Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Nu väntar jag bara på att någon hävdar att kinesiska staten kontrollerar Wesport.
Nej, det är weisport

Kan starta ett, men jag vet inte om det blir bättre. Kommer att moderera hårt och så kommer politiksnack att vara tillåtet.
IMG_9070.gif

Bikester omstartar?
Man kan förstås ha olika åsikter om Wesport som ägare av forumet. Förstår dock inte riktigt hur det är att sponsra (=ge finansiellt stöd) att skriva här.
utan medlemmar som skriver inlägg dör forumet rätt snabbt och slutar vara värt pengar för Wesport, så det är väl en slags indirekt sponsring att skriva inlägg. (jag kommer självklart att skicka en faktura för alla mina inlägg...)

Bikester omstartar?
Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll om det är ngn fascistisk riskkapitalist eller kanske en anarkistisk söderhipster som äger forumet. Det är ju vi användare som skapar inläggen och diskussionerna utan alltför mkt inblandning från kineser eller @marr.

Lite av en icke-fråga i forum-delen av sajten i varje fall. Någon måste ju äga forumet. Tester är i princip aldrig 100% opartiska men visst kan man ha åsikter om eventuella tester av produkter från ägarens sortiment.

Bikester omstartar?
Nej, som jag skrev är det extremt tydligt att man får skriva vad man tycker.

Och återigen, de gör så klart inte fel som köper upp bolag på obestånd....Det har jag inga synpunkter på.

kan man starta en tysk e-handel som säljer bara i Sverige? Vad är det som stoppar det? Shimanos dödspatruller?

Det som stoppar mig är att jag inte klarar att registrera ett bolag i Tyskland och än mindre bli återförsäljare för ett antal brands men andra ännu större idioter har ju klarat detta...

Förklara som för ett barn. Hur blir man återförsäljare? Kommer de att fråga vad jag ska göra med skiten? De får enligt lag inte hindra att jag exporterar det till Sverige? Men de kan straffa mig om jag inte marknadsför som de vill?

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Man kan förstås ha olika åsikter om Wesport som ägare av forumet. Förstår dock inte riktigt hur det är att sponsra (=ge finansiellt stöd) att skriva här.
Du behöver inte hänga upp dig på ordvalet när det så tydligt framgår vad jag menade. Sponsra är kanske lite slarvigt skrivet eftersom den regelrätta betydelsen är som du skriver men det är vanligt att det används också som att ge stöd i andra former än direkt genom finansiellt bidrag.

Bikester omstartar?
De får enligt lag inte hindra att jag exporterar det till Sverige? Men de kan straffa mig om jag inte marknadsför som de vill?
De får inte hindra att du köper i ett EU-land och säljer i ett annat EU-land. Däremot är det väldigt olagligt att utan tillverkarens uttryckliga godkännande bedriva handel med produkter i EU som är avsedda för en marknad utanför EU.

Typisk standardtext saxad från en inköpsorder som jag (som handlar med EU-produkter mellan olika EU-länder) fick igår, vars syfte är att visa att köpande part gör allt i sin makt för att hålla sig på EU-mattan:

By accepting this PO the supplier confirms that the branded products are original and genuine products, and are not in conflict with European Trade Marks Directive 89/104 which prevent third parties from importing or reselling any branded products within the European Economic Area (EEA - EU + Norway + Lichtenstein + Iceland) without the trademark owners consent.

Bikester omstartar?
Så länge vi inte själva kände till kopplingen så bidrar ni nog begränsat till deras brand.
Det kan så klart ändra sig men då är det bara att byta forum. Visst, det är inte positivt, det håller jag med om.

Själv läser jag hellre andra tester som inte heller är oberoende så den biten bryr jag mig inte om. Artiklarna är inte heller så intressant. "jag fick gratis resa till alperna och där var fint".

Även pinkbike och trailfork är uppköpta och åtminstone den senare har tvivelaktig moral. Circle of life.

Det enklaste är väl att hänga i sub-forum på större etablerade forum och istället generera värde för deras, troligen fascistiska, ägare istället.

Bikester omstartar?
De får inte hindra att du köper i ett EU-land och säljer i ett annat EU-land. Däremot är det väldigt olagligt att utan tillverkarens uttryckliga godkännande bedriva handel med produkter i EU som är avsedda för en marknad utanför EU.

Typisk standardtext saxad från en inköpsorder som jag (som handlar med EU-produkter mellan olika EU-länder) fick igår, vars syfte är att visa att köpande part gör allt i sin makt för att hålla sig på EU-mattan:

By accepting this PO the supplier confirms that the branded products are original and genuine products, and are not in conflict with European Trade Marks Directive 89/104 which prevent third parties from importing or reselling any branded products within the European Economic Area (EEA - EU + Norway + Lichtenstein + Iceland) without the trademark owners consent.

På den compliance test jag måste göra för att låta bli att muta folk på jobb så hävdas det att jag inte får straffa eller hindra en fransk återförsäljare att leverera till Sverige men jag kan kommer överens/ säga till dem att inte marknadsföra sig i sverige. Topic Prisdiskriminering och liknande.
Jag minns inte om det stod stoppa eller be snällt.

Jag tyckte det var extremt konstigt men eftersom jag inte jobbar med pris[diskriminering] så lät jag det passera.

Bikester omstartar?
På den compliance test jag måste göra för att låta bli att muta folk på jobb så hävdas det att jag inte får straffa eller hindra en fransk återförsäljare att leverera till Sverige men jag kan kommer överens/ säga till dem att inte marknadsföra sig i sverige. Topic Prisdiskriminering och liknande.
Jag minns inte om det stod stoppa eller be snällt.

Jag tyckte det var extremt konstigt men eftersom jag inte jobbar med pris[diskriminering] så lätt jag det passera.
I de fall som det är tillverkaren själv (direkt eller outsourceat) som står för lokal support och garanti så fattar man ju att det kan bli lite dålig stämning när franska kontoret cashar in på försäljningen, och svenska kontoret sen åker på support-och garantikonstnaderna. Men that’s EU baby!

Bikester omstartar?
Försökte leta lite bland Wesports varumärken om Freeride möjligen ingått i ngt annat bolag men hittar fasen inget. Svårt att hitta ägarhistorik på internet. Hade vart intressant, inte bara vad gäller Freeride men även bland andra bolag för att se vad som hänt genom åren.

Hittade dock nedanstående från 2019 men vet inte om det blev av eller vart det landade:

2019 - "Åka Skidor och Freeride.se slås ihop", enligt Åka Skidor.
Åka skidor ägs idag av EGMONT STORY HOUSE AB enligt allabolag.se

Bikester omstartar?
Försökte leta lite bland Wesports varumärken om Freeride möjligen ingått i ngt annat bolag men hittar fasen inget. Svårt att hitta ägarhistorik på internet. Hade vart intressant, inte bara vad gäller Freeride men även bland andra bolag för att se vad som hänt genom åren.

Hittade dock nedanstående från 2019 men vet inte om det blev av eller vart det landade:

2019 - "Åka Skidor och Freeride.se slås ihop", enligt Åka Skidor.
Åka skidor ägs idag av EGMONT STORY HOUSE AB enligt allabolag.se

Ska man vara kritisk så är det nog för att det uppenbart finns en policy att framställa freereide och happy som oberoende - troligen för att de ÄR obereonde men det säljer man inte genom att mörka ägarbyte. Jag hittar inget på i freerides nyhetsflöde och det tror jag inte riktigt på att det är en slump.
Återigen, jag tror inte att det är en ond plan men det är nog en dålig plan.

Bikester omstartar?
Menar du att kunden själv beställer delarna till denna firma som sen, mot ersättning, monterar ihop cykeln?

Om så undrar jag om det är ett vinnande koncept. Jag tror att det är rätt få som är intresserade/kunniga nog för att ha specifika åsikter om vilka delar de vill ha. En skaplig andel av de som har så specifika önskemål tror jag också är sådan som gladeligen själva monterar ihop sina cyklar. Med andra ord tror jag att det är en relativt låg andel av cykelköparna som skulle vara intresserad till att börja med.

Tillkommer sedan det faktum att det i många fall kommer att bli en rätt dyr cykel, i alla fall om man som privatperson ska köpa alla delar nya.
Nej ungefär som xxl fast utan stadiumdelen, en liten verkstad som ligger extremt bra till och kan montera dom flesta märken samt ta den lokala servicen

Bikester omstartar?
Nej ungefär som xxl fast utan stadiumdelen, en liten verkstad som ligger extremt bra till och kan montera dom flesta märken samt ta den lokala servicen
Servicebiten säger jag inget om. Det jag funderar på är vad menar du med montera? Att de sätter ihop cyklar av delar eller något annat?

Jag har aldrig handlat cykelgrejer eller cykelservice på xxl så jag vet inte hur det funkar där och vad de gör/inte gör.

Bikester omstartar?
Bikefix säljer Cube som väl är en fultysk. Som garagefirma så tror jag du kan tjäna lite extra pengar på att sälja fultysk, serva dämpare och kanske även parallelimporterade reservdelar. Jag tror att den viktigaste pusselbiten blir dämpare och det kräver kompetens så det är ju en begränande faktor.

Om du kan ta dig till en finare address med detta vet jag inte.

Hur som helst, att göra årsservice på gubbkörda cyklar med motion control kan du nog få marginal på men så måste man kunna serva super deluxe och charger också för att göra sig ett namn.

Bikester omstartar?
Bikefix säljer Cube som väl är en fultysk. Som garagefirma så tror jag du kan tjäna lite extra pengar på att sälja fultysk, serva dämpare och kanske även parallelimporterade reservdelar. Jag tror att den viktigaste pusselbiten blir dämpare och det kräver kompetens så det är ju en begränande faktor.

Om du kan ta dig till en finare address med detta vet jag inte.

Hur som helst, att göra årsservice på gubbkörda cyklar med motion control kan du nog få marginal på men så måste man kunna serva super deluxe och charger också för att göra sig ett namn.
De erbjuder väl även att man köper sin Canyon levererad till dem nuförtiden? Så bygger de ihop den och justerar in den.

Bikester omstartar?
Säkert sen i diskussionen. Men trist!
Var ska man köpa Enduro/DH-prylar nu? Det var ju en av de riktigt bra sakerna med butiken i Sickla att de hade ett hyfsat utbud med relaterade saker som annars är halvknepiga att klämma/känna/prova på...

Bikester omstartar?
Inte särskilt oväntat kanske! Köpte de sajterna i hela Europa?
Verkar inte som nån vet det. Det är ju frågan det.

Nu verkar det ju extremt korkat att försöka sälja cyklar FRÅN sverige när det är ett tyska inköpspriser de behöver - men det kanske funkar i norden till att börja med.

EDIT. Fel av mig. Det har varit uppe och de nordiska verkar hänga med..
Inte .fr eller .com.

Om man får killgissa så borde väl hela varumärket vara med men .fr och .com ligger kvar ett tag.

1710408889629.png

Senast ändrad:
Bikester omstartar?
Japp, du kommer in och får en grundinställning på en färdigmonterad cykel, väljer eventuella pedaler mm
Jag tror det finns en affär någonstans här. Det gäller bara att hitta hålet. Det ÄR skitsnack att priskillnaden beror på kostnadsläget i sverige när det går bra att sälja annat skit tllverkat i Asien.

Service partner tror jag kan vara en grej. Frågan är hur taggade Canyon är. Om de vill kan de säkert erbjuda en kran för 3rd party reservdelar och annat också.
Ska det vara intressant så ska det så klart inte äta deras kaka utan pengarna måste komma från eftermarknad.

Tänker man större så tror jag helt klart på cykel24.se kopplad till Bike24 apparat. Om det nu stämmare att 86% aldrig tänker tanken på att köpa tyskt så borde det vara en nobrainer för de bra tyskarna.

Bikester omstartar?
Obegripligt, jag köpte tyskt redan typ 1998, då var det Canton som hade ett 30-40% påslag på priserna i Sverige
Jag har själv på några år gjort resan från cykelkraft => wiggle => tyskt.
Svenska ÄR kanske lite tröga. Lidl har ju haft ett helvete och jag köper själv Felix ketchup och inget annat.

Skillnaden här är att det är exakt samma produkt....

Jag vet inte men hävdar att det är öppet mål för Bike24. Eller för den delen cykelkraft att köpa in till korrekt pris.

Bikester omstartar?
Säffle MTB -> CycleComponents -> England -> Tyskland,
samt några inslag av Bikester, Cykloteket och TCM.
Nu lär Bikester bli samma som Cykloteket, så en mindre att utvärdera vid köp.

Tillbaka
Topp