Bikester omstartar?

Bikester omstartar?
Fint. Kan du cykla förbi om en kvart igen och kolla? ?
Jag förväntar mig att han står kvar och tittar in genom fönstret.

Lite som när jag jobbade i butik och folk försökte krypa in under rullgallret om jag inte orkade hissa ner det helt under tiden jag städade innan öppning.

Vuxna människor som lade sig på mage och kröp in för att dom "trodde det var öppet".
Dom fick såklart krypa ut igen.

Bikester omstartar?
Beställer man många olika varor samtidigt så är bike24, bikediscount eller bikecomponents ofta bland de billigare. En dark horse är Rose som har såväl väldigt ojämnt utbud som prissättning. Ibland har de intressanta prylar avsevärt mycket billigare än konkurrenterna (även planet-x var så förr, men inte nu längre tycker jag).

Bikester omstartar?
Det vore förvånande om de öppnar försäljning mot det tyska lagret som inte längre har samma ägare men jag vet inte vad de tänker göra
Nä de vore förvånande, som du säger. Ja tycker de hade varit bättre om stängde ner köpes-delen av sidan helt och skrev nåt i stil med "Vi kan inte säga ett exakt datum men informerar när det närmar sig nyöppningen!"

Bikester omstartar?
På Addnature har de plockat bort en hel del av de finare sakerna, typiskt är det som jag tittade efter borta. Kanske personalen haft möjlighet att köpa under stängningen.

Datumet för öppningen är nu den 18:de.

Bikester omstartar?
När jag frågade häromåret erfor jag att om det dyrare/mer komplicerad cykel (typ, hydrauliska bromsar) med Shimano så monteras den av Shimano. Enkelt/billigt monteras av XXL.
Då har nog någon fått något om bakfoten. Shimano monterar inga cyklar. I de flesta fall när det gäller dussincyklar oavsett prisklass, märke och återförsäljare så byggs cyklarna 90% färdigt i fabriken i Asien (oftast). Sen görs slutmontering/justering av butiken innan försäljning. Hur mycket som ingår i slutmonteringen kan såklart skilja. Vissa cyklar (om vi pratar distans) kan skickas direkt från butikens lager till kund. Vissa plockas upp, slutmonteras/justeras och packas ner igen innan de skickas till kund.

Bikester omstartar?
Då har nog någon fått något om bakfoten. Shimano monterar inga cyklar. I de flesta fall när det gäller dussincyklar oavsett prisklass, märke och återförsäljare så byggs cyklarna 90% färdigt i fabriken i Asien (oftast). Sen görs slutmontering/justering av butiken innan försäljning. Hur mycket som ingår i slutmonteringen kan såklart skilja. Vissa cyklar (om vi pratar distans) kan skickas direkt från butikens lager till kund. Vissa plockas upp, slutmonteras/justeras och packas ner igen innan de skickas till kund.
Märkligt. Personen (som kontrolldrog alla skruvar), sa att XXL inte monterade modellen jag köpte, utan att de kom färdiga till dem, från "Shimano". Jag hade inte hört talas om det förut så jag frågade en gång extra.

Min tanke var nog mindre att säga att det skulle vara en viss komponenttillverkare, och mer att XXL kanske inte monterar så mycket själva som en del antar.

Bikester omstartar?
Märkligt. Personen (som kontrolldrog alla skruvar), sa att XXL inte monterade modellen jag köpte, utan att de kom färdiga till dem, från "Shimano". Jag hade inte hört talas om det förut så jag frågade en gång extra.

Min tanke var nog mindre att säga att det skulle vara en viss komponenttillverkare, och mer att XXL kanske inte monterar så mycket själva som en del antar.
Ja men de flesta cyklar kommer ju monterade, i olika grad. Shimanos delar sitter på cyklar, Shimano bygger inte cyklar :)

@robin_bockman ja det är väl olika, men de arbetstränande personerna på "mitt" xxl skruvar ihop på lagret. De i verkstan är andra mekaniker.

Bikester omstartar?
Det varierar stort på XXL, både mellan varuhusen och bland personalen på enskilt varuhus. Nu har jag inte haft med dem att göra när det gäller cykel, men väl längdskidor där personalens kunnande är minst lika viktigt. Har på samma varuhus stött på både riktiga stolpskott som ett par riktigt kunniga medarbetare.

Bikester omstartar?
Var dom kunniga på riktigt, eller lät dom bara mer självsäkra?
Absolut kunniga och cyklister själva, jag tror dock att vem som helst med lite intresse blir bra i en cykelverkstad efter ett år, för mig handlade det nog om att bikesters verkstad kändes lite väl mycket mountainbike i Åre för min smak, dom är säkert bra på det, stod ju hundratals osålda i butiken i höstas ...

Bikester omstartar?
Absolut kunniga och cyklister själva, jag tror dock att vem som helst med lite intresse blir bra i en cykelverkstad efter ett år, för mig handlade det nog om att bikesters verkstad kändes lite väl mycket mountainbike i Åre för min smak, dom är säkert bra på det, stod ju hundratals osålda i butiken i höstas ...
Du menar att dom hade fokus på riktig cycling i en cykelbutik?
Men men usch så hemskt. Tur att det är över nu.

Tillbaka
Topp