Visa din nedgradering (din j@#la snåljåp)

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Med tanke på det bistra ekonomiska klimatet kan man i den här tråden visa sina nya prylar som på pappret är sämre än prylen de ersatte. Men som gärna får vara lika bra, lite sämre eller kanske t o m lite bättre (!) än det den ersatte.

Börjar med mina nya och än så längre fräscha 170 mm SLX-vevar. De ersatte ett par 175 mm XT-vevar. De nya vevarna är kortare vilket är en klar förbättring. Viktskillnaden mot XT (ca 10-20 g) motiverar inte det ca 500kr högre priset (beror lite på var man jämför) i mitt tycke.
38309FE4-1E0E-4C86-B9DE-6506674CC38A.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Med tanke på det bistra ekonomiska klimatet kan man i den här tråden visa sina nya prylar som på pappret är sämre än prylen de ersatte. Men som gärna får vara lika bra, lite sämre eller kanske t o m lite bättre (!) än det den ersatte.

Börjar med mina nya och än så längre fräscha 170 mm SLX-vevar. De ersatte ett par 175 mm XT-vevar. De nya vevarna är kortare vilket är en klar förbättring. Viktskillnaden mot XT (ca 10-20 g) motiverar inte det ca 500kr högre priset (beror lite på var man jämför) i mitt tycke.Visa bilaga 614364
Fast stämmer det? Enda uppgiften jag hittade var att de skulle väga 785gram.

Det är den jämförelse info jag hittat, men de kan ju ha skavt av några gram ytterligare på XT sedan dess.
okej, du vägde inte dem?

Hittade nån på youtube som vägde in dem på 785g och skivan på 135 = 650 utan skiva.
Det är inte precis XT vikt om det det stämmer. Jag har dock ingen aning men har vägt in NX & GX till 546 och 538 utan bultar och klinga

okej, du vägde inte dem?

Hittade nån på youtube som vägde in dem på 785g och skivan på 135 = 650 utan skiva.
Det är inte precis XT vikt om det det stämmer. Jag har dock ingen aning men har vägt in NX & GX till 546 och 538 utan bultar och klinga

Nej. Behövde byta vevlager samtidigt så passade på och lät LBS byta allt.

Bytte faktiskt också till en billigare klinga (och vevparti och klinga köptes inte för att har något nytt, men för att jag inte hade dragit åt vevpartiet tillräckligt hård och för att jag aldrig kontrollerade slitaget av kedjan innan det var för sent).

2023-02-01-21-45-11-523.jpg

Om man gillar att uppgradera (nedgradera) / byta / pimpa men inte gillar att använda pengar så är aliexpress ganska bra.

Vet inte hur det funkar i sverige med skatt och moms men det är jäkligt smidigt att köpa hem småsaker, bromsskivor, slangar, wire, sadlar, handtag osv. för småpengar om man gillar att pyssla och pimpa..

Självklart blir det nedgraderingar ibland kvalitetsmässigt, men helt Ok.
(jag har kört kolfiber sadelstolpe + sadel på två cyklar, samt kedjestyrare, dekaler, bromsadaptrar, klingbultar i olika färger, wirehöljen i olika färger, bromsslangar, ventiler och ventilhattar osv.. allt såntdär krafs köpt från Aliexpress.)

Senast ändrad:
Jag nedgraderade min Pike från Push HC97 till original Charger 2.1 RC2 (fast med hårdare HSR-stack och mjukare midvalve-fjäder). Mest bortkastade "uppgraderingen" nånsin, då den bara gjorde gaffeln sämre och kostade ett antal tusenlappar. Får ligga och skämmas i en låda, orkar inte sälja. :cautious:

Jag beställde ett angleset från Kanada till min förra mtb och fick hjälp av LBS att montera. Dock vägrade det att sitta fast ordentligt, drots flera efterdragningar, så det togs bort igen. Med skatt, tull och arbete kan jag nog konstatera att nedgraderingen stod mig dyrt.

Jag beställde ett angleset från Kanada till min förra mtb och fick hjälp av LBS att montera. Dock vägrade det att sitta fast ordentligt, drots flera efterdragningar, så det togs bort igen. Med skatt, tull och arbete kan jag nog konstatera att nedgraderingen stod mig dyrt.

Känns som en uppgradering som gick fel.

Börjar med mina nya och än så längre fräscha 170 mm SLX-vevar. De ersatte ett par 175 mm XT-vevar. De nya vevarna är kortare vilket är en klar förbättring. Viktskillnaden mot XT (ca 10-20 g) motiverar inte det ca 500kr högre priset (beror lite på var man jämför) i mitt tycke.
Mmm, SLX.
Billigt i längden?

8TMGz-oGWMUnbQZi-vXg_wLUDObXb-wdSAfU4LnEb_4-1536x2048.jpg

Oj! Nån har tempolår.

Nedgraderade ram från (trött) fs med växlar och dropper till billig SS-HT och fast stolpe från K&S. Billigare än att serva
(men geometri och nya däck är nog snarare en uppgradering, så totalt ska det kanske betecknas en blandgradering)

Före
gammal.jpg

Efter
ny.jpg

Hjul, gaffel, vevar, bromsar, cockpit är samma. Har inte utvärderat så mycket, men mitt skogspromenadcyklande är preliminärt lika kul och mängden knak, rassel och glapp har sjunkit. Frågetecken för vad min klena rygg säger om längre turer.

/J

Oj! Nån har tempolår.

Nedgraderade ram från (trött) fs med växlar och dropper till billig SS-HT och fast stolpe från K&S. Billigare än att serva
(men geometri och nya däck är nog snarare en uppgradering, så totalt ska det kanske betecknas en blandgradering)

Före
Visa bilaga 614542

Efter
Visa bilaga 614543

Hjul, gaffel, vevar, bromsar, cockpit är samma. Har inte utvärderat så mycket, men mitt skogspromenadcyklande är preliminärt lika kul och mängden knak, rassel och glapp har sjunkit. Frågetecken för vad min klena rygg säger om längre turer.

/J

Man utvecklar nog snabbt bättre teknik iallafall..

Var på Biltema dag för att köpa nåt helt annat när jag råkade se ett styre som gjorde mig nyfiken. Det hade precis dom mått och vinklar jag vill ha, 347g för 220 spänn. Får mig att undra hur många fabriker det finns som tillverkar såna här produkter…

Väldigt kreddig logga ?
Visa bilaga 618100
Ett Renthal-klistermärke på den där så har du höjt värdet med dryga tusenlappen. (y)

Var på Biltema dag för att köpa nåt helt annat när jag råkade se ett styre som gjorde mig nyfiken. Det hade precis dom mått och vinklar jag vill ha, 347g för 220 spänn. Får mig att undra hur många fabriker det finns som tillverkar såna här produkter…

Väldigt kreddig logga ?
Visa bilaga 618100
Det håller i alla fall, jag har ”byggt” en chin-up bar med ett sånt.

Väldigt kreddig logga ?
Visa bilaga 618100

Jag har köpt ett par styren från Ali-express. Det finns massor av olika rise, bredd, sweep, färger osv. Har inte köpt något dyrplast (kolfiber) styre ännu, där törs jag inte för det sitter på downhill hojar.

Om man är ute efter småkrafs där kvalitet inte är superviktigt så finns det massor från kina.
Handtag, kransar, skruvar (titan också), sadelstolpar, sadelklämma, sadlar (också i kolfiber), kedjestyrare, wire och wirehöljen i spännande färger, oliver och slangar till bromsar, ventilhattar, klingbultar.. you name it. Allt man behöver för att lyxpynta något. Sånt som vi gör som aldrig cyklar på riktigt.

Senast ändrad:

Väldigt kreddig logga ?
Visa bilaga 618100

Tycker att det är en lite dyr nedgradering med flashy logo. Jag köpte den här nedgradering till sonens cykel för 157,50 kronor (för att i framtiden ersätta en liknande som är kapad och som jag köpte for 25,11 euro):

2023-04-07-22-02-17-363.jpg

Tycker att det är en lite dyr nedgradering med flashy logo. Jag köpte den här nedgradering till sonens cykel för 157,50 kronor (för att i framtiden ersätta en liknande som är kapad och som jag köpte for 25,11 euro):

Visa bilaga 618118
Hade jag bott nära er hade ni fått fynda i mitt garage.. Av någon anledning blir det alltid en massa styren liggande som jag inte tycker passar på någon hoj. Brukar sälja dem för nån hundring styck eller två. Sist var det Fatbar (Renthal) och något mer liknande som någon jeppe hade kapat ned. När man köper begagnat kan man uppgradera och nedgradera samtidigt =)

Tillbaka
Topp