Visa din nedgradering (din j@#la snåljåp)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Har kört med 38 några år nu, efter att ha varit på 42-44 i alla år. Nu vill jag ha 36 (lvg)?
men på allroad / gravel är lite bredare inte så dumt.
Efter några turer så känns det perfekt!

Förvånansvärt många styren i bredden 42 på K&S nu. Alla verkar ha bytt ner sig i bredd.

Jag gick ner till 38 på pendlaren för fyra år sedan. Mest för att smita mellan bussarna. Hamnar vi på grus är det en nackdel tycker jag.

Hade jag bott nära er hade ni fått fynda i mitt garage.. Av någon anledning blir det alltid en massa styren liggande som jag inte tycker passar på någon hoj. Brukar sälja dem för nån hundring styck eller två. Sist var det Fatbar (Renthal) och något mer liknande som någon jeppe hade kapat ned. När man köper begagnat kan man uppgradera och nedgradera samtidigt =)

Tror att jag just nu bara har en 30 och en 20 år gammal bockstyre kvar och en 38 cm lång rakt rör som några kallar för styre. Stam däremot ...

Det är fördelen av bygga cykel från ram: bra-att-har-lådan blir tommare.

Nuvarande styret på sonen MTB köpte jag till fruen när hon bytte till en modern stigcykel, men efter hon hade vänjt sig tyckte hon bättre om ett bred styre med lite rise.

Köpte och byggde ihop mig en vardagscykel istället för att transportera mig på min ultegra-utrustade cross.
Okynnesköpte dock en sadel som passade ramen+styrets färgkodning, hade redan en helsvart som än så länge har känts skönare, ska se om lite mer framåtriktad position blir bättre.
9delat, Sora/tiagra, HyRd, 300-spänns beggad ram med färgchipping och bucklor. (Crescent-logga-formad reflextejp på fronten). Billig styrlinda (fast inte billigaste på bike24...)
IMG_20230405_143735.jpg
IMG_20230405_143803.jpg

jepp, har alltid kört med billigt och vet hur p.................... dåligt och fruktansvärt dyrt det blir i längden.....därför har jag inte råd att köpa billigt............
Det beror på. Efter att ha köpt dyrt under lång tid så går jag numera åt båda hållen beroende på vilken cykel det gäller och såklart vad. Ibland har jag haft som roligast på tjocka stålrörsramar och nog alltid på cyklar jag inte ens inför mig själv vill tänka på vad dom kostat ? Numera tar det emot att shoppa loss på något jag inte är helt övertygad om är berättigat priset och rolighetsgraden för mig.

Tycker att det är en lite dyr nedgradering med flashy logo. Jag köpte den här nedgradering till sonens cykel för 157,50 kronor (för att i framtiden ersätta en liknande som är kapad och som jag köpte for 25,11 euro):

Visa bilaga 618118
Jaja, du vinner prismässigt ? Men min logga får mig att tänka på den svarta spritpennan i en låda...har motstått hittills men framtiden är oklar vad gäller den ?

Jaja, du vinner prismässigt ? Men min logga får mig att tänka på den svarta spritpennan i en låda...har motstått hittills men framtiden är oklar vad gäller den ?

Ursäkta tramsigt inlägget. Tycker faktiskt att pryda med "Yosemite" logga på styret är lite kul. Men föredrar också komponenter utan loggor. Därför är jag extranöjd med nedgraderingen av sonens styret; gamla styret skriker många gånger "Ritchey".

Ursäkta tramsigt inlägget. Tycker faktiskt att pryda med "Yosemite" logga på styret är lite kul. Men föredrar också komponenter utan loggor. Därför är jag extranöjd med nedgraderingen av sonens styret; gamla styret skriker många gånger "Ritchey".
Jag tycker med det är lite roligt faktiskt. Men jo, finns det loggor så tycker jag det är snyggare om dom är subtila och knappt märkbara. Eller om det är ett jäkligt snyggt typsnitt/utförande och det har ett rent estetiskt värde genom det.

Det beror på. Efter att ha köpt dyrt under lång tid så går jag numera åt båda hållen beroende på vilken cykel det gäller och såklart vad. Ibland har jag haft som roligast på tjocka stålrörsramar och nog alltid på cyklar jag inte ens inför mig själv vill tänka på vad dom kostat ? Numera tar det emot att shoppa loss på något jag inte är helt övertygad om är berättigat priset och rolighetsgraden för mig.
Det jag menar är exempelvis shimanos xt kasetter och kedjor. Varje år/sässong bytte jag 2 st sådana, inkl kasett hubben osv. Det blev dyrt. Till slut hade jag hört så mycket gott om sram xx1 och uppdaterat precis allt till detta. Jag har sedan dess inte behövt byta en enda del på över 3-4 år. De håller och kvalitén är avsevärt bättre än Shimano. Något som jag aldrig trott att jag skulle skriva, då jag alltid varit besatt av Shimano. Sram slår Shimano med hästlängder kring kvalité på kasetter osv. Därför har jag inte råd att köpa billigt. Jag vill ha saker som håller år in och år ut och under flera år och inte endast en sässong.

Senast ändrad:
Nedgradering eller ej, men behövde nya handtag till min Scott Spark.
Sprang förbi dessa när jag var på Biltema i annat ärende.
Kändes riktigt bra igår på första träningspasset med cykelklubben.
69,50:- gick dom på, känns prisvärt än så länge. :)
989D8278-038E-478C-A3C9-900F0680246A.jpeg

Nedgradering eller ej, men behövde nya handtag till min Scott Spark.
Sprang förbi dessa när jag var på Biltema i annat ärende.
Kändes riktigt bra igår på första träningspasset med cykelklubben.
69,50:- gick dom på, känns prisvärt än så länge. :)
Visa bilaga 621975
Biltemas Lock-on Grips 27-2019 har fram tills nyligen kostat 39,90 och kostar nu 49,90. De ganska så liknande Biltema Lock-on Grips 27-2018 kostar dock 69,90. Verkar som att det skett något misstag i kassan där kanske.
För en femtiolapp så måste jag dock säga att de känns bra. ?

Biltemas Lock-on Grips 27-2019 har fram tills nyligen kostat 39,90 och kostar nu 49,90. De ganska så liknande Biltema Lock-on Grips 27-2018 kostar dock 69,90. Verkar som att det skett något misstag i kassan där kanske.
För en femtiolapp så måste jag dock säga att de känns bra. ?
Den andra sorten fanns också, så kanske jag som blandat ihop priset från hyllkanten. Kan vara så att jag betalt 49,90:- faktiskt, har dock inte kvittot kvar.

Med några dagar försening av posten i Tyskland och Sverige kunde jag idag hämta mina nedgraderingar hos ombudet.

Hade just "uppgraderat" mitt Rekon bakdäck på min helstel MTB till MaxxTerra, men tyckte, mycket förvånansvärt, att dämpningen var klart för mycket. Tillbaka till Dual som är en nedgradering på många sätt: mycket mindre dämpat, lite mindre grepp, rullmotstånd och slitage och framförallt färre loggor för pengarna.

2023-06-02-21-44-34-884.jpg

För några veckor sen byta jag drevet bak från 22t till 20t. Jag kam fortfarande uppför de flesta backar, men cykeln kändes mindre snartig. Så jag köpte en 21t Surly drev. Riktigt tung: mina två Wolftooth alu drev väger tillsammans hälften. Men visuellt mindre av en nedgradering än jag hade förväntat mig.

2023-06-02-22-03-54-110.jpg

Otroligt hur mycket skillnad små detaljer gör! Nu känns cyklen lekful och poppig igen, den vill hoppa uppför varje sten, som förut.

Senast ändrad:
Med tanke på det bistra ekonomiska klimatet kan man i den här tråden visa sina nya prylar som på pappret är sämre än prylen de ersatte. Men som gärna får vara lika bra, lite sämre eller kanske t o m lite bättre (!) än det den ersatte.

Börjar med mina nya och än så längre fräscha 170 mm SLX-vevar. De ersatte ett par 175 mm XT-vevar. De nya vevarna är kortare vilket är en klar förbättring. Viktskillnaden mot XT (ca 10-20 g) motiverar inte det ca 500kr högre priset (beror lite på var man jämför) i mitt tycke.Visa bilaga 614364
De där pedalerna ser trevliga ut.

Nukeproof horizon?

Hade 105 reglage och wiredragna skivbromsar på pendlaren och bytte till hydrauliska Tiagra och vann sämre växling, osköna reglage OCH sämre bromsverkan.
Så himla nöjd och glad.

/T

Borde in i tråden kassa uppgraderingar.

Var det inte någon här vars billiga sadelstolpe gått av och som vederbörande sedan satte sig på i farten och råkade rätt illa ut?
Aj.

Förstår inte hur man inte märker när den går av, och sedan sätter sig. Men fan så ont det måste gjort.

Jag har kinesisk kolfoberstolpe på två av hojarna, sadlar också.

Aj.

Förstår inte hur man inte märker när den går av, och sedan sätter sig. Men fan så ont det måste gjort.

Jag har kinesisk kolfoberstolpe på två av hojarna, sadlar också.
Tror det liksom gick rätt fort alltsamman.

Här var det! Varning för hemskheter...

Precis, utmaningen är att hitta produkter som är av likvärdig kvalitet fast billigare.

Eller att köpa dem på billigaste stället :)

Ett par nya shimano MT200 bromsar från kina kostar bara ett par hundra mer än bromsbeläggen i butiken. Svårslaget räknestycke för den som nöjer sig där.

Bifogar dagens fångst. Se bild.

E242D1A5-506A-4AD7-B8CB-534F3E281F79.jpeg

Man får ju massor av krimskrams billigt från kina som inte har någon betydelse kvalitetsmässigt. Ventilhattar, spacers, sadelklämmor osv osv.

Reservdelar till bil har man ju lärt sig, speciellt hjullager, att det inte är billigt att köpa billigt. Samma med bromsok..

Senast ändrad:
Fortsätter att simplifiera skogshojen i jakt på okomplicerat tramscyklande.

Från (förvisso slitna) XTR trail...
20231106_214625.JPG

...till (nästan lika slitna) budgetplattisar ärvda av sonen,
20231106_215923.JPG

Inväntar skor från Happys K&S, sen blir det spännande premiär för plattisar efter 20-ish år med SPD. Kommer jag att plattisvurpa ?

/J

Visa bilaga 664479

Visa bilaga 664480

Inväntar skor från Happys K&S, sen blir det spännande premiär för plattisar efter 20-ish år med SPD. Kommer jag att plattisvurpa ?

/J

Det är faktiskt inte omöjligt. Jag gjorde en plattisvurpa i somras när jag försökte vrida foten av piggarna.

Visa bilaga 664479

Visa bilaga 664480

/J

Du vill uppgradera till ett par benskydd, annars finns det risk att Beach2024 blir i långbyxor ?

Mina nedgraderingar började med en sadelstolpe för många år sen; Ritchey WCS ersattes med något noname.

På senare år har det eskalerat. Jag backade min MTB 10 år. Jag vinner inofficiella "gammlast cykel" i dom sammanhang där jag cyklar med andra. Mitt senaste förvärv har friktionsväxlar, men då är det inte fråga om någon klenod utan något som på sin tid var en nybörjarcykel.

En rejäl nedgradering av pedalerna: 23 euro, dessutom mindre vikt. Och billigaste cykelskor jag aldrig har köpt till mig själva. Inte bara prismässigt en nedgrädering, också funtionsmässigt för att skorna inte sitter fäst på pedalerna. Inbillar mig också att min sitt/ståpostionen är nedgraderad några mm.

2024-03-03-16-35-35-274.jpg

2024-03-03-16-35-54-481.jpg

En rejäl nedgradering av pedalerna: 23 euro, dessutom mindre vikt. Och billigaste cykelskor jag aldrig har köpt till mig själva. Inte bara prismässigt en nedgrädering, också funtionsmässigt för att skorna inte sitter fäst på pedalerna. Inbillar mig också att min sitt/ståpostionen är nedgraderad några mm.

Visa bilaga 684030

Visa bilaga 684031
Det där ser inte ut som pedalerna jag skulle vilja lära mig flats på.
Men, det är svårt att se från bilder, och smak är personlig.

Det där ser inte ut som pedalerna jag skulle vilja lära mig flats på.
Men, det är svårt att se från bilder, och smak är personlig.

Varför inte?
Pedalerna har 8 greppiga pins per sidan och en lagom stor, lite konkav plattform. Med greppiga sulorna kunde jag inte vrida skon på pedalen. Enda problem jag hade på första turen igår är att jag är van att drar i pedalerna på branta klättringar.

Varför inte?
Pedalerna har 8 greppiga pins per sidan och en lagom stor, lite konkav plattform. Med greppiga sulorna kunde jag inte vrida skon på pedalen. Enda problem jag hade på första turen igår är att jag är van att drar i pedalerna på branta klättringar.
Det ser ut som att själva pedalen (inte pinsen) snarare är konvex och ganska tjock över axeln.
Men det kanske är så lite att det inte märks.
Håll koll när pinsen börjar trilla bort bara ?

Det ser ut som att själva pedalen (inte pinsen) snarare är konvex och ganska tjock över axeln.
Men det kanske är så lite att det inte märks.
Håll koll när pinsen börjar trilla bort bara ?

Pedalen är lite tjockare vid utesidorna av axeln, men inte i mitten. Om jag använder de så mycket att pinsen borjar trilla bort (som jag inte har läst i reviews) så byter jag till blingiga anodiserade pedaler.

Screenshot_20240304-082426.png

Tillbaka
Topp