[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Att ha mycket effekt behöver inte betyda att man omvandlar mycket energi. Ha effekten men använd bara det du behöver. På det sättet går en bränslebil snålt om det finns effektivitet i lågeffektregistret, en elbil drar ju ungefär så mycket energi som krävs för att flytta fordonet framåt. Det spelar ingen roll om man kan ta ut 1200kW så länge man väljer att inte ta ut dem.
Ja, jag kör sällan motorväg, men å andra sidan mycket förort med massor av start och stopp (och accelerationer efter alla miljoner farthinder som kommit upp på sistone).
Sen har jag inte farthållare vilket antagligen hjälper lite, samt stör bakomvarande. ?

Förresten, en sak som förvånar mig rejält är folk som kör i 80 på 90-väg och sen fortsätter i 80 när det blir 70. Eller köra 40 där det är 50 och sen fortsätta i 40 på 30-sträcka.
Bara total ignorering av hastighetsgräns, men samtidigt tydligen inget större intresse av att köra fort. Vad är det för diagnos på såna? :unsure:
Ja det är konstigt. Likaså ligga bakom och kunna köra om även om det är förhöjd risk, men inte göra det, utan vänta tills de kan köra om på ett övergångsställe.

Att ha mycket effekt behöver inte betyda att man omvandlar mycket energi. Ha effekten men använd bara det du behöver. På det sättet går en bränslebil snålt om det finns effektivitet i lågeffektregistret, en elbil drar ju ungefär så mycket energi som krävs för att flytta fordonet framåt. Det spelar ingen roll om man kan ta ut 1200kW så länge man väljer att inte ta ut dem.
Syftar du på M135 som jag nämnde? Det konstiga är att andra bilar i samma segment drar avsevärt mycket mer. Det är ju nästan dieselsiffror det där. Ganska lockande, hehe. Inte för att jag behöver så mkt effekt dock. Tror 120d vore perfekt.

Ja det är konstigt. Likaså ligga bakom och kunna köra om även om det är förhöjd risk, men inte göra det, utan vänta tills de kan köra om på ett övergångsställe.
Japp, idoter som inte klarar att hålla avstånd är sjukt störande. Man undrar lite om de "låser" på bilen framför bara för att slippa hålla uppsikt. Det sura är om man behöver nita för nåt. Man vill inte ha en idot i röven liksom.

Överlag är det helt bisarrt hur många som verkar ha fått körkortet i cornflakespaketet. Otäckt.

Att ha mycket effekt behöver inte betyda att man omvandlar mycket energi. Ha effekten men använd bara det du behöver. På det sättet går en bränslebil snålt om det finns effektivitet i lågeffektregistret, en elbil drar ju ungefär så mycket energi som krävs för att flytta fordonet framåt.
Nja, för en elbil är det ganska sant. För bensin och dieslar är effektiviteten väldigt olika beroende på hur stor del av tillgänglig effekt du tar ut. Om jag inte minns fel är de effektivast vid fullt utnyttjande (fullgas!) på låga varv. Något som å andra sidan inte alla motorer mår så bra av... en stor outnyttjad reserv kostar alltså energi. Därav alla små turbomotorer, som i körcykeln blir snål då turbon knappt används och motorn går på låga varv. Men som dricker rejält med bränsle om effekten används på höga varv.
Edit: läste om. Det var nog precis det du menade :-)

Tycker trafiken förändrats eller så har jag gjort det men på sportlovet med alla NL bilar på autobahn så blev jag påmind om den goa klassikern "ligg och sega i vänsterfil men när du till sist ger upp och går in - tryck gasen i botten"

Syftar du på M135 som jag nämnde? Det konstiga är att andra bilar i samma segment drar avsevärt mycket mer. Det är ju nästan dieselsiffror det där. Ganska lockande, hehe. Inte för att jag behöver så mkt effekt dock. Tror 120d vore perfekt.

Japp, idoter som inte klarar att hålla avstånd är sjukt störande. Man undrar lite om de "låser" på bilen framför bara för att slippa hålla uppsikt. Det sura är om man behöver nita för nåt. Man vill inte ha en idot i röven liksom.

Överlag är det helt bisarrt hur många som verkar ha fått körkortet i cornflakespaketet. Otäckt.
Syftade inte på något särskilt, det är generellt så.

Nja, för en elbil är det ganska sant. För bensin och dieslar är effektiviteten väldigt olika beroende på hur stor del av tillgänglig effekt du tar ut. Om jag inte minns fel är de effektivast vid fullt utnyttjande (fullgas!) på låga varv. Något som å andra sidan inte alla motorer mår så bra av... en stor outnyttjad reserv kostar alltså energi. Därav alla små turbomotorer, som i körcykeln blir snål då turbon knappt används och motorn går på låga varv. Men som dricker rejält med bränsle om effekten används på höga varv.
Edit: läste om. Det var nog precis det du menade :-)
Jepp, högt momentuttag och relativt lågt varv ger minst mängd bränsle per kWh ut ur motorn. Lite så här:

Skärmavbild 2024-03-02 kl. 18.46.48.png

Jepp, högt momentuttag och relativt lågt varv ger minst mängd bränsle per kWh ut ur motorn. Lite så här:

Visa bilaga 683880
Är inte det där ett högst teoretiskt resonemang? Dieselmotorer kan visserligen funka bra och ge högt vridmoment vid väldigt låga varvtal, men otto är värre.
Sen ska man ha ut användbar effekt också. Att motorn producerar 500 Nm hjälper föga vid 500 rpm, då det bara är 35 hästar.

Är inte det där ett högst teoretiskt resonemang? Dieselmotorer kan visserligen funka bra och ge högt vridmoment vid väldigt låga varvtal, men otto är värre.
Sen ska man ha ut användbar effekt också. Att motorn producerar 500 Nm hjälper föga vid 500 rpm, då det bara är 35 hästar.
Men det är 35 effektiva hästar för den som vill skaka fram med minimala förluster. Och 35 hästar räcker en bit till att hålla jämn hastighet

Tycker trafiken förändrats eller så har jag gjort det men på sportlovet med alla NL bilar på autobahn så blev jag påmind om den goa klassikern "ligg och sega i vänsterfil men när du till sist ger upp och går in - tryck gasen i botten"
Ja, och disciplinen att öht byta fil när man är klar med omkörningen har blivit katastrofalt mycket sämre senaste åren.

Det är helt bisarrt hur många som verkar ha fått körkortet i cornflakespaketet. Otäckt. ?

Ja, och disciplinen att öht byta fil när man är klar med omkörningen har blivit katastrofalt mycket sämre senaste åren.

Det är helt bisarrt hur många som verkar ha fått körkortet i cornflakespaketet. Otäckt. ?
På motorväg är det frustrerande, men på hemvägen från jobbet är jag ibland glad för det. Händer regelbundet att det är kö i mitten och vänsterfilen medan jag kör på i högerfilen. Känner mig lite som Bosse i triss-reklamen. Helt otroligt egentligen.

På motorväg är det frustrerande, men på hemvägen från jobbet är jag ibland glad för det. Händer regelbundet att det är kö i mitten och vänsterfilen medan jag kör på i högerfilen. Känner mig lite som Bosse i triss-reklamen. Helt otroligt egentligen.

Och även närt det inte är kö, ligger folk och puttrar en bit under hastighetsgränsen i mittenfilen…

Och även närt det inte är kö, ligger folk och puttrar en bit under hastighetsgränsen i mittenfilen…
Ja, det är svårt att hålla lastbilstempo ca 90km/h till höger på trefilig motorväg där det är lagstadgad 100km/h. Man är ofta på väg att köra om de i mitten. Det är ju inte tillåtet att köra om till höger på motorväg.

Har delat en v50 med grannen för de få tillfällen vi behöver extra bil. Nu har den rasat och vi behöver skaffa ny. Bor på vishan så hyrbil och någon kommersiell bilpool funkat inte. Räknar med ca 300 mil/år. Den ska dra minst 500 kg EU-släp och man ska kunna åka minst tre men annars inga krav. Vad är vettigast att titta efter?

Har delat en v50 med grannen för de få tillfällen vi behöver extra bil. Nu har den rasat och vi behöver skaffa ny. Bor på vishan så hyrbil och någon kommersiell bilpool funkat inte. Räknar med ca 300 mil/år. Den ska dra minst 500 kg EU-släp och man ska kunna åka minst tre men annars inga krav. Vad är vettigast att titta efter?
Låter som vilken bil som helst som har fram- och baksäte plus dragkrok.

300 mil en gång, eller 2 mil lite då och då?

1
Väldigt lite data att gå på, en Golf kanske?
Ja, det är ju hur många potentiella fordon som helst. Får se vad vi kommer över. Det blir dyra mil hur som så det är vad som tål att stå ute inte allt för gosigt för möss och inte allt för mycket mekanik som kan kärva och inte allt för rostbenägen. Colt från 2010 eller 740 från 1990 har varit uppe som förslag. 30 tkr har varit förslag på budget men vet inte om det är vettig eller rimlig prisklass.

Kolla upp kombon släp - bil. Vår golf fick visserligen dra vårt eu-släp, men bara i 40 km/h… Den vägde 10 kg för lite ?
(Har nu en elbil, inget problem med för låg vikt ?)
Vi har en leaf normalt men den får inte dra så mycket... Vi hyrde en id4 när var till fjällen och det funka fint så det gör vi nog igen men vill nog inte ha så dyr bil stående på uppfarten...

Jag har varit iväg ett tag. B*llsport. Tänkte att ni hade en V50 innan. Satte sökparameter upp till 50kkr, kombi ,sedan, combicoupe, dragkrok. Scrollade snabbt hittade en Golf som fick dra 640 kg på B-kort. Sen kan ju samtliga antaganden vara fel. Jag är inte ens en bra siare i Stora Saida-tråden.

Kan vara vilken bil som helst men vår kombipugge 307 från 2008 köpt 2014 har gått som en klocka. Lite rost(helgalv) också jmfrt med grannens premium vw från samma år som har rostat bort totalt i hjulhus. De har dock parkerat i varmgarage på jobb, han trodde det var bra(insaltad och fuktig som tinar och fryser om vart annat=obra)

Inköp 42k vid 6200mil(köpt av nyrik lidingöbo som snabbt ville bli av med den -18k +däck prut)
Kört 21000mil på 9år, enda verkstadsbesöket kopplingsbyte a 9000.
Resterande service fixat själv. Kamremsbyte går på 2,5tim. Lättmekad och billiga delar. Osexig och svag. Märks skillnad med elbilen

Enda misshapet var när det osade in bränd olja i kupen (packning) på en halvlång tur så vi var som drogade hippies vid ankomst men det är en risk med alla fossilare

Ja, det är svårt att hålla lastbilstempo ca 90km/h till höger på trefilig motorväg där det är lagstadgad 100km/h. Man är ofta på väg att köra om de i mitten. Det är ju inte tillåtet att köra om till höger på motorväg.
"Lagstadgad" innebär högsta tillåtna hastighet, inte att man måste hålla den hastighet som skylten visar.
Men jag håller med om att de de som håller 90 på 100 väg ska ligga längst till höger.

Det är tyvärr inte nödvändigtvis sant längre. Vid 70 och lägre får man använda det fält som är "lämpligt med hänsyn till fortsatt färd" eller något liknande som flummar till reglerna alldeles för mycket.
Det finns undantag, men huvudregeln är att man skall ligga i körfältet längst till höger.

Det är tyvärr inte nödvändigtvis sant längre. Vid 70 och lägre får man använda det fält som är "lämpligt med hänsyn till fortsatt färd" eller något liknande som flummar till reglerna alldeles för mycket.
Fast det ÄR ju synnerligen olämpligt att ligga i mitten om det är tomt till höger. Dessutom handlade det väl om motorväg i första hand, och då är det oftast mer än 70.

Det är så sällan 70 på 3 fil motorväg.

Utomlands är det ju himla märkligt att det går skapligt bra om bilarna har vita reg skyltar. Fram till danska gränsen där det slår om totalt.

Det är ju nästan som det inte är reglen det är fel på utan förarna?

EDIT, Sen göra all fel. Det är lätt hänt när man ligger och myser i lämplig hastighet att man glömmer sig och får en arg merca i arselt - men då är det nte så svårt att snabbt räta sig och självklart inte försvåra omkörningen.

Familjen behöver en ny bil. Två småbarn (snart kan vi unna oss att vända den ena framåt men den andra får fortsatt åka bakvänd i 2-3 år).

Lockar att skaffa förmånsbil via jobbet, generellt bra ”deal”. Företaget köper bilen själva och är inte så kinkiga med skador eller övermil enligt kollegor. Men gäller ju att det går att räkna hem det också.

Krav: ganska stor, men inte enormt. Dragkrok. Gärna el men laddhybrid går också bra. Diesel/bensin om det är ekonomiskt försvarbart.

Har inte koll på bilarna som finns 2024 som kan vara bra alternativ.

Som förmånsbil är väl elbilen fortfarande oslagbar? Hyfsat låga förmånsvärden och låga driftskostnader. Vi är nöjda med VW id4'an. Stor men inte jätteklumpig, bra räckvidd. Vet att det finns en del måndagsexemplar men vi har haft snart 5000 problemfria mil.

Nackdelen med den gamla är väl att den laddar rätt långsamt, i kombination med att den inte kan förvärma för laddning = laddar jättelångsamt när det är kallt?

Nackdelen med den gamla är väl att den laddar rätt långsamt, i kombination med att den inte kan förvärma för laddning = laddar jättelångsamt när det är kallt?
Yes, vinterladdning är en smärtsam historia. Runt nollan funkar det bättre, men det tog fortfarande nånstans mellan 45 och 50 minuter att ladda från 12% till 90% på vägen hem från fjällen. Den toppade ut på 100kW jmf med 135kW på sommaren. Då har jag kvar mjukvaran 2.3, jag tror just det här har blivit bättre med nyare mjukvara. Samtidigt som annat blivit sämre...

Model Y startar på 250kW även vintertid :) bara man kört tillräckligt långt innan sen dalar det ju rätt fort dock och är nere på 100kW ungefär vid 60%.

Vid närmare eftertanke är det ofta just det, eftersom de många filerna mest behövs nära större städer med en herrans massa på- och avfarter.
Precis vad jag tänkte kommentera. Motorvägen jag kör oftast på är visserligen 80, inte 70, men 70-sträckan börjar precis där jag kör av. Och trefilig.
Trefilig 110-väg är jag däremot osäker på om jag någonsin sett?

Tillbaka
Topp