Visa din nedgradering (din j@#la snåljåp)

Fundadores

Aktiv medlem
Med tanke på det bistra ekonomiska klimatet kan man i den här tråden visa sina nya prylar som på pappret är sämre än prylen de ersatte. Men som gärna får vara lika bra, lite sämre eller kanske t o m lite bättre (!) än det den ersatte.

Börjar med mina nya och än så längre fräscha 170 mm SLX-vevar. De ersatte ett par 175 mm XT-vevar. De nya vevarna är kortare vilket är en klar förbättring. Viktskillnaden mot XT (ca 10-20 g) motiverar inte det ca 500kr högre priset (beror lite på var man jämför) i mitt tycke.
38309FE4-1E0E-4C86-B9DE-6506674CC38A.jpeg

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Med tanke på det bistra ekonomiska klimatet kan man i den här tråden visa sina nya prylar som på pappret är sämre än prylen de ersatte. Men som gärna får vara lika bra, lite sämre eller kanske t o m lite bättre (!) än det den ersatte.

Börjar med mina nya och än så längre fräscha 170 mm SLX-vevar. De ersatte ett par 175 mm XT-vevar. De nya vevarna är kortare vilket är en klar förbättring. Viktskillnaden mot XT (ca 10-20 g) motiverar inte det ca 500kr högre priset (beror lite på var man jämför) i mitt tycke. Visa bilaga 614364
Fast stämmer det? Enda uppgiften jag hittade var att de skulle väga 785gram.

jonte987

Aktiv medlem
Det är den jämförelse info jag hittat, men de kan ju ha skavt av några gram ytterligare på XT sedan dess.
okej, du vägde inte dem?

Hittade nån på youtube som vägde in dem på 785g och skivan på 135 = 650 utan skiva.
Det är inte precis XT vikt om det det stämmer. Jag har dock ingen aning men har vägt in NX & GX till 546 och 538 utan bultar och klinga

Fundadores

Aktiv medlem
okej, du vägde inte dem?

Hittade nån på youtube som vägde in dem på 785g och skivan på 135 = 650 utan skiva.
Det är inte precis XT vikt om det det stämmer. Jag har dock ingen aning men har vägt in NX & GX till 546 och 538 utan bultar och klinga

Nej. Behövde byta vevlager samtidigt så passade på och lät LBS byta allt.

Berk

Aktiv medlem
Bytte faktiskt också till en billigare klinga (och vevparti och klinga köptes inte för att har något nytt, men för att jag inte hade dragit åt vevpartiet tillräckligt hård och för att jag aldrig kontrollerade slitaget av kedjan innan det var för sent).

2023-02-01-21-45-11-523.jpg

glitch

Aktiv medlem
Vikten sitter i klingan, har för mig att mitt slx utan drev vägde typ samma som mitt xt med något grams marginal. Slx vevar är grymt lite nedgradering :)

kebarb

Aktiv medlem
Om man gillar att uppgradera (nedgradera) / byta / pimpa men inte gillar att använda pengar så är aliexpress ganska bra.

Vet inte hur det funkar i sverige med skatt och moms men det är jäkligt smidigt att köpa hem småsaker, bromsskivor, slangar, wire, sadlar, handtag osv. för småpengar om man gillar att pyssla och pimpa..

Självklart blir det nedgraderingar ibland kvalitetsmässigt, men helt Ok.
(jag har kört kolfiber sadelstolpe + sadel på två cyklar, samt kedjestyrare, dekaler, bromsadaptrar, klingbultar i olika färger, wirehöljen i olika färger, bromsslangar, ventiler och ventilhattar osv.. allt såntdär krafs köpt från Aliexpress.)

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag nedgraderade min Pike från Push HC97 till original Charger 2.1 RC2 (fast med hårdare HSR-stack och mjukare midvalve-fjäder). Mest bortkastade "uppgraderingen" nånsin, då den bara gjorde gaffeln sämre och kostade ett antal tusenlappar. Får ligga och skämmas i en låda, orkar inte sälja. :cautious:

SIE

Aktiv medlem
Jag beställde ett angleset från Kanada till min förra mtb och fick hjälp av LBS att montera. Dock vägrade det att sitta fast ordentligt, drots flera efterdragningar, så det togs bort igen. Med skatt, tull och arbete kan jag nog konstatera att nedgraderingen stod mig dyrt.

Fundadores

Aktiv medlem
Jag beställde ett angleset från Kanada till min förra mtb och fick hjälp av LBS att montera. Dock vägrade det att sitta fast ordentligt, drots flera efterdragningar, så det togs bort igen. Med skatt, tull och arbete kan jag nog konstatera att nedgraderingen stod mig dyrt.

Känns som en uppgradering som gick fel.

Köp & Sälj

Topp