Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mähhh, förberedelseklass!fbk = finska brukas knappast?
Det där lyset skulle jag oxå vilja ha på cykeln ?
Motsvarigheten i resten av landet är då cykelnsadeln.Hur blir cykelsadel?
Cykelensadelen? ;)
Var med om det där för några år sedan i Lake Tahoe. Vägen från Sacramento blev avstängd i ett par dagar innan de kunde röja så man tog sig fram. Skedde i mitten av mars månad då, så ungefär samma tidsperiod som nu."It newer rains in California"... Ingen som är i där och cyklar? https://www.expressen.se/nyheter/varlden/snoovader-i-kalifornien-kan-bli-tre-meter-sno/
Powder Alert! Bara att sätta sig på flyget dit med detsamma. Iofs fick de två meter i västra Alperna i helgen, så det kanske räcker och är närmare."It newer rains in California"... Ingen som är i där och cyklar? https://www.expressen.se/nyheter/varlden/snoovader-i-kalifornien-kan-bli-tre-meter-sno/
Inte ställa undan skidorna alltså?De sade på väderprognosen att det ska komma snö i Sydsverige nu ?
Förbjud!
Hör trodde man att Skåne skulle skonas..
Nä, det kan man inte.Verkar vara fullt av utländska lastbilar med blanka sommardäck runt Jönköping --- Kan dom inte bara förbjuda dom när det snöar ?
Är väl inga problem att byta tidigt, problemet är ju dem som inte fattar att då måste de ställa bilen när det blir ett bakslag. Och de som inte fattar att lyssna på och ta till sig väderprognoser och varningar. Hörde ett spån på radion igår som körde Jönköping-Hallstahammar o glatt konstaterade att det var ”slirigt” och att hon hade sommardäck, ”det har ju varit fint länge o gått bra med sommardäck hemma i Hallstahammar”.Man får väl alltid köra med dubbdäck om det är motiverat? Samtidigt behöver man inte vinterdäck om det inte är vinterväglag. Jag brukar byta hjul när jag tycker det verkar lämpligt, är inte så orolig att det ställer till några problem.
Jo precis. Detta vädret är ju lite ovanligt så kan förstå om vissa blir överrumplade men ja då måste man ju fatta att man ska låta bilen stå ja. Jag bytte på vår ena bil för flera veckor sedan i samband med andra reparationer (se annan tråd :)) men då vet jag att den inte behöver köras idag t.ex.Är väl inga problem att byta tidigt, problemet är ju dem som inte fattar att då måste de ställa bilen när det blir ett bakslag. Och de som inte fattar att lyssna på och ta till sig väderprognoser och varningar. Hörde ett spån på radion igår som körde Jönköping-Hallstahammar o glatt konstaterade att det var ”slirigt” och att hon hade sommardäck, ”det har ju varit fint länge o gått bra med sommardäck hemma i Hallstahammar”.
Själv tänkte jag byta i påsk, men såg i prognosen att det skulle vara kallt och ev snö denna vecka, så det får vänta ett par veckor till.
Verkar vara fullt av utländska lastbilar med blanka sommardäck runt Jönköping --- Kan dom inte bara förbjuda dom när det snöar ?
Åkerierna skiter i förarna och förarna får inte betalat om dom inte kör.Nä, det kan man inte.
Men även i södra svarje får man köra med dubbdäck tom 15 april så en del verkar inte riktigt hålla reda på vad som gäller. Ställa bilen är givetvis otänkbart…
”Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.”
Snö i april är väl inte ovanligt, i mellansverige även i maj. Som Ooms skriver, hålla koll på prognoserna - det är inte överkurs om man måste ratta ett par ton plåt.Jo precis. Detta vädret är ju lite ovanligt så kan förstå om vissa blir överrumplade men ja då måste man ju fatta att man ska låta bilen stå ja. Jag bytte på vår ena bil för flera veckor sedan i samband med andra reparationer (se annan tråd :)) men då vet jag att den inte behöver köras idag t.ex.
Har fått lägga om till vinterdäck på bilen igen innan man åkt till jobbet i maj månad. Tar 15-20 minuter att lägga om igen.Snö i april är väl inte ovanligt, i mellansverige även i maj. Som Ooms skriver, hålla koll på prognoserna - det är inte överkurs om man måste ratta ett par ton plåt.
Nej det kan ju förekomma. Det jag mest menade från början är att folk hakar upp sig på olika datum när man "måste" byta. Förväntas vinterväglag får man alltid ha dubbdäck vad jag kan förstå.Snö i april är väl inte ovanligt, i mellansverige även i maj. Som Ooms skriver, hålla koll på prognoserna - det är inte överkurs om man måste ratta ett par ton plåt.
Det är därför man är på väg på fjällsemester om man blir stoppad?Man får väl alltid köra med dubbdäck om det är motiverat? Samtidigt behöver man inte vinterdäck om det inte är vinterväglag. Jag brukar byta hjul när jag tycker det verkar lämpligt, är inte så orolig att det ställer till några problem.
Jag hade hoppats på mer så jag kunda ta fram skidorna. Kanske i morgonVad som jag finner mest fascinerande är hur folk söder (ungefärlig gräns) om Gävle bokstavligen blir tagna på sängen i stort sett varje gång det kommer lite större mängder snö, oavsett om det är första snön för vintern eller som nu de senaste dagarna, aprilvädret.