[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Nackdelen med den gamla är väl att den laddar rätt långsamt, i kombination med att den inte kan förvärma för laddning = laddar jättelångsamt när det är kallt?
Sant, men tror vi inte ens har snabbladdat med våran än... vi har ju 77-batteri och laddare hemma :) jag tycker id4 känns mer "bil" än y på många vis, men om nästa blir en tesla och troligen då y? Mycket rimlig tanke.

Ja trefiligt 100 kan jag komma på några. Men inte 110 eller 120, mer än möjligen någon bit mellan påfart och avfart om man räknar det. Finns nog någon sträcka med brant stigning också, osäker på hatighetsgräns där.

Är rätt säker på att det var 110 där förr, 100 förbi Haninge är väl ett "ganska nytt" påfund? Eller minns jag fel?

Där är det omöjligt att ligga i högerfil, många som ligger under trafikrytmens fart i mittfil. Brukar ändå försöka när det är lite trafik men då får man göra dubbelt filbyte för omkörning då och då.

Är rätt säker på att det var 110 där förr, 100 förbi Haninge är väl ett "ganska nytt" påfund? Eller minns jag fel?
Jag minns samma
Det blev 100 för några år sedan, hösten -19 (eller -20?) tror jag.
Där är det omöjligt att ligga i högerfil, många som ligger under trafikrytmens fart i mittfil. Brukar ändå försöka när det är lite trafik men då får man göra dubbelt filbyte för omkörning då och då.
Ner till Jordbro och ibland till och från färjorna i Nynäshamn brukar det även vara en hel del tung trafik.

Är inte Rv 40 från Borås mot Göteborg trefilig och 110 sista biten?
Skärmavbild 2024-03-05 kl. 08.32.59.png

Äntligen en studie som verkar vara gjord på ett objektivt och trovärdigt sätt (använder standardiserade metoder istf eget hittepå). Synd att dieselbilar knappt finns i usa, hade varit intressant att se hur en modern effektiv diesel i samma storlek som bilarna i toppen placerat sig.
Tycker det är mest spännande att få in en elbil i sällskapet med övriga bilar på botten-10.

Tycker det är mest spännande att få in en elbil i sällskapet med övriga bilar på botten-10.
Å andra sidan är väl den snarare nån slags lastbil. Den väger visst 4.5 ton, och har ett 170 kWh batteri, vilket väl är typ dubbelt så stort som de största i ”normala” större familjebilar.

Å andra sidan är väl den snarare nån slags lastbil. Den väger visst 4.5 ton, och har ett 170 kWh batteri, vilket väl är typ dubbelt så stort som de största i ”normala” större familjebilar.
Ja, det är inte direkt något underverk när det kommer till bilkonstruktion. Den har dock några jättar med på samma lista. Escalde är också en pråm.
Invändningen mot studien är kanske lite skev. Kan man ändå anta att de som köper en hybrid vill köra den som en hybrid?
"Studien baseras på flera antaganden och använder en standardmetod för att beräkna utsläppen som bland annat tar hänsyn till tjänstevikt och batteristorlek. Men det är alltså teoretiska siffror, och för laddhybrider gäller också att förbrukningen bara blir låg om föraren faktiskt laddar sin bil och kör på el så mycket det går. Så är det inte alltid i verkligheten."

Ja, det är inte direkt något underverk när det kommer till bilkonstruktion. Den har dock några jättar med på samma lista. Escalde är också en pråm.
Invändningen mot studien är kanske lite skev. Kan man ändå anta att de som köper en hybrid vill köra den som en hybrid?
"Studien baseras på flera antaganden och använder en standardmetod för att beräkna utsläppen som bland annat tar hänsyn till tjänstevikt och batteristorlek. Men det är alltså teoretiska siffror, och för laddhybrider gäller också att förbrukningen bara blir låg om föraren faktiskt laddar sin bil och kör på el så mycket det går. Så är det inte alltid i verkligheten."
Ska man blanda in folks beteende (som varierar stort) blir det väldigt svårt att göra några objektiva studier. Det är därför standardiserade metoder krävs, då har man så långt det är möjligt försökt eliminera såna felkällor. Och bilen går ju faktiskt att köra så snålt som uppges. Så invändningen är ju lite grann som att säga ”förbrukningen bara blir låg om man är lätt på gasfoten. Så är det inte alltid i verkligheten.”

Ska man blanda in folks beteende (som varierar stort) blir det väldigt svårt att göra några objektiva studier. Det är därför standardiserade metoder krävs, då har man så långt det är möjligt försökt eliminera såna felkällor. Och bilen går ju faktiskt att köra så snålt som uppges. Så invändningen är ju lite grann som att säga ”förbrukningen bara blir låg om man är lätt på gasfoten. Så är det inte alltid i verkligheten.”
Precis, därför invändningen är lite spännande. "Ja, den är snål, men bara om man kör den som det är tänkt."
Sedan så kanske förbrukningstesten inte är helt rättvisa när det kommer till den verkliga förbrukningen.

Precis, därför invändningen är lite spännande. "Ja, den är snål, men bara om man kör den som det är tänkt."
Sedan så kanske förbrukningstesten inte är helt rättvisa när det kommer till den verkliga förbrukningen.
Fast WLTP på laddhybrider är ju rätt rejält off mot verkligheten. Vår V90 ligger på under 0.1 l/mil i WLTP men min verkliga genomsnittliga förbrukning efter ett år ligger snarare på 0.5. Och då kör vi allt utom långresor på helel. Klart att hybrider kommer hamna bra i en lista om förbrukningen på dessa hamnar en faktor 5 fel.

Edit: Med brasklappen att det nog inte är WLTP som den baseras på men jag antar att det är något liknande.

Senast ändrad:
Äntligen en studie som verkar vara gjord på ett objektivt och trovärdigt sätt (använder standardiserade metoder istf eget hittepå). Synd att dieselbilar knappt finns i usa, hade varit intressant att se hur en modern effektiv diesel i samma storlek som bilarna i toppen placerat sig.
Trovärdigt är frågan. Testet kan mycket väl vara köpt av toyotakoncernen. Men det är klart klarar man majoriteten av resorna på lilla batteriet som sitter i hybriden så är det miljövänligt. Snittförbrukning på 0,2lit/mil eller lägre är inte helt fel om man betänker att hela fordonsflottan ska elektrifieras. Blir många hål i jorden om alla ska köra omkring med 70kwh battpack så 15-20kwh/bil istället skulle vara bättre om man inte kör så långt varje dag
Vilka laddhybrider finns det som tar sig 5mil på batteridrift året runt?

Trovärdigt är frågan. Testet kan mycket väl vara köpt av toyotakoncernen.
Jag tror inte ACEEE skulle riskera sitt renommé för en sån sak.

Hyundai Kona Electric kommer välförtjänt in på topp 10. Kan någon som är insatt i branschen förklara varför den inte får mer uppmärksamhet? Smidig och pigg att köra, får konsekvent ut längre räckvidd är lovat.

Hade de förlängt den med någon decimeter eller två och satt en större baklucka på den a la halvkombi hade den varit en perfekt liten familjebil.

Hyundai Kona Electric kommer välförtjänt in på topp 10. Kan någon som är insatt i branschen förklara varför den inte får mer uppmärksamhet? Smidig och pigg att köra, får konsekvent ut längre räckvidd är lovat.

Hade de förlängt den med någon decimeter eller två och satt en större baklucka på den a la halvkombi hade den varit en perfekt liten familjebil.
Jag har fått känslan att Hyundai ”alltid” har hamnat lite i skuggan bakom Kia i Sverige.

Kia e-niro är ju en Hyundai kona som är lite längre med något större bagage.

Den nya versionen är lite längre.

Den största nackdelen med gamla versionen, som jag ser det, är att snabbladdningen var max 74 kW, jag fick sällan mer än 50 kW. Och dyra servicekostnader

Annars trevlig bil, helt klart.

Riktiga knappar och reglage, bra!

" blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner."

Känns helt rimligt tycker jag. Model Y klarar allt utom SOS-funktioner på de bilarna som säljs nu. Det hade en separat knapp förut men den är borta nu. Varningsblinkers tror jag redan är krav på fysisk knapp, annars hade den knappast funnits.

Nya Model 3 har ju knappar på ratten för blinkers och signalhornet tror jag är som vanligt (har varit på knapp på S/X men det är nog tillbaka mitt på ratten nu?). Den har också fysisk knapp för varningsblinkers men inte för SOS, torkarna går ju att konfigurera på en av de stora rattknapparna men jag vet inte om de har en dedikerad med..

Trovärdigt är frågan. Testet kan mycket väl vara köpt av toyotakoncernen. Men det är klart klarar man majoriteten av resorna på lilla batteriet som sitter i hybriden så är det miljövänligt. Snittförbrukning på 0,2lit/mil eller lägre är inte helt fel om man betänker att hela fordonsflottan ska elektrifieras. Blir många hål i jorden om alla ska köra omkring med 70kwh battpack så 15-20kwh/bil istället skulle vara bättre om man inte kör så långt varje dag
Vilka laddhybrider finns det som tar sig 5mil på batteridrift året runt?
Nya Passat och Tiguan har en räckvidd på 100km på batteridrift så 50km vintertid bör inte vara något problem.

Är ni ute och långkör såpass mycket att DC-laddning är avgörande? Själva använder vi det bara vid enstaka tillfällen (happys cykelhelg i Stockholm, fjällresan, lite när man är ute och snurrar på sommaren — lär blir lite mer när vi ska ner till Alperna i sommar), men kör AC-laddning till 95%.

Ska man ha en billig bil får man väl kompromissa med något och 20 minuter extra väntetid några gånger om året kan väl vara okej tycker jag, men förstår att det blir irriterande om man DC-laddar ofta.

Är ni ute och långkör såpass mycket att DC-laddning är avgörande? Själva använder vi det bara vid enstaka tillfällen (happys cykelhelg i Stockholm, fjällresan, lite när man är ute och snurrar på sommaren — lär blir lite mer när vi ska ner till Alperna i sommar), men kör AC-laddning till 95%.

Ska man ha en billig bil får man väl kompromissa med något och 20 minuter extra väntetid några gånger om året kan väl vara okej tycker jag, men förstår att det blir irriterande om man DC-laddar ofta.
Jag tror att de usla försäljningssiffrorna för Honda E talar sitt tydliga språk. Nästan alla tycker den har för lite räckvidd för priset. Att komma 12 mil på vintern på motorväg är ju otroligt begränsande.

Real Rangebetween 120 - 255 km​

City - Cold Weather165 km
Highway - Cold Weather120 km
Combined - Cold Weather140 km

City - Mild Weather255 km
Highway - Mild Weather155 km
Combined - Mild Weather195 km

Edit: Tydligen finns en uppdaterad variant nu med längre räckvidd..

Senast ändrad:
Jag vill kunna köra till jobb o hem utan att ladda. Kan ladda på jobb men vill inte. 12mil räcker om jag kan lita på det 100%. 20mil hade varit bättre om priset är rätt

Dessutom är det väl alltid vettigast att försöka hålla sig ifrån att ladda fullt och att tömma batteriet helt så räckvidden är ju ännu sämre än 12 mil om man vill sköta om batteriet.

Fast 45 minuters uppgiven laddtid till 80%. Vad innebär det under vinterhalvåret? Det gör ju den bilen helt oanvändbar till annat än jobbpendling.
Jag jämförde med den MG jag leasar idag. Och på pappret var Hondan bättre på alla punkter. för 3300kr inkl allt (dock slutsåld) förutsatt att den var iaf nära specad WLTP på 412km så anser jag att den är ett kap.
Visst snabbladdningen är inte direkt snabb, dock snabbare än min MG ? (har nog snabbladdat tot 10ggr på 2,5år hittills). Den har dock 3-fas ombordladdare så hemmaladdningen får anses okay.

Jag tror att de usla försäljningssiffrorna för Honda E talar sitt tydliga språk. Nästan alla tycker den har för lite räckvidd för priset. Att komma 12 mil på vintern på motorväg är ju otroligt begränsande.

Real Rangebetween 120 - 255 km​

City - Cold Weather165 km
Highway - Cold Weather120 km
Combined - Cold Weather140 km

City - Mild Weather255 km
Highway - Mild Weather155 km
Combined - Mild Weather195 km
Fast Honda E och Honda E:ny är ju inte samma bil...

Siffror för E:ny:
1709728488527.png

Tillbaka
Topp