, total kostnad ca 12k varav 8k var arbetskostnad på verkstad (dvs går att göras mycket billigare). Totalt ca 40k för däck och reparationer, men vi kan säga 50. Utslaget på de nu ca 150 månader jag haft bilen blir det ca 300kr/månad.
Jag köpte den 3 år gammal, värdeminskning är nu nere på ca 1000kr/månad och sjunker stadigt.
Sedan är det klart att det går att hitta billig leasing på elbil om man letar, men det har blivit betydligt svårare de senaste 1-2 åren när ränteläget återgått till mer normalt och bidraget togs bort. Och man får troligen nöja sig med den bil man då får, inte den bil man egentligen vill ha. För min del handlar det dock mer om att jag inte vill sitta fast med en stor fast månadskostnad, tar hellre en större rörlig kostnad och/eller en smäll när den kommer. Och så är det nog för många.