[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Min elbil har inte mycket kraft ? men ja, det är sant för många elbilar.
Jag har fått byta en hel del däck men det är inte relaterat till elbil utan till att jag handlar bilar i en begkategori där det ofta föreligger däckbyte under min ägandetid. Zoen hade tex gått 10000 mil på original uppsättningar av sommar och vinterdäck. Det tycker jag är bra och självklart har jag fått byta efter det. Men personligen tror jag att slitaget på elbilar som ägs av såna som jag snarare är mindre eftersom höga hastigheter och aggressiv kurvtagning i princip uteslutits. Fiaten slet lite mer för att den hade osannolikt bra vridmoment i förhållande till sin storlek och var kul att busa lite med.

Hoppsan! Stämmer detta verkligen? Låter som ett extremfall:

Det där låter extremt, men som jag förstått sticker premierna på Tesla iväg rejält när vagnskadegarantin går ut och det blir dags för helförsäkring. Beror tydligen på att Tesla ställer krav på att originaldelar måste användas, långa leveranstider och ledtider för reparation, vilket ofta leder till dyra hyrbilskostnader för försäkringsbolagen. Tror inte själva reparationen är helt billig heller.

Det diskuteras en hel del kring detta på Teslaforumet, och många argumenterar t.o.m. att det är bättre köpa en ny (där det räcker med halvförsäkring) istf en beg som kräver helförsäkring.

Det där låter extremt, men som jag förstått sticker premierna på Tesla iväg rejält när vagnskadegarantin går ut och det blir dags för helförsäkring. Beror tydligen på att Tesla ställer krav på att originaldelar måste användas, långa leveranstider och ledtider för reparation, vilket ofta leder till dyra hyrbilskostnader för försäkringsbolagen. Tror inte själva reparationen är helt billig heller.

Det diskuteras en hel del kring detta på Teslaforumet, och många argumenterar t.o.m. att det är bättre köpa en ny (där det räcker med halvförsäkring) istf en beg som kräver helförsäkring.
För mig som snål begköpare som haft långt till snabb/gratis laddare och service är Tesla inget alternativ. Jag kan inte räkna ihop det med inköp, försäkring, risk. Säkert en trevlig bil men inte min grej. Inte nu i alla fall.

det är väldigt många bilar, och det säger ju en del.

bra att det finns pionjärer som du, och som kan finslipa konceptet, i väntan på oss slow starters. under tiden sedan 2005 har jag ägt och använt bara en bil i nu 45000 mil. den drar kring 0,5 och har en radie på 90 mil.

skönt slippa ägna tid återkommande köpa ny bil. men ljuset i tunneln börjar skymta:)
Imponerande. Både av dig och bilen. Det är en Audi A2 har jag för mig? Det betyder att du också valt att hantera en del utmaningar och lyckats oavsett vad andra sagt.

Vi har gödslat med laddare på jobbet. Finns alltid lediga platser trots arbetsplats med vad jag tror är en ganska hög andel elbilsägare. Fast avgift förhandlad med laddbolaget till 2kr/kWh. Så man måste inte ha laddmöjligheter hemma för att slippa dyra snabbladdare.

Men varför ska man göra det för? Det är som att lämna in cykeln till lbs för att byta kedja och kassett = minst dubbla priset jmf med att handla fr nätet/Tyskland.

Men visst, däck är ju nåt som spårat ur på senare år. Fetare och fetare dimensioner, och elbilar accelererar det ytterligare plus att de sliter mer. Hål i huvet men branschen jublar.
Nä, men vinterdäck för 200+ kmh i premium 16'' kostade i alla fall närmare 2000 än 1500 hos tysken för 15 år sen. Möjligt att det blivit billigare eftersom 16'' numera är litet och i sig själv pga det opremium.

170kmh är/var betydligt billigare men det är inte det som sitter i original.

Nä, men vinterdäck för 200+ kmh i premium 16'' kostade i alla fall närmare 2000 än 1500 hos tysken för 15 år sen. Möjligt att det blivit billigare eftersom 16'' numera är litet och i sig själv pga det opremium.

170kmh är/var betydligt billigare men det är inte det som sitter i original.
Vinterdäck för 200kmh+ skulle jag säga är ett cornercase i Sverige, då vi har undantag så 160kmh räcker för vinterdäck. Tror inte du än idag kan hitta ett dubbdäck högre klassat än 190kmh.
Hade 205/55/16 på min gamla Volvo S60, till den köpte jag Dunlop sommardäck för 680kr och Nokian dubbdäck för ca 800kr. Det var nog 2010. Till min Bmw köpte jag GoodYear dubbdäck för 824kr senast (2020).

Vinterdäck för 200kmh+ skulle jag säga är ett cornercase i Sverige, då vi har undantag så 160kmh räcker för vinterdäck. Tror inte du än idag kan hitta ett dubbdäck högre klassat än 190kmh.
Hade 205/55/16 på min gamla Volvo S60, till den köpte jag Dunlop sommardäck för 680kr och Nokian dubbdäck för ca 800kr. Det var nog 2010. Till min Bmw köpte jag GoodYear dubbdäck för 824kr senast (2020).
Mm, det har inte varit svårt men dyrt. Nu har jag bara kollat på min egna bilar men gissar att original är minst 240+ och det är det det volvo och Audi erbjuder som ersättninsdäck också. Inte för att det behövs men för att tjäna pengar.

Jag förstår varför det är meningslöst men vinterdäck för 270kmh men det är en annan sak.

160kmh däremot räcker dåligt om du ska passera våren i Tyskland och upp i alperna

idiotiska dimensioner på el-XC40.
235/45-19 fram o
255/40-19 bak.
Blir redigt dyrt att byta.
Nu leasar jag där sommar/vinterdäck ingår men blir nog lite av
en chock för många som köpt bilen.

Även kass att inte kunna skifta fram/bak då framdäcken slits betydligt mera på en FWD bil.

jag köper 240kmh michelin vinterdäck till min bil som bara gör 190. för de enligt min erfarenhet håller bätttre för norrländska potthål. speciellt när de blir äldre. varit med om hur t ex nokian desintegerar i stommen efter några år. högfartsdäcken är generellt lättare hålla i balans och de har vanligen också bättre våtgrepp. isgreppet räcker utan vidare till för jämtländska skridskobanor. michelin för att detta grepp finns kvar även säsong 5 och 6. kan man t ex fetglömma med goodyear.

till frugans likaså; där kan man välja mellan t och h, samma dimension. tvekar inte att köpa h, dvs 210-däck på även där 17-tums fälg.

michelindäck till dessa bilar, en a2 och en verso, kostar vanligen kring 1800 stycket, och går 8000 mil.

Kan stämma. Nån skillnad bör det bli. Tror jag körde 10 000 på originaldäck på Audin. Den slet extremt jämt jämfört med volvo helvetet. (Men sista sommaren fick man ta det lugnt i regn...)

idiotiska dimensioner på el-XC40.
235/45-19 fram o
255/40-19 bak.
Blir redigt dyrt att byta.
Nu leasar jag där sommar/vinterdäck ingår men blir nog lite av
en chock för många som köpt bilen.

Även kass att inte kunna skifta fram/bak då framdäcken slits betydligt mera på en FWD bil.
Det där otyget håller Bmw på med också beroende på vilka fälgar som väljs, även på fyrhjulsdrivna bilar där det är viktigt att däcken slits jämnt. Så man får hålla koll på vad som väljs, eller vad den kommer med vid beg.köp. Jag skiftar alltid fram/bak vid bytena.

jag köper 240kmh michelin vinterdäck till min bil som bara gör 190. för de enligt min erfarenhet håller bätttre för norrländska potthål. speciellt när de blir äldre. varit med om hur t ex nokian desintegerar i stommen efter några år. högfartsdäcken är generellt lättare hålla i balans och de har vanligen också bättre våtgrepp. isgreppet räcker utan vidare till för jämtländska skridskobanor. michelin för att detta grepp finns kvar även säsong 5 och 6. kan man t ex fetglömma med goodyear.

till frugans likaså; där kan man välja mellan t och h, samma dimension. tvekar inte att köpa h, dvs 210-däck på även där 17-tums fälg.

michelindäck till dessa bilar, en a2 och en verso, kostar vanligen kring 1800 stycket, och går 8000 mil.
Det där har vi diskuterat förr och det är bara att konstatera att vi inte är överens.
För mig är det greppet på svartis som är det viktiga på ett vinterdäck, och där duger bara dubb. Snö är näst viktigast. Övriga väglag som våtgrepp, torrgrepp, etc, hamnar jag som normalbilist aldrig ens i närheten av att testa däckens gränser, så de är sekundära. Men på svartisen kan dubben vara skillnaden mellan liv och död. Been there, done that.

Det där otyget håller Bmw på med också beroende på vilka fälgar som väljs, även på fyrhjulsdrivna bilar där det är viktigt att däcken slits jämnt. Så man får hålla koll på vad som väljs, eller vad den kommer med vid beg.köp. Jag skiftar alltid fram/bak vid bytena.
På elbil är det ibland motiverat med olika luftkammare beroende på var batterivikten är placerad. Lilla Ion har 145 fram och 185 bak. Men jag håller med, det är störande att inte kunna byta mellan bak/fram.

På elbil är det ibland motiverat med olika luftkammare beroende på var batterivikten är placerad. Lilla Ion har 145 fram och 185 bak. Men jag håller med, det är störande att inte kunna byta mellan bak/fram.
Borde det inte gå att justera med däcktrycket också? Eller skiljer det väldigt mycket? På min bmw ska det vara högre tryck bak än fram, den är ganska välbalanserad men aningen tyngre bak.

Frågan är hur stor skillnaden på luftkammaren är, då det är olika profil.
På Volvon TROR jag att det spårade för mkt med 255 fram,
lite kundvagnskänsla.

OT: Man kan ju roa sig med att fundera på hur nyktra de som satte måttstandarder kan ha varit.
Fälgar anges som diameter och bredd i tum. Logiskt för den som är född på 1800-talet.
Men sen däck. Tre mått anges: ett i mm, ett i % av ett annat mått, och ett i tum. Tre mått av samma storhet anges alltså på olika sätt. Och bredden anges i mm trots att bredden på fälgen anges i tum.
Och i cykelvärlden anges diametern på fälgen i tum, men på olika sätt så att 28 och 29 är samma sak. Men ibland anges i stället omkretsen, och då i mm.
En och annan vodka bara måste ha varit inblandad på den konferens där man avgjorde detta.

Det är ju väldigt lågt jmf med medelvärdet på den verkliga förbrukningen på Spritmonitor för en BMW 3-serie touring Xdrive
Visa bilaga 683751
Även om 12 bilar är ett litet statistiskt underlag så visar Spritmonitor att den verkliga förbrukningen troligen är på minxt 6,5 istf under 6,0. Det blir särskilt tydligt om man även tittar på fördelningen av förbrukningen hos de 12 bilarna
Visa bilaga 683754
En enda under 6,0 men 8 på minst 6,5

Redigerat: Fördelningen
Ooms är ju den enda personen som inte har högre förbrukning med cyklar på taket heller. Det är en bra bil det där :)

Fast när jag kollar bil så verkar det hamna närmare 10 än 2000 i månaden. Jag har dock inte kollat så noga. Bara noga nog för att behålla den jävla v90.

Sedan är det ju som Makten redan nämnt enorm skillnad på om man har laddmöjlighet hemma eller inte. Jag skulle säga det är ett måste för att ha elbil, både ekonomiskt och hantermässigt. Jag tror även jomper nämnt det nån gång.

För de som bor i villa är detta inget problem, bara att skaffa en laddbox eller en trefasladdare om man redan har trefasuttag. Om man bor i lägenhet skulle jag däremot säga att laddmöjlighet fortf hör till undantagen. Och även om det finns är det inte säkert att det är speciellt billigt.

Inte ett måste, men jag skulle nog säga att man ska vara entustiast för att orka med, eller ha en extremt smidig och billig möjlighet till laddning utanför hemmet. Oavsett vad så blir det krångligare istället för enklare till vardags om man inte kan ladda hemma.

Bor man i HR eller fel BRF så är det antingen inte möjligt eller ofta dyrt att ladda. Det blir mer komplicerat i större sammanhang eftersom man då får betala nätleverantören för effekt också och inte bara förbrukning. Men det är på gång till alla.. Väldigt många BRF:er löser det dock bra, inkl den jag bor i. Jag betalar inte mer än om jag bott i villa.

Helförsäkring + låga räntor på nya bilar gör att många tycker att de blir billigare att köpa ny bil. Men det de verkar glömma ibland är att det blir fler år att betala av på den nya bilen så det är lite kortsiktigt.

Sen är ju Model S och X riktigt dyra bilar nya, det drar ju med sig höga reparationskostnader och ägandekostnader i allmänhet. Rätt normalt för bilar i 1M+-klassen.

Bor man i HR eller fel BRF så är det antingen inte möjligt eller ofta dyrt att ladda. Det blir mer komplicerat i större sammanhang eftersom man då får betala nätleverantören för effekt också och inte bara förbrukning. Men det är på gång till alla.. Väldigt många BRF:er löser det dock bra, inkl den jag bor i. Jag betalar inte mer än om jag bott i villa.
Där jag bor betalar man 3 SEK/kWh

Snåla jämfört med andra såklart. Du kan ju kolla vad VAG:s och Volvos dieslar fr 2009-2012 drog. De låg då 1-2 dl högre än BMW, vilket troligen drev VW till att fuska.
Vilken är din källa till att "Volvos dieslar fr 2009-2012 drog 1-2 dl högre än BMW"? (VW kan vi strunta i)
För kollar man hos Spritmonitor för en V50 Diesel 2009-2012 hamnar man på endast 5,81. Alltså långt ifrån 1-2 dl högre än för motsv BMW 3-serie Touring diesel (6,23).

Där jag bor betalar man 3 SEK/kWh

Det är ändå helt OK. Vi har självkostnadspris + en liten fast avgift för att täcka förvaltning och effektavgift (det gör den nog inte riktigt men kommer göra om fler laddar). Har under 2023 varierat mellan 3.69 kr (januari) och 1.49 kr (juli) /kWh. Oftast runt 2kr. Och det är inkl elnät, överföring, energiskatt och kostnaden för själva elektriciteten + moms på allt. Nackdelen är att man precis som hemma inte vet exakt vad det kostar när man förbrukar men det verkar folk kunna leva med.

Vilken är din källa till att "Volvos dieslar fr 2009-2012 drog 1-2 dl högre än BMW"? (VW kan vi strunta i)
För kollar man hos Spritmonitor för en V50 Diesel 2009-2012 hamnar man på endast 5,81. Alltså långt ifrån 1-2 dl högre än för motsv BMW 3-serie Touring diesel (6,23).
Suck. Varför skulle jag titta på en liten framhjulsdriven bil med liten motor, när jag var intresserad av en fyrhjulsdriven bil med en vettig motor?
Jag vet väl själv vad jag satt och kollade och jämförde då, så det är rätt meningslöst att du ska sitta och gissa vilka bilar jag tittade på då.

Suck. Varför skulle jag titta på en liten framhjulsdriven bil med liten motor, när jag var intresserad av en fyrhjulsdriven bil med en vettig motor?
Jag vet väl själv vad jag satt och kollade och jämförde då, så det är rätt meningslöst att du ska sitta och gissa vilka bilar jag tittade på då.
Suck. Varför skrev du inte att det var hittepåsiffror?
Jämförelsen är enl de förutsättningar du gav + likvärdig motorstyrka.

Senast ändrad:
Bara att glömma att försöka diskutera. Har han läst nåt på en tysk sida så är det så, punkt slut.

Jämförelsen är enl de förutsättningar du gav + likvärdig motorstyrka.
Nej, det är det inte. Du har kollat på för liten bil (v50), och för liten motor. Jag kollade på v60 och motor i spannet ca 180-200hk som är vad som bäst motsvarar 320d. Nu finns inga d5 awd i statistiken hos spritmonitor, men kollar man 2WD ligger Volvon på 0,7 och Bmw:n på 0,6. Relativt helt i linje med förbrukningssiffrorna som då presenterades fr tillverkarna, och även vad biltester då visade. ”Alla” som var insatta då visste att de flesta tillverkare kunde få till klena motorer som var snåla, medan Bmw var ensam om att bygga starka motorer som var snåla. Förbrukningssiffror slog ju kraftigt på skatten då också, jag vill minnas att skatten för min bil var ungefär hälften jmf med motsvarande VW, Audi eller Volvo jag kollade på.

Nej, det är det inte. Du har kollat på för liten bil (v50), och för liten motor. Jag kollade på v60 och motor i spannet ca 180-200hk som är vad som bäst motsvarar 320d. Nu finns inga d5 awd i statistiken hos spritmonitor, men kollar man 2WD ligger Volvon på 0,7 och Bmw:n på 0,6. Relativt helt i linje med förbrukningssiffrorna som då presenterades fr tillverkarna, och även vad biltester då visade. ”Alla” som var insatta då visste att de flesta tillverkare kunde få till klena motorer som var snåla, medan Bmw var ensam om att bygga starka motorer som var snåla. Förbrukningssiffror slog ju kraftigt på skatten då också, jag vill minnas att skatten för min bil var ungefär hälften jmf med motsvarande VW, Audi eller Volvo jag kollade på.
Vet inte vilka motorer han jämfört, men generellt fanns väl den V50n med någon sån där trafikfarligt Volvo-snål motor, och BMWn med några rejält kraftiga, så det vill ju till att göra urvalet rätt.
Men att v50 skulle vara för liten har jag mycket svårt att se. Om jag lyckas jämföra rätt modeller (är det e90/e91 vi pratar om?) i hastigheten skiljer det 5 mm i längd (BMW längre) och lite mer i bredd. Å andra sidan var BMWn anpassad för en 6-cylindrig längsmonterad motor, och det lär ju ha kostat mer än 5 mm.
Hade själv en e91, och det är nog bästa bilen jag haft. Men rymlig är den ju inte. Och BMW var snåla vid tiden, men främst på pappret. Även i verkligheten var de snålare än konkurrenterna, men skillnaden var strre på pappret än i verkligheten, åtminstne med mina körvanor för tiden.

Vet inte vilka motorer han jämfört, men generellt fanns väl den V50n med någon sån där trafikfarligt Volvo-snål motor, och BMWn med några rejält kraftiga, så det vill ju till att göra urvalet rätt.
Men att v50 skulle vara för liten har jag mycket svårt att se. Om jag lyckas jämföra rätt modeller (är det e90/e91 vi pratar om?) i hastigheten skiljer det 5 mm i längd (BMW längre) och lite mer i bredd. Å andra sidan var BMWn anpassad för en 6-cylindrig längsmonterad motor, och det lär ju ha kostat mer än 5 mm.
Hade själv en e91, och det är nog bästa bilen jag haft. Men rymlig är den ju inte. Och BMW var snåla vid tiden, men främst på pappret. Även i verkligheten var de snålare än konkurrenterna, men skillnaden var strre på pappret än i verkligheten, åtminstne med mina körvanor för tiden.

Tjena!

Precis vad jag tänkte. V50 och E91 är ju väldigt nära i storlek. Bagaget må vara lite rymligare på E91. Men V60 är ju klart minst i bagaget av de tre bilarna, den är bara större på utsidan.

Tjena!

Precis vad jag tänkte. V50 och E91 är ju väldigt nära i storlek. Bagaget må vara lite rymligare på E91. Men V60 är ju klart minst i bagaget av de tre bilarna, den är bara större på utsidan.
För övrigt undrar jag om inte min 4-cylindriga e91 rent tekniskt var en mittmotorbil. Hjulen satt långt fram i hörnorna och motorn satt rejält långt bak. Anpassad för 6or så tryckte man bak 4orna också så långt man kunde. Om någon del av motorn låg framför framaxeln var det inte mycket.

Borde det inte gå att justera med däcktrycket också? Eller skiljer det väldigt mycket? På min bmw ska det vara högre tryck bak än fram, den är ganska välbalanserad men aningen tyngre bak.

Min bedömning, inte fakta, är att man i fallet med Ion/I-miev avsiktligt eller oavsiktligt bestämt sig för att göra en elektrisk variant av VW typ 1. All vikt och drivning ligger långt bak samtidigt som man vill ha minimal tvärsnittsarea sett framifrån. Detta har tvingat/gett möjlighet till "stabila" hjul bak och "skottkärrehjul" fram. Funkar bra och går otroligt energieffektivt i den omgivning och fart den klarar. En annan fördel är att den har galet bra vändradie, men det tror jag vi talat om förut och att det fanns större bilar som var ännu bättre. Hur som helst en trevlig stadsbil för upp till 60-100km resor beroende på årstid. Jag ville hellre ha den kvar än lösa in den.

Edit: Som synpunkt på att reglera med trycket och lika dimension tror jag att man landat på den grövre dimensionen både fram och bak och det ville man inte. Även på cyklar anpassar man ju luftkammaren efter behov om aktiviteten kräver det och ram/gaffel tillåter.

Senast ändrad:
För övrigt undrar jag om inte min 4-cylindriga e91 rent tekniskt var en mittmotorbil. Hjulen satt långt fram i hörnorna och motorn satt rejält långt bak. Anpassad för 6or så tryckte man bak 4orna också så långt man kunde. Om någon del av motorn låg framför framaxeln var det inte mycket.

Tjena!

Det blir ju av sig själv att fyrorna hamnar längre bak, eftersom man använder samma kardan och låda i de flesta fall.
Men det är en bit som sticker över framaxeln.
Inte ens min F20 med trecylindrig hamnade bakom framaxeln.
Sexorna på E90 är i princip placerade mitt över framaxeln.
PC100001 - Copy2.jpg

Nej, det är det inte. Du har kollat på för liten bil (v50), och för liten motor.
Jag har jmf med det du själv har skrivit i #1,703
Snåla jämfört med andra såklart. Du kan ju kolla vad VAG:s och Volvos dieslar fr 2009-2012 drog. De låg då 1-2 dl högre än BMW

Jag kollade på v60 och motor i spannet ca 180-200hk som är vad som bäst motsvarar 320d.
Kan du länka till den jmf hos Spritmonitor för V60 Diesel D5 180-200 hk 2009-2012?
För ngn sådan jmf kan inte jag hitta; "0 Suchergebnisse"
Om jag istället gör jmf utan hästkraftbegränsning; V60 Diesel D5 2009-2012 så finns det 20 bilar med 205-220 hk och en förbrukning på 6,78
För BMW 320d Touring XDrive 180-200 hk 2009 finns endast en bil hos Spritmonitor; med en förbrukning på hela 6,4
Även om förbrukningen hos V60 D5, med >200 hk, är högre är det långtifrån ditt påstående om "1-2 dl högre än BMW"
Om man byter V60 => V70 och då kollar på; V70 Diesel D5 2009-2012 så drar den mer, men inte heller dess förbrukning ligger "1-2 dl högre än BMW"
och både V60 och V70 jmf utan hästkraftsbegränsningen till 200 hk

Är det bara jag som inte förstår vad självrapporterad förbrukning för tyskar i Tyskland har för relevans för oss i Sverige? Man har ju ingen aning om hur och var de har kört, eller hur fort. Helt klart kör de flesta tyskar aggressivare än de flesta svenskar i alla fall. Det finns liksom en anledning att tillverkarna testar efter en specifik cykel så att det ska gå att jämföra.

Är det bara jag som inte förstår vad självrapporterad förbrukning för tyskar i Tyskland har för relevans för oss i Sverige? Man har ju ingen aning om hur och var de har kört, eller hur fort. Helt klart kör de flesta tyskar aggressivare än de flesta svenskar i alla fall. Det finns liksom en anledning att tillverkarna testar efter en specifik cykel så att det ska gå att jämföra.
Spritmonitor är förvisso bra mycket mer än tyskar, och antagligen det bästa sättet att få reda på vad bilar faktiskt drar. Men man behöver alltid akta sig med statistik, det behövs många bilar för att man med någorlunda säkerhat skall kunna jämföra.
Och det säger så klart ingenting om vad en bil drar med just din eller min körcykel.

Spritmonitor är förvisso bra mycket mer än tyskar, och antagligen det bästa sättet att få reda på vad bilar faktiskt drar. Men man behöver alltid akta sig med statistik, det behövs många bilar för att man med någorlunda säkerhat skall kunna jämföra.
Och det säger så klart ingenting om vad en bil drar med just din eller min körcykel.
Jag vet i alla fall att min egen bil drar exakt så mycket som tillverkaren uppgett, medan den där sajten säger en hel deciliter mer per mil i snitt. Det är ganska stor skillnad. Varför skulle jag lita på den?

Ordet ”cirka” är visst väldigt svårt att förstå. Men att däremot jämföra fyrhjulsdrivna bilar med tvåhjulsdrivna är tydligen inga som helst problem.

Jag vet i alla fall att min egen bil drar exakt så mycket som tillverkaren uppgett, medan den där sajten säger en hel deciliter mer per mil i snitt. Det är ganska stor skillnad. Varför skulle jag lita på den?
Det är samma för mig. Alla bilar jag ägt eller kört mycket har legat väldigt nära den förbrukning som uppgivits av tillverkaren. Och som du säger, den är testad enligt en noga standardiserad körcykel (som uppenbarligen matchar väl mot mitt körmönster).

Det är samma för mig. Alla bilar jag ägt eller kört mycket har legat väldigt nära den förbrukning som uppgivits av tillverkaren. Och som du säger, den är testad enligt en noga standardiserad körcykel (som uppenbarligen matchar väl mot mitt körmönster).
Jo, det blir ju annars lite som att lita på diverse youtubers som lyckas få vilken bil som helst att dra sjukt mycket soppa bara för att de kör som grobianer hela tiden. Klart irrelevant för civiliserade människor.

Alla BMW jag kollar på (ca 2013-2019) drar på pappret mindre än i stort sett alla andra tillverkare. Vore lite märkligt om de kom undan med att hitta på det. Även om det förstås också är lite märkligt att just de lyckas så bra. Även en del bensinmotorer är galet snåla. Kan inte låta bli att kolla på M135 som ska dra 0,75 vid blandad körning. För en treliters sexa på 320 hästar i en bil på 1,5 ton är det rätt makalöst. Särskilt när det inte ens är nya modeller vi snackar om.

Edit: Att jag lyckas få min bil att dra lite beror förmodligen åtminstone delvis på att jag håller hastighetsgränserna. Det gör ju nästan ingen annan vad jag kan se.

Senast ändrad:
Edit: Att jag lyckas få min bil att dra lite beror förmodligen åtminstone delvis på att jag håller hastighetsgränserna. Det gör ju nästan ingen annan vad jag kan se.
Helt sant, ni som kommer undan med den angivna förbrukningen, särskilt på äldre bilar med den gamla körcykeln, är rätt ovanliga. För de flesta drar bilen betydligt mer. Min elbil, som är en ren andrabil, drar faktiskt någon MINDRE än vad cykeln säger unde sommaren, något de flesta säger är omöjligt. Men så går den en del på 50-väg och i princip aldrig på motorväg.
Min förstabil som ofta går i 120 verkliga km/h (dvs 128 km/h på mätaren) drar betydligt mer än cykeln säger. Skillnaden är ju hur bilarna körs...

Senast ändrad:
Helt sant, ni som kommer undan med den angivna förbrukningen, särskilt på äldre bilar med den gamla körcykeln, är rätt ovanliga. För de flesta drar bilen betydligt mer. Min elbil, som är en ren andrabil, drar faktiskt någon MINDRE än vad cykeln säger unde sommaren, något de flesta säger är omöjligt. Men så går den en del på 50-väg och i princip aldrig på motorväg.
in förstabil som ofta går i 120 verkliga km/h (dvs 128 km/h på mätaren) drar betydligt mer än cykeln säger. Skillnaden är ju hur bilarna körs...
Ja, jag kör sällan motorväg, men å andra sidan mycket förort med massor av start och stopp (och accelerationer efter alla miljoner farthinder som kommit upp på sistone).
Sen har jag inte farthållare vilket antagligen hjälper lite, samt stör bakomvarande. ?

Förresten, en sak som förvånar mig rejält är folk som kör i 80 på 90-väg och sen fortsätter i 80 när det blir 70. Eller köra 40 där det är 50 och sen fortsätta i 40 på 30-sträcka.
Bara total ignorering av hastighetsgräns, men samtidigt tydligen inget större intresse av att köra fort. Vad är det för diagnos på såna? :unsure:

Ja, jag kör sällan motorväg, men å andra sidan mycket förort med massor av start och stopp (och accelerationer efter alla miljoner farthinder som kommit upp på sistone).
Sen har jag inte farthållare vilket antagligen hjälper lite, samt stör bakomvarande. ?

Förresten, en sak som förvånar mig rejält är folk som kör i 80 på 90-väg och sen fortsätter i 80 när det blir 70. Eller köra 40 där det är 50 och sen fortsätta i 40 på 30-sträcka.
Bara total ignorering av hastighetsgräns, men samtidigt tydligen inget större intresse av att köra fort. Vad är det för diagnos på såna? :unsure:
Ointresserad och obrydd är diagnosen jag brukar ge. Samma diagnos som de som håller 75 på 1-delen av en 2+1-väg men sen 105 när det blir tvåfiligt.

Tillbaka
Topp