[OT] Visa din entusiastbil

ingen bil men kunde inte låta bli. Blev en julklapp till mig själv

Bilagor

• received_689818872723295.jpeg
    received_689818872723295.jpeg
    133.7 KB · Besök: 183
  • received_334134455800634.jpeg
    received_334134455800634.jpeg
    106.5 KB · Besök: 183
  • received_1059851605185290.jpeg
    received_1059851605185290.jpeg
    204.5 KB · Besök: 185
Var det mk1:an som byggdes som cab jättelänge? Konstigt upplägg, vem vill köpa en generation äldre bil bara för att få caben?

Samma med Caddy. I Sydafrika tillverkade man en version av mk1 till 2009.
Jo fast det är en annan sak om det är på en marknad med helt annan köpkraft. Bubblan tillverkades väl hur länge som helst i Brasilien, Fiat 127 tillverkades länge som VAZ i Ryssland, eller kanske fortfarande tillverkas...? Man skeppar över pressverktygen till ett land på ett annat pinnhål i industrialiseringen och ger gammelprylarna ett andra liv :)

Dacia var väl gammalt skrot från Renault? Tror det tillverkas en del gammalt mög i Indien fortfarande men det enda jag kommer på på rak arm är Enfield. Tyvärr är det nog inte så mycket tyska bilar som pressas där

Jo fast det är en annan sak om det är på en marknad med helt annan köpkraft. Bubblan tillverkades väl hur länge som helst i Brasilien, Fiat 127 tillverkades länge som VAZ i Ryssland, eller kanske fortfarande tillverkas...? Man skeppar över pressverktygen till ett land på ett annat pinnhål i industrialiseringen och ger gammelprylarna ett andra liv :)
Fast detta skedde innan produktionen upphört på andra håll. Och man hade tillverkat Golf1 sedan 1978. Och man började tillverka Golf 2 1984. Så detta är annorlunda.
Caddy slutade tillverkas i Jugoslavien i alla fall delvis pga bombad fabrik 1992. Jag minns inte hur länge caben tillverkades eller var. Och den såldes hela tiden i Sverige bla.
Hillman Hunter tillverkades i Iran fram till 2005.
Och Vaz är Fiat 124 från början. Även om ryssarna byggde om och förbättrade det mesta. Motorn har i den formen, enkel överliggande kamaxel, aldrig suttit i en Fiat bla.

Dacia var väl gammalt skrot från Renault? Tror det tillverkas en del gammalt mög i Indien fortfarande men det enda jag kommer på på rak arm är Enfield. Tyvärr är det nog inte så mycket tyska bilar som pressas där
Det byggs 4 miljoner+ bilar i Indien årligen däribland gammalt skrot som Jaguar och Jeep. Men mest Tata och Mahindra. Även VW och Honda trycks ihop där.

Samma sak i Kina, där rullade massa mer eller mindre nya VW Santana när vi var där 2007. Och andra generationens VW Jetta/Vento. Båda var vanliga taxibilar på olika ställen vi var.

Men golfcab mk1 såldes parallellt med att vanlig golf2 såldes, på samma marknader. Det var lite udda. Tvåan kom aldrig som cab.

Om nån är intresserad av en riktigt fin Golf 1:a som bara rullat 8000 mil och har två ägare (arvegods) så kan jag tipsa om en som går att köpa. Skicka ett PM.

Den köptes som råkaross från fabriken i Tyskland och registrerades först som ny bil 1997. Så kan man göra idag med men jag tror inte tillverkarna gör karosser och sparar på det sättet längre, BMW möjligtvis som väl har störst volym på det kanske släpar lite.
Se där. Jo att den tillverkades på andra håll än i Europa hade jag koll på men inte hört talas om någon som lyckats regga in en i Sverige som nyare än 92:a. :)

Se där. Jo att den tillverkades på andra håll än i Europa hade jag koll på men inte hört talas om någon som lyckats regga in en i Sverige som nyare än 92:a. :)

Min tillverkades av VW, att regga in en som är tillverkad av någon annan som en VW går nog inte. Man behöver i ursprungskontrollen ha papper från tillverkaren som intygar karossens äkthet. Blir nog svårt att hitta någon i Södertälje som köper det :)

Min lilla pärla som tyvärr inte rullat sedan 2004. Planen är givetvis att göra något åt det.
Plötsligt händer det! Efter nästan 20 år i en lada står den nu hemma i garaget. Planen är att få den genom besiktningen, förhoppningsvis i år, och sedan lite sakta jobba med finishen. Vi får se hur det går. Är tyvärr rostigt vid ena infästningen till länkarm bak vilket ställer till det men i övrigt är det en mycket lättmekad bil
Fanns visst en Happydekal på bakrutan :-)

IMG_0636.jpeg

IMG_0637.jpeg

Plötsligt händer det! Efter nästan 20 år i en lada står den nu hemma i garaget. Planen är att få den genom besiktningen, förhoppningsvis i år, och sedan lite sakta jobba med finishen. Vi får se hur det går. Är tyvärr rostigt vid ena infästningen till länkarm bak vilket ställer till det men i övrigt är det en mycket lättmekad bil

Visa bilaga 684683
Visa bilaga 684684

Tjena!

Tycker du borde besikta den ungefär en timme söderut ?

Bra idé! Antar att det underlättar... (har ju lite lilaeloxerade prylar som kan användas som delbetalning) ;-)

Tjena!

Underlättar inte när det kommer till anmärkningar, där är jag principfast.
Men du får ju en besiktningsgubbe som vet hur växelspaken fungerar och som uppskattar en gammal Ränå.. ? Vi är ganska lätträknade kan jag med all säkerhet säga.

Tjena!

Men du får ju en besiktningsgubbe som vet hur växelspaken fungerar och som uppskattar en gammal Ränå.. ? Vi är ganska lätträknade kan jag med all säkerhet säga.
Föredrar en besiktning där man påpekar alla fel så det helt ok. Finns ju en poäng med det ?
Trodde alla uppskattade gamla renulter. Kanske inte besiktningsmän då…
Btw, bärgaren som körde hit den sa att färden hade väckt ovanligt mycket uppmärksamhet. ?

Visa bilaga 684683
Visa bilaga 684684
rolig liten skokartong ;) HUU de regnummret väcker minnen de hade ja på min första snöskoter en yamaha från -72

Visa bilaga 684683
Visa bilaga 684684
Renult fyra hjul å en bult?

Föredrar en besiktning där man påpekar alla fel så det helt ok. Finns ju en poäng med det ?
Trodde alla uppskattade gamla renulter. Kanske inte besiktningsmän då…
Btw, bärgaren som körde hit den sa att färden hade väckt ovanligt mycket uppmärksamhet. ?
Renåå, byggd för två, en sitter i, och en skjuter påå... ;)

Tjena!

Jag fick lägga i backen åt besiktningamannen när jag var in med min Cortina. Långspak var tydligen svårt.

Det rullar en grön Renault 4 med skylten LABAN här i byn, den verkar rulla året om.
Kusinerna hade en sådan bil på gården när jag var tonåring. Kallades Laban. Redan då var bilen gammal. Den fick jag köra runt med på gården innan körkortet var fixat. Kommer ihåg växelspaken som stack ut från instrumentpanelen.

Tillbaka
Topp