Visa din nedgradering (din j@#la snåljåp)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Bytte Ultegraveven på landsvägshojen till 105 istället. Gillar tanken på att ha ett vevparti där jag inte behöver fundera på om det kommer hålla eller inte. Så tekniskt sett kanske det inte var en nedgradering?
Fann ett oanvänt här på Happy, dessutom med kortare vevar och compact-utförande så jag är supernöjd.

Jodå, min Ultegravev är besiktigat och godkän av licensierat servicecenter. Det innebär inte, som jag ser det, att det inte är behäftat med fel - dom har bara inte dykt upp ännu.

En rejäl nedgradering av pedalerna: 23 euro, dessutom mindre vikt. Och billigaste cykelskor jag aldrig har köpt till mig själva. Inte bara prismässigt en nedgrädering, också funtionsmässigt för att skorna inte sitter fäst på pedalerna. Inbillar mig också att min sitt/ståpostionen är nedgraderad några mm.

Visa bilaga 684030

Visa bilaga 684031

Jag kör de där BC-pedalerna på min andra hoj, typ en kopia av massa andra plastpedaler, väldigt lik DMR Vault i formen som jag kör annars.

De fungerar bra, men som på alla andra plastpedaler så är det ju ett piss med pins som böjer sig i plasten. Inga har lossnat men många är böjda. Men det tycker jag är ett problem med alla plastpedaler jag provat.

Pga pedaler som är gjorda av mjukost fick jag slänga på mina Stamp 1 (verkar vara en nedgradering enligt de flesta). Med ett par Five ten blev jag förvånad över hur bra de kändes. De får nog sitta kvar tills de är skrot de också...

1000001485.jpg

1000005011.jpg
1000005015.jpg
1000005016.jpg

Ett Sm-bb52 83mm var mycket billigare än 68mm och framförallt i lager just när jag skulle beställa. Återanvändning av gamla hylsan och en snabb 3D-print av 2 st 1mm distanser gjorde att det passade för landsväg. Sparade säkert 2 dagar och 30 kr, hög snålfaktor...

Okejrå, dom har en helt annan form uppifrån än från sidan!
Satte ett par såna BC pedaler på analoga hojen förra veckan. Hade RaceFace Chester innan och de här BC plattisarna känns minst lika bra om inte kanske bättre? Får se om det stämmer efter att Isaberg öppnat och de ska få känna på lite "guppigare" körning! ;)

Gör en nedgraderingsresa från Deore XT bakväxel till SLX och nu efter senaste turen,till Deore. Har inte märkt någon skillnad på funktion mellan XT och SLX mer än att kompositen på Deore XT inte tål lika stora stenar som SLX! Tror inte jag märker av något skillnad på Deore heller?

Hittade Deore SGS 12vxl för 430:- hos tysken och får en hållbarare bakväxel för några gram mer men sparar nästan 800:- (och 800:- till nästa vecka då jag säkert kommer få in någon pinnj-vel/stock/sten/älg i bakhjulet nu när jag har en ny bakväxel!!)

1710424089555.png

Senast ändrad:
Gör en nedgraderingsresa från Deore XT bakväxel till SLX och nu efter senaste turen,till Deore. Har inte märkt någon skillnad på funktion mellan XT och SLX mer än att kompositen på Deore XT inte tål lika stora stenar som SLX! Tror inte jag märker av något skillnad på Deore heller?

Hittade Deore SGS 12vxl för 430:- hos tysken och får en hållbarare bakväxel för några gram mer men sparar nästan 800:- (och 800:- till nästa vecka då jag säkert kommer få in någon pinnj-vel/stock/sten/älg i bakhjulet nu när jag har en ny bakväxel!!)

Visa bilaga 686046
vi kan hoppas din nya växel har sidoplåtar som täcker nedre trissan ordentligt? när det se ut som på bilden i ditt inlägg matar det in grenar i klykan med god effektivitet.

har du bytt till större trissa? när jag gjorde det fick jag liknande problem som du verkar ha. löste det genom hemmabyggda plåtar som på bilden.

senare har det kommit liknande upplägg från tillverkarna. vitsen är att få till en tvärare vinkel mellan kedja och sidoplåt.
.

IMG_0414.jpeg

Senast ändrad:
vi kan hoppas din nya växel har sidoplåtar som täcker nedre trissan ordentligt? när det se ut som på bilden i ditt inlägg matar det in grenar i klykan med god effektivitet.

har du bytt till större trissa? när jag gjorde det fick jag liknande problem som du verkar ha. löste det genom hemmabyggda plåtar som på bilden.

senare har det kommit liknande upplägg från tillverkarna. vitsen är att få till en tvärare vinkel mellan kedja och sidoplåt.
.

Visa bilaga 692377

Problemet är inte de små pinnarna som åker in i trissorna utan oftast lite större grenar som är kvar efter skogsavverkning eller ligger gömda i gräs/mossa. De kommer in mellan sving/kedja och in i hjulet som sen drar med sig hela växeln runt. De flesta gångerna så har ju både pinne och bakväxel legat inkilat på ovansidan av sadelstaget!

Tex här är en SLX som fick med sig en pinne i hjulet vid en bäckövergång där någon lagt i pinnar för att det ska vara mindre lerigt typ. Pinne borttagen men den drog med sig både växel och UDH hängaren till ovansidan:

1713180503483.png

Problemet är inte de små pinnarna som åker in i trissorna utan oftast lite större grenar som är kvar efter skogsavverkning eller ligger gömda i gräs/mossa. De kommer in mellan sving/kedja och in i hjulet som sen drar med sig hela växeln runt. De flesta gångerna så har ju både pinne och bakväxel legat inkilat på ovansidan av sadelstaget!

Tex här är en SLX som fick med sig en pinne i hjulet vid en bäckövergång där någon lagt i pinnar för att det ska vara mindre lerigt typ. Pinne borttagen men den drog med sig både växel och UDH hängaren till ovansidan:

Visa bilaga 692733

Jag var på cykelläger på -90 talet. Var väl runt 17-18 år. Tommy Johansson var en av ledarna (vet man inte vem han är så googla). Han hade cyklat efter mig och kom efteråt och sa att han var impad över min teknik, speciellt hur jag höll ut (typ lyfte bakhjulet) så inte växeln gick för nära hinder som passerades. Inget jag själv hade reflekterat över att jag gjode men blev sen medveten. Jag har cyklat otroligt många mil snårig skog, över kalhyggen mm. Jag har kört sönder en bakväxel på alla dessa mil.

->Du behöver inte en billigare växel, du behöver bättre teknik! ;-)

Jag var på cykelläger på -90 talet. Var väl runt 17-18 år. Tommy Johansson var en av ledarna (vet man inte vem han är så googla). Han hade cyklat efter mig och kom efteråt och sa att han var impad över min teknik, speciellt hur jag höll ut (typ lyfte bakhjulet) så inte växeln gick för nära hinder som passerades. Inget jag själv hade reflekterat över att jag gjode men blev sen medveten. Jag har cyklat otroligt många mil snårig skog, över kalhyggen mm. Jag har kört sönder en bakväxel på alla dessa mil.

->Du behöver inte en billigare växel, du behöver bättre teknik! ;-)
Mycket möjligt att det är min teknik men jag har aldrig egentligen slagit i bakväxeln i något, aldrig kört punka och aldrig dingat en fälg så jag vill gärna tro att mina spårval och uppmärksamhet på eventuella skadliga saker är ganska god (läs fegkör lite!! :rolleyes:). Jag tar det även lite lugnare när jag kommer till just ris och bös efter skogsavverkning men det har hjälp föga de sista gångerna. Vill nog mer tro på otur och att alltid händer på riktigt brötiga vandringsleder och friåkning längs viltstigar m.m. och inte på mer vanliga cykel- eller XC leder. Sen händer det ju mest på min emtb så det blir ju alltid lite mer skador när man har en motor som i bästa fall skjuter på med 5-600w extra och sen lite overrun på det så ligger växeln gärna på ovansidan av sadelstaget! :oops:

Mycket möjligt att det är min teknik men jag har aldrig egentligen slagit i bakväxeln i något, aldrig kört punka och aldrig dingat en fälg så jag vill gärna tro att mina spårval och uppmärksamhet på eventuella skadliga saker är ganska god (läs fegkör lite!! :rolleyes:). Jag tar det även lite lugnare när jag kommer till just ris och bös efter skogsavverkning men det har hjälp föga de sista gångerna. Vill nog mer tro på otur och att alltid händer på riktigt brötiga vandringsleder och friåkning längs viltstigar m.m. och inte på mer vanliga cykel- eller XC leder. Sen händer det ju mest på min emtb så det blir ju alltid lite mer skador när man har en motor som i bästa fall skjuter på med 5-600w extra och sen lite overrun på det så ligger växeln gärna på ovansidan av sadelstaget! :oops:
Men då finns det ju en enkel och garanterat legal lösning: trampa själv.

Legaliteten i terrängcykling med motorassistans är något omdebaterad.
Nu ska vi inte ta det här men mycket är en massa tyckande överallt, framför allt i Happytrådarna angående detta. Terrängkörningslagen gäller bara motorfordon och staten har redan definierat både vad ett motorfordon är och vad en cykel är. Så köper man en laglig pedalassisterad cykel och inte chippar den så är den en cykel i lagens alla bemärkelser och du kan inte dömas i domstol för att åka cykel i terrängen så länge man följer allemansrätten. Men även om det inte är olagligt så kanske man ska vara lite finkänslig för vad vissa tjänstemän m.m. tycker om att åka emtb på vissa ställen och kanske hellre övertyga dem om att de tänker fel! ?

Nu stoppar i alla fall jag alla kommentarer om mina bakväxlar och annat (om jag inte nedgraderar till något annat) så att vi håller oss till tråden!

Nu ska vi inte ta det här men mycket är en massa tyckande överallt, framför allt i Happytrådarna angående detta. Terrängkörningslagen gäller bara motorfordon och staten har redan definierat både vad ett motorfordon är och vad en cykel är. Så köper man en laglig pedalassisterad cykel och inte chippar den så är den en cykel i lagens alla bemärkelser och du kan inte dömas i domstol för att åka cykel i terrängen så länge man följer allemansrätten. Men även om det inte är olagligt så kanske man ska vara lite finkänslig för vad vissa tjänstemän m.m. tycker om att åka emtb på vissa ställen och kanske hellre övertyga dem om att de tänker fel! ?

Nu stoppar i alla fall jag alla kommentarer om mina bakväxlar och annat (om jag inte nedgraderar till något annat) så att vi håller oss till tråden!

Ja det finns andra trådar för den diskussionen.

Fel! Terrängkörningslagen reglerar körning med motordrivet fordon!

En massa tyckande som sagt. Det finns ingen myndighet som säger att det är lagligt att köra elcykel i terrängen. Tvärtom säger den myndighet som ansvarar för terrängen att det inte är lagligt.

Flytta elcyklandets vara eller inte vara till en annan tråd. Fanns ju en mastodonttråd för ett tag sedan där alla sa samma sak dag ut och dag in. Tjafsa i den istället

Vi har som nämnts ovan redan en tråd någonstans om den diskussionen.
Jag kommenterade endast då det inlägg jag citerade också uttryckte en personlig tolkning på ett sätt som kunde uppfattas som om det skulle vara en sanning.

Bilagor

• 1713421559515.png
    1713421559515.png
    2.9 KB · Besök: 80
IMG_0431.jpeg
IMG_0430.jpeg

Från 14 år gammal rp23a (dock hyfsat nyservad ) till ”bara” fem år gammal RockShox deluxe RL ,
så hur platsa i tråden då !?
Uppgraderade bakdämparen på birden å då blidde den här dämparen över och den har samma längd men kortare slaglängd så därför är den med som SNÅLJÅP?…
(Ville förstås köpa en ny men förnuftet vann?)

Jag är på din sida, har själv sett El-mtb i skogarna du kör och i områdena däromkring och de sköter sig, men du glömmer en sak. De flesta "HR-förstå-sig-påare-vet-allt-kan-allt" är samtliga cityslickers det vill säga 08:or eller 031:or som precis upptäckt att MTB kan vara roligt eller bor på annan "CITY-SLICKER-OMRÅDE = STORSTAD" som inte kan ett jota om hänsyn, skogskörning när det gäller cykling! I dessa 3 områden råder det total intern krig mellan elcykel, fotgängare och vanliga MTB cyklar. Av det skäl att de oftast kör på en och samma plats, det vill säga inne i en sk skogspark centralt i en storstad, samt att noll hänsyn finns i deras huvuden =). De förstår sig inte på oss som bor i skogen och nära den och långt ifrån "CITY SLICKERS" hemstäder. Vi ser inte "CITY-SLICKERS", För oss är det lika sällsynt att se en "CITY SLICKER" som för en "CITY SLICKER" att se ett vilt rådjur eller älg. Vi ser rådjur och älgar och när vi väl träffar på en MTB kille/tjej eller en svamp och bärplockare oftast efter 3-4 mil av 8, för det är oftast så glest det är, där vi kör, då gör vi något som "CITY SLICKERS" inte fattar eller förstår. VI SÄGER HEJ och sedan kör vi och har kul. 031-08 = byråkrater. Inget fel på EL-MTB förare så länge de visar hänsyn vilket de gjort hittills i alla fall där jag kör. Jag kör dock ej EL-MTB utan en ren MTB utan elmotor. El-MTB och all form elcykling, elspark är enligt mig, som golf eller boule för pensionärer som inte har ork och måste få lite hjälp vilket är ok =).

”Så länge man följer allemansrätten”
Jojo. Vad säger den då?

Jag har gjort en riktigt lyckad nedgradering. Kört med Shimanos ME7 skor, bäst i test var de och Shimanos bästa enduro/trailsko. Men knäckt två sulor, kom aldrig riktigt överens med dragskon och spännet spände hårt på fel ställe. När jag knäckt den andra så nedgraderade jag till ME5, vilket lyft! Otroligt mycket skönare, boa-spännet funkar så mycket bättre än det andra, verkar inte spricka, billigare och snyggare. Min bästa nedgradering helt klart!?

Hade inte råd med sram xx1 kassett
så det fick bli shimano xt kassett, samt xt kedja med sram eagle axs xx1 växel ?. Är nöjd. Men den silvriga shimano XT åker av i höst, då den är med högsta sannolikhet utsliten. ?

Bilagor

• IMG_3061.jpeg
    IMG_3061.jpeg
    715.4 KB · Besök: 74
Min son har en stor skalle. Han fick en Specialized Ambush hjälm i vuxenstorlek M när han hade 5 år. Efter lite mer än ett år blev den för smal och köpte jag en Giro Montaro i M till honom som han har använt i 5 år. Nu fick han ont i huvudet efter lite längre cykling. Han passade en Poc Axion i L/XL som satt bra, men såg ut som en svamp på sin huvudet. Provade M, men passade inte.

Då upptäckte jag Giro Fixture: one size upp till 61 cm, så lite mindre än en vanlig L/XL. Hittade en i en färg sonen tyckte om för 599 kr, som är mindre än hälften av priset av Montaron. Men då får man tydligt mindre: 80 gram mindre och med 2 hål mer får man mindre hjälm. Och för att sonen huvudet är inte så hög går den fortfarande ner tillräckligt långt.

2024-05-26-18-35-53-436.jpg

Du kan spara ännu mer! Lägg upp en bild nästa vecka på din nya tourney-växel!

Min son har en stor skalle. Han fick en Specialized Ambush hjälm i vuxenstorlek M när han hade 5 år. Efter lite mer än ett år blev den för smal och köpte jag en Giro Montaro i M till honom som han har använt i 5 år. Nu fick han ont i huvudet efter lite längre cykling. Han passade en Poc Axion i L/XL som satt bra, men såg ut som en svamp på sin huvudet. Provade M, men passade inte.

Då upptäckte jag Giro Fixture: one size upp till 61 cm, så lite mindre än en vanlig L/XL. Hittade en i en färg sonen tyckte om för 599 kr, som är mindre än hälften av priset av Montaron. Men då får man tydligt mindre: 80 gram mindre och med 2 hål mer får man mindre hjälm. Och för att sonen huvudet är inte så hög går den fortfarande ner tillräckligt långt.

Visa bilaga 701942

Har den som pendlingshjälm och Montaron för stigen. Lite bättre spänne på Montaron och fäste för Gopro (som jag använder för belysning) annars väldigt liten skillnad. En riktigt bra hjälm.

Tillbaka
Topp